wie heeft er nog meer een hengst?en hoe houd jij hem??

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
corina21
Berichten: 6306
Geregistreerd: 13-01-07

wie heeft er nog meer een hengst?en hoe houd jij hem??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 23:28

hallo,
ik vroeg me eens af wie er nog meer een hengst heeft,
en hoe jij hem op stal of de wei houd,onze hengst staat 24 uur op de wei,
naast hem staan merries,en er is alleen een stroomdraadje tussen,
als wij onze hengst op stal houden word die heel erg fel,daarom staat die gewoon 24 uur op de wei,
hebben jullie jullie hengst ook op de wei of in stal??

MoonLight01

Berichten: 230
Geregistreerd: 04-03-08
Woonplaats: Raalte

Re: wie heeft er nog meer een hengst?en hoe houd jij hem??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 23:44

Ik rij op een hengst (is niet van mezelf).. maar hij gaat, nu alleen overdag, gewoon naar buiten in de wei.. met daar naast een merrie en een ruin en ook alleen een stroom draadje er tussen.
Gaat hartstikke prima.. hij vind het juist gezellig!!

Solaria_Liz

Berichten: 2136
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Anna Paulowna

Re: wie heeft er nog meer een hengst?en hoe houd jij hem??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 00:09

ik heb een hengst van 11 maand en 2 weken
Hij staat nu nog op de opfok samen met andere hengsten en in de wei naast hem staan merrie's

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Re: wie heeft er nog meer een hengst?en hoe houd jij hem??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 00:34

Bij ons staan 2 dekhengsten --> 24/7 op de wei, alleen in een wei, kunnen wel andere paarden zien.

3 3-jarige rijpaardhengsten --> 24/7 op de wei, nu nog in de opfok maar komen rond oktober weer naar huis.

6 hengsten jonger dan 3 jaar --> 24/7 op de wei in verschillende groepen.

maverick

Berichten: 1895
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: rosmalen

Re: wie heeft er nog meer een hengst?en hoe houd jij hem??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 22:16

we hebben verschillende hengsten op stal(vaak 5).Bij ons staan de paarden zo'n 4 uur per dag in de wei.Ik heb 1 hengst(maar die weet het nog niet) die staat bij mijn ruin in de wei en langs andere paarden.
De andere hengsten staan in een wei apart van de andere paarden,maar dan wel met een pony erbij(ook een hengstje) zodat ze wel sociaal contact hebben.Ze gaan ook bijna iedere dag in de molen.Ze gaan dan per 3, vaak 1 a 2 hengsten (hangt van het gedrag) en dan een ruin erbij.Als ze echt te veel hengst zijn gaan ze appart in de molen.

qt_shetties

Berichten: 3385
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Kudelstaart

Re: wie heeft er nog meer een hengst?en hoe houd jij hem??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 22:23

Ik heb een hengst, hij stond tot 2 weken geleden bij ons op het land, maar aangezien wij een shetlander merrie hebben, en geen rare kruisingen willen fokken is meneer naar de opfok gegaan, ik wilde hem eerst zo lang mogenlijk hengst laten, maar we hebben toch besloten hem te laten ruinen als hij 2 is.

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: wie heeft er nog meer een hengst?en hoe houd jij hem??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 22:25

toen mijn paard nog hengst was stond hij met een draadje ertusse met een metertje tussestuk van mn merrie af. hij stond gewoon lekker buiten en savonds op stal.
totdat hij te lastig werdt daarna is hij samen met merrie de wei opgegaan

corina21
Berichten: 6306
Geregistreerd: 13-01-07

Re: wie heeft er nog meer een hengst?en hoe houd jij hem??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 11:13

zie je dat er gelukkig toch veel hengsten op de wei staan.

Mirjam79

Berichten: 1714
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Noardburgum

Re: wie heeft er nog meer een hengst?en hoe houd jij hem??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 11:18

Een enterhengst, lekker bij de opfok...

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: wie heeft er nog meer een hengst?en hoe houd jij hem??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 11:19

Hier ook gewoon 24/7 buiten naast een merrie

corina21
Berichten: 6306
Geregistreerd: 13-01-07

Re: wie heeft er nog meer een hengst?en hoe houd jij hem??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 11:20

ik kan helaas veel stallen war je je hengst nietbuiten mag zetten staat het paard letterlijk 24 uur op stal.ben blij dat die van ons gewoon op de wei staat.

Anoniem

Re: wie heeft er nog meer een hengst?en hoe houd jij hem??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 11:21

Ik heb 6 jaar lang een hengst gehad die wel eens dekte. Hij stond overdag op de wei met 2 pony's maar ging s'nachts wel op stal, ook in de zomer, omdat het risico voor uitbreken te groot was. In het voorjaar als de merrie's hengstig waren stond hij in een wei aan de andere kant van de boerderij en dan liep ie soms nog te brullen. Je moet wel altijd alert blijven.
Ik heb een jaarling die volgend jaar als hengst thuiskomt, die houd ik bij de huis en de merrie's 3 km verderop. Ik hoop dat hij s'nachts buiten kan blijven zolang hij nog niet gedekt heeft.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: wie heeft er nog meer een hengst?en hoe houd jij hem??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 11:22

Raar zeg janne. Misschien zou de hengst niet meer brullen als hij juist de merrie kan zien in plaats van dta hij de merries wel kan ruiken maar ze niet kan zien?

Bren79

Berichten: 3325
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Valthe

Re: wie heeft er nog meer een hengst?en hoe houd jij hem??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 11:22

Hier een dekhengst die overdag lekker in de wei en sávonds op stal naast de dames, en als de dames niet hengstig zijn hij bij de dames in mag lopen Knipoog

Anoniem

Re: wie heeft er nog meer een hengst?en hoe houd jij hem??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 11:35

LADPR schreef:
Raar zeg janne. Misschien zou de hengst niet meer brullen als hij juist de merrie kan zien in plaats van dta hij de merries wel kan ruiken maar ze niet kan zien?


Dichterbij ging ie door alle draden heen/overheen. Toen heeft ie een maand stalarrest gehad en in een nieuwe beter omheinde wei terecht gekomen, aan de andere kant van de boerderij. Merrie's en veulens in het dekseizoen en een hengst is geen ideale combi, er is niks raars aan als de hormonen dan opspelen. Rest van het jaar en s'winters in de bak was geen probleem. Ik had toen geen andere keus want op de ponyclub mochten geen hengsten staan (en terecht). Maar zo makkelijk als; zet de hengst er maar naast is het natuurlijk niet.
Als mijn 2 jarige volgend jaar teveel praatjes krijgt is het jammer, dan gaan de ballen eraf en kan hij bij de merrie's in het koppel. Ik vind het voor het dier zelf ook zielig als ie behoeftes heeft waar ie niet aan kan voldoen.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: wie heeft er nog meer een hengst?en hoe houd jij hem??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 11:36

Nou ja ik heb er nooit problemen mee heb altijd de hengsten naast de merries ook in het voorjaar ook als de merries hengstig zijn. Ik wist dus niet dat het vaak voorkwam dat dat niet ging.

NineliveZ
Berichten: 30
Geregistreerd: 02-03-07

Re: wie heeft er nog meer een hengst?en hoe houd jij hem??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 11:40

Ik heb een Oldenburger hengst van 12 jaar oud; staat naast merries en soms samen met ruinen; nog nooit problemen gehad. De electrische afrastering is 1m hoog. Hij loopt wel te showen voor de merries met 'alle attributen in vol ornaat' maar heeft nog nooit geprobeerd door of over de draad te gaan. Hij zal schrik hebben om, als ie dat doet, ook ruin te worden Lachen

Verder is hij een superlief beest, doet alles wat ik vraag, maar het is en blijft een hormonenballetje; dus ik moet leren leven met het af en toe imponerend stijgeren en 'neen' zeggen als ie aan de vrouwkes denkt Haha!

Anoniem

Re: wie heeft er nog meer een hengst?en hoe houd jij hem??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 11:40

Er is ook verschil tussen een mini en een paard van 1.70.
En onderlinge verschillen. Er loopt hier ook een groninger dekhengst rustig dag en nacht in de wei. En een andere staat altijd op stal. Bij dezelfde eigenaar.

NineliveZ: dekt ie wel eens?

NineliveZ
Berichten: 30
Geregistreerd: 02-03-07

Re: wie heeft er nog meer een hengst?en hoe houd jij hem??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 11:50

Heeft, voor zover ik weet, nog niet gedekt; is wel zo dat ie aan 'zelfbevrediging' doet -lol-, soms na het goed doorrijden heeft ie een ... en dan onder het solarium durft het gebeuren dat er plots een kwakje ligt op de rubber mat Lachen

Gelukkig voor hem, waar zou ie er anders mee moeten / mogen blijven Boos!

Anoniem

Re: wie heeft er nog meer een hengst?en hoe houd jij hem??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 11:52

Als ze eenmaal weten wat dekken is worden ze ook meer hengst.

Bren79

Berichten: 3325
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Valthe

Re: wie heeft er nog meer een hengst?en hoe houd jij hem??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 11:53

[***] schreef:
Als ze eenmaal weten wat dekken is worden ze ook meer hengst.

Dat is dan alsnog per hengst verschillend Knipoog

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Re: wie heeft er nog meer een hengst?en hoe houd jij hem??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 11:57

Wij hebben een 14 jarige dekhengst (Arabisch Volbloed) in ons bezit, hij staat overdag buiten in zijn eigen bostuin(uitkijkend op de merries), op stal staat er een merrie naast hem(zit wel een schot tussen), en er staan staan 2 merries tegenover hem Knipoog

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: wie heeft er nog meer een hengst?en hoe houd jij hem??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 11:58

Janne: Hoeze verschil tussen een kleintje of een grote, kwa uitbreken maakt dat natuurlijk niks uit, of denk je soms dat zo'n kleintje niet kan uitbreken of zo?

Jilly

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-05-08
Woonplaats: België

Re: wie heeft er nog meer een hengst?en hoe houd jij hem??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 12:09

De 3 dekhengsten staan hier momenteel 24/7 op de wei.

De wei aan de stal is verdeeld in 3 met een zandstuk ervoor. Op het zandstuk staan 2 ruinen. 1 hengst in de linkse wei en 1 in de rechtse. Dus ze kunnen elkaar wel zien, maar er zit een afstand tussen. En er staan geen merries in het zicht, anders zou de concurrentie wat groot worden denk ik.

De andere hengst staat met 2 merries op de 'serrewei', die ligt afgescheiden van de andere hengsten door de stal/wei/bak van de buren en onze serre.

Zo gaat het super, in het begin ff heftig, maar nu reageren de hengsten zelfs niet meer op elkaar.

's Winters staan ze op stal en mogen ze overdag apart buiten in de bak. In het volle dekseizoen ook op stal omdat die weien dan nodig zijn voor de hengstige/drachtige/veulende merries.
1 van de hengsten dekt vanaf juni of juli in de kudde.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: wie heeft er nog meer een hengst?en hoe houd jij hem??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 12:16

LADPR schreef:
Janne: Hoeze verschil tussen een kleintje of een grote, kwa uitbreken maakt dat natuurlijk niks uit, of denk je soms dat zo'n kleintje niet kan uitbreken of zo?


Het maakt wel degelijk verschil.
Ga maar eens helpen op de hengstenkeuring ofzo met paarden van 1.70..... Rolleyes
Tussen friezen en kwpn-ers zit vaak ook een groot verschil.
Het is gewoon héél anders...

Mijn 3 jarige hengst staat op stal en gaat altijd de stapmolen in en even los in de bak tot hij naar binnen wil.Ook zijn we een beetje bezig met beleren. Hiervoor heeft hij netjes op het land gestaan met m'n ruin, nu heeft hij teveel praatjes gekregen.