ruiterbewijs rijden => wat een onzin allemaal!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 17:37

Nou wat een verhalen joh..

Een vriendin van mij wil ook het ruiterbewijs gaan halen maar als ik dit zo hoor weet ik niet of ze dat nog wel zo leuk vind.. Ze makkelijk gaat het niet, en vooral die redenen waarom mensen op rijden zijn gezakt slaan nergens op!

pevoco

Berichten: 190
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 20:00

Ik zou een klacht indienen bij Stichting Rijvaardigheidsbewijzen Recreatieruiter. (srr@knhs.nl)

Hoe?
Voor het verkrijgen van het ruiterbewijs moet een theoretisch en praktisch examen worden afgelegd. Het examen is niet gebonden aan een bepaalde stijl van rijden.

Wie?
Iedere ruiter met een goede basisopleiding en goede kennis van de theorie.


Dit is de eis (letterlijk overgenomen van de website).
Ik kan me niet voorstellen dat er daar maar drie aan voldeden.

Yoghurt
Berichten: 264
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 20:28

Jeetje, wat een verschrikkelijke examinator heb je dan gehad, je kunt toch zeker wel een ervaren ruiter van een beginner onderscheiden?? Ik heb een paar jaar geleden ook mijn ruiterbewijs gehaald, en we hadden ook een irritante examinator. Toch was iedereen bij ons geslaagd, gelukkig. Kan me voorstellen dat die 22 niet-geslaagden heeeeel erg baalden. (pevoco je hebt helemaal gelijk)

kiekje

Berichten: 116
Geregistreerd: 22-12-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 21:06

Ik heb hem vorig jaar gehaald.
Waren er 2 gezakt van de 21 geloof ik.
Ze waren helemaal niet zo heel erg strreng vond ik.
Maar ja overal zijn ze weer anders.
Groetjes kiekje

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 23:29

Citaat:
Het examen is niet gebonden aan een bepaalde stijl van rijden.


Dit zeggen ze wel heel mooi maar volgens mij klopt het niet. Je kunt kiezen tussen 2 stijlen van rijden (klassiek/Engels en western) maar verder moet je je wel aan die stijl houden. Combinaties (bv western-zadel met engels hoofdstel) worden niet geaccepteerd. Zie bv de eisen over harnachement.
Ook andere stijlen (zonder zadel bv) kunnen niet, ook niet als je aan kunt tonen goed te blijven zitten en je paard onder controle te houden.

Overigens: Westernruiters hoeven iets minder hoog te kunnen springen, de omgevallen bomen op de weg worden blijkbaar spontaan een stukje lager Verward

Yessy

Berichten: 23034
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 12:18

Maar daarentegen moeten westernruiters wel cavaletti lopen, nou doe mij dan maar een normale hindernis...

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-04 12:31

Tjah, noujah, ik krijg maar geen reactie op mijn mail, maar we gaan nu met de hele groep een officiele klacht indienen (kost 25 euro Verward )
bijv. die sprong was echt niet volgens de eisen.

Wat wij trouwens ook bespraken op stal, het is toch vreemd dat ook een pony van 1.30 een sprong moet springen van 50 x 60

Pasha

Berichten: 7111
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Winterswijk/ harreveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 13:50

wat belachelijk...
Ik heb het echt op mijn sloffen gehaald...
Het was zo makkelijk...
maar ik moet zeggen dat ik wel gemerkt heb dat het strenger word.. maar zo streng wat stom
En wat heb je er aan.. ik heb dat ding al 3-4 jaar ofzo en heb er helemaal NIKS noppes nadaa aan duss...

MarjoEisla

Berichten: 1699
Geregistreerd: 12-04-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 14:28

Ik heb afgelopen voorjaar ook mijn ruiterbewijs gehaald. Wij moesten ook een oxer doen en veel paarden weigerden. Ook veel mensen die waren gezakt, gelukkig heb ik t wel gehaald. Toen was wel de meerderheid geslaagd geloof ik..

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 20:59

Ik heb ooit een keer een vraag gestuurd waarom je niet met een rechte trens mag rijden (net als in de gewone KNHS-wedstrijdregels), nou, ik heb wat scheldmailtjes teruggehad. Of ik wel helemaal kon rijden enz Verward. Dus ga er maar vanuit dat ze je mailtje hebben gehad, want ik kreeg elke keer na 5 min. antwoord.
Ik moet zaterdag en ik heb als examinator een man Nagelbijten / Gniffelen .

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 21:12

och ja, dat was ik vergeten. Ik heb Pablo speciaal op dubbelgebroken trens moeten rijden, wat een onzin!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 21:37

heeft er iemand een link naar de site van de srr?

_flo_

Berichten: 1269
Geregistreerd: 02-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 22:05

Ik heb mijn ruiterbewijs al weer een jaar of 10 in mijn bezit.

Omdat mijn toenmalig paard nog te jong was heb ik het paard van een vriendin mogen rijden.

We hebben wat basis-dingetjes in de buitenbak moeten rijden, waaronder enkele sprongen.
Daarna ging het richting buitengebied waar we één voor één een eind van de groep af moesten galoperen en daarna weer terug.
Er zaten van die "scheur-ijzers" tussen, een van de deelnemers kwam ten val doordat het paard ongecontroleerd terug galopeerde en toen een noodstop inzette.
Zij slaagde echter wel!

Ook moesten wij door het dorp rijden waar dezelfde avond een groot doprsfeest werd gegeven.
Eén voor één op kop van de groep, kruispunten oversteken e.d.

Van diegenen die vrijstelling hadden van het praktijkgedeelte i.v.m winstpunten slaagde er echter maar 1.

Voor diegenen die binnenkort op gaan voor hun ruiterbewijs... Succes OK dan!

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 16:04

Da's wel een heel laag slagingspercentage zeg!!!
Ik heb hem 4 jaar geleden gehaald via de vereniging, dat was allemaal prima geregeld, geen rare examinatoren, en maar 1 voor theorie en 3 voor praktijk gezakt.

Maar ik vind t ook een raar gedoe, wat denk je ervan om 30 euro per 2 jaar te betalen voor de " verzekering " terwijl ik echt al via mn gewone verzekering verzekerd ben tegen eventuele ongelukjes. Beetje weird....
Maar ik betaal maar gewoon, heb ook weinig zin in een boete als ik ooit een keer aangehouden zal worden, (kans is klein, kom niet zo vaak buiten Knipoog )

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 16:13

Nou, ik ben geslaagd vandaag Haha!!
Iedereen (18 man) was voor de praktijk geslaagd Lachen. Er gingen veel paarden vandoor en een iemand viel er vanaf, maar het ging allemaal heel harmonieus en het was gewoon super! Buitenrijden ging 2-aan-2 met tussenpozen van 3 minuten, en dan had je kans dat je de examinator tegenkwam. Erg leuk dus.
Er waren er 5 gezakt op de theorie...

Ukster

Berichten: 2773
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 16:26

uhm als ik dus zo lees heb je eigenlijk helemaal geen ruiterbewijs nodig. want ik en nog 2 van stal wouden het ook gaan doen. maar ik benieuwd of je uberhaupt wel op een hengstje mee mag doen.

Dennis

Berichten: 31476
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 16:36

Ik heb mijn ruiterbewijs nu een jaar of 5.
Gehaalt op een manege pony waar ik nog nooit op gezeten had. Het was op ponykamp, ik had verschillende pony's gereden. Maar niet eentje die knap sprong, dus ze hebben me op een boef gezet die wel alles sprong(ik had zelf 1x eerder gesprongen). De pony kon ik wel aan, en die pony sprong wel voor mij. Buitenrijden stelde niets voor, misschien 400 meter langs de weg, allemaal 100 meter voor op. Mij viel het toen tegen omdat het z'n licht examen was.

Yessy

Berichten: 23034
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 16:44

De extra verzekering houdt toch in dat die pas in werking gaat als je over de normale heen gaat? Dat houdt in dat mn paard en ik voor meer dan 2,5 miljoen euro spullen moeten mollen, zouden we dat kunnen?

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 16:58

Als je flink je best doet Yessy Haha!

Ik heb hem nu ruim 8 jaar en bij ons was iedereen geslaagd, op 1 na. Ik heb het examen afgelegd op een manegepony, die ook nog eens lastig sprong, maar het viel mee. We zijn niet eens naar buiten geweest, we reden in een buitenbak van 40 bij 60 meter...

Blij dat ik niet meer hoef als ik het zo hoor Haha!

Duhelo

Berichten: 28564
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 17:00

amai zeg!
toen het aan ons was heeft iedereen het gehaald
we moesten theorie (sipel
en in de binnenbak, opstijgen, stappen, paar figuren,(in colonne, dus 1 iemand voorop, de rest loopt achter)
dan draf, weer paar figuren
overgang stap
voorsta galopeert aan, sluit langsachter aan
aan de linkergalop zat ik verkeerd+hoek afgesneden (ik + pony waren nerveus)
rechtergalop enkel hoek afgesneden
bij het afstijgen blijven haperen aan het zadel
en dan een parcourtje van 4 hindernissen springen
2 weigeringen gehad op de oxer
dus herbegonnen, dan ging het netjes, alleen na de 2 de hindernis (oxer) ging de pony in verkeerde crossgalop, de rest van het parcours zo afgelegd, en de piste uitgegalopeert (ze deden de poort te vroeg open naar de wei waar de andere paarden stonden, dus ik wasd de piste uit)
we hebben zelfs geen buitenrit gedaan! Haha!