paarden gebruiksvoorwerpen? of dieren met gevoel

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 12:43

Pijn? Hulpmiddelen die pijn doen, zijn geen hulpmiddelen hoor, eerder martelwerktuigen.... Denk dat onwetendheid van de ruiter meer pijn bij een paard aanricht dan op een juiste manier gebruikt hulpmiddel.

March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 12:43

Weet je dan kan ik het wel voorstellen maar ik denk wel dat in 80% van de gevallen waar met hulpteugel word gereden dat die gewoon dikke onzin is...

Wat ik ook vind (gaat niet meer over de hulpteugels) is dat mensen 99% van de gevallen de schuld aan het paard geven als er iets is... Het paard zit altijd verkeerd en de ruiter... Die doet het natuurlijk goed. (ik bedoel niet 99% van dit forum hoor, maar gewoon over de hele aardbol gesproken, dus voel je niet aangevallne)

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 12:50

Ik voel met niet aangevallen hoor, ik geef je groot gelijk, of zeggen dat het paard het niet kan, terwijl het beessie het best kan, maar de ruiter er niets van snapt....

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-04 12:53

idd gemma,
kijk bij sommige pony`s kan het gewoon niet anders, maar bij de meeste wel

en idd, als de ruiter het niet goed doet, doet het paard het altijd fout
Laatst bijgewerkt door Monster op 24-08-04 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 12:54

Hetja schreef:
Ik voel met niet aangevallen hoor, ik geef je groot gelijk, of zeggen dat het paard het niet kan, terwijl het beessie het best kan, maar de ruiter er niets van snapt....


Jah nou idd, dat is niet eerlijk voor het paard, maar mjah ik vind dat toch ook wel een soort van misbruik. Niet de definitie van misbruik die in het woordenboek staat maar toch, op een of andere manier...

Tibamar

Berichten: 8365
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 13:11

Je paard is toch geen gebruiksvoorwerp maar eerder iemand waar je samen mee werkt...je vriend???

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-04 17:46

Wat versta jij dan onder vriend?? nartuurlijk heb je gelijk, mijn pony`s zijn ook mijn maatjes, maar ze moeten wel voor je werken Lachen
Als ej vriendin een eker geen zin heeft om iets niet te doen, nou dan niet! Maar als een paard er een keer geen zin in heeft Lachen

March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 19:34

Jah daar ben ik het idd wel mee eens...

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 21:02

Tja, het berijden van een paard is heel erg onnatuurlijk, maar ik weet ook dat mijn paard niet meer zonder de brokjes zou kunnen die ze van mij krijgt. En wie wil eten moet daar wat voor doen. Ik werk ook, en nog wel 32 uur per week! Ik zal wel moeten, anders heb ik geen eten. Mijn paard hoeft echter slechts 2 uurtjes per dag te werken, dus hooguit 14 uur waarvan de helft gebruikt wordt om hem te poetsen en te knuffelen. En daarna mag ze weer lekker met haar vriendinnen op de wei. Dus, nee zo slecht heeft mijn paardje het niet. En ja, als hij dan in dat ene uurtje waarin hij daadwerkelijk moet rijden gaat lopen etteren, dan wordt ik boos. En natuurlijk heb ik ook wel ooit zo iets van, wie ben ik om erop te gaan zitten en dan ook nog te willen bepalen waar we naar toe gaan... dus bekijk ik het altijd maar zo! Trouwens, ooit wel eens naar hulp- en blindegeleide honden gekeken? Die vind ik eigenlijk pas echt zielig! Want die zijn dag in dag uit aan het werk. Mogen nooit eens lekker ravotten met andere honden, achter een konijntje aan, het water in duiken, met kinderen uit de buurt spelen enz. Altijd maar opletten op de omgeving. Nee echt, zo slecht hebben onze paarden het nog niet!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 21:14

Een cavia in een kooitje
Een vis in een kom
Een vogel in een voliere
Een hond aan de riem
een paard onder het zadel
een koe aan de melk machine

etc etc etc

Allemaal hetzelfde.
Zielig? Nee, in principe niet. Tuurlijk zijn er mensen die dieren (alle dieren!) uitbaten, maar dat zegt niet dat alles automatisch slecht is.

Tancreda4

Berichten: 24063
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 21:17

Ik ben het niet echt met je eens... Voor sommige mensen is het mischien enkel een gebruiksvoorwerp, en gaan er op zo'n manier mee om, voor mij is een paard lang niet een gebruiksvoorwerp, maar een levend wezen, een vriendje, mijn beste maatje Lovers En zeker wel een dier met gevoel.
Ik ben helemaal zo erg, zodra Gennie wat shaggo was, en ik merkte dat ze niet zin had om in de bak bezig te zijn (shaggo, sloom en zwaaien met de staart) deden we gewoon wat anders. Niet 'ik wil rijden, dus jij MOET werken', nee luisteren naar elkaar Lachen

ynskje21
Berichten: 179
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 21:26

Tuurlijk voor de meeste mensen is het paard hun maatje, maar niet op gelijke basis, want wij bepalen toch wat er wel en niet met ze gebeurt...
goed of niet goed voor het paard. Deze heeft geen keuze.

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 00:26

Ik wil niet zeggen dat ik altijd even eerlijk ben tegenover mijn paard (maar andersom is zij ook niet altijd even eerlijk Bloos! Knipoog)

Toch merk ik dat ze met plezier haar werk doet, ze vindt het echt leuk en als ik 'te laat' ben staat ze al klaar bij het hek. Ze wil liever niet terug naar haar weiland, maar blijft gezellig bij me, ook na een rit van 3 uur.

Dus waarom dan in een weiland laten verpieteren?

ynskje21
Berichten: 179
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 07:15

Nee hoor niet laten verpieteren! We blijven toch allemaal rijden (ik ook!).
Maar het is wel goed af en toe stil te staan bij hetgeen het paard nodig heeft, dus de de dingen die voor elk paard standaard zou moeten zijn: Voldoende grote box, weidegang, sociaal contact, eerlijk werk, eerlijke behadneling etc. Dat is helaas niet voorelk paard standaard.
HEt paard in zijn naturlijke situatie is niet meer mogelijk, maar we kunnen wel ons best doen hem daar zo veel mogelijk in tegemoet te komen!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 07:57

Tja, het paard is er toch in 1e instantie voor mij en niet andersom.
Volgens jullie stelling zou ik daarom niets om hem geven?

March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 08:14

Neej, dat zeggen we niet. Maar is het waar dat het paard, even in het algemeen, er in de eerste instantie voor jou is? In mijn ogen niet. In de eerste instantie waren paarden gewoon wilde dieren en daar hoorden geen mensen bij. Nu is het dus wel zo dat paarden er voor mensen zijn maar in de eerste instantie was dat niet zo.
Dat paarden nu allemaal enge rare ziektes krijgen is niet hun eigen schuld, dat veel paarden nu een slechtere weerstand hebben als 'vroeger' is niet hun eigen schuld. Dat is toch allemaal ons schuld...

(Ik zeg het weer, dit is geen aanval, ik doe er zelf toch ook wel een beetje aan mee...)
Laatst bijgewerkt door March op 25-08-04 08:19, in het totaal 1 keer bewerkt

March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 08:15

Tancreda4 schreef:
Ik ben het niet echt met je eens... Voor sommige mensen is het mischien enkel een gebruiksvoorwerp, en gaan er op zo'n manier mee om, voor mij is een paard lang niet een gebruiksvoorwerp, maar een levend wezen, een vriendje, mijn beste maatje Lovers En zeker wel een dier met gevoel.
Ik ben helemaal zo erg, zodra Gennie wat shaggo was, en ik merkte dat ze niet zin had om in de bak bezig te zijn (shaggo, sloom en zwaaien met de staart) deden we gewoon wat anders. Niet 'ik wil rijden, dus jij MOET werken', nee luisteren naar elkaar Lachen


Dat doe ik ook, als Jel sjaggo is, dan ga ik niet rijden, gewoon lekker tuttelen, en als ik sjaggo ben dan gaan we ook niet rijden, dan gaan we ook gewoon tuttelen. Maar je hebt zoveel mensen die MOETEN op hun manier elke dag rijden, ook als ze heel sjaggo zijn en het paard is dan het slachtoffer.

March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 08:16

ynskje21 schreef:
Tuurlijk voor de meeste mensen is het paard hun maatje, maar niet op gelijke basis, want wij bepalen toch wat er wel en niet met ze gebeurt...
goed of niet goed voor het paard. Deze heeft geen keuze.


Idd...

(Jah sorry, ik kan niet quoten met meerdere berichten in één Knipoog )

March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 08:44

Weet je wat ik wel eens denk over het hulpteugelgedoe? Wat zou er gebeuren als hulpteugels niet bestonden... Wat zouden de mensen die zo graag het hoofdje omlaag willen dan doen, als die niet bestonden. De eerlijke mensen zouden het natuurlijk op een eerlijke manier doen, maar de andere 75 %? die zouden hun paardje gaan mishandelen waarschijnlijk...

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 09:56

Gemma schreef:
Dat doe ik ook, als Jel sjaggo is, dan ga ik niet rijden, gewoon lekker tuttelen, en als ik sjaggo ben dan gaan we ook niet rijden, dan gaan we ook gewoon tuttelen. Maar je hebt zoveel mensen die MOETEN op hun manier elke dag rijden, ook als ze heel sjaggo zijn en het paard is dan het slachtoffer.


je rijdt niet echt vaak zeker?

Maar volgens jou is het dus maar goed dat er allemaal hulpteugels zijn, anders wordt 75% van de paarden mishandeld? Ach gut
Ik zal vanavond tegen hem zeggen dat hij juist dankbaar moet zijn dat ik touwtjes gebruik bij het longeren, omdat ik anders genoodzaakt ben om zijn kop naar beneden te slaan..

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 10:02

Pffff jullie trekken alls vreselijk door.....
overdrijf eens niet zo zeg!

We leven nu, en niet tig jaar geleden toen de paarden lekker vrij rondliepen, dus die vergelijking vind ik al krom..
Daarnaast gaan jullie er al bijna vanuit dat mensen die met hulpmiddelen rijden slecht voor hun paard zijn.. Maar juist door die HULPMIDDELEN kun je je paad beter trainen waardoor het beter in zijn lijf zit..

En als ik chaggo ben ga ik ook rijden, maar ik ben slim genoeg om dat niet op mijn paard af te reageren.
Ik wordt er juist vrolijk van! En als hij chaggo is heeft ie gewoon pech. Hij heeft bijna de hele dag voor zichzelf, dus dat uurtje dat ik rijd mag ie ook doen wat ik wil... maar als ik aan het rijden ben en ik merk dat ie onrustig is, ga ik ook eerst wel eens een sprintje trekken over het veld en ga dan pas de bak weer in Knipoog ik hou wel rekening, maar met mate..

En wat is er mis met dekens? Ik heb liever een paard met een deken, zodat hij korter in het haar blijft, en dus tijdens het rijden het zijn warmte kwijt kan, dan andersom.. Lijkt me best wat fijner voor het paard...


Jullie zijn niet goed in de middelijk bewandelen zeg...

March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 10:15

essie79 schreef:
je rijdt niet echt vaak zeker?

Maar volgens jou is het dus maar goed dat er allemaal hulpteugels zijn, anders wordt 75% van de paarden mishandeld? Ach gut
Ik zal vanavond tegen hem zeggen dat hij juist dankbaar moet zijn dat ik touwtjes gebruik bij het longeren, omdat ik anders genoodzaakt ben om zijn kop naar beneden te slaan..



Neej dat zeg ik niet, ik zeg alleen dat ik me afvraag wat er zou gebeuren als er geen hulpteugels zijn. Ik zeg ook dat je je niet aangevallen moet voelen, ik heb het niet over iedereen toch...

Maar heb ik gelijk of niet dat je het zo vaak ziet dat hulpteugels verkeerd gebruikt worden? Dat is toch zeker zo!
Laatst bijgewerkt door March op 25-08-04 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 10:17

essie79 schreef:
je rijdt niet echt vaak zeker?


Ik denk dat je een beetje verkeerd hebt opgevat wat ik daarnet zei maar nevermind. Hoe kom je erbij dat ik niet vaak rij eigenlijk... waar baseer je dat op? Op dat ik zei dat als ik sjaggo ben dat ik dan niet ga en als Jel sjoggo is dat ze dan niet hoeft. Jij denkt dus dat we allebei vaak sjaggo zijn... Nou dan zal ik je even uit die droom helpen, dat is niet waar. En als je het graag wil weten, Mariël komt er sowieso minimaal drie keer per week uit. Als ze sjaggo is dan leert ze niks en als ik sjaggo ben dan leer ik haar niks. Dus waarom zou ik het dan wel doen
Laatst bijgewerkt door March op 25-08-04 10:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-04 10:20

Please, houd het gezzelig, we vroegen om elkaars mening, en niet om afgekaffert te worden, omdat je het er niet mee eens bent
Laatst bijgewerkt door Monster op 25-08-04 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

ynskje21
Berichten: 179
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 10:20

Waterkippie, het gaat niet om een dekentje wel of niet, maar om het geheel. En het is niet verkeerd om er eens bij stil te staan.
Hoe weet je zo goed dat je jouw chagrijnighied niet op je paard afreageert? Dat heeft niets met slimheid te maken hoor, maar alles met GEVOEL naar je paard toe.
Af en toe eens iets meer in de belevingswereld van je paard duiken kan echt geen kwaad!