Hoe verrot kan je je voelen:hoefkatrolontsteking

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 14:13

bubbels schreef:
Heb inmiddels besloten naar een andere kliniek te gaan (Emmeloord bijvoorbeeld) voor een second opinion. Ik heb Metacam gekregen, geen Quadrisol. Wat het verschil echt is weet ik niet. Ook ga ik eens kijken bij Antoine de Bodt. Heb ik veel goeie dingen over gehoord. De afgelopen dagen heb ik nagedacht (dat deed pijn ja Knipoog ) en ik heb het gevoel alsof er inderdaad iets niet klopt aan de diagnose. Vandaar de 2nd opinion. Zal daar ook foto's bij vragen.

Heel verstandig!!! Bodegraven ligt voor jou trouwens veel dichter bij en staat ook goed bekend!

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-04 14:32

Zat ik al aan te denken inderdaad. Baduh is het allerbeste wat me ooit is overkomen en hij heeft me door zoveel dingen heen gesleurd, dat ik er alles aan ga doen om dit met hem op te lossen. Het is inderdaad geen piepert. Liep ooit zonder mauwen een week door met een ingescheurde borstspier. Het is dat ik het zag toen hij los stond. Nu is dat weer zo. Hij heeft genoeg mee gemaakt in Rusland en op transport hier naartoe. Pijn doet hem niet meer zoveel, het heeft bijna nooit invloed op zijn stemming. Ik weet zeker dat dit goed komt!

peracles

Berichten: 12
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 19:34

Ik wens jullie heel veel strekte toe.. maar weet je ik ken jullie, en zijn allebei te koppig om iets op te geven.. dus hoe lang de lijdens weg ook gaat duren komen zullie jullie er wel!!

xxxxxxxxxx

oberon

Berichten: 759
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: numansdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 19:39

Goede beslissing om een 2nd opinion te vragen. Zowel Emmeloord als Bodegraven hebben een goede smid die misschien ook kan helpen. Vergeet aub niet dat dit niet het einde hoeft te zijn. Met goed management en gezond verstand kan je paard nog een hele tijd mee. Metacam is trouwens een prima middel. Het is eigenlijk de vervanger voor bute en in Bodegraven zijn ze er heel tevreden over.

Roodvos

Berichten: 6676
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 19:55

Yvonnelind schreef:
speciaal beslag kan ook veel goeds doen voor HKO.


Wens je veel sterkte toe met je paard. Sluit me uit ervaring aan bij de rest: vriendin van mij had/heeft een paard met klasse 4 straalbenen op de foto. Beslag met zooltjes en siliconen eronder, goed les, en dit paard loopt inmiddels in de M1. Is nooit kreupel.

GillyZidane

Berichten: 4409
Geregistreerd: 03-03-03
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 11:26

Jeetje Daphne hoelang heeft ie het al?
wat erg zeg!
succes met je second opinion... je vent komt er doorheen. weet ik zeker!

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-04 12:27

Vrijdag om 11 uur second opinion in Bodegraven. Lachen

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 13:41

bubbels schreef:
Vrijdag om 11 uur second opinion in Bodegraven. Lachen

Hou ons op de hoogte, ik hoop dat het meevalt!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 14:25

bubbels schreef:
Vrijdag om 11 uur second opinion in Bodegraven. Lachen


OK dan! Goed zo! We horen het wel.

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 15:41

Goed zo, spannend! Sterkte!

Alayda

Berichten: 878
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Munstergeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 17:53

Jeetje wat een toestand zeg!!
Ik hoop zo voor jullie dat het goed komt!!
Veel succes vrijdag!!!

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-04 10:53

Iemand hier ervaring met Bodegraven? Kreeg net een PBtje van iemand die vond dat ze wel erg snel met de spuit klaar stonden en niet altijd even vakkundig te werk gaan. Ik weet dat over elke kliniek wel negatieve verhalen zijn, maar ik ben zo onzeker als de pest wat dit betreft.

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 11:01

ik dacht dat ze goed bekend stonden, zelf heb ik een hele goede homeopaat die zeer goede resultaten heeft bij HKO, maar jij beslist of er gespoten wordt hoor, ds als jij denkt van dat weet ik nog niet zo net, dan zeg je gewoon nee!
Het lijkt me iig wel nuttig om foto's te maken, ook speciaal beslag werkt iha goed bij HKO (wiggen)
Het paard van een vriendin heeft zwaar HKO, maar loopt prima na de behandeling van deze homeopaat! Mijn paard met zware artrose trouwens ook!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 11:04

Het geld wat je kwijt bent voor de second opinion in Bodegraven kun je besparen. Ga meteen naar Antoine de Bodt. Ook al zeg je dat je les hebt, AdB heeft net die andere insteek. Ik heb paarden die onregelmatig liepen in een half uur rad zien lopen, ze liepen te sjouwen dat het een feest was.

Nogmaals, eerst AdB, helemaal omdat er op de foto's niets te zien is.
En HKO in de weke delen heb ik nog nooit wat van gehoord. Het kan best zijn dat het een slijmbeursontsteking is, en die komen doorgaans door eenzijdige overbelasting.

Nog iets: AdB biedt aan dat je je paard een maand bij hem neer kunt zetten, als er na die maand geen verbetering optreedt hoef je die maand niet te betalen. Zo gauw er echter ingespoten is, geldt deze regel niet meer.

Dus bezint eer ge begint. Neem contact op met Antoine de Bodt...

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 11:08

Goed advies!!

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-04 11:13

Ik ga naar Bodegraven voor foto's. Er zijn vorig jaar foto's gemaakt maar de verzekering (en ik ook trouwens) wil nu nieuwe foto's voor een sluitende diagnose. Daarbij komt; ik ben verzekerd, dus die foto's kosten me geen cent. Bovendien kan ik ook bij Antoine de Bodt mijn paard aan gort rijden op het moment dat het bot van het gewricht is aangetast. Dus bezint eer ge post.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 11:32

Foto's maken is sowieso niet verkeerd, en als het je geen cent kost is het alleen maar meegenomen. Maar als hij gewrichten had als een jonge god de laatste keer dat hij op de foto is geweest, denk ik niet dat je nu wat gaat zien (of er moet een cyste zitten in het bot, en dat hoop ik echt niet voor je) . Als het bot is aangetast gaat je ook bij AdB je paard niet erger aan gort rijden dan je het zonder AdB zou doen.
En nogmaals: ook al heb je les kan het echt geen kwaad om een andere insteek te proberen. Voordat je dingen laat doen als zenuwsnedes, inspuiten met Tildren of andere injecties. Waarom AdB als allerlaatste redmiddel zien, als hij je paard meteen kan helpen? Ik heb mensen jankend op hun paard zien zitten na een lijdensweg voor ruiter en paard van meerdere jaren. Ik heb mensen jankend aan de zijkant zien staan nadat ze de methode zagen, maar net een half jaar tevoren hun paard hadden laten inslapen, die misschien met die methode nog te redden waren geweest.

Ik wil je hier alleen maar advies geven. Wat je er mee doet moet je helemaal zelf weten.

Cowgirl

Berichten: 23749
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 12:29

Ik vind het wel verstandig dat je je paard eerst goed op de foto laat zetten.

Ik kom zelf ook wel eens bij antoine(paard met slijmbeurs probleem) en hij zegt zelf dat gewoon eerst het paard goed nagekeken moet zijn alvorens je bij hem komt. Want voor hetzelfde geld is er iets beschadigt(pees oid) wat misschien eerst rust moet hebben of is het maar een hardnekkige hoefzweer.

Wat ik nu niet meer zou doen is overgaan tot inspuitingen en ..die werken niet(heel veel verhalen gehoord) of maar heel kort.
Speciaal beslag zou ik overwegen voor een korte periode, bv een nieuwe manier van trainen of tijdens een behandeling van een aantal weken.
Met speciaal beslag verleg je enkelt het probleem als je de oorzaak niet aanpakt. Dus grote kans dat het weer terug komt(zoals bij mij)

Ik wou dat ik destijds eerder van Antoine had gehoord en niet overgegaan was op speciaal beslag. Ben van mening dat ik ondanks het specale beslag de schade heb verergerd.


Mijn paard loopt na de lessen van Antoine weer zonder ijzers..wie had dat ooit gedacht..ik niet in ieder geval Haha! OK dan!

Heel veel succes vrijdag en laat ons even weten wat ze zeggen. OK dan!

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 18:21

Hoi,

Mij is exact hetzelfde gisteren gebeurt. Pablo ineens stokkreupel en omdat hij eerder is vernageld dacht iedereen aan hoefzweer. Smid erbij geweest, niets gevonden. Dus maar naar de kliniek, Bodegraven, om foto's te maken waar de zweer kon zitten. Tja, dan kom je echt van de koude kermis thuis als het hoefkatrol blijkt te zijn.

Combinatie van beslag heeft Pablo de das omgedaan. Mijn smid had ongevraag hem van de natural balance afgehaald en op normaal beslag gezet, wat hem dus zeer gingn doen. Hij liep sindsdien niet helemaal 100%, maar het zou wennen aan nieuwe stand zijn (volgens de smid). Beslag is dus zeker heel belangrijk, met of zonder ijzers. Gaat mij dus om goed beslag, niet zo zeer speciaal beslag.

AdB ken ik, heb ik ook paar keer les gehad. Gelukkig met ik geprezen met een vreselijk goede instructie die ook veel herkenbare dingen van AdB in heeft. Daar ligt het dus niet aan.

Ook ik ben nog aan het herstellen van de schrik. Pablo heeft nu onstekingsremmers ingespoten gekregen in het gebied waar dus nu een ontsteking plaats vind (waardoor hij nu kreupel loopt). Volgende week terug en dan verder plan van aanpak bespreken. Mag nu maar 3xdgs 15 min aan de hand stappen, liever minder dan meer.

Hou je me op de hoogte van je bevindingen, doe ik het ook.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-04 12:12

Ik wordt er wel kriegel van dat de afwijkingen aan het zachte weefsel en afwijkingen aan het bot over 1 kam gescheerd worden. Het valt allemaal onder de noemer "hoefkatrol" terwijl het ene een stuk erger is als het andere. Ik ga ervan uit dat Baduh niks aan zijn gewricht heeft, zeker niet na die foto's van vorig jaar, en ben ook niet echt bang voor vrijdag. Dan is het een ander verhaal als bij paarden met hoefkatrol in het bot. Toch?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 12:15

Je zult het pas zeker weten na de foto's. Wil je niet bang maken maar er kan ook wat anders aan de hand zijn. Van gebroken hoefbeen tot cystes aan toe. En vlak ook peesblessures niet uit.

Afwijkingen aan zacht weefsel of aan het bot...het resultaat is hetzelfde: het paard loopt kreupel. Dat er dan een verkeerde naam op wordt geplakt is weer een verhaal apart.

Sterkte vrijdag...

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-04 12:55

Mijn paard is er overigens bijzonder vrolijk onder. Doet pogingen de wei om te ploegen en blijft zo goed als zuiver lopen. Snap er geen bal meer van.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 13:04

Het is zo vertekenend als ze niet aangeven dat ze ergens last van hebben (verschilt van paard tot paard) maar over het algemeen telt toch wel dat ze proberen te maskeren als ze pijn hebben. In de natuur worden zieke dieren snel uit de kudde verstoten, omdat ze anders een gevaar vormen voor de rest van de paarden (want roofdieren zouden dan weleens de hele kudde aan kunnen vallen). Dus een paard zal zo lang mogelijk proberen bij de kudde te blijven. Hetzelfde gebeurt in aanwezigheid van mensen. Ook paarden die heel erg ziek zijn kunnen een opleving krijgen als er iemand komt kijken...omdat de mens op dat moment deel uitmaakt van zijn kudde.
Het beste kun je een paard dus beoordelen als het paard niet doorheeft dat je kijkt...

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 16:24

bubbels schreef:
Mijn paard is er overigens bijzonder vrolijk onder. Doet pogingen de wei om te ploegen en blijft zo goed als zuiver lopen. Snap er geen bal meer van.


dat doet destiny ook, terwijl die echt stokkreupel is op het moment dat je haar vraagt om te lopen
die heeft hko fase 4 en een extreme vorm van spat(waarbij tildren met succes een halfjaar heeft gewerkt, we gaan nu voor het 2e infuus, hopenlijk weer een halfjaar pijnvrij, of langer)

ik ben benieuwd wat ze op de foto's zien, zijn die goed, dan naar AdB, en vragen om een goede smid, of als je al een goede smid hebt, vragen om andere ijzers(mijn smid laste een recht stukje op het open stuk van het ijer, dus ze kreeg geen eggbar, maar een gewoon dicht ijzer, liep meteen veel beter!)

lukt het dan nog niet, dan pas overstappen op inspuiten etc

destiny liep met hko fase4 en gewone spat helemaal zuiver, nu nogsteeds(inmiddels met gewone ijzers) loopt ze met hko fase4 en achterbenen die niet goed werken, nogsteeds niet kreupel met haar voorbenen!
dus hko is echt niet het einde!

succes!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 16:37

Ik heb alleen de eerste pagina gelezen, dat je het maar weet...

Mijn paard had ook HKO, 3tjes op de straalbenen. Ik weet niet waar je je paard hebt laten onderzoeken, maar ik kan me bijna niet voorstellen dat het op de faculteit is geweest. Volgens mij kan dat wel omdat je redelijk dicht in de buurt loopt. Ik heb mijn paard daar destijds (5 jaar terug alweer) wel laten onderzoeken. Het onderzoek is ongelofelijk uitgebreid. Eerst uitverdoven, maar dat zegt helemaal NIKS. Echt niet. In het gewricht uitverdoven zegt ook niet zo heel erg veel. Er kan zo ongelofelijk veel daar zitten wat de pijn veroorzaakt, imho zegt een foto dan al een stuk meer.
Mijn paard is dus uitverdoofd maar liep nog steeds niet echt rad. Ze hebben hem uiteindelijk zwaarder dan normaal uit moeten verdoven en kwamen er toen op dat zijn hoeven het probleem waren (op beide voorbenen dus). Daarná hebben ze foto's gemaakt en daaruit bleek dat er een ontsteking zat, dit is heel erg goed te zien op foto's. Ook bleek toen dat zijn straalbeentjes er niet echt netjes meer uitzagen, 3tjes dus.
Tuurlijk was het zuur, maar ik kon mijn paard nog jarenlang (ruim 4 jaar) recreatief rijden, met als hoogtepunt een klasse 1 op het strand van Katwijk in 2002. Hij heeft op hun aanraden eerst op wiggen gestaan om de zool niet te belasten. Vervolgens heb ik hem de rest van z'n leven op eggbars gezet, hoewel ze op de kliniek dat niet nodig vonden.

Voordat een DA een goede diagnose kan stellen zal hij toch moeten kijken hoe erg de ontsteking is, waar die zit, etc etc. Naar mijn bescheiden mening had hij dan ook wel degelijk foto's moeten maken. Zo lokaliseert hij het probleem en weet hij 100% zeker dat het alléén die ontsteking is.
Pas als je zeker weet dat het echt alleen een ontsteking is kun je verder kijken. Voor mij zou hij nu pas de plek gelokaliseerd hebben: het hoefkatrolgewricht.