Hoe verrot kan je je voelen:hoefkatrolontsteking

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
prompter

Berichten: 11242
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 08:54

Magneetveld en ultrasound zijn daar idd prima voor geschikt Lachen

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-04 11:46

promptertje schreef:
Magneetveld en ultrasound zijn daar idd prima voor geschikt Lachen


Ik heb daar inderdaad gister aan lopen denken. Ik kan vrij makkelijk aan magneetveldbandages komen. Maar ik heb geen idee "wat" die doen en of het wel goed is bij deze blessure. Scheve mond Tell me more! Haha!

prompter

Berichten: 11242
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 12:00

Met die bandages ben ik niet bekend - misscien weet de DA dat?

Wij hadden op de draversstal een magneetveldapparaat, dat gebruikten we in dit soort gevallen.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-04 13:02

Maar wat doet het? En wat voor resultaten heb je precies bemerkt?

prompter

Berichten: 11242
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 13:41

Magneetveld brengt de ontsteking tot rust. De ontsteking (twee pezen van mijn paard ernstig beschadigd was het in mijn geval) werd mooi koud en dun. Als het eenmaal zo ver is, gingen we over op ultrasound, dat stimuleert de bloedtoevoer en voerde warmte aan om het genezingsproces te versnellen. Ik weet niet in welk stadium jouw paard nu is - wij deden dit altijd op aanwijzing van de dierenarts, die bepaalde wanneer je met het een moest stoppen en met het ander moest beginnen.

prompter

Berichten: 11242
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 13:42

Oh ja, mijn merrie is trouwens - nadat er twee pezen helemaal ingescheurd waren - 100% genezen, er was op de scan zelfs nauwelijks littekenweefsel te zien Lachen.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-04 12:40

Baduh heeft niet echt een ontsteking. Er zit een klein gaatje in die diepe buigpees. Er is dus geen sprake van "warmte" en "zwelling". Super dat jouw merrie bij een nog veel zwaardere blessure als die van Baduh 100% genezen is. Dat geeft een mens weer hoop. Lachen

prompter

Berichten: 11242
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 12:47

Gaatjes in pezen veroorzaken altijd een a-septische ontsteking in het begin, vandaar dat ik het zo noemde Lachen. Ik denk dat Baduh het warmte-stadium dus al voorbij is nu. Bij mijn merrie waren er op scan twee grote gaten te zien... en nogmaals, ze is genezen, ze heeft er nog mee gekoerst, we hebben gesprongen, door het bos gecrosst - nooit meer last van gehad, dus hoop mag je zeker hebben Lachen.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-04 18:58

Vandaag heerlijk buiten gaan stappen, ik erop en vriendinnetje Pride mee met berijder Harry. En toen kwam er zo'n mislukte boswachter aangecrosst met zijn jeep. Begon vlak achter Baduh te rijden, deed zijn raampje open en blehrde dat we even moesten stoppen. Nou is Baduh normaal 100% verkeersmak maar een actief paard dat alleen mag stappen verliest tijdens deze rustperiode toch de nodige procentjes. Baduh schrok dus van de meneer en schoot het gras op en draaide zich snel om. Need I say more? Dat mag ie nie! De vervelende meneer vond dat we daar niet mochten rijden en bekeurde ons. En het excuus voor het op het fietspad rijden (Baduh moet op het harde blijven) had ie al zo vaak gehoord. De eikel. Waar we aan het rijden waren? De Nedereindse Plas, een veredelde vuilstort waar een skipiste op is gelegd en wat paden doorheen. Een recreatiegebied noemen ze dat nu. Het is super om met je geblesseerde paard doorheen te stappen, maar nu kan ik weer een week aan Baduhs herstel-periode toevoegen. Aaaaaargh.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-04 12:42

En ineens is daar....vooruitgang! Ik geloof mijn eigen ogen niet! Zou dat echt door de "peesdruppels" komen? Ben happy!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 12:43

Zo wat tof zeg! Ben heel blij voor je dat je nu ook geluk heb.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-04 12:44

gouda schreef:
Zo wat tof zeg! Ben heel blij voor je dat je nu ook geluk heb.


Hoest met jouw paard nu?

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 12:58

Goed ben maandag terug geweest met haar naar Bodegraven en mag weer gaan opbouwen. Ze loopt niet kreupel meer en het zakje wat onder haar voorbeen hing was een legger.

Ulissa

Berichten: 1772
Geregistreerd: 01-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 15:48

Zo Bubbels een heel verhaal ik heb er even wat tijd voor uit moeten trekken. Maar ik kon al bijna doorlezen naar het toch hopelijk en zo ziet het er wel naar uit een goede afloop. Goed dat je de dierenarts niet direkt geloofd hebt en overgegaan bent naar een second opinion. HKO ontwikkeld zich meestal tussen het 6e en 7e levensjaar en zoals de second opinion al aangaf was er iets heel anders aan de hand. Ik hoop voor je dat je binnenkort een plezierige uitslag krijgt van Bodegraven.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-04 10:43

Ik hoop het ook! Toen ik gisteravond nog even een stukje ging stappen met hem was hij erg rustig, maar toen ik hem daarna in de bak wilde laten rollen aan de longeerlijn stond ie ineens recht overeind. Hij schrok er zelf ook van. Gelukkig is het een slim paard Knipoog hij landde op zijn "goede" been. Rollen zat er alleen niet meer in. Lekker jochie is het ook, wil je hem een extraatje geven naast dat eeuwige gestap, kan ie zichzelf niet meer beheersen. Verwacht geen terugslag van zijn steigeritus, heb echt het idee dat we in de lift zitten. Haha! Wederom dank-u-wel voor alle reacties! Lachen

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 12:55

Oops, dat van dat rollen heb ik ook gehad. Hij ging rollen en kwam heftig overeind en ging gelukkig ook landen op zijn 'goede' been. Wel een teken dat het andere been nog niet goed is Boos! . Hij mag nu weer wat galoperen, daar maakt hij ook erg veel gebruikt van. Ben steeds druk in de weer om zijn kop tussen de voorbenen weg te krijgen, want een bok salvo van 40 meter vond ik wel voldoende. Hij mag nu ook aan de longe, maar dat nog maar een keer gedaan. Ben wel bang dat hij toch teveel doet... Misschien vanavond maar weer proberen. Toch heb ik ook het idee dat de druppels die ik geef wel helpen, al is dat moeilijk te oordelen. Ik gebruik tenslotte ook de minipuls en houden ons aan de voorgeschreven beweging. Over twee weken weer terug en hoop dat hij dan eens los mag, wat zal hij uit zijn dak gaan Knipoog

Ulissa

Berichten: 1772
Geregistreerd: 01-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 15:36

Het valt ook niet mee om zolang te moeten stappen aan de hand. Ik heb bewondering voor je. Menig paard had zich allang een keer losgewerkt.

Rowie_lover

Berichten: 1145
Geregistreerd: 01-05-04
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 16:06

ahhh wat vreselijk voor je zeg!
Ik hoop dat hij snel weer beter wordt!

melissa19
Berichten: 31
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 17:42

he wat erg joh.
ik kan je vertellen dat ik zelf een paard heb gehad met hoefkatrol en arthrose .
en bij mij hielpen homeopatische middelen beter dan wat dierenarts me gaf .
daarvan werd het alleen onderdrukt en niet verbeterd.
ik zou eens gaan informeren bij een homeopaat .
het voordeel ervan vind ik dat het totaal geen kwaad kan het is niet schadelijk.
en ik heb er goede ervaringen mee.
succes ermee

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-04 17:52

Als ik heel eerlijk moet zijn hebt ik het idee dat het "inspuiten" van zijn gewrichten een paar weken geleden volgens mij geen ene moer heeft geholpen.
Eergisteren hebben we het Ei van Columbus uitgevonden om Baduh rustig te laten stappen: halster om zijn nek, touw als een teugel eraan, ik op zijn blote rug en dan stappen. Natuurlijk loopt er altijd iemand naast voor het geval ie alsnog de kletteritus krijgt, maar Baduh is altijd erg voorzichtig met zijn "vracht" en stapt dus veel rustiger nu en voelt zich volgens mij nog nuttig ook. Veel mensen zullen me voor gek verklaren, maar het werkt zo goed! Maar ik blijf ook ernaast stappen hoor. Meestal 2 keer per dag. Ik krijg er spontaan strakke bovenbenen van en ik ben al een kilo afgevallen, hihi.

prompter

Berichten: 11242
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 19:28

Vind ik helemaal niet gek hoor, Danny was destijds ook alleen te stappen voor de kar, aan de hand was een drama. Sterkte, volgende week moet je terug toch Lachen ?

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 10:42

Ja klopt, maar vind het wel heel erg eng!

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 12:42

Morgen terug, spannend dus! Ik hoop dat ik goed nieuws krijg, want na 6 weken braaf stappen was Baduh het gister zat. Hij steigerde een paar keer toen we op de terugweg waren van ons rondje wandelen en ineens schrok hij van auto's en fietsers en schoot luid snuivend alle kanten uit. Toen ik hem met enige moeite thuis in zijn stal had ben ik met zijn vriendinnetje en buurvrouw Pride buiten gaan rijden. Toen we terug kwamen zag Baduh haar natuurlijk en begroette haar luid. Pride was alleen nogal bezweet dus ik heb de singelplek afgespoten en toen bracht ik haar naar een paddock om haar te laten rollen. Op dat moment sloeg Baduh echt door; hij steigerde in zijn stal, probeerde de zijpanelen eruit te bokken en in zijn stal te draven en probeerde zelfs 2 keer door zijn bovenluik naar buiten te klimmen. Verward Hij vind het duidelijk genoeg geweest. Heb Pride gister echt binnen moeten halen om Baduh te kalmeren, en dat is voor Pride ook niks natuurlijk. Stond echt op het punt om Baduh gister los te gooien, maar moet er niet aan denken wat er dan met die pezen had kunnen gebeuren, dus heb me ingehouden en ben bij Baduh op stal gebleven tot hij weer rustig was. Ben benieuwd hoe hij het vandaag doet. En ik ben heeeeeeel erg benieuwd wat we morgen gaan horen.

prompter

Berichten: 11242
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 12:55

Heel veel sterkte morgen! Jammer genoeg kan ik morgen niet op internet omdat ik ergens een cursus moet gaan volgen, maar ik hoop woensdag te lezen dat je goed nieuws hebt gekregen Lachen.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 21:49

Ik hoop het ook, hoewel ik verwacht dat het stappen nog laaaaang niet over is. Grrrr. Jullie lezen het morgen (of overmorgen), duimen allemaal! Knipoog