Des-illusie: Kieran afgekeurd voor Tinkerkeuring

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 11:46

juist klopt offie was 5 toen we hem kochten maar bleek 4 te zijn. elk jaar komt de tandarts en die zegt altijd net als va als ik vraag hoe oud huij is naar zijn leeftijd. en het klopthij heeft het hier 1 ker fout gehad. een merrie schatte hij 13. maar ze was 17. ze stond al 13 jaar op stal! dus dat klopt eniet. Wij vroegen hoe dat kwam.

Hij zegt zelf omdat tanden vaak ook slijten en de ene paard verkeert slijt dat de leeftijd er anders uti ziet.

Mariska_28

Berichten: 10504
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 11:54

Citaat:
Ook het paardje van een vriendin werd ouder geschat terwijl zij notabene bij de geboorte was geweest

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 12:19

Mariska_28 schreef:
Citaat:
Ook het paardje van een vriendin werd ouder geschat terwijl zij notabene bij de geboorte was geweest



Hij zegt zelf omdat tanden vaak ook slijten en de ene paard verkeert slijt dat de leeftijd er anders uti ziet.

Bonte
Berichten: 6056
Geregistreerd: 02-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 12:19

Mariska_28 schreef:
Citaat:
Ook het paardje van een vriendin werd ouder geschat terwijl zij notabene bij de geboorte was geweest


Citaat:
Hij zegt zelf omdat tanden vaak ook slijten en de ene paard verkeert slijt dat de leeftijd er anders uti ziet.


kan hier dus ook gebeurt zijn.

Mariska_28

Berichten: 10504
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 12:24

Mariska_28"]
Ook het paardje van een vriendin werd ouder geschat terwijl zij notabene bij de geboorte was geweest
[/quote]

[quote]

Hij zegt zelf omdat tanden vaak ook slijten en de ene paard verkeert slijt dat de leeftijd er anders uti ziet.
[/quote][quote="Bonte schreef:
kan hier dus ook gebeurt zijn.

Maar dan kan hij toch gewoon de leeftijd aanhouden die de eigenaar zegt? Als die bij de bevalling geweest is dan zal die het toch beter weten dan de veearts op dat moment? Ik heb Ciara ook vanaf het moment dat ze geboren is, en ze is nu 4 jaar. Zou toch raar staan kijken als de veearts op een keuring opeens zou gaan vertellen dat ze 5 is en dit ook zo in de papieren zet.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 12:42

Volgens mij komt die geschatte leeftijd niet in de papieren als je bewijs van geboorte hebt?

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 13:34

Raken we niet een beetje off topic jongelui??

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 13:36

Ik begreep dat Kieran ook een jaar te oud werd geschat, maar dat door de fokster bevestigd kon worden dat hij 4 is en hij dus als 4 geregistreerd is. Klopt toch MelanieS?

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 13:42

MelanieS schreef:
Ben inmiddels teruggebeld (had een mailtje gestuurd) en heb een afspraak voor 16-09. Ga eerst op vakantie en op puppycursus bij Emiel Voest, dus zodoende.

Ik heb de neiging om 't Kieranbeest rust te geven, maar vraag me af of het uitmaakt. Hij is niet kreupel. Wat zouden jullie doen?


Ben je mal, hij heeft nergens last van, dus gewoon lekker doorgaan waar je mee bezig was, maar houdt het in je achterhoofd.

moon65
Berichten: 60
Geregistreerd: 23-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 13:53

Vanmorgen had hij er inderdaad geen last van hij was heerlijk met stranger aan het dollen in de wei.
Lekker bokken en rennen.

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 15:21

Om nog effe offtopic te blijven Schijnheilig Het schijnt dat tinkers heel vaak ouder geschat worden. Onze tandarts zei dat tinker tanden waarschijnlijk sneller/meer/ anders slijten, misschien wel omdat ze robuster gehouden worden?! Het is gewoon feit dat leeftijd schatten heel moeilijk is. Zo ken ik een tinker die 2x geschat is op 2jr en 3 x op 5jr. Het is zo vaak gevraagd (3 verschillende DA's, tandarts en zeer ervaren handelaar) omdat 2jr en 5jr wel erg essentiele verschillen zijn. (Nog erg jong beessie of kan al bereden worden). Boven de 10/12 schijnt het nog veel moeilijker te zijn dan kun je er makkelijk 5 jr of meer naast zitten. Ook 6 en 8 is makkelijk door elkaar te halen --> ach over een paar jaar zijn de stamboeken gesloten en geboortes bekend dus dan zal dit probleem niet meer voorkomen Knipoog

Nog een keer succes Melanie --> balen dat het je ook nog geld gaat kosten Scheve mond maarja iedereen wil natuurlijk gewoon zekerheid tóch?!

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 17:05

snowdon schreef:
Volgens mij komt die geschatte leeftijd niet in de papieren als je bewijs van geboorte hebt?

nee bewijs van geboorte is en blijft de bevestiging en harde bewijsb en dat wordt in alle tijde aangehouden en nagestreefd

MelanieS

Berichten: 1044
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-04 22:36

Vasthi schreef:
Ik begreep dat Kieran ook een jaar te oud werd geschat, maar dat door de fokster bevestigd kon worden dat hij 4 is en hij dus als 4 geregistreerd is. Klopt toch MelanieS?


Nou, eerlijk gezegd weet ik dat niet zo goed.. Hij is al registerruin, dus is bekend dat hij een 4 jarige kleuter is, maar op de aantekeningen werd wel 1999 als geboortejaar gezet. 't Beest heeft alles al gewisseld en dus werd hij voor 5 aangezien. Hij is gewoon 'vroeg rijp' Haha!