Ik had laatst al een berichtje gezet dat mijn oude pony, Sepp, zo slecht hooi at.
Vandaag nog maar eens de dierenarts laten komen.
Hij had bijna geen haken op zijn kiezen terwijl het toch al bijna een jaar geleden was dat ze voor het laatst gevijld waren.
Maar nu bleek dus dat er in de onderkaak, helemaal achteraan een kies uit is. Daardoor is de kies in de bovenkaak veel te lang geworden. Normaal slijten ze af maar omdat de kies er onder weg is slijt deze kies dus niet af.
Nu heeft de dierenarts geprobeerd om er een stuk af te vijlen maar dat is niet echt goed gelukt.
De dierenarts adviseerde om de kies in de bovenkaak ook eruit te halen. Maar dat moet onder narcose. En die kies kan niet zomaar getrokken worden, hij moet vanaf de bovenkant van de kaak eruit getikt worden. Dus van boven naar beneden en daar moet dus ook zijn wang voor open.
Maar ik zie het dus niet zitten om een pony van 26 jaar nog onder narcose te laten gaan.
Ik wil nu kijken of ze in Klijndijk in de kliniek een electrische vijl hebben. Dat heb ik ooit bij Ger Verburg (paardentandarts uit Zeeland) gezien. Daarmee kan de kies waarschijnlijk wel voldoende afgeslepen worden.
Als dat niet lukt, moet die paardentandarts maar naar Groningen komen...
Waarschijnlijk zijn de problemen over als hij een paar keer per jaar behandeld wordt.
Sepp was vandaag ook compleet over de rooie. Normaal laat hij alles heel braaf toe, maar nu was er echt niets met hem te doen. De dierenarts heeft hem zelfs een verdoving moeten geven.
Nou, dat werkte wel erg goed. Na een uur kon hij net 10 meter naar zijn stal lopen zonder om te vallen.
Vanavond was hij wel errug zielig. Als hij mij hoorde begon hij heel hard te hinnikken. Maar hij heeft gewoon zijn brokken op en ook wat hooi, dus echt last heeft hij er niet van.