maden in hoef

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 00:31

maden eten toch het rotte weefsel weg?
Soms kunnen ze ook heel goed zijn..!

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 09:31

Over het algemeen eten maden al het weefsel weg, ook het gezonde...
Jij doielt denk ik op die alternatieve behandelmethode waarbij ze beestjes inzetten om ontstekingen op te laten vreten. Dat wordt tegenwoordig geloof ik ook weer in ziekenhuizen gedaan, maar dan wel heel gecontroleerd. Daar worden volgens mij geen gewone maden voor gebruikt. Ik kom zo niet op het beest wat ze wel gebruiken....

prompter

Berichten: 11098
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 09:36

Bloedzuigers gebruiken ze tegenwoordig weer in de geneeskunde.

Gelukkig dat het meevalt en dat je er bijtijds bij was!

Sall

Berichten: 6713
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 09:45

Idd boedzuigers.
Ik kan een hoop hebben, ben ook al een hoop tegengekomen in de 'dieren-wereld' maar ik heb altijd een instictieve afkeer gehad van maden.... IEUW!!
Ik werkte bij de Geleidenhondenschool en daar werden van die Rodiworsten (pensworsten) gevoerd.
Normaal gesproken werd die prullenbak elke dag verschoond, maar in dat weekend dus niet.
Ik kwam maandag in de 'keuken' om het eten klaar te maken voor de honden en gooie het plastic van die worsten weg... Ik zag het niet eens meteen, eerst 1 of 2 en dacht nog: 'huh'? wat zijn dat nou... en toen zag ik er steeds meer! ze kroelden echt in en over die prullenbak heen, en zaten over de vloer en onder het aanrecht en onder de koelkast.

Ik die bijna nergens van verblikte of verblooste heb geloof ik echt gegild....
En toen het opruimen...... We hebben uiteindelijk de hoge drukspuit erop gezet, aangezien ik toen de meest ervaren medewerkster was, was de 'eer' aan mij, want je wil natuurlijk niet dat het water alle kanten opspat..... bah, de rillingen lopen me nog over de rug...

Hoe is het nou met z'n hoef? Nog steeds made-vrij?

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 09:45

Mijn pony heeft het ook gehad, don't worry, het is neit erg. Althans, bij mijn pony niet. De hoefsmid heeft ze eruit gehaald, en ik moest het goed ontsmetten. Nu heeft ze er geen last meer van.

kivuli
Berichten: 130
Geregistreerd: 22-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 09:47

Volgens mij worden maden ook in de geneeskunde gebruikt ( steriel gekweekte ) - kan best dat ze zich eerst braaf door het dode weefsel hene vreten, maar als je ze dan niet eraf haalt kan het best dat ze gewoon met het gezonde weefsel verder gaan - of er moet ene speciale soort zijn die dat niet doet ( lijkt me niet zo hnadig van het beest dan, stoppen met eten als je gezond weefsel tegen komt en dus zelf doodgaan...). Bloedzuigers worden inderdaad ook gebruikt om slecht doorbloed weefsel weer goed te krijgen.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 09:47

Alacairion schreef:
maden eten toch het rotte weefsel weg?
Soms kunnen ze ook heel goed zijn..!



Die maden die jij en Kivuli bedoelen, zijn speciaal gekweekt voor medische doeleinden en zijn dus geheel steriel. Gewone maden kunnen alsnog infecties geven.

jeanette

Berichten: 4894
Geregistreerd: 08-03-02
Woonplaats: Hengelo (o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 11:19

Hoe was de hoef vandaag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 11:55

Gruwel, zitten er geen eitjes in de stal? Het zijn toch die blauw/groen gekleurde vliegen die hun eitjes in wondjes leggen? Of krijg je daar geen maden van.

Ik zou goed kunnen kotsen als ik dat moest schoonmaken.

Kliko

Berichten: 3026
Geregistreerd: 19-01-04
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:09

Ik heb het ook wel eens gezien, toen de smid een manegepaard bij ons op stal aan het bekappen was. Was erg ranzig om te zien. Bij dit paard kwam het omdat zijn hoeven niet goed bijgehouden worden omdat het dus een manegepaard is. Die maaien zitten daar om de bacterien op te eten... Scheve mond

samoth
Berichten: 4686
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:12

nooit van gehoord Verward echt vreemd

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-04 23:17

vandaag zaten ze er gelukkig niet opnieuw, dus ik denk niet dat ze nog terugkomen. (vooral niet omdat die laurierszalf de grote gleuven goed soepel houden zodat het niet snel weer openbarst..)

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 07:51

Ik hoorde het toevallig een paar maandjes terug, toen had iemand in de buurt ook maden bij een paard. De hoefsmid heeft ze toen verwijderd. Daarna hebben we ze niet meer gezien.

Romeertje

Berichten: 120
Geregistreerd: 30-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 17:24

Ik haat maden id. ook bij romero mij paard zaten ze in zijn staart toen we thuis kwamen van vakantie Boos! toen heb ik de dierenarts gebeld en hij moest snel naar de kliniek de dierenarts d8 dat het staart amputatie werd maar gelukkig is het tot dat niet geworden en hebben ze de staart kaal geschoren nu staat hij al een week in de kliniek want hij heeft er nu ook een dik achterbeen bij gekregen en staat dus nog in de kliniek

Debbie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 18:46

Hm.. Bloedzuigers? okee dan !
Iig succes met je paard Lachen

sheda

Berichten: 262
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Boetele

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 19:59

Deze week was er toch een docu van brooke's hospital op tv, daar lieten ze ook een paard zien dat maden in zijn hoeven had, kun je je voorstellen hoe dat gekriebel voor dat paard zelf aanvoeld, daar wordt hij toch helemaal itchie van. JAKKie

Aman__
Berichten: 1510
Geregistreerd: 18-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 20:48

Bij mij op stal staat een fries.Die fries werd vorig jaar beslagen en toen die bezig was die hoefsmid kwam die ineens een heel nest maden tegen in die hoef. Hij heeft het dus helemaal schoon gemaakt. En volgens mij is ook de dierenarts er nog wel bij geweest. Het is nu wel weer helemaal goed.

paardenmaf

Berichten: 824
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 20:51

Jakkes dat meen je niet!!! Ziek

Ik heb er nog nooit van gehoord maar dit is meteen een reden om weer extra goed op de hoefjes te passen.

Heelveel succes en sterkte ermee en laat even weten hoe het afloopt!!!

Groetjes Paardenmaf

vanity

Berichten: 3259
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Herentals (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 22:35

Ik had er nog nooit van gehoord, maar zit hier nu met een serieus kotsgevoel! Bah! gelukkig heb je het op tijd gezien! Misselijk

Omar

Berichten: 175
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 23:31

Wat balen zeg, voor je,
Ik heb vroeger ook wat paardjes verzorgd bij wat oudere mensen, dit waren dan ook wat oudere paardjes en er was één fries die ook wel is maaien in z'n achterhoeven had. Dit paard had van die hele diepe stralen en daar gingen ze steeds inzitten.
In ieder geval als dat paard last had van maaien, dan maakte we eerst de hoef heel goed schoon, dus heel goed uitkrabben, daarna spoten we er iets van veerust in en dan gingen ze dood, en als het goed is komen ze dan ook omhoog en komen eruit, vervolgens teerden we de hoeven goed in, als er dan nog maaien inzitten verstikken ze en zo voorkom je ook dat er nieuwe eitjes worden gelegd. En verder krabten we de hoeven iedere dag extra goed uit en evt. extra interen.

Hoop dat je hier iets aan hebt,
in ieder geval succes ermee !

groetjes maartje

jeanette

Berichten: 4894
Geregistreerd: 08-03-02
Woonplaats: Hengelo (o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 18:52

Ik hoop voor je dat ze niet terug komen

Benjamin

Berichten: 32
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 20:41

Mijn verzorgpaard moest vorige week naar de hoefsmid en die ontdekte ook maden in zijn hoef. Hij heeft ze er snel uitgehaald en er een speciaal spul in gedaan om het te ontsmetten. Hij zei dat als je er niet op tijd bij bent de maden zelfs in het been van je paard kunnen komen, ik zou er dus maar door een deskundig iemand naar laten kijken.

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 22:33

Onze Kina heeft het pas ook gehad. We wisten dat haar straal wat zacht was maar konden verder niets vinden totdat de hoefsmid kwam. Toen hij de straal sneed kwamen er allemaal maden tevoorschijn. Hij dacht dat het misschien kwam door een hondendrol waar ze in gestapt zou kunnen zijn. We hebben direct bij de buurman spul regen maden bij schapen gehaald en haar hoef in de oplossing gezet. Ze nu pas beslagen door een vreemde hoefsmid en deze heeft niets bijzonders aan d'r hoeven gezien. De maden zijn dus binnen een dag verdwenen.

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 22:46

Pfft vervelend, ik hoop voor je dat ze niet terugkomen.