Daarmee wil ik niet zeggen dat het zelf maar moet zijn boontjes doppen, maar het wilt gewoon zeggen dat er universele rechten voor het paard zijn die voor ieder paard gelden en sterker nog, voor ieder levend wezen. Denk maar aan de "rechten van het kind". Die kan je in zekere zin wel doortrekken voor paarden

Het is dus absoluut niet waar dat je met je paard mag doen wat je wilt, je denkt het misschien wel en misschien wordt er niets gezegd als je je paard kort en klein slaat zonder reden, maar het is gewoon verkeerd.
Geloof dan maar als het kan in een god die je straft als je het doet of een spook dat je in de zoetste dromen komt plagen als je zo'n dingen doet, of heb gewoon een moraal (wat iedere mens in zicht heeft) en spreek het alsjeblieft aan.
Ik wil alleen maar zeggen dat je niet kan zeggen 'dit is mijn paard, ik doe ermee wat ik wil en jij hebt daar niets op te zeggen', want dan zeg je ook 'als ik mijn paard levend op de barbecue gooi, houd me dan vooral niet tegen'.
Dieren zullen nooit het bezit van iemand zijn, zo ben jij ook geen 'eigendom' van je ouders. Houd er rekening mee

Kies ook eens voor het paard en niet altijd 100% voor jezelf.
De reden waarvoor ik dit hier "ineens" neerzet is omdat ik al vaak genoeg die verkeerde uitspraak heb gehoord. Van je speelgoed kan je het zeggen, ik ben niet boos als je een plastieken speelgoedpaardje in de wc gooit (alleen niet te vaak, want dat komt ook alleen maar in de septische put terecht of waar het niet moet zijn