Wanneer afmaken (discussie)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 15:03

Moeilijk onderwerp dit.

Ik denk dat ik een ouder paard (ong. 25 of ouder) waarvoor ik niet meer kan zorgen zou laten afmaken, ongeacht de gezondheidstoestand. Ik denk nl dat het voor zo'n dier erg moeilijk is om een echt goed tehuis te vinden. En ook de verandering van stal etc. zou ik een paard van die leeftijd niet meer willen aandoen.

Een paard weggeven als gezelschapspaard? Dat betekent ook dat je de nieuwe eigenaar opzadeld met de eventuele medische kosten en verwacht dat die dat nog leuk vindt ook. Het risico dat zo'n dier zonder goede verzorging ergens in een weiland komt te staan is groot, want de basiskosten zijn net zo hoog als bij een paard waar je wel wat mee kan. Of iemand gaat er alsnog op rijden wat het paard niet meer aankan.

Je bent verantwoordelijk voor de kwaliteit van leven van je paard, niet voor de kwantiteit. Dus zal je realistisch moeten zijn over de kansen van jouw paard als je moet verkopen of als het dier iets mankeert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 15:09

Je doet je opa en oma toch ook niet weg omdat ze oud zijn en meer medische kosten met zich meebrengen?

Nouja, mijn ene oma dan uigezonderd.. Haha! Bloos

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 15:35

Ik vind dat een paard dat veel pijn heeft of niet meer beter kan worden terwijl het nog pijn lijdt afgemaakt moet worden.

Oude paarden die heel hun leven hard voor je gewerkt hebben en niet meer bereden kunnen worden vind ik dat die nog een mooi rustig leven op een weitje verdienen. Ik zou het absoluut niet over mijn hart verkrijgen om ze af te laten maken als ze niks mankeren en nog een prima leventje kunnen leiden.

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 16:04

iwayalover schreef:
Ik vind dat een paard dat veel pijn heeft of niet meer beter kan worden terwijl het nog pijn lijdt afgemaakt moet worden.

Oude paarden die heel hun leven hard voor je gewerkt hebben en niet meer bereden kunnen worden vind ik dat die nog een mooi rustig leven op een weitje verdienen. Ik zou het absoluut niet over mijn hart verkrijgen om ze af te laten maken als ze niks mankeren en nog een prima leventje kunnen leiden.


Ze verdienen het wel, maar krijgen ze het ook?

Volgens mij staan er teveel oude paarden zogenaamd van hun pensioen te "genieten" ergens in een achteraf weiland zonder aandacht en verzorging. Dan dus liever van hun pensioen genieten op de eeuwige groene weides i.p.v hier.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 16:40

Aramat schreef:
Net zolang door zoeken naar een plek waar hij een goede oude dag kan hebben of me kapot werken zodat ik genoeg verdien om m te houden. Zolang een paard nog lol in zn leven heeft waarom moet je m dat dan afnemen? Je hebt gekozen voor een paard, je weet dat het veel geld kost, dan moet je ook met de gevolgen om kunnen gaan..



Idd, ben ik het volledig mee eens! OK dan!
Wat kunnen mensen egoistisch zijn....

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 16:58

tamary schreef:
Ze verdienen het wel, maar krijgen ze het ook?

Volgens mij staan er teveel oude paarden zogenaamd van hun pensioen te "genieten" ergens in een achteraf weiland zonder aandacht en verzorging. Dan dus liever van hun pensioen genieten op de eeuwige groene weides i.p.v hier.


Die aandacht en verzorging hebben ze toch ook verdiend?! Vind ik tenminste!
Als je ervoor gekozen hebt om een paard te nemen vind ik ook dat je er voor moet zorgen of laten verzorgen. Ook al is hij oud en kun je er verder nks meer mee doen. Ik vind gewoon dat zolang hij net ziek is of pijn lijdt zijn oude dagje verdiend!

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-04 19:03

Sammm schreef:
Je doet je opa en oma toch ook niet weg omdat ze oud zijn en meer medische kosten met zich meebrengen?

Nouja, mijn ene oma dan uigezonderd.. Haha! Bloos



whahaha Haha! , nou gelukkig zit er bij nog wel verschil in of het om een dier gaat of om een mens!

sofieke
Berichten: 79
Geregistreerd: 26-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 20:23

hallo,
ik heb mijn pony in januari ook moeten afgeven!!
ze was nog maar 5.5 jaar, maar omdat er altijd wel klote mensen zijn die uw paard constant eten geven enzo. kan ik dus geen eten meer geven want ze stond plots hoefbevangen!
ik had al een week geen eten meer gegeven en je zag ze maar bijkomen.
en omdat ze een haflinger is, moet je er zeker extra op letten! ma soit het leek wel goed te gaan. maar na een paar dagen zag je ze ineens weer vermageren. dus ik weer eten geven dat ze rustig zou vermageren!!
maar het was al te laat. ze had zich volgepropt met zand en gras.
ik heb dan direktnaar de dierenarts gebeld en die was er redelijk rap, maar (weer een grote fout) het was een stagaire.
Ik heb die dan laten doen en ze zou dus binnen een paar uurtjes terug gezond rondhuppelen. ze was wel sloom en vies gezind( natuurlijk van de zeer)
en de volgende dag kon ze niet meer op haar benen staan. eerst probeerde ze nog recht te staan. dat ging nog voor een minuutje maar dan liet ze haar gewoon vallen. wat er ook in de weg stond dat kon ze niet schelen. ze probeerde weer maar dan ging ze nog maar een 10 tallen centimeters recht en dan lukte het haar niet meer.
we hadden de dierenarts ondertussen al gebeld en het was weer die stagair. dan hebben we nog eens gebeld en gezegd dat als hij nu ni plankgas ging geven, dat hij dan te laat ging zijn. die was natuurlijk bang en heeft naar den dierenarts gebeld dat die moest meekomen. toen ze er waren ademde ze nog maar om de halve minuut. ze klopte haar hoofd tegen de grond en als ze gewoon lag in rusthouding strekte ze haar benen en vloog haar lichaam en hoofd dus. ik wou dit niet meer aanzien; ze ademde nu nog maar om de minuut en heb ze dus laten inslapen. dit ging zo snel achteruit en ze lijdde echt erg.
ik weet zeker dat ik de juiste beslissing heb genomen om ze te laten gaan.

ik was al heel paranoia om mijn paarden, maar nu is het nog erger!
ik heb heel veel steun gehad aan de mensen om mij.
het rare is nog, ik heb een "grafzerk" gemaakt en dat aan de weide gezet. diezelfde dag was het al terug verdwenen!!
waarschijnlijk die persoon die eten gaf.
we hebben ook cremerige koffiekoeken gevonden.
en dan verschieten mensen dat ge die naar hun voeten geeft dat ze iets geven!!
life's a bitch!!!

sofie

sofieke
Berichten: 79
Geregistreerd: 26-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 20:25

snepje 1,

hierbij hoort wel een beetje het liedje van Ubanus met loemoemba!

sofie

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 19:06

iwayalover schreef:
Die aandacht en verzorging hebben ze toch ook verdiend?! Vind ik tenminste!
Als je ervoor gekozen hebt om een paard te nemen vind ik ook dat je er voor moet zorgen of laten verzorgen. Ook al is hij oud en kun je er verder nks meer mee doen. Ik vind gewoon dat zolang hij net ziek is of pijn lijdt zijn oude dagje verdiend!


Hebben ze ook, maar niet iedereen wil zich inspannen voor een "waardeloos" dier. Ookal heeft die persoon zelf gezegd zet dat dier maar hier neer.

Ik herinner me dat Brooke in Egypte dieren die eigenlijk met pensioen zouden moeten van de eigenaar koopt, ze als ze daar nog sterk genoeg voor zijn 3 dagen rustig in een loopstal laten rond sjouwen voor ze een spuitje krijgen. Een aantal van deze dieren kan waarschijnlijk best zonder pijn nog een tijdje doorleven, maar er is gewoon geen veilige plaats voor ze (en geen geld) om ze op hun eigen moment te laten sterven. Daarom dus deze oplossing 3 dagen voorproefje en dan echt hemelen.

Daarover hoor je echter nooit iemand klagen. Iedereen vindt dat deze mensen het goed doen, en ik ook. Echter neem je in Nederland zo'n beslissing voor je paard dan doe je het altijd fout? Ik denk dat je toch realistisch moet blijven, niet ieder paard heeft een grote kans op een goede eigenaar. En om dan je ogen maar te sluiten en te roepen dat alles beter is dan inslapen, omdat ie zonder pijn door het leven gaat. Dat is je verantwoordlijkheid afschuiven op de volgende eigenaar.

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 19:11

Tamary, je kunt de omstandigheden van zulk soort landen niet echt vergelijken met Nederland lijkt me !

Naomi

Berichten: 3794
Geregistreerd: 09-10-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 19:40

Mijn pony is helaas op 7-7 afgemaakt
Ik heb spijt van de beslissing,maar het was de beste
Ze had echt heel veel pijn.
Voor het geld hoef je het iig niet te doen,maar het is diervriendelijk gebeurd vond ik

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 20:01

Mist schreef:
Tamary, je kunt de omstandigheden van zulk soort landen niet echt vergelijken met Nederland lijkt me !


Klopt, maar dan nog gaat het er bij mij niet in dat als iemand daar zegt, dat er geen geld en ruimte is om een paard met pensioen te sturen dat niemand daar over valt. Maar als iemand in Nederland hetzelfde zegt iedereen over die persoon heen valt. In allebei de gevallen is het met pensioen kunnen sturen van het dier een kwestie van genoeg geld hebben om dat te kunnen. Het enige verschil is dat daar de mensen die hun dier niet met pensioen kunnen sturen het dier laten werken tot dat ie dood voor de kar ligt. Hier staat zo'n dier ergens in een heel goedkoop weitje of gaat van hand tot hand totdat de slager uiteindelijk toch het eindstation is. Allebei is ellende voor zo'n dier, maar netjes inslapen is om verschillende redenen in beide landen geen optie.

Dus verschillende motivaties leveren helaas dezelfde lijdensweg op.

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-04 20:41

Vandaag heb ik zelf te horen gekregen dat marquez misschien hoefkatrol heeft, voor verdere uitleg moet je bij verslag van de dag kijken en dan naar het topic "*****domme mischien hoefkatrol".

Ik blijf echter bij mijn standpunt, en vindt dat als je het goed doet je een paard om welke reden dan ook kunt laten afmaken.
Gelukkig is marquez op papier niet van mij, en kan zijn eigenaresse het zich veroorloven om van alles met hem te proberen mocht dit nodig zijn.

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 22:00

Tamary, nu moet je eventjes ophouden alles over 1 kam te scheren. Hier als voorbeeld mijn oude pony, nu 27 jaar en al jaren met "pensioen" Het is een lang verhaal hoe ze bij deze mensen terechtgekomen is (tijdelijk ruilen in de ponyclub, wij wilden haar niet kwijt, andere mensen hadden haar toch verkocht, na 8 jaar vond ik haar weer terug)
Dit is Disje, staat al jaren zg zielig op een weitje (check die compleet uitgeplozen staart eens !) die mensen rijden elke 8 weken vanuit gorinchem naar Roosendaal om haar door mijn hoefsmid te laten bekappen (ivm hoefbevangenheid veroorzaakt door verkeerde medicijnen etc. een ander lang verhaal over een ondeskundige DA) Dit doen ze nu al jaren....zou deze pony het slecht hebben denk je ??
Afbeelding
De trailer die op de achtergond staat is haar persoonlijke anderhalfpaards trailer met haar naam erop!

edit toevoeging: Degene die haar vast heeft heet Koen, zijn dochter reed vroeger op Disje, maar zijn dochter rijdt sinds 4 jaar bij een dressuurstal in Engeland, de complete verzorging van Disje komt nu neer op de ouders Koen en Nora (geweldige mensen) en ze doen het in mijn ogen heel erg goed OK dan!

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 22:11

Ik ben zon nare ideaalist die vind als je een paard koopt voor je eigen, dus puur vd hobby om daar fijn mee te rijden en te verzorgen, dat je dit moet doen totdat het dier dood gaat (al dan niet natuurlijk)

Als een paard een chronische blessure oploopt en daardoor niet meer geschikt is voor het doel waar je hem voor gekocht had, dan heb je imo ...pech! klinkt misschien hard, maar dan ga je een paard toch niet verkopen of in laten slapen?
Als je een ander goed tehuis voor zo'n dier kunt vinden met goede verzorging kan ook en fijne oplossing zijn.

In laten slapen is imo alleen gerechtvaardigt als het paard geen 'paardwaardig' leven meer kan hebben, dus door pijn/ziekte enz enz. als je als eigenaar geen geld wilt betalen voor een paard waar je niks meer mee kunt is toch echt jou probleem, dan had je geen paard moeten kopen. Soms zit het mee en kun je jaaarenlang plezier hebben van een paard....... soms zit het tegen en dan moet het paard maar in geslapen worden? dan heb je geen fatsoen in je donder en denk je dus alleen aan jezelf. Er zijn een hoop mogelijkheden en oplossingen om dit soort paarden een ander tehuis aan te bieden, die goedkoper zijn dan een pensionstalling, daar moet je dan overgens wel moeite voor doen ja en dat kost ook geld ja, maar dan had je daar aan moeten denken voordat je een paard aanschafte en niet op het moment als de problemen ontstaan.

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-04 09:09

cissie schreef:
Ik ben zon nare ideaalist die vind als je een paard koopt voor je eigen, dus puur vd hobby om daar fijn mee te rijden en te verzorgen, dat je dit moet doen totdat het dier dood gaat (al dan niet natuurlijk)

Als een paard een chronische blessure oploopt en daardoor niet meer geschikt is voor het doel waar je hem voor gekocht had, dan heb je imo ...pech! klinkt misschien hard, maar dan ga je een paard toch niet verkopen of in laten slapen?
Als je een ander goed tehuis voor zo'n dier kunt vinden met goede verzorging kan ook en fijne oplossing zijn.

In laten slapen is imo alleen gerechtvaardigt als het paard geen 'paardwaardig' leven meer kan hebben, dus door pijn/ziekte enz enz. als je als eigenaar geen geld wilt betalen voor een paard waar je niks meer mee kunt is toch echt jou probleem, dan had je geen paard moeten kopen. Soms zit het mee en kun je jaaarenlang plezier hebben van een paard....... soms zit het tegen en dan moet het paard maar in geslapen worden? dan heb je geen fatsoen in je donder en denk je dus alleen aan jezelf. Er zijn een hoop mogelijkheden en oplossingen om dit soort paarden een ander tehuis aan te bieden, die goedkoper zijn dan een pensionstalling, daar moet je dan overgens wel moeite voor doen ja en dat kost ook geld ja, maar dan had je daar aan moeten denken voordat je een paard aanschafte en niet op het moment als de problemen ontstaan.


Natuurlijk zal iedereen daar in de PRAKTIJK ook zo mee omgaan (ik ook). Maar om de een of andere manier krijg ik het volgens mij niet duidelijk dat als je uitgaat van het denkvermogen van een paard, het niet erg is om een paard op de juiste wijze af te laten maken.
Een paard denkt niet in jaren, het zal niet beseffen dat het zo lang gedient heeft of dat het een x aantal jaar heeft geleefd.
En als je het paard het leven ontneemt op de juiste manier dan heeft het daar niets van in de gaten.
Kijk wij hebben morele argumenten om het dier nog zo lang mogelijk een aangenaam leven te geven, maar dat heeft een paard niet.
Snappen jullie hem?
Natuurlijk ga ik geen gezond paard afmaken, omdat dat niet strookt met mijn eigen morele argumenten, maar vanuit het paard gezien... waarom niet?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 09:13

ben het met Snerps eens............... Mensen willen altijd paarden menselijke eigenschappen aanmeten...... een paard dat pijn aan zn benen heeft, heeft stomweg pijn aan zn benen........ hij hoopt niet dat het over gaat, denkt er niet over hoe het komt, is niet nieuwschierig naar wat het nou is........... hij heeft gewoonweg pijn aan zn been........ thats it

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 10:08

is dat nu nog steeds zo'n rare discussie.?

Iedereen was het er toch over eens dat met pijn het paard afgemaakt moet worden
zonder pijn niet (op snepje na dan)

En je hebt het er steeds over vanuit het paard niet.
Zolang een paar dniet kan praten kan jij ook voor hem niet beslissen over wat hij wel en niet kan denken.
Dus ook niet zeggen dat hij het niet erg vind te gaan.

Misschien dat je niet gelooft in consulten om meer te weten te komen over overleden dieren.
Maar daar zijn genoeg dieren die aangeven nog liever langer geleeft te hebben.
De pijn was nog wel dragelijk en was er nog meer fijne dingen dat daardoor de pijn nog niet zo erg was om er voor op te geven.

Laat staan als je ze dan afmaakt zonder pijn..

En dat jij zoiets misschien niet geloofd, vind ik toch dat je geen recht hebt gezonde dieren zonder enig nut, op je eigen portomonee of sportpretatie na, af te laten maken.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 18:20

Ja als je het zo stelt, dus uitgaande of het paard ermee zit als ie afgemaakt wordt.
Paarden denken idd niet iets in de trant van "zo ik ben nu 25 jaar en ik heb het wel gezien, maak mij maar af" of "ik heb last van mn longen en het zal wel weer over gaan" nee natuurlijk niet.

Iedereen snapt volgens mij dat een paard het niet kan begrijpen of de keuze vd eig. zal snappen. Dat ligt volledig bij de eig.
desondanks zijn er genoeg paarden die de moed hebben laten zakken, net zoals bij mensen die het letterlijk op heben gegeven en om die reden zijn overleden, niet omdat ze denken ik kom er vast niet meer bovenop, maar omdat ze aanvoelen dat het geen nut meer heeft, de rek is eruit.
Ik ben er van overtuigd dat paarden gevoelsmatig veel meer ontwikkeld zijn dan dat wij vaak denken.

De keuze om een paard wel of niet in te laten slapen is erg moeilijk en je vraagt je als eig. altijd af heb ik juist gehandeld, was ik op tijd of te laat? enz enz.
Als je je paard lang hebt gehad en genoeg hebt megemaakt, weet je meestal wel wanner het genoeg is geweest, dat is niet alleen een kwestie van feiten op een rij zetten, maar van aanvoelen en je eigen belang ondergraven.

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 19:16

Mist schreef:
Tamary, nu moet je eventjes ophouden alles over 1 kam te scheren.


Mist, het gaat mij niet om de dieren die het wel goed treffen, zoals in dit voorbeeld. Het gaat erom wat doe je als je na lange tijd zoeken niet zo'n plek voor je oude lieveling kan vinden die je waarom danook niet zelf kan houden en te oud is om te verkopen. Als je dan ervoor kiest om zo'n dier te laten inslapen/slachten krijg je volgens mij heel bokt over je heen.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 19:25

snepje1 schreef:
whahaha Haha! , nou gelukkig zit er bij nog wel verschil in of het om een dier gaat of om een mens!


Wees blij dat je op dit moment niet voor mijn neus staat, want dan kreeg je een enorme knal voor je hoofd, en dat meen ik!

Dieren zijn (gut, waarom ga ik het nog proberen uit te leggen aan iemand die overduidelijk een plaat van een meter voor zijn kop heeft) net als jij en ik levende wezens die ook pijn, verdriet en ellende kennen.
Qua ontwikkeling zijn ze wellicht iets anders dan mensen, dat betekent niet dat jij als mens zijnde méér zou zijn dan een dier!

Alleen een stom stuk wezen als een mens heeft ooit bepaald dat hij beter is dan een dier (lees: ander levend wezen dan zichzelf).

Ik vind jou niet leuk op bokt overkomen. Mag ik jou nu ff laten afmaken? Want ik vind namelijk niet dat je nog nut hebt hier op bokt met je onzinnige teksten. Geen nut dus en aangezien afmaken alleen maar te maken heeft met menselijke emoties is het niet erg als we jou ook maar afmaken.

Klinkt stom he? Denk er dan nog maar even goed over na, want jouw eigen verhaal klinkt net zo stom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 20:04

Citaat:
Ik vind jou niet leuk op bokt overkomen. Mag ik jou nu ff laten afmaken? Want ik vind namelijk niet dat je nog nut hebt hier op bokt met je onzinnige teksten. Geen nut dus en aangezien afmaken alleen maar te maken heeft met menselijke emoties is het niet erg als we jou ook maar afmaken.

Klinkt stom he? Denk er dan nog maar even goed over na, want jouw eigen verhaal klinkt net zo stom.

eigenlijk komt het daar wel op neer.

maken we de 65 plussers af, want die brengen geen geld meer in het laatje
Maken de gehandicapten maar af, hebben geen nut voor de maatschappij
Drugsverslaafden, opruimen maar, kosten alleen maar.
Landurige werklozen, ook maar opruimen, kost ook alleen maar geld.
WAO-ers, ook maar weg
Asielzoekers ook maar enz enz

Toch maar menselijke emotie als je het daar niet mee eens bent.
Zet je dat ff opzij en het mag

ow ja dieren mishandeling mag ook
paard denkt toch niet na dat hij verkracht is
paard denkt niet na dat haar hoofd ingebeukt is door een randdebiel
paard vind het niet erg dat er iemand continue in zijn bek zit te trekken met een erg scherp bit.

alleen maar menselijke emotie

(wel raar dat verschillende paarden na heel veel jaren zo heftig kunnen reageren uit iets van het verleden)

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 20:17

Beetje off topic misschien, maar onlangs is uit wetenschappalijk onderzoek gebleken dat Olifanten, de meest Sociaale Dieren op aarde zijn, de Mens daarbij meegeteld.

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 20:21

tamary schreef:
Mist, het gaat mij niet om de dieren die het wel goed treffen, zoals in dit voorbeeld. Het gaat erom wat doe je als je na lange tijd zoeken niet zo'n plek voor je oude lieveling kan vinden die je waarom danook niet zelf kan houden en te oud is om te verkopen. Als je dan ervoor kiest om zo'n dier te laten inslapen/slachten krijg je volgens mij heel bokt over je heen.


Ben het er nog steeds niet mee eens ! Waar een wil is is een weg...en die "plek zoeken" duidt er bij mij op dat het oude trouwe dier ruimte moet maken voor jong "talent" en het spijt me geweldig, dat gaat er bij mij niet in, dat had je dan eerder moeten bedenken, zulke mensen zijn geen paard (of ander dier) waard Boos! Ik heb er ook 3, onlangs 1 bijgekocht, en dat zou ik NOOIT gedaan hebben als ik niet zeker wist dat ik ze :
a. financieel kan onderhouden
b. de aandacht kan geven die ze verdienen
c. a EN b voor heel hun leven ! (en dat leven niet beeindigen als het MIJ uitkomt)