Je paard is dood, wat verder?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 21:21

Ik vind het in laten slapen of het laten slachten een keus van de eigenaar, waar niet over getwist kan worden.

Bij beide gaat het wel eens zoals het niet hoort te gaan.
ik vind dit echt iets, wat persoonlijk is.
Waarop je dus ook niemand om kan " aanvallen"

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 21:25

Coentjuh schreef:
en wat wil je daar mee zeggen? Ben ik dan egoïstisch ofzo?

Zijn er ook nog mensen die zijn of haar paard niet naar de slager doen? Verward


Nee hoor absoluut niet.

Ik sprak alleen mijn mening uit. Mij lijkt het ook geen fijn idee wanneer iemand je paard 'op eet'.
Het idee dat je paard spierverslappers krijgt ook niet. Het is erg dubbel.

Maar het hele verhaal rond de dood van een paard is nóoit leuk, hoe je het ook wendt of keert!

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 21:27

helemaal mee eens RK. De keus is persoonlijk en bij geen van beide keuzes wil dat zeggen dat de eigenaar meer of minder om zijn paarden zou geven. Ik kan de vraag trouwens ook heel anders stellen

ipv mensen die hun paard laten slachten en opeten, why:

-mensen die hun paard laten strubbelen tegen spuitje, daarna dagenlang onder een zeil laten wachten totdat ze met een grote kraan als een stuk nutteloos ding dat stuk is op een vrachtwagen worden gesmeten en vervolgens alsof ze wegwerpdingen zijn meedogenloos verbrand worden tot er niks van overblijft, why?

-die mensen die hun paard willen begraven met dat boompje op, zodat het paard in de vuile aarde krieoelt van de wormen en ongedierte zodat hij opgegeten en langzaam wegrottend en stinkend verdwijnt totdat er niets ander meer over is dan een vuil skelet, why?

-die mensen die het paard laten cremeren zodat het prachtige lichaam word herleid tot een klein hoopje lelijk zwart as zonder enig nu, why?

alle3 hierboven zijn compleet belachelijk. Het is ieder zijn keus en ik heb er geen problemen mee dat mijn paard zou worden opgegeten door een hongerige, en dat wil niet zeggen dat ik niks om mijn paarden geef.

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 21:47

Er zijn ook mensen die hun paard naar de slacht en de huid houdens als tapijt, why ?

Zo kan je blijven doorgaan.
Als jij je doodzieke of verongelukte paard laat slachten krijg je €400.
Met de prijzen van de rest kan je een nieuw paard kopen. niet met alle methodes Je paard is dood en wil je toch contact met hem hebben contacteer DePennyBitch, zei zal je uitleggen dat je paard er niets omgeeft wat jij met zijn lichaam doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 21:50

Citaat:
Je paard is dood en wil je toch contact met hem hebben contacteer DePennyBitch, zei zal je uitleggen dat je paard er niets omgeeft wat jij met zijn lichaam doet.

Zou dat ook voor elk paard zo gelden?

Vind ik wel interesant

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 21:53


RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 21:54

DePennyBitch schreef:
Het lichaam is slechts een stoffelijke rest en heeft niets te maken met de ziel, waar het allemaal om draait dus.

Om je een voorbeeld te geven: mijn eigen paard is geslacht en opgegeten door mensen in Frankrijk. Mijn paard gaf daar niks om, zijn ziel is waar het om draait. Je moet het stoffelijke en het zieleleven los van elkaar zien....


Wijze woorden van haar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 21:55

Zonder de link weet ik haar ook wel te vinden ..



Is stalgenootje van me Haha!
Al heb ik haar via bokt vaak eerder te pakken Haha!

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 21:58

Dan heb je een echte beroemdheid op stal. Tong uitsteken
Jij bent trouwens ook een beroemde bokker.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 22:00

Klopt, RK is mijn stalgenoot (nog wel, over een tijdje gaat ze in een boerderij wonen en ben ik stinkend jaloers op haar, grrrr) Haha!

Antwoord gevend op de vraag:

Ieder paard heeft ook zo zijn voorkeuren natuurlijk. Echter heeft 99% van de gevallen geen moeite met slachten en (op) eten door anderen.

Uiteraard vind ik wel dat mensen zelf moeten weten wat hun goeddunkt.
Wie ben ik om dat te beslissen? Alleen zijn ziel en lichaam echt los van elkaar te zien, een lichaam verdwijnt, een ziel nooit.

Hope2012

Berichten: 3136
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 22:02

ik heb mijn oude pony ook in moeten laten slapen vorrig jaar zomer.
Huilen Huilen en die hebben ze de volgende ochtend gelijk opgehaald . gelukkig heeft ze niet lang langs de weg hoeven te liggen .

maar ik zou mijn pony nooit naar de slager kunnen brengen .

Pally

Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 22:08

Helaas is mijn merrie op 2,5 jarige leeftijd gestorven aan een zeer ernstige koliekaanval. Nou ja ze was nog niet dood maar de veearts kon niks meer voor haar doen. En ze had zo ontzettend veel pijn dat ik beloten had om haar te laten inslapen. Ik ben er bij gebleven tot het einde, het is geen prettig gezicht, maar ik wou mijn paardje geruststellen. Ze is daarna door een destructiebedrijf opgehaald. Tegenwoordig is er wel een paardencrematorium, maar dit is absoluut niet goedkoop!

sofieke
Berichten: 79
Geregistreerd: 26-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 17:53

In België kan je je paard laten cremeren. Je mag het as zelfs mee naar huis nemen.
sofie

sofieke
Berichten: 79
Geregistreerd: 26-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 17:56

ik mag er niet aan denken dat andere mensen mijn paard op hun bord hebben liggen.
ikzelf krijg al geen paardenvlees binnen.

xSemmiex

Berichten: 10417
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 18:58

vind ik ook sofieke....

Daphna

Berichten: 3691
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 19:07

hoe gaat dat dan als je je paard naar de slager brengt? staan ze in boxen te w8en of allemaal in een grote stal? en hoe worden ze zeg maar dood gemaakt?

xSemmiex

Berichten: 10417
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 19:22

ze worden dood gemaakt met een spuitje geloof ik?!

sofieke
Berichten: 79
Geregistreerd: 26-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 19:26

ik ken iemand die zijn paard naar de slachter heeft gedaan.
hij heeft een tijdje gewacht en toen hij terug binnen kwam , zag hij zijn paard voorbij komen maar wel zonder hoofd en zonder hoeven. hij hing omhoog aan een bar dat door zijn vel was geschoven tussen de pezen en botten.
Boos!
gewoon grellig en krijg nog kippenvel als ik eraan denk.

brrrrrrrrrrrrrrr

sofie

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 19:46

bij slachten worden ze neergespoten maar doodgeschoten, als ik het goed heb met een pinnetje. Het gaat heel vlug, 1 schot en het is voorbij Knipoog.

Verder zijn het hele leuke verhalen over onthoofde paarden die sielugh zijn, maar denk er ook bij dat een dood paard een dood paard is en al zal hij in honderd stukjes verdeelt zijn hij het nog niet voelt, plus een paard dat ingeslapen word ook maar verbrand , als je zoiets zal zien zal dat heel waarschijnlijk ook niet een mooi beeld zijn, wat je ook doet na de dood het blijft een gruwelijk beeld, maar het paard voelt het wel niet Knipoog

Sap

Berichten: 1019
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: Home is where the heart is..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 20:30

DePennyBitch schreef:
Het lichaam is slechts een stoffelijke rest en heeft niets te maken met de ziel, waar het allemaal om draait dus.

Ja oke, maar je hebt haar vooral gekend en herkend aan de buitenkant. Als ik aan mijn overleden paard denk, zie ik haar voor me zoals ze was van de buitenkant. Als ik er verder overna ga denken dan pas denk ik aan haar binnenkant, haar karakter, wie ze was zonder 'omhulsel'. Als je naar een begrafenis gaat en je mag in de kist kijken, dan zie je toch ook je opa (nouja wie er in de kist ligt). Je ziet dan zijn buitenkant, zijn 'omhulsel' en niet zijn ziel. Ja het is een beetje moeilijk uit te leggen, maar ik probeer te zeggen dat je ook van de buitenkant heb gehouden.

xSemmiex

Berichten: 10417
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 20:42

ik ken iemand die haar pony ook naar de slager heeft gebracht .. Verdrietig

Daphna

Berichten: 3691
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 21:45

maar toch... als je je paard laat inslapen, voelen ze niet van te voren en ruiken ze niet van te voren wat er gaat gebeuren toch?, terwijl bij een slachthuis eerder zullen weten wat er gaat gebeuren of niet? ik las al dat mensen vertelde dat ze hun paardje vroeg wilde omdat het dan minder is... mij lijkt zo'n slachthuis toch naar.

en dan nog een dood paard is idd een dood paard, maar toch de laatste momenten voor een paard lijken mij toch heel belangrijk, ookal is ie daarna dood.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 22:04

tja dat is ook zo een moeilijke vraag. Weet ie het of weet ie het niet. Ons hebben ze verteld, kijk daar worden paarden gedood en geslacht, maar paarden hebben nooit van iemand vertelt gekregen dat ze daar doodgaan. Of zouden ze toch 'de dood voelen'? Maar ik denk dat je bij inslapen evengoed zo een naar gevoel voor een paard kan bezorgen, het hangt er vanaf hoe jezelf reageert. Als er een vreemde man doodernstig met een spuit staat en jij en de rest ligt te huilen en iedereen is in een sombere sfeer kan het paard misschien ook denken dat er iets ernstigs gaat gebeuren...
maarja dat weet je natuurlijk nooit zeker Lachen .

MyShadow
Berichten: 28
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 22:15

Ik heb mijn paardje in februari in moeten laten slapen. Zij heeft gelukkig een spuitje gehad, en is niet naar de slager gegaan. Het is bij haar heel rustig gegaan. Ze lag gelukkig al, en viel gewoon in een diepe slaap, en daarna is ze overleden. Een paar dagen voordat ik mijn paardje in moest laten slapen werd er daar (dierenhospital Visdonk) een ander paardje doodgemaakt, die kreeg dus een kogel, en geloof mij; dat is echt geen fijn geluid hoor. Het paard viel keihard op de grond. Dat was echt heel triest.
Ik heb mijn paard niet afgevoerd zien worden gelukkig. Ze lag daar nog in een stal, en dat vind ik wel fijn. Ik hoef eigenlijk niet te weten hoe ze daarna met haar zijn omgegaan.
Maar als het had gekund, en als ik het geld er voor had gehad had ik haar zeker weten laten cremeren....

Coentjuh

Berichten: 9849
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 22:48

mandylover schreef:
DePennyBitch schreef:
Het lichaam is slechts een stoffelijke rest en heeft niets te maken met de ziel, waar het allemaal om draait dus.

Ja oke, maar je hebt haar vooral gekend en herkend aan de buitenkant. Als ik aan mijn overleden paard denk, zie ik haar voor me zoals ze was van de buitenkant. Als ik er verder overna ga denken dan pas denk ik aan haar binnenkant, haar karakter, wie ze was zonder 'omhulsel'. Als je naar een begrafenis gaat en je mag in de kist kijken, dan zie je toch ook je opa (nouja wie er in de kist ligt). Je ziet dan zijn buitenkant, zijn 'omhulsel' en niet zijn ziel. Ja het is een beetje moeilijk uit te leggen, maar ik probeer te zeggen dat je ook van de buitenkant heb gehouden.


Daar ben ik het zeker mee eens, die buitenkant, ookal is de binnenkant belangrijker...


Als het paard dood is, maakt het voor het paard niets uit, waar je hem ook heen brengt... maar ik denk dat VOOR JEZELF het een beter gevoel is, als je hem niet naar de slager brengt...
Ik heb het gevoel, dat als je je overleden paardje naar het slachthuis brengt, dat je hem dan 'hebt gebruikt'... natuurlijk merkt ie dan niets meer van dat slachten etc... maar je hebt dat paardje een aantal jaar gehad en dan breng je hem naar het slachthuis... maar oke dan hebben mensen nog plezier van hem he Verward

Als je paardje nog jong is, je rijdt hem vaak en heb samen veel plezier, hoor je het woordje paardenvlees, wordt je al gek bij de gedachte... en dan opeens, komt je paardje te overlijden, oke naar het slachthuis...

SORRY MAAR IK SNAP DIE MENSEN ECHT NIET die hun paard naar de slager zouden doen, DAT SNAP IK ECHT NIET!!!