Een paard is een edel dier maar waarom ?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 23:54

De hond is 's mans oudste vriend. Voordat er ook maar een paard aan te pas kwam. Dus kwijlende haarbal...

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 23:56

Inderdaad, de hond werd eerder gedomesticeerd dan het peerd...

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 00:09

maar ik geloofd dat als je vroeger aan een boer vroeg wat ie het liefste had, een paard of een hond, hij een paard zij omdat een paard toch op het land een betere en sterkere werkkracht is dan een hond

als je een soldaat voor de tijd van de tanks en bommen vroeg wat ie het liefste had, een hond of paard dan zou ie imo ook paard hebben gekozen omdat een paard vroeger veel handiger was als oorlogs vervoermiddel en aan te vallen dan een hond.
Als je ze zou vragen wat ze liefste zouden hebben voor de vacht en het vlees, zou dat ook wel het paard zijn.
Als je een edelman tussen een hond en paard zou laten kiezen, zou die denk ik ook eerder paard kiezen die veel groter is en er machtiger uitziet dan een hond.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 00:26

Als je aan een herder vraagt wat hij liever heeft: paard of hond, dan zal hij voor de hond kiezen omdat deze hem helpt de schapen te hoeden.

Als je aan een blinde vraagt wat hij liever heeft: paard of hond, dan zal hij voor de hond kiezen, omdat deze hem helpt in zijn dagelijkse leven de weg te vinden (de minishetjes komen pas sinds kort kijken, en daar ben ik niet zo van overtuigd)

Als je een politieagent vraagt welk dier hem beter helpt bij het zoeken naar misdadigers en het volgen van sporen, zal hij de hond kiezen, omdat een paard geen spoor kan volgen, geen drugs kan opsporen en geen onder puin bedroven mensen kan opsporen.

En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 00:29

jamaar dat is de dag van vandaag, of werden honden duizend jaar terug ook opgeleid als blindegeleidshonden, en werkten de honden duizend jaar terug ook bij de politie(als er btw een politie was) om drugs op te sporen?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 00:36

ben het eens met xkatleentjex.

sorry. maar heb nog nooit een hond het tuig van de koningin zien trekken...

paarden zijn gewoon veelzijdiger!

ze hebben meer kracht dan een hond.

een hond kan je niet berijden
een paard wel

een hond kan geen 1.20m springen
de meeste paarden wel.

heb je al ooit een hond hogeschooldressuur zien doen?
er zijn paarden genoeg die het doen

en zo kan ik ook nog wel even door gaan...
het paard was vroeger veel feller nodig dan een hond.

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 00:37

Waar gaat dit over?
Het ging toch over het waarom een paard een edel dier is????

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 00:41

Nu vraag ik me toch af wanneer er vroeger een hindernis van 1.20 werd genomen. De hogeschool dressuur was alleen nodig in de tijden dat de edellieden te paard het gevecht in gingen, voor het dagelijkse werk had je kracht nodig, en die kwam niet alleen van paarden maar ook van ossen die de ploeg trokken en de nodige karren erbij.

Ik ben het helemaal mee eens dat een paard de geschiedenis van de mens heeft bepaald.

"Look back at our struggle for freedom,
Trace our present day's strength to its source;
And you'll find that man's pathway to glory
Is strewn with the bones of a horse."

Maar is dit de reden waarom een paard als edel wordt beschouwd? Een hond heeft net zo'n belangrijke plaats ingenomen als het paard. Waarom het paard dus wel, en een hond dus niet als edel dier bestempelen?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 06-07-04 00:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 00:41

ja, en nu gaat het over waarom een paard een edel dier is en een hond niet Tong uitsteken
Maar ik denk ook dat als vroeger een edelman een nieuwe hond had(laten we aannemen dat een labrador veel gezien was in hoge families, ik heb absoluut geen idee welk ras het echt is) of een nieuwe witte arabier gasten eerder zullen zeggen wauw wat heb jij een prachtige arabier gekocht dan wauw wat heb jij een mooie hond gekocht.
een paard komt gewoon veel 'edeler' over dan een hond, hij is groter, toont zich meer..

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 00:43

A man's best friend...vind ik toch ook wel eervol hoor

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 00:45

naja. iemand haalde de hond erbij. waarom die dan niet edel was omdat ie al zolang de beste vriend van de mens is
hoewel ik al vaak door een hond ben gebeten (zelfs een keer in mijn gezicht waar ik nog littekentje van heb)
en nog nooit door een paard...

en zeg nou niet dat honden niet kunnen slaan en een paarrd wel! want Mira heeft me hier ooit een tik met der voorpoten gegeven dat ik een blauwe plek in mijn gezicht had.
dus dat kunnen ze wel! alleen zijn ze niet allemaal slim genoeg (of sterk genoeg) om ze te gebruiken.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 00:46

sow ben ik weer veel te laat. Verward

een paard toont inderdaad veel meer.
een paard is machtiger kwa uiterlijk en komt veel indrukwekkender over! Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 00:48

@ pharagirlke:

Ik ben vroeger gebeten door een paard en nog nooit door een hond. Dus is in joue ogen de ervaring van een persoon met een bepaald type dier uitslaggevend of het als "edel" mag worden beschouwd?

Ik denk dat er meer mensen negatieve ervaringen hebben met honden dan met paarden....

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 00:55

wel dan....
ik wou gewoon wat voorbeeldjes gegeven. het is niet bij 1 keer gebleven. honden hebben mij verschillende keren gebeten, maar hey? ik heb hier nog steeds 5 honden zitten, met eentje ga ik naar de hondenschool...

een paard was vroeger belangrijk:

paard kan de ploeg trekken
een hond krijgt t geen mm verschoven!

een paard kan zwaar belade karren trekken
die krijgt een hond ook niet van zijn plaats

een paard kan boomstammen slepen
krijg een hond ook niet voor mekaar

een paard toont enorm machtig. tov een paard is een hond maar een kleine haarbal...

neen ik ben absoluut niet tegen honden!! wil geen een van mijn honden kwijt...maar dat is volgens mij wel de reden dat honden níet edel zijn en paarden wél

een paard dat gaat zitten of liggen op commando is toch veel leuker om naar te kijken dan een hond die dit doet...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 00:56

Kan met je laatste argument niet helemaal meegaan. En voor de rest heb je me ook niet echt overtuigd....Haha!

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 00:58

ach ja, eigenlijk maakt het toch niet zoveel uit waarom een paard edel is en een hond niet, ik vind een poes ook lief dus vanaf nu worden paard hond en poes als edel dier beschouwd Tong uitsteken Haha!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 01:11

ik vind dat dit een welles nietes spelletje word Verward

jij hebt mij ook niet echt overtuigd cassidy...dus staan we quitte (weet niet hoe je dat schrijft. ik bedoel dus: staan we gelijk? Verward)

Diddles
Berichten: 371
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Paarden Land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 06:11

Cassidy schreef:
Als je aan een herder vraagt wat hij liever heeft: paard of hond, dan zal hij voor de hond kiezen omdat deze hem helpt de schapen te hoeden.

Als je aan een blinde vraagt wat hij liever heeft: paard of hond, dan zal hij voor de hond kiezen, omdat deze hem helpt in zijn dagelijkse leven de weg te vinden (de minishetjes komen pas sinds kort kijken, en daar ben ik niet zo van overtuigd)

Als je een politieagent vraagt welk dier hem beter helpt bij het zoeken naar misdadigers en het volgen van sporen, zal hij de hond kiezen, omdat een paard geen spoor kan volgen, geen drugs kan opsporen en geen onder puin bedroven mensen kan opsporen.

En zo kan ik nog wel even doorgaan.


Wat die blinde betreft, ik zie zelf, zonder goede hulpmiddelen, nog maar amper wat.
En toch wil ik 1 van de eerste zijn met een blindegeleide paard.

En wat die politie agent betreft, ga maar eens bij een risico voetbal wedstrijd kijken daar lopen echt paarden rond met daarop politie agenten.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 07:29

pharagirlke schreef:
...dus staan we quitte (weet niet hoe je dat schrijft. ik bedoel dus: staan we gelijk? Verward)


Ik wist niet dat dit een gevecht was en dat er punten voor te vergeven waren? Jij jou mening, ik de mijne, big deal!

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 07:49

firelover schreef:
ik zal maar niet vertellen hoe die paarden er daar aan toe zijn. Ze moeten werken totdat ze erbij neervallen krijgen amper eten en zijn meestal zo ziek als wat.


Kleine troost: de mensen daar zijn er vaak net zo slecht aan toe.

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 09:32

Cinnepin schreef:
Idd ja ze dekken hun eigen moeder en zelfs hun eigen zusje enzo niet! daarom zijn ze edel


Dit is iig niet waar...

Waarom is een paard een edel dier?

Ongeveer 5000 jaar geleden werden paarden voor het eerst gevangen om ze te gebruiken. Voor deze tijd werden ze alleen opgegeten! De paarden hielpen de mens met het zware werk, bijvoorbeeld de kar trekken op het land. Later gingen de mensen de paarden berijden.

Paarden werden ook gebruikt in het leger. Dat noemde ze de Cavalerie. Caval komt van Cheval, het franse woord voor paard. Het paard ging mee de oorlog in en streed samen met de soldaten voor het land.

Het paard was dus een belangrijk hulp- en vervoersmiddel van de mens en een belangrijke strijdmakker voor de soldaten. Het paard stond dicht bij de mens en was de mens altijd van dienst waardoor het paard edel is geworden. Ook was het vroeger zo dat alleen de adel paard reed. Zij konden zich dat permitteren. Alles wat met adel te maken had was bijzonder, was edel. Zo dus ook het paard.

Bron: ncrv

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 09:39

Wat een antwoorden allemaal zeg Clown

Heel simpel: vroeger kon enkel de adel zich een paard veroorloven, boeren konden geen paard onderhouden/aanschaffen.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 10:07

Kon de adel vroeger ook olifanten aanschaffen dan, Pervinco? Lachen

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 10:07

[quote="pharagirlke"]

een hond kan geen 1.20m springen
de meeste paarden wel.[quote]

Een hond springt in verhouding anders veel hoger als een paard. Knipoog

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 10:09

xKatleentjex schreef:
ja, en nu gaat het over waarom een paard een edel dier is en een hond niet Tong uitsteken
Maar ik denk ook dat als vroeger een edelman een nieuwe hond had(laten we aannemen dat een labrador veel gezien was in hoge families, ik heb absoluut geen idee welk ras het echt is) of een nieuwe witte arabier gasten eerder zullen zeggen wauw wat heb jij een prachtige arabier gekocht dan wauw wat heb jij een mooie hond gekocht.
een paard komt gewoon veel 'edeler' over dan een hond, hij is groter, toont zich meer..


Hier ben ik het wel mee eens.