Paard aan de beurt voor Paardenkamp/Soest slik....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 11:49

gouda schreef:
Ik ban net terug gebeld door de Paardenkamp hij kan wat hun betreft 23 augustus komen en dan kan hij alvast wennen aan de groep voordat ze van de winter in de loopstal gaan. Kan hem ook een half jaar laten opschuiven maar ja dat is ook zowat moet hij weer die lange winter op stal door. De poststallen kan ik helaas niet bekijken van het weekend omdat het zich nog op bouwterrein bevind dat is wel jammer. Ga in ieder geval maandag bellen (of morgen) of ik het door laat gaan wil het niet lang voor mijzelf laten opschuiven. Even vanavond nog met mijn vriend praten die heb ik gister per sms laten schrikken met het nieuws. Mijn gevoel zegt nu dat ik het moet doen omdat ik anders wel eens spijt kan krijgen. Ze hebben hem nu trouwens ook op mijn naam gezet ben ik ook wel blij om.

Dus loes verandert in yvet Verward dat zou mooi zijn!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-04 11:49

Mikkie schreef:
Ik vind het een wijze beslissing.
Je hebt een "heel leven" mogen genieten en nu het een beetje minder gaat met je maatje, gun je hem het beste. Ook als dat betekent dat je hem moet afstaan en er niet meer iedere dag naar toe kunt. Als je het mij vraagt is dat pas echte liefde voor een paard. Veel sterkte met de uiteindelijke beslissing.

Dank je ik heb weer helemaal tranen in mijn ogen Verdrietig

Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 11:51

gouda schreef:
Ik weet het moet niet twijfelen. Ben sowieso al heel moeilijk in het doorhakken van knopen dus vandaar. Cees vond het ook een goed idee, de mensen bij mij op stal ook. Die hebben ook gezien hoe ik de afgelopen 2 winters tobte en iedere keer sjago was. As hij weer kuil kreeg terwijl hij dat niet mag, of zijn eten weer vergeten was te geven en als hij weer eens een dag niet of nauwelijks in de paddock kwam terwijl een andere groep paarden er zowat de hele dag in stond.

Idd zoals afgelopen winter dat je gewoon baalde dat hij niet t goede eten kreeg
Dat gebeurt daar allemaal niet dus ga je gevoel achterna Ach gut
En je mag hem toch gewoon komen opzoeken Verward

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-04 12:26

Mag hem altijd opzoeken en ik geloof zelfs borstelen enzo. Ik vind het wel heel tof van Cees dat hij hem weg wil brengen er heen.

Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 12:32

gouda schreef:
Mag hem altijd opzoeken en ik geloof zelfs borstelen enzo. Ik vind het wel heel tof van Cees dat hij hem weg wil brengen er heen.

Hij staat daar iig goed, en als je er nog heen mag is dat natuurkijk fijn. Tsah missen zul je hem ongetwijfeld, maar dit is beter voor hem..

Kirsty

Berichten: 695
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 14:54

Naja ik wil je niet deprimeren, maar ik zou mijn oudje (die is nu 28) niet afstaan..... En mijn dierenarts is er ook geen voorstander van. En ik zal je ook eerlijk vertellen waarom: ze zijn er goed voor de paarden zolang je paard kerngezond is. Ze mogen op de wei en krijgen goed te eten. Maar het word pas een probleem als je paardje iets krijgt. Op de Paardenkamp zijn ze een groot voorstander van de natuurlijke dood, en die grens ligt in sommige gevallen heeeeeeel hoog. Ik ben persoonlijk iemand die als ik zie dat mijn paard pijn lijdt en hij veel pijn heeft ik gewoon bereid ben om afscheid van het te nemen door hem in te laten slapen. Maar die stap nemen zijn niet of niet gauw! En dat vind ik persoonlijk een slecht punt van de paardenkamp evenals dat je hem helemaal moet afstaan. Je mag hem komen opzoeken, maar niet zelf voeren of wat dan ook. Dus ik persoonlijk zal het nooit doen, maar als je het doet wens ik je in ieder geval veel sterkte met het afstaan. Ik zal je paardje een keertje voor je opzoeken okaj? Maar ik wil in ieder geval even benadrukken dat je er echt goed over moet nadenken. Mijn DA heeft gezegd dat omdat ik een plek heb waar mijn paard in vrede oud kan worden en hij het naar zn zin heeft, ik hem echt niet moet afstaan. En ik heb geluisterd. Slaap nog een keertje over je beslissing. (Ik ken trouwens ook iemand die haar paard bij de Paardenkamp heeft, ook niet echt positief, misschien dat als je echt interesse heb ik via via wel het nummer kan krijgen!) Succes ermee!
Laatst bijgewerkt door Kirsty op 02-07-04 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Kirsty

Berichten: 695
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 14:57

lis schreef:
Weet je nog hoe je afgelopen winter maar aan het martelen bleef? Slecht eten, weinig beweging en dikke, stijve benen. Hij kon soms niet eens overeind komen. Beweging is toch wel het belangrijkste wat je een paard kan geven en dat is nu juist wat bij jou op stal te weinig kan.

Maar, ik kan me ook voorstellen dat je je bedenkingen hebt en het heel moeilijk vindt.


Sterkte en veel wijsheid.


Maar als ik dit zo hoor, dan is het misschien voor jou geruststelling wel beter. Hij krijgt in ieder geval wel te eten wat goed voor hem is, en veel ruimte krijgt hij ook! Denk er goed over na, je neemt vast de juiste beslissing!!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-04 15:08

Ja ik zal er zeker goed over nadenken. Maar vind een oud paard gewoon niet op zijn plek op een persionstal. OP de weide word hij vaak opgejaagd door de jonge paarden en gewoon verstoten zeg maar. Hier in de omgeving staan ze in de winter ook gewoon binnen en moet je ze zelf beweging geven. Zorro staat dan vaak wel een uurtje in de paddock en dan loop ik zelf een half uur maar ja dat is aan het einde van de middag en voor de rest staat hij op stal. Heb ook een full-time baan.

Kirsty

Berichten: 695
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 15:12

gouda schreef:
Ja ik zal er zeker goed over nadenken. Maar vind een oud paard gewoon niet op zijn plek op een persionstal. OP de weide word hij vaak opgejaagd door de jonge paarden en gewoon verstoten zeg maar. Hier in de omgeving staan ze in de winter ook gewoon binnen en moet je ze zelf beweging geven. Zorro staat dan vaak wel een uurtje in de paddock en dan loop ik zelf een half uur maar ja dat is aan het einde van de middag en voor de rest staat hij op stal. Heb ook een full-time baan.


Ja dan kan ik het wel begrijpen, die van mij staat met nog een oudje 24/7 buiten met een loopstal waar ze zelf naar binnen kunnen als het regent. Dus dat is prima te houden. Op een pensionstal is het inderdaad al moeilijker en zeker met werk... Dan zou ik het misschien ook gewoon proberen, en hem in het weekend opzoeken!! Als ik niet net introductie heb 23 augustus kom ik wel kijken als je het leuk vind! Succes!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-04 15:15

Zou leuk zijn. Bedankt voor je info.

Kirsty

Berichten: 695
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 15:17

Ik laat het je nog wel even weten via pb of ik gauw kan komen!

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 15:53

Hoi Gouda,
Ik vind het heel dapper van je. Zoal sik het begrijp staat hij in pension, da's idd altijd moeijker om een paard daar oud te laten worden. Mijn pony is nu 21 en ik ben dit jaar donateur geworden, just in case. Voor mij is het daarom heel fijn om eens te lezen hoe het is als de tijd daar is...

Dat hij moeite heeft/krijgt met nieuwe, jonge pensionpaarden in de wei dat herken ik. Gelukkig mag de mijne met een ander oudje (van 27) staan. Maarja het blijft een pensionsstal en er kunnen altijd dingen veranderen. Deze laatste verhuizing is denk ik wel heel goed voor jouw paard. OK dan! Ookal is het heel moeilijk en zal je in een gat vallen. Het einde van de zomer (aug) is een mooie tijd, nog ff lekker genieten!

Ik wens je alle sterkte toe om de juiste beslissing te nemen voor je paard.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 17:31

Ik wil overigens ook best een keer langs gaan als ik in Amersfoort ben En kan, als je daar behoefte aan hebt, ook wel kijken of het lukt om de 23e even langs te komen Lachen

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 17:50

Zeg Gouda, hoe lang heeft Zorro op de wachtlijst gestaan??
Zat net even op site te kijken en las dat de wachtlijst nu zo megalang is dat er geen nieuwe paarden aangemeld kunnen worden.
Eigenlijk heeft jouw Zorro best mazzel dus.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-04 19:29

Jeetje joh het zal zowat een boktmeeting worden. Ik heb vandaag besloten dat hij gaat ook al doet het mij veel pijn. Ik mag hem maandag 23 augustus al brengen Nagelbijten / Gniffelen

Hoe lang hij op de lijst heeft gestaan ik weet het niet precies. Zal het eens navragen. Zijn vroegere verzorgster op de manege heeft hem ingeschreven. Maar heb mij laten vertellen dat als je wou dat hij aan de beurt zou komen na zijn/haar 20e je hem/ haar al op jonge leeftijd (4/5/6) moet inschrijven. Hij heeft er zeker wel 10 jaar opgestaan denk ik minimaal. Hij was 10 toen hij op de manege kwam. De wachtlijst is inderdaad al lange tijd gesloten.

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 19:57

Ik vind het Toppie OK dan! hoor dat hij naar het rusthuis gaat(niet meer leuren met zo een oudje zoals sommigen doen,maar laat hem lekker genieten).....juiste beslissing van jou maar ook zeker van zijn oude verzorger die hem toen al op de wachtlijst heeft laten zetten.
Je geeft hem dan wel uit handen maar als ik lees over de laatstse winters ,denk ik dat hij het veel beter zal hebben met andere oudjes lekker buiten ipv op stal.
Geniet nog maar lekker van Zorro zo vlak bij huis en na 23 aug. kun je altijd nog lekker bij hem gaan kroelen Ach gut .........

janne

Berichten: 1729
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: hoevelaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 11:59

je mag bij de paardenkamp altijd je paard nog borstelen en troetelen.
er is zelfs een vrouw die komt elke week en poetst hem dan lekker en geeft het paard wortels appels ed.
maar ik denk dat gouda net iets te ver is om elke week ff langs te komen

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-04 09:08

Pfieuwww ik heb gebeld met het verlossende woord dat hij gaat. Ze sturen papieren op. Een gezondheidsverklaring van de dierenarts wat houd dat in moet die hem echt keuren of is het gewoon oppervlakkig?

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-04 13:08

janne schreef:
je mag bij de paardenkamp altijd je paard nog borstelen en troetelen.
er is zelfs een vrouw die komt elke week en poetst hem dan lekker en geeft het paard wortels appels ed.
maar ik denk dat gouda net iets te ver is om elke week ff langs te komen

Denk dat het wel te doen is. Heb een auto zelf alleen tijdens vakanties en als ik het heel heb druk heb dan zal het niet lukken denk ik. Maar ben wel van plan ieder weekend te gaan.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 13:24

Zo'n 15 jaar geleden (toen ik nog een pennymeisje was) ben ik daar ooit eens wezen kijken. Ik kan me er niet zo heel veel van herinneren. Het was zomer, en alle paardjes stonden in de wei. Mijn toenmalige pony was rond de 11 jaar schat ik. En ik hoorde ook dat sommige mensen hun paard al voor Soest inschreven als ie pas geboren was, omdat de wachtlijst zo lang zou zijn.
Hoe lang is die wachtlijst dan Gouda, als ik vragen mag?
Het leek me toendertijd geweldig als ik ooit mijn pony daarheen zou kunnen brengen. Maar ik ben daar van teruggekomen. Heeft verder niks met Soest te maken, maar meer met het feit dat wij hem zelf ook een fijn oude dag konden bieden, lekker op de wei enzo. Dus waarom zouden we hem dan wegbrengen? Uiteindelijk is hij 27 geworden. Ik ben er zelf bij geweest toen hij ziek werd en toen hij werd ingeslapen.

Ik vind het een prima iniatiatief hoor, daar in Soest. Maar ik vond het voor mij dus niet nodig.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-04 13:28

Ik weet niet hoe lang de wachtlijst is. Zorro staat nu op nummer 60 maar omdat er paarden boven hem stonden waarvan de eigenaar niet bereikbaar was of (voorlopig) afzag is hij nu zo plots aan de beurt. Ik schrok er erg van omdat ik het niet had verwacht. Het liefste had ik hem ook tot zijn dood gehouden maar hier in de omgeveing kan hij het niet zo goed krijgen in de winter als daar. De weilanden zijn te drassig.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 13:44

Maar hoe lang geleden dan heb je hem aangemeld?

Niet negatief bedoeld voor jou, maar toen ik daar was werd tijdens de rondleiding wel verteld dat de meeste paarden (ook daar) tijdens de winterperiode sterven. Dat is bij mijn pony toen trouwens ook gebeurd.

Nog een vraagje; is het waar dat als je een paard daar aameld, dat je dan meteen donateur moet worden?

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-04 14:20

Een vroegere verzorgster van hem heeft hem jaaaaren geleden aangemeld. Weet niet precies hoe lang geleden.

Klopt ja dat de meeste oudjes sterven in de winterperiode. Maar daar maakt hij meer kans dan bij mij denk ik. Hij staat in de winter namelijk 22 uur per dag op stal en in soest komt hij dan in een loopstal met meerdere paarden dus zal hij meer bewegen. En bewegen dat is zo belangerijk vooral bij oudjes en dan op hun iegen tempo. Longeren ging bij zorro niet meer.

ALs je je paard aanmeld dan moet je donateur worden inderdaad en een minimumbedrag per jaar betalen (geloof iets van 20 euro ofzo). Dat doet die vroegere verzorgster van hem dan ook en ik ook sinds ik weet dat hij er ingeschreven staat.

Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 16:07

dit is een wijs besluit zoro mag weer paard worden en elke dag buiten spelen!

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 16:36

Ik vind dat je een goed besluit heb genomen Gouda!