Merrie is "op" maar veulen nog erg jong ..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 13:50

An_J, je hebt volkomen gelijk. Majrim vindt de melk absoluut niet lekker. Water drinkt ze overigens wel uit een emmer, gelukkig maar...
Ook brok eet ze goed en nu staat ze zelfs bij haar vader in de wei. Wou haar niet 24 uur in een stal opsluiten namelijk, dus had ik haar aan het touw gedaan, ze trok meteen naar de weide toe met Parador, waar Mariska dus ook gestorven is.
Vader en dochter lopen nu bij elkaar en de reactie die ik verwacht had (zoeken naar de moeder) blijft vooralsnog uit. Ze krijgt nu dus gras binnen en leert weer even wat bij van papa.
Ik denk dat Majrim, net als Mariska een vechter is...die geeft niet zomaar op!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 13:59

Jeetje, zelf heb ik bijna nada ervaring met veulentjes, dus adviezen waar je iets aan hebt kan ik je echt niet geven. Wel wil ik jullie héél veel sterkte toewensen en ik ben ervan overtuigd dat het goed gaat komen! Ach gut

pril85

Berichten: 1589
Geregistreerd: 07-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 15:44

lageveld schreef:
seventje, de merrie is inderdaad over de twintig en heeft last van dampigheid.
Pril, lang geleden dat ik als vent van 50 meid genoemd werd Lachen... maar goed haha je zegt helemaal niks geks, want dat was eigenlijk de intentie om het bericht te typen. Het kwam er alleen niet van: "Wat als de merrie er niet meer is met een veulen van deze leeftijd" had eigenlijk de vraag moeten worden.
Knuffels heeft deze kanjer vandaag al veel gehad, ik zal er zo nog eentje van jou bij doen.



oeps.. Bloos! *schaam*
sorry i didn't know... haha

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 21:03

Even een foto gemaakt van papa en dochter...

Afbeelding
Majrim is geloof ik net zo taai als haar moeder, gelukkig genoeg! Lachen
Ze drinkt wel goed water, de melk gaat nog steeds niet naar binnen...nou ja, ik geef nog niet op Haha!

manzano

Berichten: 23958
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 21:42

Wat een lieve foto!!! Gelukkig drinkt ze in ieder geval iets en zit ze niet meer op een leeftijd dat ze melk MOET. Geef d'r een dikke knuffel van me.

Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 22:26

Wat een zorgzame blik van papa naar het veulen toe. Tja, ook in mij schuilt blijkbaar ergens een Penny Knipoog

Sterkte met het verlies van de merrie. Ze heeft in elk geval twee prachtige laatste maanden gehad met een veulen aan haar zijde.

Zou het niet te proberen zijn met zo'n ding waar ze lammeren melk mee voeren? Geen idee of dat werkt maar dat lijkt tenminste nog op een uier.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 22:49

Wat een topic ... sneu verloop, ik hoop dat Majrim het red.
Ik zou denk ik toch maar eens kijken voor een veulenloze merrie, veulens zuigen na afspenen vaak bij elkaar, of zelfs bij ruinen. Ik denk dat het goed mogelijk is dat ze een nieuwe moeder accepteert, zolang er maar melk uit komt.
Paps lijkt iig ook wel zorgzaam. Ach gut

Ik heb een keer geweten van een merrie die geen melk aanmaakte (vaag verhaal) en dat veulen moest ook de fles krijgen. Die heeft het trukje geleerd door de fles tussen de achterbenen van de merrie te houden, nu gaat dat in dit geval moeilijk maar misschien kun je nog wat creatiefs verzinnen.

Succes ermee iig, en hou ons op de hoogte!

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 22:58

Jeetje lageveld.. Dat is niet niks..

Mijn moeder zegt dat je ook kan proberen zemelen door de melk te doen.,

Veel succes ermee!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-04 23:28

mmm... dit brengt me wel op een idee; een slobber maken met melk of iets dergelijks.
Mirjam is nu nog aan het proberen met suiker erdoor. We hebben ook al geprobeerd om de melk erg verdund aan te bieden als gewoon drinken. Trapt ze mooi niet in, dan drinkt ze niet en is het middel erger dan de kwaal natuurlijk. Gewoon water daarna drinkt ze onmiddelijk.
Eten doet ze ook wel, gras, hooi, veulenbrok, dus ik heb goede hoop.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 23:31

Dat is het belangrijkste Lageveld, dat ze nog wat eet. Komt allemaal goed, wij hebben zo een veulen opgevoed wat 3 weken oud was, dat is lastiger!

Maar probeer maar eens met zemelen, mss helpt het Lachen

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-04 00:04

Dat is zeker lastiger, dan weet je zeker dat het moet ! De melk zoeter maken helpt ook niet merk ik net en nu heeft Mirjam de melk maar gebruikt voor het maken van een slobbertje met veulenbrok. Zal mij benieuwen.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 00:51

Ik heb de slobber maar in haar stal laten staan, want Majrim was nieuwsgierig, maar keek van "eet het lekker zelf op! Ik ruik die melk wel hoor!" >;) Toch was ze wel erg nieuwsgierig en trok ze steeds naar de emmer toe, dus heb ik het maar lekker laten staan, nog wat hooi en water gegeven en verder mag ze het zelf uitzoeken.
Ook vandaag heeft ze gelukkig goed gegeten en gedronken.

Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 01:12

Dat klinkt als een veulen wat het wel gaat redden, ze zal wel heel speciaal voor jullie zijn nu.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-04 02:31

Percy schreef:
Dat klinkt als een veulen wat het wel gaat redden, ze zal wel heel speciaal voor jullie zijn nu.


Dat WAS ze al, alleen al om het feit dat het een zwart merrieveulen zal worden. De eerste zwarte op stal lageveld. We hadden gelijk na de geboorte al zoiets van: "Dit is vast een afscheidskado van Maris" en ik was stomverbaasd. We wisten wel dat het "kon" genetisch gezien, maar ook dat de kans erg klein was met de gegevens die we hadden.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 08:21

Hoe gaat het nu ondertussen? Wij hebben het toen ook in de stal laten staan volgens mij (het is ondertussen 9 jaar geleden) en toen begon het veulen er ook aan te eten Lachen

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 09:36

Ik moet trouwens net ergens aan denken, weet niet of dit al eerder in het topic is genoemd. De moeder van het paard van m'n moeder ( Clown klinkt lekker duidelijk..) die is ook heel vroeg overleden en die heeft tot hij 4 was Gistocal gekregen voor extra kalk wat hij tekort had omdat hij te vroeg geen moedermelk meer kreeg!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-04 12:11

Ze is er ingetrapt ! Emmertje met slobber gemaakt van paardenmelk was vanochtend keurig leeg *LOL* *LOL*

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 12:27

Goed zo toppie OK dan! Dat Is mooi nieuws.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 13:01

Fijn dat het met het veulen goed gaat.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 22:12

lageveld schreef:
Ze is er ingetrapt ! Emmertje met slobber gemaakt van paardenmelk was vanochtend keurig leeg *LOL* *LOL*


Toppie!!

Nu moet je langzaam proberen minder zemelen erin. En niet teveel melk ineens geven.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 22:26

Bijvoeging van moeder:

Veulen mag niet te veel water drinken.

Zo, ook weer gedaan Lachen

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-04 01:35

Wacht even, we hebben het dus niet met zemelen gedaan maar veulenbrok gebruikt, juist omdat daar veel meer in zit, en in zemelen juist weinig. Bovendien vond ze die brokjes heerlijk.
En wat dat water betreft: Ons is juist op het hart gedrukt goed op te letten dat het veulen genoeg vocht binnenkrijgt omdat een veulen heel snel kan uitdrogen. Zeker bij warm weer. Dus ze heeft gewoon onbeperkt schoon water uiteraard.

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 02:00

heel veel sterkte met je meisje, maar volgens mij gaat het de goede kant op, zeker als ze nu lekker van dr slobber eet.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 10:02

Bij ons op stal hadden we ook een merrieveulen die met twee maanden haar moeder verloor aan koliek. Zij wilde de melk ook niet, at wel veulenbrok, hooi en gras en dronk water, en die heeft het ook gered.

Heel veel succes verder, en ze komt er wel!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-04 22:44

Even een update, en ik heb goed nieuws. Het gaat prima met Majrim, en ze kan inmiddels haast niet wachten tot zo haar overheerlijke slobbertje met paardenmelk weer krijgt, ze vindt het heerlijk.

Ze is nu bijna onafscheidelijk van een merrie met een hengstveulen, dus met de opvoeding komt het ook helemaal goed denk ik. Van concurrentie is niets te merken, integendeel.

Verder is ze inmiddels bijna helemaal zwart geworden afgelopen week. Alleen aan de voetjes zit nog veulenhaar.