Ik leer het nooit........

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-01 17:34

hoi. Ik rijd nu zo'n 5 jaar paard. Eerst jaartje op manege, al snel eigen paard gekocht. Daarna veel verschillende paarden gereden, nu heb ik weer 4 maandjes een eigen paardje.
Maar ik begin steeds meer te geloven dat paardrijden gewoon niet mijn sport is...........ik ga gewoon echt niet vooruit. Al die tijd privelessen gehad, die jaren, maar ik blijf gewoon hangen op dit miserabele niveau. Echt, ik ben nog steeds niet B waardig. Heel veel periodes gehad met angst ook (vooral na ernstig ongeluk) en ik ben allang weer blij dat ik op een paard durf te stappen, maar nee, ik durf nog steeds niet buiten te rijden en weet niet of ik dat ooit zal durven, die angst zit zo vreselijk diepgeworteld! Maar dat is weer een ander probleem.
Vanmiddag op Mirage ook, had er echt zin in, om d'r lekker aan het werk te zetten, maar we sjokken maar wat rond. Ik krijg d'r niet voor elkaar, ik krijg nog geen eens stelling voor elkaar op de linkerhand.
Ik mis namelijk nogal wat in m'n eigen lichaam om goed linksom te kunnen rijden. Rechtsom gaat wel redelijk, linksom is een lachtertje!!! Geen kracht ofzo, ik weet het niet. Bv, als ik met m'n linkerbeen zou moeten wijken, lukt dat gewoon niet. Bovendien voelde ik vanmiddag dat ik een knik in m'n linkerzij heb.....
Goed zitten in galop, kan ik na 5 jaar ook nog steeds niet, hots, bots, arm paard.....

Nu heb ik altijd gedroomd van wedstrijdjes rijden, maar ik geloof niet dat ik daar ooit ga komen....
Vanmiddag schoot door me heen om dan m'n moppie maar te verkopen en maar helemaal niets meer met paarden te doen... Ik weet het echt niet meer...........

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-01 17:41

toe nou, niet zo depri! iedereen kan wel wat leren! En iedereen heeft wel een talent dus NIET ZO DEPRI! dat doe ik wel voor je!

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-01 18:40

Afbeelding

Zat net je page te bekijken....
pb-tje gestuurd...

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: orri op 2001-10-26 18:44 ]</font>

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-01 20:42

Lees Ruiters en Rechters van Ernest van Loon en ga vervolgens op zoek naar een instruteur die op die manier les geeft. Bijvoorbeeld Wieke Huisman. Misschien heeft Orri nog wel meer goeie tips.
Join de NVVR, http://www.recreatieruiter.nl en ontdek wat er nog meer kan dan alleen rijden in de bak. Je bent niet de enigste met schrik, we hebben er al meer met succes over de streep gehaald om buiten te rijden.

Pril

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 08:28

Maar het is toch helemaal geen schande als je er wat minder aanleg voor hebt dan andere ruiters? Is het grootste probleem nou je angst of het idee dat je het "toch nooit leert"?

Ten eerste, die angst daar kun je mee leren omgaan. Je hebt je paard nog maar 4 maanden dus dat is eigenlijk best kort. Het duurt (vaak) een tijdje voordat je een echte band hebt met je paard en hem beter gaat vertrouwen. Naar mate je hem langer hebt zul je vanzelf minder bang worden omdat je je paard steeds beter leert kennen.

En opgeven omdat je denkt dat je het nooit leert? Ach who cares als je geen anky wordt? Zolang je je paard niet in de weg zit en je hebt er plezier mee, wat maakt het dan uit dat je mischien niet supernetjes zit of je paard niet netjes aan de teugel kan rijden? Ik denk trouwens dat je het op den duur wel leert hoor, het duurt waarschijnlijk alleen wat langer. Maar je laat je gewoon ontmoedigen door dat het niet snel genoeg lukt. Ik weet niet hoe ervaren jouw paard is, maar mischien helpt het ook als je eens op een zeer goed getraind en braaf paard van iemand mag rijden. Op de manege waar ik les geef rijdt ook een vrouw en die bakt er werkelijk niks van. Ze rijdt een paar maanden, maar er zit maar geen verbetering in. Nou moet ik zeggen dat die paarden daar niet de gemakkelijkste zijn. Ze zijn ongelooflijk lui en vragen dus een hoop been. Ook gaan ze regelmatig rechtdoor wanneer je wilt afslaan. Deze paarden zullen dus absoluut niets doen als de ruiter niet heel correct is in de hulpen. Op zich wel goed maar niet altijd geschikt voor beginners. Deze vrouw was dan ook totaal ontmoedigd en wou het opgeven. Vandaag is ze naar mijn stal gekomen en ik heb haar op een netjes getraind zeer braaf paard gezet. Ook als ze de hulp niet helemaal juist gaf deed het beestje het nog. Ze kreeg hier zo`n zelfvertrouwen van dat de angst totaal verdween. Hierdoor ging ze nog beter rijden. Ik moet zeggen, dat ik haar nog nooit zo goed heb zien rijden! Ze heeft haar zelfvertrouwen weer helemaal terug, ze heeft gewoon gezien dat ze het eigenlijk toch wel kan en dat ze gewoon moet dooroefenen en dan ook die manegepaarden kan rijden.

Maar goed, ik ga er maar eens een eind aan breien. Iedereen kan leren paardrijden, waar een wil is is een weg. Heb vooral veel geduld en geef niet op als het tegenzit. Het feit dat je zelf al toegeeft dat je nogal wat fout doet betekend eigenlijk dat je op de goede weg zit. Je bent niet blind voor je fouten. Nu nog er aan werken! Succes!