welke verwondingen hebben jullie in de paardensport opgelope

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 22:27

Ik vergeet nog een mooie Haha!
Vooral het verhaal erbij.... Zo'n 8 jaar geleden was ik met een vriendin van me mee naar haar pony. Daar liep ook een ezel, die ook wel gereden werd. Ik op die ezel rijden Schijnheilig Na een leuke bokpartij flikkerde ik er af, en kreeg een fikse beet in mijn bovenbeen, waar de resultaten nog steeds van te zien zijn Schijnheilig

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 22:42

Jeetje, als je dit leest dan vraag ik me echt af waarom we deze sport nog leuk vinden! Haha!
Ik heb eigenlijk altijd mazzel als ik eraf val, dat is in het verleden nogal eens gebeurd, de laatste tijd wat minder.
Met m'n vorige pony ben ik eens onderuit gegaan op de straat (ik was achterin het maisland aan het rijden en daar schrok ie en rende terug naar voren), had ik een scheurtje in een pees ergens bij m'n schouder.
Ik ben er in een parcours eens van heel hoog afgevallen (ze sprong zonder hindernis, ergens tussen de hindernissen) met een erg zere rug als gevolg. (dat was met Amiga)
M'n vorige pony is eens over me heen gedenderd en heeft daarmee m'n hele jas aan flarden getrokken, behalve veel blauw had ik niks.....
Met de shet heb ik weleens een soort flikflak van de pony gemaakt, hij weigerde voor een mini-hindernis, lag ik met m'n rug op de hindernis, de balk was gebroken (auw!)

Verder niet echt iets ernstigs lichamelijks, ik durf alleen sinds die val in het parcours niet veel meer te springen, ik doe in de les meestal wel mee maar bij een centimeter of 60 a 70 heb ik het wel gehad.

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 23:39

nou nou
je zou er bijna bang van worden ( maar toch net niet want paarden zijn nou eenmaal leuk)
ja wat heb ik gehad
ehmm nouja ben er wel es afgevallen
( vooral van shetjes zonder zadel en hoofdstel galloperen als je nog eigenlijkniet kan rijden valt niet mee hor)
dus ja schaafwonden
en blauwe plekken

verder nix door de paarden
heb wel 1x een hooivork in mijn voetgestoken
k dacht dat het heel zwaar was dus ik zet kracht tjak zo door me laars en ong 1cm in me voet auw nu heb ik daar een mooi rond litekendje heb er geen last van.
valt wel mee he
hopen dat het zo blijft.

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 23:50

goh zeg, ik mag me gelukkig prijzen met 1 gebroken polsje...

Ach en de kleine dingen natuurlijk, littekens die een herrinnering zijn aan alle pony's en paarden die ik gehad/gereden heb Cool
Maar verder valt het wel mee Clown

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 23:53

Blauwe plekken, beten, over m`n rug over het asfalt gesleurd (slim he, de teugels vasthouden als je er afpleurt Knipoog ). Ik ben ook verschillende keren getrapt en ik geloof dat ik erg sterke botten heb want nog nooit wat gebroken! 1 keer in mijn rug getrapt (de afdrukken zaten er na een week nog) dat deed verotte zeer, kon haast niet ademenen en een paar dagen alleen maar gebogen op bed liggen (me loooooves horses Extreme duivel ) Toen een keer in mijn buik getrapt, ook niet aan te raden, en een keer tegen mijn vinger. Ik ga echt nooit naar het ziekenhuis, zolang ik nog adem en beweeg krijg je mij met geen mogelijkheid een ziekenhuis in. Eigenlijk het vervelendste ongeluk was toen ik tegen m`n hoofd getrapt werd. Toen belandde ik wel in het ziekenhuis, de eerste en de laatste keer als het mij betreft. Waarschijnlijk heb ik ook een erg sterk hoofd, want ik had wel dood kunnen zijn. Toen was ik dus ff een paar dagen in andere wereld haha (en dan wordt je wakker met een foto van "de dader" naast je bed Haha! )

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 00:15

Mhh mis een stuk van mijn linkerring vinger ook ooit nog eens een flinke herschudding gehad. Toen heb ik een kennis moeten bragne om me iedere 2 ur wakker te maken. Dat deed hij voor mij wel errug lief.

LEUK HE PAARDRIJDEN Verward .

Fitzroy

Berichten: 25129
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 08:26

Bij mij valt het best mee, of ben ik gewoon het meeste al weer vergeten?

Ik geloof alleen een gekneusde vinger.
Blauwe plekken en bijtwonden tel ik niet mee.

Dat is niet veel in 28 jaar paardrijden, he?

Uniek

Berichten: 404
Geregistreerd: 03-06-01
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 09:40

lichte hersenschudding, zere rug, dit kwam door een muur die niet echt meeveerde! enne, verder blauwe plekken.

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 10:03

Gebroken tenen, gekneusde ribben en 2 keer een
gebroken neus en een gebroken vinger en veel
blauwe plekken.

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 10:28

haha ik las gister nog dat paardrijden niet eens in de top tien van de sporten met meeste ongelukken staat, maar als ik dit zo lees...
naast wat kneuzingen en blauwe plekken is m'n verbrijzelde 'sinus frontalis' (inclusief oogkassen en neusbrug)wel het ergste. Een van de eerste dingen die ik aan de dokter vroeg was wanneer ik weer mocht rijden....

Dorée

Berichten: 6707
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 10:59

26 hechtingen in mijn ring- en pinkvinger, pols en zij. Ik was met Renate (akerna) en Kim(nimber) aan het rijden. We reden door een redelijk smal paardje naar het bos, met aan de rechterkant een maisveld en de linkerkant een wei waarin schapen liepen, afgezet met prikkeldraad...
Mijn pony schrok van een schreeuw van een ram en ging er vanuit relaxete stap in galop vandoor. Ik moet toegeven dat ik niet echt aan het opletten was, zat ook met losse beugels...
Ik glij scheef in het zadel en raas langs het prikkeldraad.. Uiteindelijk heb ik het denk ik vastgepakt (door de verwondingen in mijn ene hand) en ben ik erin gevallen. Mijn hele trui lag aan de linkerkant in flarden en ik had aan die kant ook redelijk diepe schaafwonden/sneeën van het prikkeldraad. In het ziekenhuis moest er dus van alles gehecht worden, ook mijn pols, waarvan ik helemaal niet gemerkt had dat daar ook nog een snee zat.... Verward
Verder niets ernstigs in die 13 jaar. Een paar keer blauwe voeten van lompe paarden die dat wel een mooi parkeerplaatsje vonden... Plingorée is nu haastig aan het afkloppen*

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 11:03

De meeste ongelukken gebeuren nog altijd thuis. Of op stal (sorry Kim). Dus niet tijdens het sporten. Neemt niet weg dat paardrijden hoog staat in de top 5 van risicosporten. Gelukkig heb ik nooit tijdens het rijden iets opgelopen waar ik nog lang last van heb gehouden. Wel de bekende blauwe knieën omdat bomen niet opzij gaan, een hoefafdruk van een fanatiek wegrennend paard op m'n kont (dat bleef je wel wekenlang zien) en niet kunnen rijden vanwege verrekte enkelbanden (maar dat kwam niet door het rijden). Even afkloppen dan maar.

lein

Berichten: 1577
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 11:37

Uhm het ergste wat ik heb gehad is dat mijn kin helemaal oplag nadat ik van een ponytje was gevallen ben waarschijnlijk met mijn kin op het paaltje geknalt. Ik moest toen 8 hechtingen in mijn kin. resultaat een mooi litteken Haha!

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 12:20

uhh even denken.... ik ben er een x afgevallen en toen had ik mijn pols gebroken..
ik ben er een x afgevallen en toen had ik mijn heup zwaargekneust..
2 x is een een paard op mijn voet gaan staan, 1 x mijn voet gekneusd en ook 1 x mijn middenvoetsbeetje gebroken..
en een aantal keer gebeten..

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 12:27

Hmmm even denken;

- gekneusde vingers
- gekneusde enkelbanden
- bult op mijn hoofd *LOL*
- verrekte ruiterspier
- gekneusde middenvoetbeentjes
- gekneusd ego zo nu en dan *LOL*

De andere soort verwondingen;


_________________
<FONT COLOR="white">*Opinions are like assholes...everybody's got one ~ Larry Flynt*</FONT>
<FONT COLOR="purple">[img]../upload/19/925.gif[/img]*Moderator Verslag van de Dag*</FONT>


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: orri op 2001-10-24 12:39 ]</font>

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 12:38

-1 vingertop eraf door paard wat tegen staldeur liep. (ongelukkigerwijze zat mijn vinger ertussen)

-1 gebroken vingertop, zat bij een val klem tussen de teugel of het zadel.

Ik heb iets met vingers geloof ik...

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 13:25

Aiaiaiaai...waarom doen we dit nog... Verward Haha!

Immi

Berichten: 49
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 14:10

- Verscheidene gekneusde ledematen en schaafwonden (jonge dravertjes voor de kar beleren)

- Zwaar gekneusde duim (over de kop gevlogen met een manegepony)

- Misvormde schouder, kapje van het schouderblad steekt uit (kwam onder een zeer onbeleefde draver terecht)

- Gebroken heup, heeft 6 maanden geduurd voordat ik weer een beetje normaal kon lopen (botsing: ik met draver tegen bielzen paal)

- Zwaar gekneusd bovenbeen (mijn paard slaat)

- Verscheidene bloedblaren (mijn paard bijt ook)

Nou, dat was het wel z'on beetje Haha! !

Barbara

Berichten: 437
Geregistreerd: 27-02-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 14:23

Over de jaren heen:
-Gekneusde en blauwe tenen
-Verbrande handen van longeerlijnen die er met rap tempo doorheen getrokken worden.
-aantal keren op verschillende plekken gebeten

Tijdens het inrijden van vorige paard
-dubbel gebroken rechteronderarm. = 3 dagen ziekenhuis onder narcose 2 metalen platen en 19 schroeven in m'n arm geboord. 4 maanden niet kunnen rijden. handig als je rechts bent. Probeer maar eens je tanden te poetsen met links. Of je kont af te vegen. *LOL*
1 jaar later zijn de platen verwijderd. 1 maand niet rijden.
-diverse giga blauwe plekken
-overal au
aandenken: 2 joekels van littekens over de lengte van m'n onderarm.
En een porsie angst waar ik aardig overheen was.

Mijn bijrijdster ligt op dit moment in het ziekenhuis na val van mijn Haf.
Ze had haar schouder uit de kom
gekneusde ribben
Ze heeft een joekel van schaafwond op arm
En het gevaarlijkste een gescheurde lever.
Ze had een buikbloeding maar gelukkig is de lever vanzelf gestopt met bloeden. Het is dodeljk namelijk.
Vandaag mag ze van in IC af naar de tienerafdeling.

Gelukkig

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 15:04

Natuurlijk gigantisch veel blauwe plekken, scheurtje in mijn voet (lekker 6 weken met krukken). Bult op mijn hoofd. Geplette voeten van lompe paarden.
Gekneusd stuitje en dat doet echt lang pijn. Elk jaar als het weer winter wordt krijg ik er weer last en het is toch al dik 10 jaar geleden. Ik reed toen nog op de manege.
Leuk he? Paarden! Knipoog

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 15:32

gebroken been,
gescheurde banden,
gekneusde vingers,
blauwe tenen,
gekneusde ribben,
lichte hersenschudding,
zwarte/blauwe nagels,
verzwikte pols,
etc.

Achja daar word je hard van toch???

marijke*

Berichten: 886
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 16:04

Bij mij valt het blijkbaar nog een beetje mee Lachen Heel veel blauwe plekken (met je heup terechtkomen op een steen is niet zo gezellig Frusty ) en een gekwetst ligament tussen mijn pink en ringvinger (6 weekjes rust).
Gelukkig nog geen breuken.

gr.marijke

_________________
De vraag is niet:
Kunnen dieren denken? Noch: Kunnen zij spreken?
De vraag is: Kunnen zij lijden? (J. Bentham)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: marijke* op 2001-10-24 16:04 ]</font>

Kitty

Berichten: 7701
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 16:26

Mijn voortand is voor de helft afgebroken doordat ik in galop voorover zat en het paard ineens haar hoofd omhoog zwaaide.

Das alles... op wat blauwe plekken na.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 17:14

Oke, ik kan niet achterblijven met mijn lijstje:
Door val van gekke knol:
-linkerkant lichaam helemaal open,
-gekneusd stuitje (nu 1,5 jaar later nog steeds last van!!!!!)
- gebroken schouderblad (en daar moet je echt wat voor doen, een schouderblad is onwijs dik!!)
-verschillende spieren in de bovenarm bijna finaal doorgescheurd.

4 maanden in ziektewet gezeten. Arts was erg negatief erover, maar ik zit weer te paard!!! (al is het nooit meer helemaal goed gekomen....)

we blijven doorgaan..... Pling

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 17:34

Ben er ook nog goed vanafgekomen precies na 10j

*geëlektrocuteerd (pony op hol in de buitenbak,
kon onder een balk door maar daar net boven hing
schrikdraad, boven die schrikdraad nog iets en
Natalie bleef natuurlijk in die schrikdraad hangen
met haar buik, pony ervandoor, natalie hing daar
*schok*schok*schok* 9volt doet toch nie goed
als je daar hangt en net iets raakt waardoor je die
schokken lekker voelt)
*blauwe plekken

En heel veel geluk gehad soms, want ben er veel vanafgeflikkerd (reed altijd op de niet-zo makkelijke paarden vroeger...had er een zwak voor denk ik) maar nooit iets erg gebeurd (buiten dan geen adem krijgen, onder paard vallen en het geluk hebben een cap op te hebben enzo...)

Eigenlijk zouden we gepantserd op ons pony/paard moeten kruipen eh Haha! voor veiligheidsoverwegingen