Camilla afgekeurd, wat nu?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 18:00

Valt los bot vanwege een trap of whatever ook onder OCD? Ik dacht dat OCD puur erfelijk was, of vanwege slechte opfok als veulen zijnde?

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 18:29

Ik heb de foto's niet gezien maar wel de DA aan de telefoon gehad.
En het was géén OCD volgens hem.

Zonnetje81
Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 21:03

Nou ik had liever die 200 euro gebracht dan was je zeker van alles af. Nu kan je nog gezeik aan je broek krijgen en dat die mensen zich bedenken als er toch iets is.........stel dat ze toch onbruikbaar wordt voor de sport. Dit kan nog heel wat narigheid op gaan leveren als je pech hebt.

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 22:37

Ik zou ook echt super geschrokken zijn als ik tehoren kreeg dat mijn pony was afgekeurd zeg Scheve mond
Fijn dat het iig zo gelopen is! Camilla heeft nu iig wel een heel erg goed tehuis Lachen

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 09:32

de pony heeft een los stukje bot, en ze houden hem toch? waarom dan in godsnaam hebben ze hem laten keruen Verward

ik zou zelf meteen opereren, dan ben je er vanaf, als ze er mee blijft rondlopen is de kans groot dat er iets blijvens beschadigd.
ken aardig war paarden met botsplintertjes en na het meteen operatief verwijderen hebben die nooit 1 pas kreupel gelopen(ook niet toen het stukje bot er wel zat, maar t is meteen weggehaald om problemen te voorkomen)

laat de afspraak met de verkopers zwart op wit zetten, je weet maar nooit.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 09:37

Renske20 schreef:
de pony heeft een los stukje bot, en ze houden hem toch? waarom dan in godsnaam hebben ze hem laten keruen Verward


was ook wat ik dacht ja, maar kan het me aan de andere kant ook wel voorstellen. Ze hebben de pony nu 'al' 2/3 weken op stal, de dochter is er natuurlijk helemaal gek mee en besluiten het toch te proberen ondanks het losse stukje bot...............

Voor nathalie in ieder geval een ERG fijne oplossing !!!!!!!!!!! fijn voor je hoor !

Zonnetje81
Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 11:51

Vond het sowieso raar dat ze hem nietmeteen lieten keuren.........

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 11:59

Citaat:
Vond het sowieso raar dat ze hem nietmeteen lieten keuren.........


Je kan niet altijd meteen bij DA terecht en daarbij, wacht maar tot je zelf een paardje wilt kopen waar je helemaal verliefd op bent, dan wil je ook niet wachten........ (En in dit geval een klein meissie laten wachten)

Zonnetje81
Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 12:00

Juist wel wachten, wat heb je eraan om hem te keuren als je toch van plan bent hem te houden......
Het is onzin dat een DA gen tijd heeft in 2/3 weken. De mijne kan binnen 1/2 dagen.

Nee dat overkomt mij niet nee! Komt bij mij niet op stal voordat hij goed gekeurd is.

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 12:26

Nou Nathalie, ik schrok al want ze had zo'n fantastisch tehuis... Maar alsnog dus. Voor de zekerheid wel even zwart op wit laten zetten, maar zo lijkt alles toch nog goed te komen.

Ben blij voor je Lachen

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 14:42

Koortje schreef:
Valt los bot vanwege een trap of whatever ook onder OCD? Ik dacht dat OCD puur erfelijk was, of vanwege slechte opfok als veulen zijnde?

En ook als reactie op Franske:

NEE.
OCD is een 'ziekte'. OCD is een verder stadium dan OC. Osteo Chrondosis Dissecans is de volledige naam.

Je kan ook door andere oorzaken een los stuk bot hebben maar dan heb je dus nog geen OCD.

Dit is OCD:
http://www.keerhoeve.nl/ocd.htm

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 14:57

Alles zwrat op wit laten zetten Zodat er later geen problemen over kunnen ontstaan. Toch fijn dat ze bij die mensen kan blijven. Ik snap best dat ze haar hebben laten keuren. Dan kunnen ze vanuit de keuring beslissen wat ze doen. En wetenm ze toch wat er aan de hand is. Maar toch balen dat ze is afgekeurd..

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 16:48

Sjimmy"]
[quote="Koortje schreef:
Valt los bot vanwege een trap of whatever ook onder OCD? Ik dacht dat OCD puur erfelijk was, of vanwege slechte opfok als veulen zijnde?

En ook als reactie op Franske:

NEE.
OCD is een 'ziekte'. OCD is een verder stadium dan OC. Osteo Chrondosis Dissecans is de volledige naam.

Je kan ook door andere oorzaken een los stuk bot hebben maar dan heb je dus nog geen OCD.

Dit is OCD:
http://www.keerhoeve.nl/ocd.htm
[/quote]

Maar hoe kan een DA nu op een foto het verschil zien tussen een OCD of een los stukje bot dat er is gekomen door een trap oid???

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 16:50

Renske20 schreef:
de pony heeft een los stukje bot, en ze houden hem toch? waarom dan in godsnaam hebben ze hem laten keruen Verward


Een paard met een los stukje bot hoeft nog niet meteen afgeschreven te zijn. Als ze nu HKO had gehad, hadden ze haar wschlk niet gehouden. Met die keuring weten ze nu toch wat de pony wel en niet heeft? Ik snap je redenering niet....

En waarom opereren als ze niet kreupel loopt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 17:34

omdat dat losse stukje bot onherstelbare schade aan kan richten!!

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 18:04

vonneke schreef:
omdat dat losse stukje bot onherstelbare schade aan kan richten!!


Dat is onzin. Dat hoeft niet zo te zijn. Allemaal afhankelijk van plaats, grootte, etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 18:09

dat is geen onzin, de kans bestaat gewoon. en ik zei ook niet dat ie die schade gaat aanrichten maar dat dat KAN gebeuren

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 18:16

Idra"]
[quote="Renske20 schreef:
de pony heeft een los stukje bot, en ze houden hem toch? waarom dan in godsnaam hebben ze hem laten keruen Verward


Een paard met een los stukje bot hoeft nog niet meteen afgeschreven te zijn. Als ze nu HKO had gehad, hadden ze haar wschlk niet gehouden. Met die keuring weten ze nu toch wat de pony wel en niet heeft? Ik snap je redenering niet....

En waarom opereren als ze niet kreupel loopt?
[/quote]

een los stukje bot kan verplaatsen, en daardoor kan het bv het spronggewricht(waar het losse stukje in dit geval zit) beschadigen.
daarom zou ik meteen opereren voordat de pony er last van krijgt, want gaat de pony er kreupel door lopen is de klans groot dat er al iets blijvend beschadigd is (ik heb een los stukje bot uit mn knie moeten laten halen terwijl ik er geen last van had, was uit voorzorg, op t moment dat ik er last van kreeg was de kans op blijvende beschadiging erg groot)

tuurlijk is een pony niet meteen afgeschreven ivm een los stukje bot, ik ken zat sportpaarden&pony's die om wat voor reden dan ook en los stukje bot ergens hadden, maar die zijn geopereerd voordat ze er last van kregen

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 09:58

Okee, daar kan ik nog inkomen, maar ik vraag me nog steeds af hoe een DA op een foto kan zien of het om OCD gaat of om een los stukje bot dat daar is gekomen door wat anders...
Niemand??

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 10:27

Sjuimpje schreef:
Heeel snel die 200 euro brengen!


Sluit ik me bij aan!

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 17:41

orionneke schreef:
wat heb je eraan om hem te keuren als je toch van plan bent hem te houden......


Dan weet je iig wat je te wachten staat? IMHO

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 22:06

Idra schreef:
Okee, daar kan ik nog inkomen, maar ik vraag me nog steeds af hoe een DA op een foto kan zien of het om OCD gaat of om een los stukje bot dat daar is gekomen door wat anders...
Niemand??


is me ooit uitgelegd, heeft iets met de conditie van de gewrichten en het kraakbeen te maken, ziet alles er perfect uit, en er zit toch 1 klein los botsplintertje(t gaat vaak om iets van nog geen halve cm!) dan komt dat wrsch door een flinke trap van een ander paard.

is er aan de gewrichten wat slijtage van het gewricht of het kraakbeen te zien, of irritatie van het gewrichtskapsel dan wijst het op een OC/OCD
verder komt OC/OCD vaak op meer dan 1 plaats voor, dus als er 1 gewricht een splintertje en eventueel wat irritatie heeft komt het wrsch door een trap/val zien er meerdere gewrichten niet meer puntgaaf uit dan is er meer aan de hand dan alleen een los splintertje nav een trap


geloof dat het zo zat, maar ik ben geen DA en t is al lang geleden dat het me is verteld

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 01:11

Zoals met sommige ben ik het ermee eens dat je die afspraak niet zomaar goed moet vinden.
200 euro van de prijs af is beter, maar wel als ze het aan kunnen tonen.
Mocht het nu fout lopen binnen een jaar, dan heb jij een probleem.
Dus kies aub voor de 200 euro.

_Kimmm

Berichten: 10331
Geregistreerd: 27-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 12:59

das niet leuk zeg dat ze afgekeurt is Scheve mond
maar het is in ieder geval wel een oplossing en wat zegt die 200 euro nou tegen over het super goede te huis Lachen

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 13:06

Renske20 schreef:
is me ooit uitgelegd, heeft iets met de conditie van de gewrichten en het kraakbeen te maken, ziet alles er perfect uit, en er zit toch 1 klein los botsplintertje(t gaat vaak om iets van nog geen halve cm!) dan komt dat wrsch door een flinke trap van een ander paard.

is er aan de gewrichten wat slijtage van het gewricht of het kraakbeen te zien, of irritatie van het gewrichtskapsel dan wijst het op een OC/OCD
verder komt OC/OCD vaak op meer dan 1 plaats voor, dus als er 1 gewricht een splintertje en eventueel wat irritatie heeft komt het wrsch door een trap/val zien er meerdere gewrichten niet meer puntgaaf uit dan is er meer aan de hand dan alleen een los splintertje nav een trap


geloof dat het zo zat, maar ik ben geen DA en t is al lang geleden dat het me is verteld



klopt!
Als het ocd is moet ook het gewricht aangetast zijn (ruw).