het tip-top-tips-topic!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faux
Berichten: 6226
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-04 14:20

SANEX schreef:
Andere manier voor noodhalster:

Met halstertouw. Klip van halstertouw om touw heen klikken en je hebt een rondje, deze doe je om de neus, het lange uiteinde achter de oren langs naar de andere kant, daar een slag om de 'neusriem' en je hebt nog een stukje uiteinde om mee te lopen Knipoog


kijk, DAT is een duidelijke uitleg! dankje! Knipoog

Faux
Berichten: 6226
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-04 14:31

nog meer tips voor dingen die je zelf kan maken? is ook wel leuk Knipoog

lailapri

Berichten: 22131
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 06:56

verootjoo schreef:
Terpentine?? Lijkt me niet zo heel goed, maar ja.
Eens schapenvacht doet ook wonderen voor zn vacht Of zonnebloemolie door het voer.

In de paardendrogist staat juist dat in zonnebloemolie te veel omega 6 (omega 3 omega 6 en omega 9 moeten in juiste verhouding voorkomen ander kans op op aandoeningen ofzo).

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 10:23

Gewoon een schapenwol (echt puur natuur meteen van schaap af, niet zo'n handschoen), dit is goedkoop, je doet super lang met zo'n vacht, is lekker vettig zodat ook de zandmonsters helemaal schoon worden en super gaan glanzen.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 11:22

-Vaseline rond de ogen en neus smeren om meer uitstraling te krijgen op wedstrijd bijv.

-Beetje haarlak op het hoofdstel voor je opzadelt op concours. Zorgt voor extra glans, daarna wel meteen eraf halen, anders tast het het leer aan.

-Suikerklontje bij het bit in doen, ze openen daarna makkelijker de mond en krijgen mooi wit schuim. Vooral handig als ze van te voren aan hooi oid hebben gegeten.

-Eerst een klein beetje glansspray in de knotjes (dus eerst knotjes maken anders zakken de vlechtjes uit) daarna een klein beetje haarlak in de manen na het maken van de knotjes, blijven ze beter zitten en ze glimmen mooier.

Faux
Berichten: 6226
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-04 11:50

ja, dat zijn leuke tips; ik heb ook nog een tip hoe je zelf een zweetdeken kan maken, is errug leuk! binnenkort zal ik hem hierneer zetten, heb nu niet zoveel tijd!

Artemiss
Berichten: 1093
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 13:48

RoWyGo schreef:
ja, dat zijn leuke tips; ik heb ook nog een tip hoe je zelf een zweetdeken kan maken, is errug leuk! binnenkort zal ik hem hierneer zetten, heb nu niet zoveel tijd!

Oh, kan je vertellen hoe? Haha! Lijkt me ook wel leuk om eens te proberen! Lachen

Faux
Berichten: 6226
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-04 15:22

benodigdheden:
- grote lap fleece of welke stof je ook wilt
- oude zweetdeken
- naaimachine Haha!
- nylon band
- garen
- 2 gespen

wat je moet doen:

1: spreid de lap stof uit op de grond
2: leg je oude zweetdeken er netjes open op
3: neem de vorm over en knip die uit
4: gespen aan de voorkan onder elkaar eraan, bij de staart een touwtje
5: en omzomen

TADAAAAAH

tip: voor het mooie kan je ook nog op de rug in het midden zo'n nylonband naaien, dat is wel mooi!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 15:26


Faux
Berichten: 6226
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-04 15:31

Vonnie84"]
[quote="RoWyGo schreef:
heej heej,
een tijdje geleden was hier een topic waar je tips in kon plaatsen om je paard mooi te maken, tegen iets te beschermen ofzo


Bedoel je deze: [WD] Wat zijn jullie trucjes om je paard knap te maken?
[/quote]

ja ook, maar dr was ook n keer een andere en die kon in niet meer vinden

Faux
Berichten: 6226
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-04 20:58

snappen julie dat deken gedoe? voor vragen moet je maar PB-en Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 19:58

Dat vanb die spriritus is niet zielig of slecht ofzo hoor. Op de friezenkeuring doen ze dat allemaal om die paarden diep zwart te maken. Af en toe kan gaan kwaad want het lost zeg maar op in de lucht. Je moet ghet natuurlijk niet een paar keer in de week gaan doen.
Ze spuiten zelfs de hoeven zwart met autolak (iets wat ik dan persoonlijk weer een minder goed idee vind)

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 20:53

RoWyGo"]
[quote="SANEX schreef:
Andere manier voor noodhalster:

Met halstertouw. Klip van halstertouw om touw heen klikken en je hebt een rondje, deze doe je om de neus, het lange uiteinde achter de oren langs naar de andere kant, daar een slag om de 'neusriem' en je hebt nog een stukje uiteinde om mee te lopen Knipoog


kijk, DAT is een duidelijke uitleg! dankje! Knipoog
[/quote]

Haha ja sorry, ik vond het wat moeilijk uit te leggen. Die van mij werkt iets anders, maar dit kan natuurlijk ook.

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 09:04

hmmz... wat die babydoekjes betreft: niet alleen maar over de vacht halen, maar gewoon zoals met een ros rondjes draaien en tegen de haren in, dan krijg je alle stof en zand eruit. Daarna even laten drogen en met een schone zachte borstel er overheen. Dan krijg je een mooie glans die er heel natuurlijk uitziet en je ziet niet allemaal opgedroogde vlekken Knipoog

Paarden die moeilijk af te spuiten zijn waarbij je toch de hoeven lekker schoon wilt maken kun je met een plantenspuit (harde straal) de hoeven bespuiten. Je spuit dan alle modder eraf en het paard voelt er niets van...

Als je paard naar de smid is geweest en hij moet gelijk weer op stal, laat hem dan eerst even door (redelijk schone, niet te dunne) modder lopen. Dat zorgt voor een natuurlijke beschermlaag en daardoor krijg je niet gelijk mest en amoniak in de hoeven wat voor een zachte hoef/straal en hoefproblemen kan zorgen....

Gebruik babydoekjes ook voor manen en staart, plukje voor plukje... het zorgt niet alleen dat het gaat glanzen maar maakt het ook beter doorkambaar...

Als je wil dat je paard er netjes uitziet voor bijv. een show of wedstrijd, is het misschien ook leuk om de tanden te poesten... Met een oude tandeborstel even in het water en je kan zo de voortanden poetsen. Eventueel ook de kiezen als het lukt. Het is niet alleen handig voor het zicht, maar zo merk je ook sneller of je paard een gevoelige tand heeft waar eens naar gekeken moet worden. Wil je het echt goed doen, dan kun je bij de DA of sommige dierenwinkels ook tandpasta voor dieren halen. Om de mond te openen kun je via het tandloze deel de tong pakken en die zachtjes naar buitentrekken.... Via die weg kun je ook met je vingers langs de kiezen glijden om te voelen of er scherpe randen of haken zijn....

Faux
Berichten: 6226
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-04 16:08

verder nog iemand tips? ik weet alleen nog dat als je paard op het land heeft gestaan en het heeft geregend, als hij dus nat is, dat jet hem dan met een badstof zweetdeken op stal kan zetten en er stro tussen kan doen! dat helpt!

mariellexxx

Berichten: 4016
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Neede (Gelderland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 13:10

heej marliesje dat vna die laarzen met panty helpt echt, ik doe dit al heeeeel lang, en na het schoonmaken ff met een panty(zeker voor wedstrijden erg belangrijk/handig) SUPERTIP

mariellexxx

Berichten: 4016
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Neede (Gelderland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 13:10

heej marliesje dat vna die laarzen met panty helpt echt, ik doe dit al heeeeel lang, en na het schoonmaken ff met een panty(zeker voor wedstrijden erg belangrijk/handig) SUPERTIP

Faux
Berichten: 6226
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-04 21:35

dubbel post Haha! wie nog meer?

sabineG

Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-07-03
Woonplaats: rees-millingen dld.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 13:39

Tip tegen schuren: life bouy zeep van het kruivat... Kost maar 1.25 per stuk zeep...Dit inschuimeenen laten zitten... ik spoel het de ene keer uit en de andere keer niet... werkt bij mij perfect... DIt trouwens op advies van de DA...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 14:07

Kom maar een weekje meelopen Knipoog Kan ik je alle trucs leren