Naar de kalverslachterij ESA geweest.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 20:03

de stieren gaan echt niet vaak de wei op hoor. Meestal gewoon zo de kist in. Ja de vaarsjes gaan ook eerst de kist in, ook niet leuk. Maar die komen daarna wel degelijk op de wei. Namelijk zodra het pinken zijn. Als ze melk gaan geven staan ze vaak weer op stal, maar in de tussenmelktijd staan ze dan weer buiten. Al was het alleen voor het gemak van de boer. Dat mijn zadel van zo'n koe komt heb ik niks op tegen, je moet alles gebruiken.
En even over dat genieten van zo'n dag, leerzaam, ja dat wil ik graag geloven, maar dat zou voor mij nog niet zeggen dat ik ervan kan genieten. Als je merrie een tweeling krijgt en dat ziet er slecht uit, de da kan precies aantonen wat er nog niet goed zat er hoe dat komt, is dat ook leerzaam. Dan 24 uur kijken hoe dat veulen zich ontwikkeld is ook heel leerzaam, maar ik kan niet zeggen dat ik van die ervaring heb genoten. Ik heb er zeer veel van geleerd, ook van de euthenasien die ik heb gezien, maar genieten is voor mij wat anders.

mightymuts2
Berichten: 100
Geregistreerd: 11-04-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 22:34

sherwood, wat je (niet hierboven)schreef ben ik het helemaal mee eens.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Ik vraag me af waarom een aantal mensen schrijven dat ze geen paardenvlees eten. Is dat dan zieliger dan een koe????Ik denk(verbeter me als het niet zo is)dat een paard een beter leven heeft gehad voor dat die de slacht bereikt.( je hebt natuurlijk uitzonderingen). Trouwens ik heb nog nooit gehoord van veulenvlees.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 23:26

sherwood schreef:
de stieren gaan echt niet vaak de wei op hoor. Meestal gewoon zo de kist in. Ja de vaarsjes gaan ook eerst de kist in, ook niet leuk. Maar die komen daarna wel degelijk op de wei. Namelijk zodra het pinken zijn. Als ze melk gaan geven staan ze vaak weer op stal, maar in de tussenmelktijd staan ze dan weer buiten. Al was het alleen voor het gemak van de boer. Dat mijn zadel van zo'n koe komt heb ik niks op tegen, je moet alles gebruiken.
En even over dat genieten van zo'n dag, leerzaam, ja dat wil ik graag geloven, maar dat zou voor mij nog niet zeggen dat ik ervan kan genieten. Als je merrie een tweeling krijgt en dat ziet er slecht uit, de da kan precies aantonen wat er nog niet goed zat er hoe dat komt, is dat ook leerzaam. Dan 24 uur kijken hoe dat veulen zich ontwikkeld is ook heel leerzaam, maar ik kan niet zeggen dat ik van die ervaring heb genoten. Ik heb er zeer veel van geleerd, ook van de euthenasien die ik heb gezien, maar genieten is voor mij wat anders.


stieren die voor het vlees worden opgefokt blijven in nederland niet in de kist
als het kalf er net is dan staat hij of zij of even in een kist
maar veel vaker in een iglootje
de stieren die voor het vlees opgefokt worden komen doorgaans in een potstal te staan (grote groepsbox)

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 23:30

ik weet niet hoe het met kalveren zit
maar varkens komen van de vrachtwagen binnen en worden de stallen ingedreven
daar aangekomen moeten ze een minimum tijd in die stal rusten (ontstressen) en worden ze gedouched
dan worden ze van de stal naar de verdoving gedreven
Co2 of tang verdoving
de dieren worden verdoofd(tang is hersendood en co2 is coma)
en worden daarna aan de poot opgehangen en de slagaders doorgestoken
de dieren voelen hier op dat moment helemaal niets van
ze zijn te diep weg

stress bij het drijven is er ook erg weinig , de dieren lopen erg makkelijk voor je uit de co2 verdoving in en hebben totaal niet door wat ze te wachten staat

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 23:32

en tja,
als je slacht zielig vind, geen vlees eten en geen andere producten gebruiken waar een dier voor is gedood
simpel , toch?
maar iemand die wel vlees eet , ook prima(ik eet wel vlees)

en de bio-industrie, daar mag je de mensen voor bedanken die een goedkoop stukje vlees willen en niet verder kijken dan hun neus lang is
die hebben dat op hun geweten

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 23:34

Toch is het heel erg akelig als je t zo leest.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 23:44

als je het zo leest misschien wel
maar in het echt vond ik het wel meevallen
ik werd wel gelijk in het diepe gegooid

het was een nieuw bedrijf en we zouden een rondleiding krijgen
's maandags
ik kom daar , inleidend gesprek en toen de slachterij in
is ie al in bedrijf en konden we gelijk aan het werk
ik had heel even iets van , slik .....
maar ben gewoon aan de slag gegaan , varkens drijven en de kooien bedienen(co2 bedwelming )
de dieren zijn weg voor ze doorhebben wat er aan de hand is

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 09:12

idd net wat draumpje zegt

nou ligt t ook deels wel aan de boer hoe goed de varkens lopen ...
je hebt boeren die de biggen na het spenen in de kraamstal laten liggen , en daarna of maar een stukje moeten lopen ( van de stal naar de vrachtwagen) of zelfs met een karretje worden verplaatst naar meststal of vrachtwagen.
ze zijn dan 8/9 weken oud ongeveer.
daarna gaan ze 4 maanden in de meststal.
dus oftewel in hun korte leventje hebben ze nog niet geleerd hoe te lopen
en dat merk je op de slachterij ook
gelukkig weten veel boeren dat t beter is als ze kunnen lopen, en worden ze als speenbig vaak verzet of als gewone big verzet , waarbij ze dan zelf moeten lopen ipv dat ze in een karretje worden vervoerd. als wij ze dan met 8/9 weken komen laden, dan lopen ze vlot de wagen op als ze met een schitje naar buiten worden gedreven
ook hel lossen gaat makkelijker
en na 4 maanden zijn ze dat nog niet vergeten en lopen lekker vlot de wagen op!
en op de slachterij ook zonder enige moeite de wagen af en later ook zonder moeite de slachtlijn in ...
dus dan is idd wat draumpje zegt, het gaat allemaal niet zoals de horrorverhalen die er verteld worden,de varkens zijn tegen de tijd dat ze de lijn in gaan zich er helemaal niet van bewust van wat er gaan gebeuren !
tuurlijk is het naar om beesten gedood te zien worden ...
maar wij zijn nou eenmaal vleeseters , nietwaar?

en iemand riep trouwens dat ie nog nooit gehoord had van veulenvlees?
mm ben je ooit in italie geweest?
dan heb je dat vast wel op je bord gehad
is daar een specialiteit wat veel word gegeten nl.
schrik niet, maar ik ken verschillende handelaren die veulens van hier, van de markt , allemaal opkopen en in een grote vrachtwagen naar italie gaan ... om daar te worden opgegeten ....

Pauline
Berichten: 12189
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 09:44

Dat heb ik idd. ook vaker gehoord, sowieso is de vracht naar Italie berucht om de slechte manier van omgang met de dieren, paarden, koeien enzovoorts. Volgens mij worden er in Frankrijk ook speciaal veulens gefokt om te eten, en wat dacht je van een groot deel van de boerenknolhengstjes?

Ik vind als ik Draumpje zo meot horen allemaal niet zo akelig meer als ik dacht, maar ik blijf meoite hebben met de bio-industrie. Vlees eten ok, maar waarom allemaal zo goedkoop mogelijk? Dat snap ik niet. Als wij vlees kopen (marcel eet wel gewoon vlees, ik niet) dan altijd biologisch of van een boer met scharrelkoeien.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 09:55

sja de economie doet dat...
doordat iedereen zo weinig verdient, en zeker na de euro alles nog eens duurder is geworden,moet alles zo goedkoop mogelijk
de boeren zijn sinds de pest al de l*l want sinds toen is alles bar en bar slecht geworden , varkens leveren zeer weinig op en het percentage wat afgekeurd word,levend of dood, word steeds hoger en hoger. de eisen worden hoger en hoger en de prijs die de boeren krijgen word lager en lager
teveel geld word ergens overgehouden , maar niet door de producenten , die krijgen veels te weinig voor hun dieren, waardoor ze meer dieren gaan houden om toch aan hun geld te komen, het oppervlakte blijft hetzelfde, maar t aantal dieren stijgt
nu doen veel boeren van hun afdelingen groepshuisvestingen maken , waardoor er nog meer in een afdeling kunnen , ze hebben dan wel meer lopruimte hoor, alleen met laden is het wat lastiger ... je moet dan zien dat er in een afdeling zo'n 50 tot 100 rondlopen ( niet hutje mutje hoor,afhankelijk van de m2 ) en de eerste die dan rijp zijn .. zijn er dan n stuk of 10 gemiddeld... dat is wel even een klus om die eruit te jagen. maar de boeren kunnen dus wel meer varkens kwijt in een afdeling.
scharrelvlees is nog te duur om te maken
in uden zit een grote en in zeeland/st hubert , en er zijn er nog een aantal meer
maar die zijn alleen "rendabel" door de subsidie die erin word gedauwt....en die subsidie zal ook een keer ergens eindigen .....
het is gewoon niet rendabel omdat door de slechte economie, de meeste mensen toch voor een goedkoop stukkie vlees gaan ipv voor het duurdere biologische vlees..