Naar de kalverslachterij ESA geweest.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 11:02

Boos! Stoom uit je oren

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 11:11

stef"]
[quote="Elise"][quote="stef schreef:
Ik zeg niet dat de slacht zielig is, en ik ben absoluut niet voor de bio industrie. Máár......
Bij de bio industrie zijn het individuele dieren die lijden. Bij vissen die uit het wild gehaald worden kán er een compleet ecosysteem onder lijden. Dat bedoel ik.


Maar ecosystemen hebben geen zenuwen en pijncellen, dat is denk ik een groot verschil Knipoog
[/quote]

Zenuwen en pijncellen zijn onderdelen van dieren, dus onderdelen van eco systemen. Doordat beesten uit het wild gehaald worden kunnen bijv roofvissen geen prooi meer vinden, waardoor deze ook weer uitsterven en dan is er weer een circel...
[/quote]

Het gaat hier om dierwelzijn, een dier moet zijn natuurlijke behoeftes kunnen uiten. In ecosystemen vinden altijd schommelingen plaats in populaties: kijk naar de konijnensterfte nu bijvoorbeeld.
Als de ene populatie minderd neemt de andere toe en enkele jaren later veranderd dat weer.
Dat is een natuurlijk iets. Als wij daar als mens in ingrijpen praat ik dat zeker niet goed, ik ben met je eens dat dat over het algemeen alleen maar schade aanricht. Maar zoals die vissen waar het over ging: of het ecosysteem nu uit balans wordt gehaald door de mens of niet, zo'n vis heeft daar geen benul van. Hij, of degenen die hem eten zullen dan misschien doodgaan, maar op dezelfde manier waarop ze normaal zouden overlijden, alleen gebeurd het nu misschien wat massaler.

Deze manier van leven lijkt me toch nog dichter bij de natuurlijke manier staan dan dieren in de bio-industrie.
En ik heb er ook geen problemen mee dat er dieren gefokt worden voor menselijke consumptie, heb alleen problemen met de manier waarop.
(en nog meer met alle hypocriete mensen hier die aach en ochh roepen en vanavond kalfsvlees eten Verward )

judithM
Berichten: 1498
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 11:53

lorvxy schreef:
Ze zijn amper een half jaar oud en dus echt nog JONG!!! Stel je voor dat je je paard op zon leeftijd naar de slacht zou brengen terwijl hij kerngezond is (niemand hier die dat zou doen!) en dan samen met zon 100 andere paarden daar bij dat slachthuis moet staan wachten totdat hij "aan de beurt is". Huilen


Er zijn genoeg paarden en vooral kleine pony's die al heel jong naar de slacht gaan omdat heel veel mensen niet nadenken voordat ze een veulen fokken!!!

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 12:08

ik vind het een walgelijke bedoeling. Al die kalfjes die daar afgeschoten worden door zo'n gewetenloos persoon. Die gaan de hele wereld over omdat nederland zo'n belachelijk systeem heeft van opfok voor kalveren. Dat mag in veel landen niet en dus moeten hier extra veel kalfjes leiden om die mensen van hun kalfsbiefstukje te voorzien. Ik eet geen jonge dieren, ook nooit gedaan. Het hele proces van kalf wordt geboren , bij z'n moeder vandaan getrokken (rechtstreeks vanuit de baarmoeder een kist in!!! ) en in die kist groot worden en dan naar de massa slacht. Ik vind dat een schande, walgelijk. Ieder die 175 kalveren per uur kan schieten zonder er bij stil te staan wat hij nu eigenlijk doet is niet bij z'n hoofd. Ik kan er niet naar kijken, terwijl ik best zelf een dier zou kunnen schieten. Voor het eten dan, omdat ik dat nodig zou hebben. Een dier wat al iets ouder is, en 1 totdat die op is, dan pas een nieuwe. Geen vlees weggooien omdat er minder vraag naar is (hondevoer van maken) maar alles opeten, en benutten. Zo moet het in mijn ogen. En geen lopendeband slachting. Ik kan er echt ziek van worden dat er zulk soort bedrijven zijn. Gewoon niet elke dag een stuk vlees willen eten, maar 3 keer in de week. Er zijn ook nog andere producten te verkrijgen. Zou een hoop dieren leed schelen. Ook vlees wat in nederland is geproduceerd zou in nederland moeten blijven. Zodat hier niet ook nog eens voor engeland en spanje (ik noem maar wat) dieren staan te lijden.

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 12:11

judithM"]
[quote="lorvxy schreef:
Ze zijn amper een half jaar oud en dus echt nog JONG!!! Stel je voor dat je je paard op zon leeftijd naar de slacht zou brengen terwijl hij kerngezond is (niemand hier die dat zou doen!) en dan samen met zon 100 andere paarden daar bij dat slachthuis moet staan wachten totdat hij "aan de beurt is". Huilen


Er zijn genoeg paarden en vooral kleine pony's die al heel jong naar de slacht gaan omdat heel veel mensen niet nadenken voordat ze een veulen fokken!!!
[/quote]
neem nou de shetlanders eens. Die staan op de markt in de rij om een rode streep op hun kont te krijgen. Die dieren zijn 100 dagen oud. De slager stopt ze in de wei tot ze 4 maanden oud zijn en dan gaat dat ook naar de slacht. Walgelijk toch? Omdat er mensen zijn die zo nodig veulen vlees moeten eten. Een gewoon paard is niet lekker genoeg, nee we eten veulenvlees, da's pas lekker. Straks komen er puppies op het menu te staan, of kittens. Nee dat mag niet dat is zielig.

NadjaHu

Berichten: 520
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 13:34

helemaal mee eens!!! dat kan gewoon echt niet! beetje respect voor die diertjes kan toch wel??? vindt t idd gewoon belachelijk hoe t er hier in NL aan toe gaat wat dat betreft, zo mogen t geen dieren zijn maar producten. Dieren horen lekker vrij rond te kunnen lopen en niet met zn 100en op een klein stukje gepropt te worden en uitsluitend geboren te worden voor 1 ding: SLACHT!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 14:20

iemand vroeg waarom varkens een koude douche kregen :
-om te ontstressen, en om te voorkomen dat ze gaan vechten, door de douche worden ze rustig omdat de lichaamstemperatuur daalt, en de geur vd varkens word gelijk waardoor ze niet meer vechten
meestal spelen de varkens ook met het water ...

de mensen hier doen wel allemaal moeilijk, maar ondertussen zie ik ze niet met wintec zadel en stoffen hoofdstel rijden ...
ook leren laarzen zijn van een koe OF KALF !! en dat mag dan weer wel?
er zijn borstels van paardenhaar, komt ook van geslachte paarden af hoor
en het leertje wat als handvat aan de borstel zit, komt ook van de koe
het eindstukje van een springzweep Bloos! is ook van de koe...zal ik doorgaan?
of rijden die mensen echt allemaal met een stoffen hoofstel, een wintec zadel, een plastick zweep, rubber laarzen etc etc etc??
dat kun je mij niet wijs maken ....
als er minder koeien worden geslacht voor het vlees, omdat alle mensen stoppen met vlees eten , dan zullen ze dus wel moeten gaan slachten voor onze zadels hoofdstellen en laarzen ... najah en het vlees... ehm... ja dat doen we maar door het hondenvoer....
terwijl er nu in de goedkopere voersoorten, slechter vlees gaat...
dus wie denkt de wereld te verbeteren door het slachten zielig te vinden ??
vroeger slachten ze ook beesten, alleen werd alles doeltreffender gebruikt, van de huid werden tenten en kleren gemaakt
nu is de maatschappij veranderd en eten de mensen vlees omdat ze het lekker vinden , niet om te overleven ...
vroeger waren ze veel zuiniger met een stukje vlees, het werd gepekeld en pas gepakt als ze weer echt honger hadden , nu eten we vlees op brood, als hapje tussendoor en als avondeten met wat groente erbij
de wereld is veranderd... dat kan gewoon niet meer teruggedraaid worden !

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-04 16:55

Er wordt hier gesproken dat dat allemaal mag in nederlenad blabla, weet je wel hoe GOED die dieren het hier in nederland hebben ipv de dieren in italy ofzo.

Ik denk dat heel veel mensen nog eerst goed achtergrondonderzoek moeten doen voordat ze HIER uitspraken gaan doen die nergens op gebaseerd zijn.

En ook alle hypocrieten zouden zichzelf eens flink moeten toespreken. Die kalveren hebben niks geleden. De kippenindustrie is nog een van de ergste. Kistkalveren komen nog zelden voor in nederland, ga maar eens in amerika kijken hoe ze daar gehouden worden, die kunnen zich NIET bewegen en worden vol hormonen gespoten. Ze kunnen zelf niet liggen.

Nee ik heb geen medelijden met die kalveren omdat ze geen moment lijden! Wij willen eten, denk eens na hoelang de mens al vlees eet....

Wat zijn sommige mensen enorm kortzichtig en denken alles te weten terwijl ze er geen hol van weten. Ik ben blij dat ik het zelf gezien heb en dat ik me verdiep in de agrarische wereld. Het intrigeerd me en ik hoop daarin een goede baan te vinden!

Marije_jiplover

Berichten: 25334
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 19:38

Inderdaad, in een hoop dingen loopt Nederland vooruit op de gang van zaken mbt dierwelzijn ten op zichte van andere Europese landen en van andere werelddelen.
Dierwelzijn is een hot issue (en terecht) maar ik denk dat er weinig mensen echt weten hoe het er op zo'n bedrijf aan toe gaat. Iedereen roept maar wat, maar ze vergeten wel dat het voor de boeren ook geen vetpot is en zij ook het beste voor hebben met hun inkomen.
Echte kistkalveren bestaan al niet meer in Nederland, en binnen een paar jaar moet iedereen in Nederland nuchtere kalveren opfokken in groepshuisvesting.
En voor alle dieren worden de welzijns eisen aangescherpt, alle dieren krijgen steeds meer hok oppervlakte ter beschikking en er zijn regels over licht, voer, water transport, etc.
En ik denk dat het voor veel mensen juist wel nuttig zou zijn als ze eens rondkeken in een stal of in een slachterij, want zo vreselijk is het niet wat daar gebeurt.
Je hoort bijvoorbeeld ook niemand over melk en koeien, maar die leveren iedere dag ook een topprestatie (vergelijkbaar aan een marathonloper) om al die melk te leveren hoor! Maar goed, ze geven die melk alleen maar als ze goed gezond zijn, goed te eten krijgen en beschikking hebben over goede rustplaatsten en water etc, anders gaven ze die melk echt niet.
Kortom, ga eens kijken op het bioerenbedrijf, voordat je je oordeel klaar hebt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 19:42

slachterij... om nou te zeggen dat ik het leuk vind...

maar ik ging vroeger wel altijd met een vriendin kjiken naar de slachtpaarden waarom ze geslacht moesten worden en dan kijken we de slachting ook en als er dan bijvoorbeeld een paard bij zat die een prikkedraad wond had dan gingen we naderhand kijken of door het bot was of niet.

nu denk ik er weer aan mariek, van de week ff een staart halen bij de slager!!

_DuN_

Berichten: 1166
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 10:07

In t buitenland zijn ze wat minder dier vriendelijk... maar ik vind t evengoed wel zielig voor de jonge dieren, koeien ook, maar die hebben nog zeg maar 'van t leven kunnen proeven' een paar jaar vaak. op de boerderij waar mn ponys staan iig toch wel Lachen maar zoals de kalveren uit de baarmoeder komen en in een kist wordt gelegd vind ik toch wel onvriendelijk. en blijven de meeste ook binnen staan tot ze worden opgehaald. En mijn paarden gaan never naar de slager, tenzij er een een ongeluk heb gehad en de veearts kan niet... maaaar daar denk ik maar ff niet aan voorlopig.

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 10:16

Ik heb dat ook een keer gezien bij een koe, want tegen over mijn vaders bedrijf zit ook zo'n bedrijf. Ik ben daar eigenlijk niet echt vies van, en vond het toch wel interesant...

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 13:11

ik heb vaak rondgelopen in de kistkalveren stal. Ik logeerde bij een vriendin die had zo'n bedrijf. Ik weet dus precies waar ik het over heb. En niet lijden??? Laat me niet lachen. Lijden is het enige wat ze doen daar. Zie jij ze vrolijk springen in die kisten? Ik niet hoor. Ze komer er nog niet uit als ze ziek zijn. Tegen de tijd dat ze naar de slacht moeten kunnen ze niet eens meer lopen. Dan worden ze met stroomstokken in de wagen gedreven. Nee hoor niks lijden, vinden ze wel lekker denk ik. Zo ook die melk die ze krijgen. Ze krijgen geen ruwvoer, omdat ze dan geen bloedarmoede meer hebben en het vlees minder zacht en bleek wordt. Dus de pens is onontwikkeld bij die dieren. De rust die alle dieren krijgen van kouwen, die kennen ze niet, op melk kun je niet kauwen.
Dan het laarzen en zadel probleem. Ik koop geen kalfsleren laarzen. Ook een zadel met een kalfsleren zitvlak. Ik ben en blijf tegen de kistkalveren, dus ook dat komt er hier niet in. Een koe slachten is heel wat anders. Dat vlees eet ik, en dat leer gebruik ik. De honden krijgen hier de botten en pens. Eat blijft er dan nog over? Heus wel wat, maar ik bedoel maar.
In italie is het ook niet best, en in amerika ook niet. Maar de landen waar het beter is dan hier, daar moeten extra dieren voor lijden omdat dat land anders geen kalfsvlees heeft. Daar ben ik dus op tegen elk land voor zich, zo hoeven we minder dieren te schaden.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 16:41

een hoop koeien staan hun eerste jaar ook in een kist hoor sherwood....
die kisten vind ik ook erg triest, maar tis naief om te denken dat de koe van het leer van jouw zadel, niet in een kist heeft gestaan,
ook zien niet alle koeien de wei...
een ex van mij had een melkrobot, die koeien hadden veel ruimte en een open stal, maar kwamen niet op de wei..
een andere ex had een handmatige melkstal ( uiteraard wel met melkmachine Tong uitsteken ) en die koeien gingen wel de wei op...
dus jouw zadeltje kan ook van een in jouw ogen mishandelde koe zijn ...
de kalveren die opgroeien in een kist zijn meestal ook koeien, de stieren worden als nuchtere kalveren opgehaald en naar de mester gebracht,waar ze meestal op de wei gaan,
dus ook hier word IMO weer een te verkeerd beeld geschept
maar neemt niet weg dat ik ook tegen die kistkalveren ben ....

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 16:45

het is altijd een kwestie van vraag en aanbod.

maar eerlijk gezegd weet ik wel leukere dingen te doen dan kijken op een slachterij.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 17:00

haha ja pepijn jij bent een watje Tong uitsteken

nee maar het gaat er hier ook om dat het een indrukwekkende ervaring is,
niet iets waarbij je in je leunstoel achterover gaat zitten en dan met n zak chips naar gaat kijken , wel?

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 17:06

tja ik vind het woord "genoten" hier niet helemaal op z'n plaats, ik krijg een beetje het idee van een soort attractie erbij. dat vind ik niet echt getuigen van veel respect voor de dieren.

enerzijds vinden we ritueel slachten van dieren barbaars, maar bekijken en ook nog genieten van dit soort dingen, hoe noemen we dat dan? ik neem maar aan dat orionneke het zo niet bedoeld.

Fem_daf

Berichten: 666
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 17:09

ik zal nooit van mn leven naar een slachterij gaan en die mensen die zoveel kalveren en koeien kunnen slachten zonder er ook maar IETS bij te voelen... jeetje, die zijn gewoon harteloos!! maarja, ieder zn eigen mening..

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-04 17:10

Ik schrijf toch niet dat ik genoot van de doding wel.........??

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 17:12

ja daar heb je wel gelijk in ...
ik lees alleen altijd heel snel, en heb daar dus overheen gelezen denk ik

ik geniet er ook niet van
ik vind elke slachting nog steeds aangrijpend en indrukwekkend...
en ik heb er dus al heeeel veel zien gaan...
ik kan er geen zakje chips bij opeten , ik kijk ernaar , omdat ik uiteindelijk een van de hoofdfactoren ben van het hele proces, ik bedoel, je hebt boer , slachterij en winkel... en daartussenin neemt t transport een grote plaats in Knipoog
dus voor mij is het toch belangrijk om te zien en te weten wat er met de dieren gebeurt die ik daar breng
stel dat het echt vreselijke mishandeling was... dan had ik allang ander werk gezocht!

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-04 17:15

Ik heb me hier ook nog niet lopen verdedigen maar jullie doen soms echt of ik barbaars ben ofzo.

Het is gewoon indrukwekkend omdat allemaal te zien, zoals ik al eerder schreef. En dat ik van een dag geniet is echt niet alleen afhankelijk of ik het leuk vind ja of nee om te zien hoe een kalf wordt geslacht. Er is veel meer te zien dan dat op zo'n slachterij hoor. Eigenlijk is pas de doding op het einde te zien wat maar een paar minuten in beslag neemt van een rondleiding van 2,5 uur.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 17:27

hoho orionneke, dat heb ik nergens gezegd, ik zet er zelfs nog bij dat ik aanneem dat je het niet op die manier bedoelt. dus wil je dan ook svp niet de dingen die ik gezegd heb verdraaien?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 17:40

Elise"]
[quote="stef"][quote="Elise"]
[quote="stef schreef:
Ik zeg niet dat de slacht zielig is, en ik ben absoluut niet voor de bio industrie. Máár......
Bij de bio industrie zijn het individuele dieren die lijden. Bij vissen die uit het wild gehaald worden kán er een compleet ecosysteem onder lijden. Dat bedoel ik.


Maar ecosystemen hebben geen zenuwen en pijncellen, dat is denk ik een groot verschil Knipoog
[/quote]

Zenuwen en pijncellen zijn onderdelen van dieren, dus onderdelen van eco systemen. Doordat beesten uit het wild gehaald worden kunnen bijv roofvissen geen prooi meer vinden, waardoor deze ook weer uitsterven en dan is er weer een circel...
[/quote]

Het gaat hier om dierwelzijn, een dier moet zijn natuurlijke behoeftes kunnen uiten. In ecosystemen vinden altijd schommelingen plaats in populaties: kijk naar de konijnensterfte nu bijvoorbeeld.
Als de ene populatie minderd neemt de andere toe en enkele jaren later veranderd dat weer.
Dat is een natuurlijk iets. Als wij daar als mens in ingrijpen praat ik dat zeker niet goed, ik ben met je eens dat dat over het algemeen alleen maar schade aanricht. Maar zoals die vissen waar het over ging: of het ecosysteem nu uit balans wordt gehaald door de mens of niet, zo'n vis heeft daar geen benul van. Hij, of degenen die hem eten zullen dan misschien doodgaan, maar op dezelfde manier waarop ze normaal zouden overlijden, alleen gebeurd het nu misschien wat massaler.

[/quote]

De vis zelf heeft er geen benul van, maar alles wat na hem komt wel. Ik heb liever een gefokte zalm dan een zalm die uit het wild gevist is.
Waarom denk je dat er steeds visverboden zijn op bepaalde soorten?
De mens heeft al te veel schade aangericht aan de natuur, ontiegelijk veel soorten ZIJN uitgestorven en nog veel zullen volgen. O.A. doordat wij aan die ecosystemen zitten te rommelen

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-04 18:42

SuperPepeijn schreef:
hoho orionneke, dat heb ik nergens gezegd, ik zet er zelfs nog bij dat ik aanneem dat je het niet op die manier bedoelt. dus wil je dan ook svp niet de dingen die ik gezegd heb verdraaien?


Is ook niet voor jou bedoeld Knipoog . Er zijn anderen die wel in die trant praten.

Livado
Berichten: 1735
Geregistreerd: 14-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 19:59

ieuw.......
ik moet er eigenlijk niet aan denken om daar naar te kijken !