Paarden zijn slim!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 14:26

Jij gaat dus voor de ezels, Lov Tong uitsteken

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 14:27

Okkie1 schreef:
Mmm.. dat zou ik zo niet weten, ik heb er immers geen onderzoeken naar gedaan en heb lang niet genoeg verstand over die huisdieren om daarover te oordelen of dat te vergelijken met een paard. Aangezien ik angst voor poezen heb en me daar dus ook helemaal niet voor interesseer kan ik dat dus nooit vergelijken met bijvoorbeeld een hond of een paard waar ik mee opgegroeid ben.


Goed dan: Ranking hond/paard: Wie vind jij slimmer en waarom?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 14:27

Mijn moeder he, mijn moeder d'r woorden Tong uitsteken.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 14:37

Ik denk de hond. Aangezien je die makkelijker dingen aanleert, ze niet alleen uit die 3 punten reageren. Ze meer 'een eigen leven lijden/leiden Knipoog '. Ze zijn imo geestelijk tot meer in staat. Alleen compenseren paarden dat weer met meer lichamelijke kracht ed.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 14:47

Okkie1 schreef:
Ik denk de hond. Aangezien je die makkelijker dingen aanleert, ze niet alleen uit die 3 punten reageren. Ze meer 'een eigen leven lijden/leiden Knipoog '. Ze zijn imo geestelijk tot meer in staat. Alleen compenseren paarden dat weer met meer lichamelijke kracht ed.


Ze makkelijker dingen aanleren lijkt me moeilijk vergelijkbaar, omdat je ze heel andere dingen aanleert (heb geen echte ervaring met honden iets aanleren).
Iets als voetje geven om hoeven te krabben valt ook niet onder de 3 punten (voet geven aan ander dier is voor een paard absoluut anti-instinctief [of hij moet 'm tussen z'n ribben willen hebben Knipoog ]).
Als mens communiceer je misschien wat makkelijker met de hond, omdat die meer dezelfde "taal" kent (als predator).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 14:49

Het belangrijkste om te onthouden is dat paarden (en andere dieren) gewoon 2-dimensionaal denken en het dus belangrijk is dat wij, de mens, het allemaal gewoon niet te moeilijk maken voor het dier EN voor onszelf.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 14:53

Je laatste zin begrijp ik niet. Blond
Maar mijn ervaring is dat je een hond dingen als "volg" bijvoorbeeld véél makkelijker aanleert dan een paard. (Of ik heb mijn roeping gemist en had beter met honden m'n centen moeten gaan verdienen Knipoog ).
Of poot geven bijvoorbeeld. Om dat punt tóch te gebruiken. Mijn hond kan ik van 5 meter afstand vragen om een poot en andere poot en hij zal met zijn poot in de lucht slaan. Als ik voor mijn paard ga staan en ik zeg hoefje zal die heus niet mij een hoefje geven. (Oké dan had ik misschien VD moeten gaan doen.) Maar ik bedoel maar te zeggen dat je imo een hond iets veel makkelijker kan leren dan een paard. Mijn paard reageert ook op mijn stem, maar heel anders dan mijn hond. Paarden staan toch nog te dicht bij de natuur denk ik. Een hond kun je zindelijk maken en in huis houden. Bij een paard is dat wel een héél lastige taak.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 14:53

QQQQ"]
[quote="Okkie1 schreef:
Ik denk de hond. Aangezien je die makkelijker dingen aanleert, ze niet alleen uit die 3 punten reageren. Ze meer 'een eigen leven lijden/leiden Knipoog '. Ze zijn imo geestelijk tot meer in staat. Alleen compenseren paarden dat weer met meer lichamelijke kracht ed.


Ze makkelijker dingen aanleren lijkt me moeilijk vergelijkbaar, omdat je ze heel andere dingen aanleert (heb geen echte ervaring met honden iets aanleren).
Iets als voetje geven om hoeven te krabben valt ook niet onder de 3 punten (voet geven aan ander dier is voor een paard absoluut anti-instinctief [of hij moet 'm tussen z'n ribben willen hebben Knipoog ]).
Als mens communiceer je misschien wat makkelijker met de hond, omdat die meer dezelfde "taal" kent (als predator).
[/quote]

Je laatste zin begrijp ik niet. Blond
Maar mijn ervaring is dat je een hond dingen als "volg" bijvoorbeeld véél makkelijker aanleert dan een paard. (Of ik heb mijn roeping gemist en had beter met honden m'n centen moeten gaan verdienen Knipoog ).
Of poot geven bijvoorbeeld. Om dat punt tóch te gebruiken. Mijn hond kan ik van 5 meter afstand vragen om een poot en andere poot en hij zal met zijn poot in de lucht slaan. Als ik voor mijn paard ga staan en ik zeg hoefje zal die heus niet mij een hoefje geven. (Oké dan had ik misschien VD moeten gaan doen.) Maar ik bedoel maar te zeggen dat je imo een hond iets veel makkelijker kan leren dan een paard. Mijn paard reageert ook op mijn stem, maar heel anders dan mijn hond. Paarden staan toch nog te dicht bij de natuur denk ik. Een hond kun je zindelijk maken en in huis houden. Bij een paard is dat wel een héél lastige taak.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 14:59

Okkie1 schreef:
Je laatste zin begrijp ik niet. Blond
Maar mijn ervaring is dat je een hond dingen als "volg" bijvoorbeeld véél makkelijker aanleert dan een paard. (Of ik heb mijn roeping gemist en had beter met honden m'n centen moeten gaan verdienen Knipoog ).
Of poot geven bijvoorbeeld. Om dat punt tóch te gebruiken. Mijn hond kan ik van 5 meter afstand vragen om een poot en andere poot en hij zal met zijn poot in de lucht slaan. Als ik voor mijn paard ga staan en ik zeg hoefje zal die heus niet mij een hoefje geven. (Oké dan had ik misschien VD moeten gaan doen.) Maar ik bedoel maar te zeggen dat je imo een hond iets veel makkelijker kan leren dan een paard. Mijn paard reageert ook op mijn stem, maar heel anders dan mijn hond. Paarden staan toch nog te dicht bij de natuur denk ik. Een hond kun je zindelijk maken en in huis houden. Bij een paard is dat wel een héél lastige taak.


Ik denk dat dat inderdaad te maken heeft met het kunnen van de trainer (no offence intended.... Haha! ). Die 2 paarden die 250 commando's kenden, konden van afstand gevraagd worden om het linker aldan het rechter voorbeen in de lucht te steken en om het gele of het rode papiertje aan te wijzen.
Fallabella's zijn ook zindelijk te krijgen en worden ook al in amerika en duitsland opgeleidt als "blinde geleide hond" met als voordeel een langere levensduur.
Een paard is met een simpele 'join-up' over het algemeen probleemloos tot volgen te bewegen.
Ik denk dat dit verschil vooral een taalprobleem is: ik zal een nederlander sneller iets kunnen leren dan een rus...

blackheart

Berichten: 3116
Geregistreerd: 07-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 15:02

Bravura schreef:
x4you, 'k snap 'm niet helemaal Verward Had je het gewoon over de avatar of de avatar in combinatie met de reactie?
Even off-topic: is het zo onduidelijk, dat mijn nieuwe aanwinst en grote trots ipv een Quarter een varken lijkt? Fors is ie wel maar ik denk niet dat hij als varkensvlees ooit op een bord komt te liggen! Haha!



Citaat:
Bravura: Je paardje heeft op je avatar een wat rozige gloed...misschien heeft dat X4you op het verkeerde been gezet?


T zal best een mooi paardje zijn haha.. Ach gut
Maar was melig en vaag njaha haha sorry Tong uitsteken Bloos

Maar ik was een reactie aan t lezen, en tegelijk jou avater aan t bekijken jah dan komen er soms de domste dingen uit Verward *LOL*

Vriendjes zijn?

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 15:10

Ja of de manier van trainen. Zelf hou ik me totaal niet bezig aan VD of trucjes met de paarden. Die mensen die een paard 250 commando's gaan leren duidelijk dus wel. Dat vindt ik erg knap. Maar ik vraag me af of dat met elk willekeurig paard te doen is. En aangezien dat uitzonderingen zijn en bij honden het zowat vanzelfsprekend is blijf ik bij mijn standpunt.

Eigenlijk zou je een training moeten doen die in verhouding eerlijk is en te vergelijken. En dan pas conclusies trekken. Maar dat is ook alweer (bijna) onrealistisch.

Wat de taal ermee te doen heeft snap ik nog niet. Aangezien ik geen van beide diersoorten Nederlands heb horen praten Knipoog

Van die Falabella's heb ik eens gehoord ja. Maar is dat ook te realiseren met een groot (rij)paard? Ik heb namelijk begrepen dat kleine paarden sneller leren, of dat klopt weet ik niet? Net zoals je een labrador of goldenretriever beter als blindegeleidenhond kan opleiden dan een tekkel bijvoorbeeld.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 15:20

Okkie1"]
Ja of de manier van trainen. Zelf hou ik me totaal niet bezig aan VD of trucjes met de paarden. Die mensen die een paard 250 commando's gaan leren duidelijk dus wel. Dat vindt ik erg knap. Maar ik vraag me af of dat met elk willekeurig paard te doen is.
[/quote]

Ik zou het niet weten. Ze zagen er uit als 2 heel gewone warmbloed paardjes.

[quote="Okkie1"]
Wat de taal ermee te doen heeft snap ik nog niet. Aangezien ik geen van beide diersoorten Nederlands heb horen praten Knipoog
[/quote]

Bij de taal betrek ik ook de lichaamstaal.
Ik denk dat de meeste mensen, die nooit iets met dieren gedaan hebben, makkelijker kunnen 'communiceren' met een hond, dan met een paard. Niet omdat dat paard dommer zou zijn, maar omdat de manier van communiceren van de hond dichter bij onze 'natuurlijke' manier van communiceren ligt.
Clown Volgens mij was het in het boek "Brave new world" dat Nederlands wordt vergeleken met het gehinnik van een paard...

[quote="Okkie1 schreef:
Van die Falabella's heb ik eens gehoord ja. Maar is dat ook te realiseren met een groot (rij)paard? Ik heb namelijk begrepen dat kleine paarden sneller leren, of dat klopt weet ik niet? Net zoals je een labrador of goldenretriever beter als blindegeleidenhond kan opleiden dan een tekkel bijvoorbeeld.


Er zullen zeker rasspecifieke eigenschappen meespelen, natuurlijk. Zo zijn er ook honderassen die je bijna niets kan leren.

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 16:14

llleoni schreef:
paarden leren onwijs snel.. dus waarom zijn ze niet slim dan..?


Omdat ze de dingen die we ze leren onthouden je zou dat kunnen zien als 'slim' maar rationeel denken kunnen ze niet alles wat we ze leren op hun instict na is dus aangeleerd. Ze staan niet op stal te bedenken vandaag doen we het zo en morgen doen we het zo als een paard een keer zijn deur open heeft gekregen blijft hij dat vaak proberen actie reactie en daarin is het ene paard ondernemender in dan het andere paard maar is dat slim????

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 16:25

Gitta schreef:
Omdat ze de dingen die we ze leren onthouden je zou dat kunnen zien als 'slim' maar rationeel denken kunnen ze niet alles wat we ze leren op hun instict na is dus aangeleerd. Ze staan niet op stal te bedenken vandaag doen we het zo en morgen doen we het zo als een paard een keer zijn deur open heeft gekregen blijft hij dat vaak proberen actie reactie en daarin is het ene paard ondernemender in dan het andere paard maar is dat slim????


Veel mensen schijnen inderdaad ten onrechte te denken dat hun paard altijd weer iets verzint...
Rationeel denken en besef van vroeger-nu-toekomst en besef van 'self' en inlevings vermogen in anderen, dat heeft een dier niet. Dus intelligentie die daarop berust kan je ook niet van een dier verwachten.

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 16:39

QQQQ"]
[quote="Gitta schreef:
Omdat ze de dingen die we ze leren onthouden je zou dat kunnen zien als 'slim' maar rationeel denken kunnen ze niet alles wat we ze leren op hun instict na is dus aangeleerd. Ze staan niet op stal te bedenken vandaag doen we het zo en morgen doen we het zo als een paard een keer zijn deur open heeft gekregen blijft hij dat vaak proberen actie reactie en daarin is het ene paard ondernemender in dan het andere paard maar is dat slim????


Veel mensen schijnen inderdaad ten onrechte te denken dat hun paard altijd weer iets verzint...
Rationeel denken en besef van vroeger-nu-toekomst en besef van 'self' en inlevings vermogen in anderen, dat heeft een dier niet. Dus intelligentie die daarop berust kan je ook niet van een dier verwachten.
[/quote]

Inderdaad ja maar heb ook een beetje het idee dat mensen graag willen zien dat hun paard slim is en aangeleerd gedrag en het vermogen tot onhouden graag zien als een soort inteligentie graadmeter.

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 16:48

Je ziet vaak dat mensen hun dier eigenschappen toekennen die natuurlijk niet kunnen. Maar als dier vind ik paarden soms best slim. Een paard dat na 1 keer weet waar bijv. voer verstopt ligt, terwijl een ander hier 10x voor nodig heeft vind ik wel slimmer.

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 16:53

caranthir schreef:
Je ziet vaak dat mensen hun dier eigenschappen toekennen die natuurlijk niet kunnen. Maar als dier vind ik paarden soms best slim. Een paard dat na 1 keer weet waar bijv. voer verstopt ligt, terwijl een ander hier 10x voor nodig heeft vind ik wel slimmer.


inderdaad is dat paard ondernemender (slimmer) daarin zit zeker wel verschil en die verschillen zie je per paard ook heel goed

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 18:19

caranthir schreef:
Je ziet vaak dat mensen hun dier eigenschappen toekennen die natuurlijk niet kunnen. Maar als dier vind ik paarden soms best slim. Een paard dat na 1 keer weet waar bijv. voer verstopt ligt, terwijl een ander hier 10x voor nodig heeft vind ik wel slimmer.


Dat is een geheugen kwestie. Een zwakbegegaafde kan ook dingen goed onthouden en aanvoelen. Terwijl die echt niet intelligent is.

Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 19:10

Een mens kent ook aan zichzelf veel eigenschappen toe..niet alle mensen zijn slim
je hebt van hele domme tot hele slimme
zo lijkt het mij bij dieren net zo, per individu verschilt dat gewoon imho Lachen

QQQQ"]
[quote="Gitta schreef:
Omdat ze de dingen die we ze leren onthouden je zou dat kunnen zien als 'slim' maar rationeel denken kunnen ze niet alles wat we ze leren op hun instict na is dus aangeleerd. Ze staan niet op stal te bedenken vandaag doen we het zo en morgen doen we het zo als een paard een keer zijn deur open heeft gekregen blijft hij dat vaak proberen actie reactie en daarin is het ene paard ondernemender in dan het andere paard maar is dat slim????


Veel mensen schijnen inderdaad ten onrechte te denken dat hun paard altijd weer iets verzint...
Rationeel denken en besef van vroeger-nu-toekomst en besef van 'self' en inlevings vermogen in anderen, dat heeft een dier niet. Dus intelligentie die daarop berust kan je ook niet van een dier verwachten.
[/quote]

Ik denk dat het moeilijk is zo'n uitspraken te doen hoor, tenslotte zijn wij geen paarden, en weten we dus niet precies wat ze denken of juist niet denken...

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 19:19

boygirl schreef:
ik geloof best dat ze slim zijn....Om ze te kunnen rijden enzo daar is toch behoorlijk wat intelligentie voor nodig, denk ik!

die 500/600 kg duld je wel op je rug (met uitzonderingen nagelaten) terwijl ze velen malen sterker zijn. Zullen ze doorhebben dat ze anders geen nut meer hebben en gehakt worden. grapje nee ik weet het niet vind paarden niet echt slim overkomen. Maar goed wat is slim en is dat geen menselijke eigenschap.

blackheart

Berichten: 3116
Geregistreerd: 07-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 21:06

Yuna"]

[quote="QQQQ"]
[quote="Gitta schreef:
Omdat ze de dingen die we ze leren onthouden je zou dat kunnen zien als 'slim' maar rationeel denken kunnen ze niet alles wat we ze leren op hun instict na is dus aangeleerd. Ze staan niet op stal te bedenken vandaag doen we het zo en morgen doen we het zo als een paard een keer zijn deur open heeft gekregen blijft hij dat vaak proberen actie reactie en daarin is het ene paard ondernemender in dan het andere paard maar is dat slim????


Veel mensen schijnen inderdaad ten onrechte te denken dat hun paard altijd weer iets verzint...
Rationeel denken en besef van vroeger-nu-toekomst en besef van 'self' en inlevings vermogen in anderen, dat heeft een dier niet. Dus intelligentie die daarop berust kan je ook niet van een dier verwachten.
[/quote]

Ik denk dat het moeilijk is zo'n uitspraken te doen hoor, tenslotte zijn wij geen paarden, en weten we dus niet precies wat ze denken of juist niet denken...
[/quote]

Ja ik dacht ook:

Goh knap dat ze dat zo zeker weten, praten die elke dag met hun paarden? Of zijn ze toch helderziend!

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 23:01

Myra1"]
[quote="boygirl schreef:
ik geloof best dat ze slim zijn....Om ze te kunnen rijden enzo daar is toch behoorlijk wat intelligentie voor nodig, denk ik!


Nou, hoe dommer het paard is hoe fijner dat rijdt...
[/quote]

Nou ben ik dat eens even vet oneens met je!

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 23:20

quote]

Ik zal een nederlander sneller iets kunnen leren dan een rus... [/quote]

OK dan! in mijn ogen een heel goed voorbeeld

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 23:34

Yuna"]
Een mens kent ook aan zichzelf veel eigenschappen toe..niet alle mensen zijn slim
je hebt van hele domme tot hele slimme
zo lijkt het mij bij dieren net zo, per individu verschilt dat gewoon imho Lachen

[quote="QQQQ"]
[quote="Gitta schreef:
Omdat ze de dingen die we ze leren onthouden je zou dat kunnen zien als 'slim' maar rationeel denken kunnen ze niet alles wat we ze leren op hun instict na is dus aangeleerd. Ze staan niet op stal te bedenken vandaag doen we het zo en morgen doen we het zo als een paard een keer zijn deur open heeft gekregen blijft hij dat vaak proberen actie reactie en daarin is het ene paard ondernemender in dan het andere paard maar is dat slim????


Veel mensen schijnen inderdaad ten onrechte te denken dat hun paard altijd weer iets verzint...
Rationeel denken en besef van vroeger-nu-toekomst en besef van 'self' en inlevings vermogen in anderen, dat heeft een dier niet. Dus intelligentie die daarop berust kan je ook niet van een dier verwachten.
[/quote]

Ik denk dat het moeilijk is zo'n uitspraken te doen hoor, tenslotte zijn wij geen paarden, en weten we dus niet precies wat ze denken of juist niet denken...
[/quote]


Tuurlijk weten we niet wat paarden denken de uitspraken die gemaakt worden zijn 'denk ik' gebaseerd op ervaringen die mensen met paarden hebben en onderzoeken die gedaan zijn meer dan dat kunnen we niet doen ,of het ook daadwerkelijk zo is kan niemand met zekerheid zeggen.

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 23:40

x4you"]
[quote="Yuna"]

[quote="QQQQ"]
[quote="Gitta schreef:
Omdat ze de dingen die we ze leren onthouden je zou dat kunnen zien als 'slim' maar rationeel denken kunnen ze niet alles wat we ze leren op hun instict na is dus aangeleerd. Ze staan niet op stal te bedenken vandaag doen we het zo en morgen doen we het zo als een paard een keer zijn deur open heeft gekregen blijft hij dat vaak proberen actie reactie en daarin is het ene paard ondernemender in dan het andere paard maar is dat slim????


Veel mensen schijnen inderdaad ten onrechte te denken dat hun paard altijd weer iets verzint...
Rationeel denken en besef van vroeger-nu-toekomst en besef van 'self' en inlevings vermogen in anderen, dat heeft een dier niet. Dus intelligentie die daarop berust kan je ook niet van een dier verwachten.
[/quote]

Ik denk dat het moeilijk is zo'n uitspraken te doen hoor, tenslotte zijn wij geen paarden, en weten we dus niet precies wat ze denken of juist niet denken...
[/quote]

Ja ik dacht ook:

Goh knap dat ze dat zo zeker weten, praten die elke dag met hun paarden? Of zijn ze toch helderziend!
[/quote]

heb niet gezegd dat ik het zeker weet was dat maar waar zou echt heel fijn zijn *LOL* ik zeg alleen wat ik denk door met mijn paarden om te gaan en de reactie die ze geven.
Ik zie namenlijk paarden die best 'slim' lijken dingen ondergaan door hun eigenaren dat ik weleens denk had het paard maar iets meer rationeel denkvermogen dan was degene in kwestie echt zuur.
Mischien is een paard gewoon onzettend bijdehand en daarbij ook heel vergevingsgezind wie zal het zeggen ,er is geen zekerheid wat paarden wel en niet kunnen alleen maar vermoedens.