Paarden zijn slim!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-04 21:09

Dat was vast al generaties lang een vaste route, gewoontes wijzigen is erg moeilijk.
Was vast makkelijker voor ze geweest als het een nieuwe bron was, waar ze naar toe konden.
Triest verhaal zeg...

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 21:24

Onderzoek is nu eenmaal niet in het belang van dieren... Huilen Boos!

Kana

Berichten: 9056
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 21:26

Paarden zijn slim inderdaad...
Maar de mijne het slimst Schijnheilig

blackheart

Berichten: 3116
Geregistreerd: 07-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 21:36

Bravura"]
[quote="QQQQ schreef:
Op die leeftijd kan je dat natuurlijk ook nog niet verwachten...hopelijk heeft ie er iets van geleerd! Haha!


Weet het niet...het is 24 jaar geleden! Het dier is later verkocht.

verkeerde quote...
[/quote]

ff offtopic

hahaha bravura ik dacht dat er een varken op je avater stond whaha sorry
maar ik keek niet goed en teon ik goed keek zag ik dat het een paard was haha sorry moest t ff vertellen!

Nou ik ken wel een paard dat hartstikke slim is, mijn verzorgpony Champiej..!

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 22:43

x4you, 'k snap 'm niet helemaal Verward Had je het gewoon over de avatar of de avatar in combinatie met de reactie?
Even off-topic: is het zo onduidelijk, dat mijn nieuwe aanwinst en grote trots ipv een Quarter een varken lijkt? Fors is ie wel maar ik denk niet dat hij als varkensvlees ooit op een bord komt te liggen! Haha!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 09:37

Volgens mij zijn paarden helemaal nietZO slim.
Ze hebben wel een fantastisch geheugen.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 10:01

Bravura: Je paardje heeft op je avatar een wat rozige gloed...misschien heeft dat X4you op het verkeerde been gezet?

De slimheid in de test is natuurlijk maar relatief enne....je hebt ZAT domme honden ook!! Knipoog

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 10:07

Met het zadelmak maken merk je vaak wel aan een paard of hij "dom" of "slim" is. Nouja de een leert snel, de ander leert oerlangzaam.

Maar ik denk dat ze niet erg intelligente dieren zijn. Anders lieten ze dat niet allemaal met zich doen.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 10:20

Okkie1 schreef:
Maar ik denk dat ze niet erg intelligente dieren zijn. Anders lieten ze dat niet allemaal met zich doen.


Dat is een karakter kwestie, heeft met intelligentie niet zoveel te maken. Er zijn heel veel oerdomme mensen die nooit willen doen wat iemand anders ze vraagt en zat hele slimme lui die altijd behulpzaam en meewerkend zijn.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 10:23

QQQQ"]
[quote="Okkie1 schreef:
Maar ik denk dat ze niet erg intelligente dieren zijn. Anders lieten ze dat niet allemaal met zich doen.


Dat is een karakter kwestie, heeft met intelligentie niet zoveel te maken. Er zijn heel veel oerdomme mensen die nooit willen doen wat iemand anders ze vraagt en zat hele slimme lui die altijd behulpzaam en meewerkend zijn.
[/quote]

Dat ben ik niet met je eens. Ik ken genoeg paarden die werkwillig zijn maar het gewoon niet begrijpen. En ook genoeg paarden die werkwillig zijn en het wél begrijpen. En daar staat het karakter los van.

Ook zijn er natuurlijk paarden die het wél allemaal heel snel begrijpen maar die ook van alles proberen om onder het werk uit te komen. Mijn ervaring is dat áls je die problemen op kunt lossen en je ze aan het werk krijgt het hele slimme en fijne paarden zijn. In dit geval heeft het wat met karakter én intelligentie te maken imo.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 10:28

Helemaal met je eens, maar dan kijk je met de ogen van een paarden trainer. De slimste paarden zijn het moeilijkst te trainen omdat elke fout van de trainer een effect op het paard heeft (en dan zegt men al snel dat het paard 'misbruik' maakt van de zwakte van de trainer, maar vaak reageert ie gewoon te goed...)
Ik ben het alleen niet eens met de link "ze zijn niet intelligent" WANT "ze laten vanalles met zich doen".
Het feit dat ze veel bij te brengen is (ook op vriendelijke wijze) en dat ze vaak voor problemen ("ik kan niet bij dat voer!") hun eigen oplossingen weten te vinden ("Ah, als ik hier rammel gaat de deur open en dan kan ik wel bij dat voer!"), dat maakt ze wel degelijk intelligent.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 11:23

Ze hebben een goed geheugen ja, en ze leggen linken. Maar dat maakt ze imo nog niet intelligent in de vorm van wat mensen van intelligentie verwachten. Voor een paard reageren ze misschien intelligent, maar niet voor de normen van een mens. Van ons oogpunt bekeken reageren ze imo uit gewoonte, intuïtie en door te conditioneren.

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 11:50

Natuurlijk is de intelligentie anders dan bij de mens. Maar ik vind een paard wel degelijk intelligent als hij op eigen houtje een moeilijk probleem oplost. Dat heeft niks met gewoonte of conditionering te maken.
Ik ben het dan ook met Q eens.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 11:59

caranthir"]
Natuurlijk is de intelligentie anders dan bij de mens. Maar ik vind een paard wel degelijk intelligent als hij op eigen houtje een moeilijk probleem oplost. Dat heeft niks met gewoonte of conditionering te maken.
Ik ben het dan ook met Q eens.
[/quote]

[quote="QQQQ schreef:
Het waren hele simpele proefjes, waarbij ze de dieren kleine problemen voorhielden en men keek hoe ze die oploste. Niet waterdicht allemaal hoor, maar best grappig.


Het gaat in dit geval dus niet om moeilijke problemen. Maar om simpele proefjes met simpele probleempjes die niet eens waterdicht zijn! En wanneer is het probleem moeilijk? Wie bepaald dat? Wat versta jij onder een moeilijk probleem?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 12:04

Sommige dingen getuigen natuurlijk wel van enige intelligentie. Een voorbeeld: mijn paard weet dat ze in de stal moet blijven. Dat doet ze ook meestal wel. Als ik wegloop blijft ze normaal gesproken een tijdje staan en houdt mij in de gaten. Als ik maar lang genoeg om het hoekje blijf staan praten SLUIPT ze uit de stal naar het hooi. Je hoort haar echt niet lopen dan. Als ik dan mijn hoofd om de hoek steek en haar naam roep, loopt ze weer naar de stal.

Dit vind ik zelf redelijk intelligent voor een paard. Het vergt al een behoorlijke oorzaak/gevolg/actie=sluipen-denkwijze. Maar om mijn paard nu intelligent te noemen. Mijn kat is slimmer gemiddeld.

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 12:13

Okkie1 schreef:
Het gaat in dit geval dus niet om moeilijke problemen. Maar om simpele proefjes met simpele probleempjes die niet eens waterdicht zijn! En wanneer is het probleem moeilijk? Wie bepaald dat? Wat versta jij onder een moeilijk probleem?


Ik zei ook niet dat ik het eens was met die proefjes. Maar ik vind wel dat er al een paar voorbeelden zijn gegeven die niks met conditionering of gewoonte te maken hebben en imo op intelligentie duiden. Een dier dat zelf iets kan bedenken vind ik intelligent.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 12:14

caranthir"]
[quote="Okkie1 schreef:
Het gaat in dit geval dus niet om moeilijke problemen. Maar om simpele proefjes met simpele probleempjes die niet eens waterdicht zijn! En wanneer is het probleem moeilijk? Wie bepaald dat? Wat versta jij onder een moeilijk probleem?


Ik zei ook niet dat ik het eens was met die proefjes. Maar ik vind wel dat er al een paar voorbeelden zijn gegeven die niks met conditionering of gewoonte te maken hebben en imo op intelligentie duiden. Een dier dat zelf iets kan bedenken vind ik intelligent.
[/quote]

Intelligent vind ik dan wel een heel groot begrip. Ze hebben hersenen ja Knipoog Maar echt slim vind ik wat anders.

Ilsiie

Berichten: 8224
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 12:47

Nou, ik denk dat paarden best slim zijn, maar heb geen voorbeeld.... dit zegt mijn "verstand". maargoed, over slimme en domme honden: mijn hond is een domme, die bijt in z'n eigen staart en in z'n eigen poten Haha!
Maf beest!

Groetjes ilse

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 13:23

Het ging hier inderdaad niet om het vergelijken van slim zijn van het paard met dat van de mens (naast een domme eigenaar lijkt een paard al gauw slim ). Het ging erom om de verschillende huisdieren met elkaar te vergelijken. Juist omdat men wilde dat het publiek thuis de tests ook kon doen (interactieve TV is in!) zijn die vrij simpel uitgevallen en niet altijd waterdicht.
Toch vind ik het opmerkelijk dat het paard daarin geeindigd is op de tweede plek; ik had katten en papegaaien hoger verwacht. Ik kan me voorstellen dat dit komt doordat er door eigenaren met honden en paarden het meest gedaan (=getraint) wordt. Het gewent zijn aan het doen van 'opdrachtjes' maakt deze tests misschien wel makkelijker voor ze.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 13:35

QQQQ schreef:
Toch vind ik het opmerkelijk dat het paard daarin geeindigd is op de tweede plek; ik had katten en papegaaien hoger verwacht. Ik kan me voorstellen dat dit komt doordat er door eigenaren met honden en paarden het meest gedaan (=getraint) wordt. Het gewent zijn aan het doen van 'opdrachtjes' maakt deze tests misschien wel makkelijker voor ze.


Hier noem je een heel sterk punt. Waardoor ik ook ervan overtuigd blijf dat als het een "eerlijkere" test was, dus met allemaal ongetrainde dieren, of allemaal getrainde dieren, dan waren paarden echt niet als "slim" uit de test gekomen.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 13:36

Hoe zou jij 'slim' dan willen defineren voor huisdieren? Zijn er in jouw ogen wel slimme huisdieren?

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 13:42

Goede vraag, ik denk dat er zeker slimme huisdieren zijn. Er zijn ook maar weinig mensen die ik écht slim wil noemen. Ik denk dat varkens heel slim zijn. Die reageren niet alleen uit intuïtie, gewoontes of door te conditioneren.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 13:52

Misschien leg jij de lat wat te hoog.
Dan vond jij het slimste voorbeeld vast de naaiende valkparkiet:
Dit is de parkiet van een kleermaker. Ze zeggen dat ze 'm niets geleerd hebben, dat ie het allemaal zelf heeft gedaan.
Hij kijkt wat de kleermaker doet, verzamelt dan doekjes, garen en naalden en gaat dan met de naald in het stukje stof zitten 'naaien' (helaas vergeet ie telkens om de draad aan de naald te bevestigen, maar het is 'm vergeven!).
Dit heeft ie dus zonder conditioneren en uit z'n eigen "interesse" opgepikt en aangeleerd.
In welke volgorde zou jij dan: hond kat paard papegaai geit rat en, vooruit, varken zetten?

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 14:07

Mmm.. dat zou ik zo niet weten, ik heb er immers geen onderzoeken naar gedaan en heb lang niet genoeg verstand over die huisdieren om daarover te oordelen of dat te vergelijken met een paard. Aangezien ik angst voor poezen heb en me daar dus ook helemaal niet voor interesseer kan ik dat dus nooit vergelijken met bijvoorbeeld een hond of een paard waar ik mee opgegroeid ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 14:16

QQQQ schreef:
Hoe zou jij 'slim' dan willen defineren voor huisdieren? Zijn er in jouw ogen wel slimme huisdieren?

Zoals mijn moeder altijd zegt: " als ie echt zo slim was, was ie wel president-directeur van de Akzo" Haha!.