Heeft jullie paard ook geen honger na weidegang?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 19:50

Biks enzo eet hij allemaal op. kuil niet... Maar hij blijft er lekker uit zien...

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 20:01

Bij ons hebben de merries altijd honger! Ze komen ook erg veel tekort...
Soms boeren ze gewoon als ze naar binnen komen en zijn ze kogel-rond, terwijl het gras toch gedoseerd gegeven wordt.
Jammer voor hen dat ze dan ook maar een heel klein plukje hooi krijgen en een kwartje bix... Haha!

Tancreda4

Berichten: 24078
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 20:12

Genderose vond een pluk hooi altijd heerlijk als ze daar de kans voor kreeg. Dag en nacht enkel gras vond ze niet echt toppie volgens mij, want zodra ze even mee naar stal ging om te tuttelen en doen, sloop ze stiekem naar de hooi baal om te gaan vreten :d
En haar muesli ging er ook nog goed in

Alleen in kuil had ze niet veel trek meer en liet haar brandnetelthee ook vaak staan. "Wie drinkt er nou thee met zo'n lekker warm weer Clown"

Mizz_mol

Berichten: 1619
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 22:26

whaha was het maar zoow mooi niet dat spike maar iets laat liggen! ik moet m op dieet zetten want het is net een tafeltje.. meneer moet maar even wat rustiger doen met eten want het word een beetje tegek elk kruimeltje eet hij op..

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 22:36

Soraya heeft altijd honger Haha!
Ik heb nog nooit meegemaakt dat ze iets liet liggen.

Ze staat dan ook niet de hele dag overdag op de wei.

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 22:38

Mijne staat de hele dag op de wei, er staat niet veel op maar toch, verder krijgt hij kuil en biks. Maar nog elk grasje eet hij, alles wat voorbij komt. Altijd honger dus Haha! Of honger, wat zeg ik vraatzucht of gewoon trek Haha!

Mizz_mol

Berichten: 1619
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 22:41

_Romana_ schreef:
Mijne staat de hele dag op de wei, er staat niet veel op maar toch, verder krijgt hij kuil en biks. Maar nog elk grasje eet hij, alles wat voorbij komt. Altijd honger dus Haha! Of honger, wat zeg ik vraatzucht of gewoon trek Haha!

wandelende vuilnis bak net zo als spike Knipoog

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 22:44

Uh tsja Haha! mijne ook, qua gedrag af en toe net een shetlander Tong uitsteken

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 23:33

Je maakt je nu toch niet druk Gouda? Je ziet dat de meeste paarden en pony's graag en veel eten maar mijn oude pony Maykel liet ook meestal het eea. staan als hij veel gras op had. Hij had ook altijd alle tijd om iets te eten, terwijl de anderen het voer zo op hadden.
Zolang je paard verder gezond is, zou ik het aan hem overlaten (en misschien toch nog wat minder geven?)!

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 23:55

die van ons zitten nooit vol, wat je ze ook voor hun neus zet, als ze het lusten eten ze het op Vork Ook al hebben ze de hele dag op de wei gestaan.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 09:23

Voice schreef:
Hoi,

Voice (bijna 24) doet dat ook. Hij gaat in zijn favourite hoekje staan slapen, hij zucht af en toe en hij staat er echt bij alsof ie zwaar getafeld heeft. Hij staat het hele jaar door overdag op de wei, maar in het voorjaar is het toch even anders he.
Uiteindelijk heeft ie de volgende morgen alles (kuil en voer) wel op, maar eerst moet ie even bijkomen.

Judith

ha ha wat herkenbaar. De mijne staat sinds vorige week maandag pas weer op de weide na een lange winterperiode dus die gaat echt helemaal uit zijn dak qua eten.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 09:24

Bravura schreef:
Je maakt je nu toch niet druk Gouda? Je ziet dat de meeste paarden en pony's graag en veel eten maar mijn oude pony Maykel liet ook meestal het eea. staan als hij veel gras op had. Hij had ook altijd alle tijd om iets te eten, terwijl de anderen het voer zo op hadden.
Zolang je paard verder gezond is, zou ik het aan hem overlaten (en misschien toch nog wat minder geven?)!

Dus het kan geen kwaad om hem dan nog minder krachtvoer te geven. In de winter kreeg hij 2 kg biks, 600 gram muesli, lucerne en supplementen. Nu krijgt hij 1 kg biks en 300 gram muesli met een beetje zemelen en supplementen.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 09:28

joyce B schreef:
Als je bang bent dat je paard tekort komt, kun je ook na het rijden war vitamine/mineralen brokjes voeren. Dan hebben ze alles binnen wat nodig is, maar hoeven niet van die grote hoeveelheden weg te werken...

Ik rijd niet meer op hem maar omdat hij in aug. 32 word heeft hij aardig wat nodig om zijn lichaam in tact te houden hij verteerd niet zo lekker. Ik geef hem ook in de zomer vitaminenpoeder wel een halve schep ipv een hele onder het mom van baad het niet dan schaad het niet. Als je de fabrikantenrichtlijnen qua krachtvoergift moet geloven dan moest meneer nog meer kg biks krijgen. Wel een goede tip die brokjes makkelijker te geven dan poeder OK dan!

Morrie

Berichten: 22324
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 09:50

Citaat:
vitamine/mineralen brokjes


ze zijn er ook in koekvorm (zien eruit als koeienkoeken), ze zijn van PAVO, de brokjes heten Liga en de koeken Aura.

Ze zijn eigenlijk voor IJslanders bedoeld, maar ik voer ze mijn Noriker Schijnheilig

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 10:00

Net als wat Sonja al zei: die fjorden blijven echt vreten tot ze erbij neervallen.
Maar heel veel paarden eten niet zoveel meer als ze uit het land komen.
Die hebben de hele dag gegeten, dus die hebben savonds echt niet zo`n honger/trek meer.
Tenmintse, de meeste paarden Knipoog

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 10:37

smurf schreef:
Citaat:
vitamine/mineralen brokjes


ze zijn er ook in koekvorm (zien eruit als koeienkoeken), ze zijn van PAVO, de brokjes heten Liga en de koeken Aura.

Ze zijn eigenlijk voor IJslanders bedoeld, maar ik voer ze mijn Noriker Schijnheilig


Mm nog nooit gezien bij de pavo-dealer maar ze kunnen het vast bestellen. Ha ha ligabrokjes verkruimelde ligakoeken Haha!

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 12:03

Gouda, ik denk dat het er aan ligt hoeveel gras er in die wei staat. Bij ons krijgen ze gedoseerd een stukje wei. De paarden krijgen nu nog 's morgens een halve schep bix en een kleine pluk hooi (1/2 plak) en 's avonds ook. Als ze gewend zijn aan het gras, krijgen ze een wat groter stuk wei per dag er bij en nog minder voer op stal.
Waar ik met al dat gras altijd een beetje huiverig voor ben is gaskoliek.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 12:17

Triumph vreet ook het liefste heel de dag door, maar voornamelijk ruwvoer, met name voordroogkuil is hij dol op, daar laat hij zijn biks (tijdelijk) voor staan. Ik merk geen verschil nu hij ook weer een paar uur per dag in de wei staat.
Ozep vreet nu nog maar heel weinig ruwvoer, nu hij ook behoorlijk zwaar in het werk staat geef ik hem extra krachtvoer, want hij zit bijzonder mooi strak in het pak, met goed opgevulde hals, flanken en rugpartij. Hij moet niet verder afvallen want dan krijgt hij een opgetrokken buikje.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 12:30

Ze staan bij ons in groepen en de groep van mijn paard staat met de grootste groep. Nu staat er veel en hoog gras en is er een stuk afgezet wat ze eerst korter moeten grazen en dan word het andere stuk eerst gemaaid voordat ze erop gaan.

Bravura: dat is niet veel half kilootje biks per x op zich krijgt de rest op stal (op paar uitzonderingen na) ook zo veel biks sommige die niets doen zelfs maar een kwart. Mijn oudje geef ik altijd lekker veel krachtvoer toen ik hem kreeg stond hij het eerste jaar zelfs op 4 kg zonder dat hij echt hoefde te werken (stapritjes van half uur p/dag). De mijne is de enige van de 20+ groep die echt goed in zijn vel zit en niet echt vermagerd.
Kunnen ze van gras gaskoliek krijgen brrr ik ben bij de mijne altijd bang voor spierbevangenheid dat is hij vorig jaar oktober geweest. Denk dat ik dit jaar erg moet gaan oppassen omdat ik sinds dit jaar alleen nog maar met hem wandel qua beweging.

Geven jullie je paard lang rust als hij uit de weide komt voordat jullie beweging gaan geven?

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 12:33

Sjuimpje schreef:
Triumph vreet ook het liefste heel de dag door, maar voornamelijk ruwvoer, met name voordroogkuil is hij dol op, daar laat hij zijn biks (tijdelijk) voor staan. Ik merk geen verschil nu hij ook weer een paar uur per dag in de wei staat.
Ozep vreet nu nog maar heel weinig ruwvoer, nu hij ook behoorlijk zwaar in het werk staat geef ik hem extra krachtvoer, want hij zit bijzonder mooi strak in het pak, met goed opgevulde hals, flanken en rugpartij. Hij moet niet verder afvallen want dan krijgt hij een opgetrokken buikje.


Op je laatste foto in je profiel ziet hij er goed uit idd. Jeetje joh dat hij zijn ruwvoer prefereert boven zijn biks.

Morrie

Berichten: 22324
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 12:37

Citaat:
Geven jullie je paard lang rust als hij uit de weide komt voordat jullie beweging gaan geven?


nee, want hij staat 24/7 op de wei, ik haal hem op, poets en zadel op, of ga op een andere manier aan het werk, als ie klaar is, krijgt ie een klein hapje en gaat terug naar de wei

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 12:59

smurf schreef:
Citaat:
Geven jullie je paard lang rust als hij uit de weide komt voordat jullie beweging gaan geven?


nee, want hij staat 24/7 op de wei, ik haal hem op, poets en zadel op, of ga op een andere manier aan het werk, als ie klaar is, krijgt ie een klein hapje en gaat terug naar de wei


Geld dat uurtje wachttijd zeker dan alleen voor krachtvoer? Lekker hoor paardje 24/7 op de weide. Zou voor mijn oudje ook wel lekker zijn maar dat is er in deze omgeving niet helaas. Bij ons mogen ze alleen in het voorjaar/zomer op de weide en dan maar een paar uur overdag. Denk dat ze daarom ook het gras zo opschrokken.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 14:48

Ja die van mij heeft ook geen eetlust meer.
Die vreet zich helemaal klem in het land Tong uitsteken
Na het rijden geeft ik haar altijd zemelen en biks , maar ze laat het nu staan Scheve mond

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 14:55

jeetje dus zorro is niet de enige. Ik helemaal lekkere slobber maken gooit ie de helft op de grond en laat de bodem liggen. En dat terwijl hij al op half voer staat. Maar goed geef hem 's-avonds zelf 2 plakken hooi en de andere avond ligt er bijna niets meer dus verhongeren zal hij zeker niet. Denk dat in het huidige gras ook best wel wat vitamientjes zitten. Tjee denk dat onze paarden gewoon te verwend zijn Haha! .

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37305
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 15:59

Connor staat nu de hele dag op het gras maar bij het binnenkomen duikt hij altijd op het hooi wat klaarligt. En dat gaat schoonop terwijl het toch echt niet weinig i. Naast het gras krijgt hij nun og steeds een kilo of 10 hooi.

En als hij uit de wei komt, borstel ik altijd wat langer of lummel een beetje met het rond zodat zijn maag een beetje leger kan worden. Ook moet ik rekening houden met aansingelen dat ik er wat langer over doe om te voorkomen dat hij gaat boeren of na 10 minuten het zadel begint te schuiven.