Uitdaging om zonder hulpmiddelen te rijden?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 22:52

Wij rijden ook in ons blootje Haha! .Normaal alleen met hoofdstel en zadel.Van de week eens geprobeerd met alleen een halster.Dat ging buitengewoon goed hoewel ik altijd dacht dat mijn paard geen rem had bleek ze veel beter naar mijn gewichts en been hulpen te luisteren dan ik dacht.Maar aan een buitenrit zonder hoofdstel moet ik nog niet denken hoor.Ik heb overigs geen neusriem er meer op en reed tot een half jaar terug nog met martingaal.Dus ik kan hier bij zeggen we gaan nog steeds vooruit *LOL*

Zazoutje

Berichten: 4797
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 23:25

Ik rijd zelf met sporen en zweep. Al gebruik ik mn sporen niet om haar zeg maar te corrigeren. Met sporen rijden loopt ze gewoon fijner. Al kunnen we het ook zonder sporen. Zweep gebruik ik om haar te corrigeren.

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 00:39

Jeetje wat kunnen sommigen hier slécht lezen zeg. Voor de dérde keer dan: in míjn ogen is het woord hulpmiddel zelfverklarend, dus een míddel om hulpen te geven en een míddel is niet je eigen lichaam.
Ja, je geeft ook hulpen met je eigen lichaam, maar dat is niet het punt. Alles wat je meer dan je eigen lichaam gebruikt om met het paard te communiceren is een hulpmiddel.
Een zadel helpt je wel lekker te zitten, maar communiceert niet, dus is in die zin geen hulpmiddel.
Een bit, een touwhalster een leidsel of zelfs een zacht lijntje door de mond als bit en leidsel is allemaal wél een hulpmiddel. Ja, een zweep of een flos ook, ja, ook sporen.
Met een hulpteugel communiceer je niet, dus is géén hulpmiddel.
Makkelijk toch

Een discussie tussen recreatie en wedstrijd rijden vind ik irrelevant en bovendien lachwekkend; als je geen prof bent, rij je ook wedstrijden recreatief hoor Verder is er meer dressuur dan klassieke dressuur en zijn er meer wedstrijdvormen dan proeven in dressuur in zijn breedste zin. Polo, buzcazi, ringsteken, boogschieten, zelf valkenjacht om er een paar te noemen.
Een groot deel van de wereld van het paardrijden in Nederland is héél nauw en met oogkleppen voor een hokjesgeest op één vorm van één wedstrijdvorm binnen wat je allemaal met paardrijden kan doen georiënteerd. Prima, maar dat is noch het enige noch het hoogste goed
Het hoogste goed is dat je met je paard álles kan doen omdat hij zij dat wíl, dus incuslief dressuurvormen en dat wanneer je er in de bergen eens afkukelt dat paard niet wegloopt of je opzoekt.

Als je goed kan paardrijden zonder meuk, kun je het nóg beter met doordat je ze daadwerkelijk als verfijnde hulpen kunt gebruiken en dat is mijn streven.

Ik respecteer mensen die gelukkig zijn met het streven naar een volgend niveau van rijvaardigheidsproeven in Klassiek Dressuur. Prima, zeg ik niets van. Doe echter wél die oogkleppen af graag; het één sluit het ander niet uit
Ik, let wel, ík, wil dat erbíj kunnen. Eerst zonder hulpen, dan nóg beter met. Wil ook goed kunnen ringsteken (hier in rengalop hoog uitgestrekt), wil ook goed kunnen boogschieten (in rengalop), wil ook een trektocht door de bergen of woestijn kunnen maken, wil ook....
Nee, dat is niet zomaar bereikt en wellicht kom ik er nooit, maar ik streef er wel naar. Durf te dromen en gá ervoor: ¡atrévete!

Ben veel aan het leren van mijn paarden en als ík wat meer bagage heb ga ik de uitdaging aan met mijn letterlijke paradepaard; de nu nog onbeleerde puberhengst. Ik realiseer me dat ík de beperkende factor ben; híj is al paard; een fultime profi en een goede!
De crux voor een ruiter is te leren hoe je een paard kunt laten willen doen wat jij wil.

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 08:51

runningkawa"]
[quote="Misser"][quote="xtostarlight schreef:
Om me even in de discussie te mengen:

Wat vinden jullie knapper dan? Piaffe met s&t hoofdstel + sporen of piaffe zonder hulpmiddelen, hoogstens een touwhalster...

Sorry, maar ik blijf er bij dat je pas kunt rijden als je het zonder hulpmiddelen kan (dan wel ALLE hulpmiddelen). En een bit zie ik als hulpmiddel, aangezien de meesten niet zonder kunnen (waaronder ikzelf vooralsnog Knipoog ).


Waarom zie je een bit dan wel als hulpmiddel en en halster niet?
[/quote]
Dat wil ik ook wel weten, want ook de neus van een paard is erg gevoelig
[/quote]

Dat is ook een hulpmiddel, maar ik (persoonlijk) vind die minder vervelend voor het paard dan een bit, aangezien ze dat bit in hun mond hebben.
Ik merk aan starlight zo veel verschil met halster of met bit rijden (hoewel ze met halster ongeloofelijk misbruik van de situatie maakt.. Knipoog )dat ik toch wel flink wat verschil zie in het rijden met bit, of het rijden met halster.


Ik vind hulpteugels overigens ook hulpmiddelen, aangezien dat het paard dwingt/belemmert/vraagt het paard iets te doen, direct of indirect.

Rytje
Berichten: 583
Geregistreerd: 30-06-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 10:06

Ik rijdt nu ook zonder sporen en zweep. Gaat goed maar als je paard echt niet op je been reageerd denk ik dat tijdelijk met sporen rijden als correctie wel heel goed kan zijn. Ik hoop het zo lang mogelijk zonder vol te houden Lachen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 10:14

Citaat:
Met een hulpteugel communiceer je niet, dus is géén hulpmiddel.

Dat snap ik niet, wat is dat dan wel?

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 11:15

runningkawa schreef:
Citaat:
Met een hulpteugel communiceer je niet, dus is géén hulpmiddel.

Dat snap ik niet, wat is dat dan wel?


Kun je ermee communiceren?? Nageeflijk, meer, minder, eerder, later?

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 12:25

Ik rijd alleen met zweep Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 13:00

je kunt ze er wel degelijk dingen mee laten doen, zoals in de krul trekken bv. (dat is zoals je een slof het meeste ziet)
Dus ja, je kunt ermee communiceren, of het op de juiste manier is, is wat anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 13:11

Geen uitdaging hoor. De uitdaging moet zijn om zo goed mogelijk te rijden met de middelen die je gebruik en niet om het je zelf zo moeilijk mogelijkte maken.

Ik rij standaard met een dubbelgebroken bitje, hele kleine spoortjes en een slof, zweep heb ik nog nooit gebruikt. Zo reed ik al toen ik nog geen wedstrijden reed en dat doe ik, nu ik Z2 ga starten, nog steeds.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 15:51

Huertecilla schreef:

De crux voor een ruiter is te leren hoe je een paard kunt laten willen doen wat jij wil.



! Ik dacht het, jij zei het. (kon de juiste woorden niet vinden)

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 16:57

[***]"]
[quote="Huertecilla schreef:
De crux voor een ruiter is te leren hoe je een paard kunt laten willen doen wat jij wil.


! Ik dacht het, jij zei het. (kon de juiste woorden niet vinden)
[/quote]

Dank je, dank je. Verder ben ik nu door voorbeelden, verduidelijking en met andere woorden heen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 18:09

Maar je hebt nog geen antwoord gegeven op wat ik vroeg, want ik lees vast je verhaal verkeerd Blond , maar snap nog steeds niet waarom je een slof geen hulpteugel noemt, wat noem jij dat dan?

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 19:13

Ik hou er gewoon niet zo van om met allerlei hulpmiddelen te rijden.
Helemaal omdat ze door veel mensen verkeerd gebruikt worden.
Ik heb wel vaak een zweep bij me, maar voor de rest niks.
Ik vind dat je alleen hulpmiddelen moet gebruiken als je er goed mee om kan gaan.
Ik krijg vaak een slofteugel in mijn handen gedrukt, maar ik leg er dan een knoop in.
Ik ben veel te bang dat ik mijn paard dan in de krul ga trekken.
Ik heb liever dat hij met zijn hoofd omhoog loopt dan dat ik hem naar beneden ruk.
Dus voor mij zo min mogelijk poespas.

Zazoutje

Berichten: 4797
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 19:16

Jippie schreef:
Geen uitdaging hoor. De uitdaging moet zijn om zo goed mogelijk te rijden met de middelen die je gebruik en niet om het je zelf zo moeilijk mogelijkte maken.



Jep, helemaal mee eens!! OK dan!

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 19:48

Ik rij minimaal 1 x per week bloot, dwz zonder sporen! Ik rij verder nooit met hulpmiddelen (zweep, slof, oid) en heb er altijd een lekkere dikke dubbelgebroken trens in en vind dat dit ook moet kunnen! Een uitdaging vind ik het niet echt, ik vind gewoon dat iedereen dit moet kunnen!

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 20:33

runningkawa schreef:
Maar je hebt nog geen antwoord gegeven op wat ik vroeg, want ik lees vast je verhaal verkeerd Blond , maar snap nog steeds niet waarom je een slof geen hulpteugel noemt, wat noem jij dat dan?

Dat heb ik al twee keer gedaan, twee keer benoemd en onderbouwd: een dwangmiddel.
Je vraagt het echter zó lief Knipoog

Hoe noem jij een hek of een deur of ... een trailer. Geen hulpmiddel toch?!
Een trailer is goed te vergelijken met een hulpteugel; het paard heeft geen keus dáár en op díe manier te staan.

Als je de term hulpmiddel door communicatiemiddel vervangt wordt het wellicht sneller duidelijk; een hulpmiddel is namelijk niet meer of minder dan een middel om te communiceren. Op een hulpteugel heb jij geen enkele invloed en het paard heeft geen keuze, dus wat is er communicatief aan?

Zo kun je ook makkelijk zelf tot de conclusie komen wat er mis is met een scherper werkend bit of sporen nódig hebben....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 20:39

haha, mijn blonde hersentjes, of was het alleen zaagsel begrijpen het Lachen

idd, helaas vaak een dwangmiddel, heel soms een hulpmiddel.
Maar als je om je heen kijkt, foto's kijkt maken veel mensen van hulpteugels dwangmiddelen.
Helaas genoeg die dat zelfs van hun handen en benen ook nog kunnen doen. Verdrietig

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 21:20

Je kan het natuurlijk als een uitdaging zien. Persoonlijk zie ik het rijden zonder hulpmiddelen als echte rijkunst

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 21:38

ik vind het toch wel fijn om een spoortje of zweepje bij de hand te hebben, je komt weleens voor situaties te staan, waar net dat ene correctie tikje of dat prikje je paard weer goed bij je te halen.

Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 23:13

Ik rij altijd met zweep. Rij soms een week doelloos met dat ding rond, maar als ik hem nodig heb, wel blij dat ik hem bij heb.
En sporen gebruik ik niet om voorwaarts te houden hoor, maar om hulpen te verfijnen.

Maar hulpteugels, daar begin ik gewoon liever niet aan. Vind het meer een uitdaging mijn doel zelf te bereiken. zelf, zonder ergens mee in de krul te trekken ofzo.

moowsy

Berichten: 7476
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 23:33

Ik rijd eigenlijk ook altijd met zweep, net als bij Ethelate is het gewoon vaak zo dat het onnodig is, maar toch altijd handig om bij de hand te hebben.
Verder spring ik(op advies van mijn instructrice) met spoortjes, omdat ze vaak door mijn been heen loopt. Met dressuur is het soms erg handig, maar ik rijd eigenlijk liever zonder spoortjes.

Verder rijd ik niet met hulpteugels, dat wil mijn moeder ook absoluut niet hebben. Nu de mede-eigenaresse van ons paard, haar niet echt kan houden, gaat zij mischien een tijdje met martingaal rijden, als er echt geen andere oplossing te vinden is. Maar verder komen er geen hulpmiddelen in bij ons.

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 00:05

moowsy schreef:
Verder rijd ik niet met hulpteugels, dat wil mijn moeder ook absoluut niet hebben. Nu de mede-eigenaresse van ons paard, haar niet echt kan houden, gaat zij mischien een tijdje met martingaal rijden, als er echt geen andere oplossing te vinden is. Maar verder komen er geen hulpmiddelen in bij ons.


Tja, onbegonnen werk zeg maar

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 00:34

Volgens mij verliezen sommige mensen een beetje het zicht van de functie van sporen. Ik rijd altijd met sporen, puur als verfijning van mijn hulpen. Dat heeft niets met noodzaak te maken, ik kan de paarden ook zonder spoor rijden, maar met spoor kan ik mijn hulpen verfijnen, waar ze ook voor bedoeld zijn. Ik zie het probleem dus niet Verward

Ook gebruik ik mijn spoor waar andere mensen hun zweep voor gebruiken...2 keer kuit, de derde keer spoor.

Hulpteugels kunnen handig zijn. Ik had laatst een paard wat zijn hoofd enorm omhoog deed, daardoor in een machtspositie kwam en staakte (weigerde om door te lopen, bij been kwam hij omhoog). Daar heb ik even een martingaaltje aangehangen...probleem opgelost en we rijden weer vrolijk verder zonder martingaal.

Je kunt 3 weken gaan k*utkammen, of je kunt er even een hulpteugeltje aanhangen...

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 07:15

runningkawa schreef:
Misser schreef:
xtostarlight schreef:
Om me even in de discussie te mengen:

Wat vinden jullie knapper dan? Piaffe met s&t hoofdstel + sporen of piaffe zonder hulpmiddelen, hoogstens een touwhalster...

Sorry, maar ik blijf er bij dat je pas kunt rijden als je het zonder hulpmiddelen kan (dan wel ALLE hulpmiddelen). En een bit zie ik als hulpmiddel, aangezien de meesten niet zonder kunnen (waaronder ikzelf vooralsnog ).


Waarom zie je een bit dan wel als hulpmiddel en en halster niet?

Dat wil ik ook wel weten, want ook de neus van een paard is erg gevoelig


Dat is ook een hulpmiddel, maar ik (persoonlijk) vind die minder vervelend voor het paard dan een bit, aangezien ze dat bit in hun mond hebben.
Ik merk aan starlight zo veel verschil met halster of met bit rijden (hoewel ze met halster ongeloofelijk misbruik van de situatie maakt.. )dat ik toch wel flink wat verschil zie in het rijden met bit, of het rijden met halster.


Ik vind hulpteugels overigens ook hulpmiddelen, aangezien dat het paard dwingt/belemmert/vraagt het paard iets te doen, direct of indirect.
_________________
dit zij eerdere reacties ('k weet niet hoe dat in een wit blokje te plaatsen, duzzz, wie kan het me vertellen? BP'tje svp... Haha! )ik ga ervanuit dat jullie onder naked verstaan met hoofstel en zadel? echt naked is nl. met niets. en ook dat kan...

echt naked en piaffe...ook mogelijk. Belachelijk dat je daar geen wedstrijd mee mag rijden. Je hebt dan nl. ook geen sporen nodig om hulpen te verfijnen, dat kan ook met je lichaam....de tijd nemen he?! Haha!