DA voor Prima..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

DA voor Prima..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-04 22:13

Ik was rustig wat aan het bokken achter mijn computer toen mn vader plotseling op het raam tikte: als ik heel snel mee naar de paarden wou gaan want er was iets mis Scheve mond
Dus ik vlug in mijn laarzen geschoten en naar achter. Blijkt dat Prima heel vreemd doet. Ze was precies naar adem aan het happen, haar ademhaling ging ook abnormaal snel en ze leek moeite te hebben om lucht binnen te krijgen. Ook was ze met tussenpozen aan het kokhalzen. Echt niet gewoon hoesten, maar met gestrekte hals kuchen en kokhalzen als iemand die iets in zijn keel heeft zitten Scheve mond . Daarna werd het nog gekker als ze aan een stuk door stond te flemen eten kon ze ook niet, als mn vader wat gras gaf nam ze het in haar mond en kuchte ze het er onmiddelijk terug uit...
Dus onmiddelijk gsm gepakt en onze DA gebeld, die bleek jammer genoeg een eind hiervandaan te zijn. Dan maar vlug een andere DA die we opgegeven hadden gekregen gebeld, de symptomen aan tel uitgelegd, en hij zei dadelijk iets over een slokdarminfractie(of zoiets)
Vijf minuten later stond hij hier. Hij zij dat hij vermoedde dat het een slokdarminfractie was, dat er iets was blijven steken in de slokdarm enz.. Eerst wou hij verdoven, maar Prima bleek plots terug rustiger geworden, dat de DA dacht dat het al terug over was. Dan even een spuitje gegeven voor het spijsverteringssteltsel te ontspannen. Daarna mocht ik de praam vasthouden(voelde me een dierenbeul Tong uitsteken ) en met een slang door haar neus op, om te kijken als alles vrij was tot de maag. Toen hij er met water door ging, bleek dus dat alles terug vrij was.
Dus alles eruit en praam eraf, toen begon ze weer te flemen, maar dat kon evengoed van de praam zijn en de alcohol die de DA bijhad.
Toch heeft ze daarna nog wat gehoest, ondanks dat de slokdarm volledig vrij was. De DA zei dat ze alle symptomen had van zo een slokdarminfractie, maar dat hij ooit nog zo een paard heeft gehad waar de slokdarm volledig vrij bleek te zijn en die toch zo hoeste. Daarbij was het probleem opgelost door cortizone(ja ik weet ook niet hoe je dat precies schrijft Bloos ) te geven. Hij heeft ons geadviseerd om Prima vanacht buiten te houden in de paddock en geen eten te geven. Dan vanacht nog eens gaan kijken als alles ok is en morgen de temperatuur opnemen en dan bellen. Als het niet is gebeterd gaat ze een cortizonekuur krijgen. Als het toch beter is mag ze terug eten, maar liefst heel goed natgemaakt zodat het goed glijdt(dat is geen probleem want het hooi wordt zowiezo natgemaakt voor Evita's stoffallergie)
Prima staat nu buiten en is rustig. Hopen dat het morgen is gebeterd Scheve mond

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 07:45

Klinkt akelig Katleen... Hoe is het nu?

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 09:37

Sjee, dat is niet best...
Sterkte Katleen, en beterschap voor Prima!

Hoe is het nu eigenlijk met Prima?

Stopcontact
Berichten: 8860
Geregistreerd: 27-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 09:43

Jeempie..dat niet zo mooi!!
Sterkte voor jou en beterschap voor Prima!!

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 09:57

Beterschap voor Prima...
Moet een akelig gezicht zijn geweest.....

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 10:30

Hoe is het vandaag met Prima? Ik duim voor je dat ze helemaal in orde komt!

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-04 16:52

Ik vond het idd een heel akelig gezicht, want het leek juist alsof ze aan het stikken was, maar ze is vandaag gelukkig weer stukken beter Lachen . Haar ademhaling is weer ongeveer gemiddeld(gisteren ging dat tot zelfs 10 keer in 15 seconden Scheve mond ) en ze kan weer eten en heeft geen koorts, dus ze heeft geen kuur nodig gelukkig Lachen .
Maar nu vraag ik mij wel af wat hiervan nu de oorzaak was. Volgens de DA is dit van te gulzig te eten. Maar om eerlijk te zijn, ik vind Prima helemaal niet gulzig eten, Evita eet drie keer zo snel en zo gulzig. Maar toch heeft Prima dit nog eens gehad een hele tijd terug, maar toen was het maar een fractie van wat het nu was en was het ook in een kwartiertje voorbij. Daarbij zou Prima normaal gezien niet meer mogen hoesten nadat met de darm gecontroleerd werd als alles vrij was, wat ook zo was, maar ze deed het toen toch nog enkele keren. De DA zei dat het misschien kwam dat ze geïriteerd was geraakt van de darm, maar zeker was hij er niet van. Hij had toen ook nog geluisterd als er misschien geen eten op de longen lag, maar dat was ook negatief. Punt is nu dat we voorzichtig moeten zijn met eten geven, alles goed natmaken dat het goed glijd(maar dat moet zowiezo met Evita's stofallergie), we zouden een baksteen in het voer kunnen leggen en uit een hooizak laten eten. Hoewel Prima echt niet gulzig eet, dus ik vraag mij af hoe ze zoiets kan krijgen..

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 16:57

Dat is niet zo fijn . Maar goed dat het al weer beter gaat. Beterschap voor Prima.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 17:03

xKatleentjex schreef:
Maar nu vraag ik mij wel af wat hiervan nu de oorzaak was. Volgens de DA is dit van te gulzig te eten. Maar om eerlijk te zijn, ik vind Prima helemaal niet gulzig eten, Evita eet drie keer zo snel en zo gulzig. Maar toch heeft Prima dit nog eens gehad een hele tijd terug, maar toen was het maar een fractie van wat het nu was en was het ook in een kwartiertje voorbij. We zouden een baksteen in het voer kunnen leggen en uit een hooizak laten eten. Hoewel Prima echt niet gulzig eet, dus ik vraag mij af hoe ze zoiets kan krijgen..

Misschien is het ene paard wel gevoeliger voor gulzig eten dan het ander.. Ben je er bij geweest die avond dat Prima aan het eten was? Misschien dat ze toen gulziger at dan normaal en dat er daardoor iets is blijven steken?
Een baksteen in de voerbak of een hooizak is misschien toch wel een goed idee, misschien dat het toch helpt?
Sommige dingen zijn soms ook niet te verklaren...

Het is in ieder geval goed nieuws dat het weer wat beter met haar gaat!

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-04 19:09

Tja dat Prima gevoeliger is als een ander paard zou best kunnen, maar ik kan mij niet herinneren dat ze toen gulziger at dan anders. We gaan nu al het eten goed in de gaten houden en afwachten dat het niet nog eens gebeurt.