Daarna moest ik rijden onder de keurende blik van de VA, Spirit, Brigitte (die zo lief waren om mee te gaan) en een instructrice/fysiotherapeut.
Bolivia moet nageeflijk lopen omdat anders het hele verhaal van de kreupel zijn etc door de artrose weer opnieuw begint. Ik kan haar niet nageeflijk rijden.
Daarna is de instructrice, die dus tevens fysiotherapeut is en jarenlange rijervaring heeft op heel veel paarden, op Bolivia gestapt. Ze doet dat om te kijken hoe dicht Bolivia tegen de nageeflijkheid aanzit etc.
Bij haar liep Bolivia wel nageeflijk, maar viel in de galop wel uit elkaar.
Toen ze afstapte zij ze dat ze dacht dat Bolivia iets in haar nekwervels had: de verbinding tussen de 1e en 2e nekwervel is instabiel (te los), dit vangt ze op door de verbindingen tussen de 3e en 4e en tussen de 4e en 5e vast te zetten.
(De manueel therapeut heeft het gecontroleerd en dit was dus ook zo, vind ik wel bizar dat je dat voelt als je rijdt)
Het gevolg hiervan is dat het heel moeilijk is om Bolivia nageeflijk te rijden. Je hebt daar heel veel gevoel voor nodig en dat ontwikkel je natuurlijk alleen maar door lange tijd veel verschillende paarden te rijden.
Ze gaf aan dat het heel moeilijk zou worden om mij te leren om Bolivia nageeflijk te rijden, MAAR dat het wel essentieel is voor de gezondheid van het paard

Ik ga dus nu bij haar lessen (naast mijn normale lessen), dan gaat ze kijken of ze het mij kan leren. Ik hoop stiekem dat ik mijn eigen instructeur zo ver kan krijgen dat hij een keer meegaat zodat hij ook de medische kant van het verhaal van een expert hoort en niet van mij.
De conclusie is dus dat als ik Bolivia niet nageeflijk rijd dat ik haar dan kapot rijd.
Oh ja een laatste detail wat het ook niet makkelijker maakt: om het te leren zal ik veel moeten rijden, maar als ze niet nageeflijk loopt, dan mag ik eigenlijk alleen maar 20 minuten om de dag rijden (nou in die tijd leer ik het nooit). Als ze nageeflijk loopt dan mag ik zoveel rijden als ik wil.....
Ik heb me voorgenomen dat ik het ga proberen en dat ik er keihard voor ga werken en ik hoop dat het lukt!!
Maar diep in mijn hart denk ik er toch meteen achter aan dat ik al een tijdje bezig ben en dat het gewoon niet lukt.