ik weet het zeker... het ligt aan mij

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 00:04

Als het paard echt zo groen was geweest had de eigenaar er in mijn ogen niet zomaar iemand opgezet. Naar wat ik uit dit verhaal begrijp rijden er wel vaker verschillende mensen op, en worden er ook eens in de week privelessen op gegeven. Ik zie uit de verhalen van de topicstarter een paard dat het wel kan, maar het niet wil. Hoe wil de topicstarter met een lesje in de week weten of het paard ooit zo hoog is geweest? Is ze 24 uur op stal, heeft ze het paard vanaf zijn geboorte gevolgd? Weet ze het verleden van het dier?

narretje
Berichten: 334
Geregistreerd: 07-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 00:12

Cassidy schreef:
Ook twee keer in het zweet werken op een dag is niet zielig. Voor het paard juist lekker dat hij er dezelfde dag nog een keer uitkomt, i.p.v. in een box te moeten staan tot hij de volgende dag er weer uitmag, want dat is pas slecht voor de spieren. Het is niet zo dat het paard geen rust heeft gehad tussen de lessen.


Tja, als een paard 24 uur in een box moet staan, wel ja. Dan is ie idd misschien blij om er nog een keer uit te komen, óók al is hij moe. Dat is hier dus niet aan de orde. Ik vind dat ze gelijk heeft. Als je gevoel zegt iets niet te doen, dan is dat 9 van de 10 keer juist.

Verder is lijkt het me dat je dat als vaste ruiter/verzorger of wat dan ook beter kan inschatten dan iemand die hier even zijn gelijk moet halen op het scherm. Je weet niet wat de conditie is van een paard, hoe hij normaal gereden wordt, of hij wel of niet eerder gesprongen had ed. De vergelijking die iemand maakte over SGW paarden gaat dus ook nergens over Verward Die paarden zijn grondig voorbereid op meerdere starts per dag.

Oh ja, en een ruiter die er nog nooit eerder op heeft gereden en dat paard dan wel even over een hindernis slaat is natuurlijk heel gewoon he? Iedereen die daar zijn bedenkingen bij heeft is een Penny of een watje? Kom op zeg...
Stepje, sneu dat het zo gegaan is en ik hoop voor je dat je snel een ander fijn paardje vindt.
Laatst bijgewerkt door narretje op 02-04-04 00:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 00:13

Om even een kleine aanvulling te geven: het is niet een meisje dat eens per week op dat paard (geen pony btw) een privélesje rijdt hoor, volgens mij is zij zijn vaste amazone. In ieder geval is zij degene die hem ook op dressuurwedstrijden uitbrengt.
Verder ken ik haar niet en kan ik niet over dit verhaal oordelen, ik weet het toevallig omdat ik onlangs bij haar in de ring reed Lachen !

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 00:29

idd t komt op mij over als een pony die regelmatig wordt gereden, en vandaag toevallig voor t eerst door een ander is gereden en hoog heeft moeten springen
waarna zij er later nog mee moest dressuren, nou daar krijgt die pony nix van hoor!
en als je paard weigert met t springen omdat het voor t eerst hoger is, dan heb je je zweep weleens nodig ~~}> Knipoog (heb op een springstal gewerkt en ja soms moet je wat dwang gebruiken, en ook daar is nix mis mee)

alleen de reactie van de eigenaar dat ze niet meer hoefde te komen, vind ik nogsteeds niet kunnen.

narretje
Berichten: 334
Geregistreerd: 07-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 00:38

Staat toch nergens dat het maar zielig is ofzo om een paard eens een flinke lel te geven? Dat doe ik ook wel eens en ik heb niet eens op een springstal gewerkt Feit is wel dat wij hier niet weten hoe het is gegaan en maar gewoon voor het gemak aannemen dat het hier een Penny verhaal betreft. Dat is niet netjes

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 00:45

narretje schreef:
Oh ja, en een ruiter die er nog nooit eerder op heeft gereden en dat paard dan wel even over een hindernis slaat is natuurlijk heel gewoon he? Iedereen die daar zijn bedenkingen bij heeft is een Penny of een watje? Kom op zeg...


vandaar mijn reactie over het zweepgebruik Knipoog

maar ik heb hier niemand pennymeisje genoemd of wat dan ook, dus snap die opmerking niet.

t enige wat ik duidelijk probeer te maken is dat t overkomt als een pony die regelmatig wordt gereden en dus best 2x op 1 dag kan rijden, ook al stond ie er een beetje duf bij.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 01:14

narretje schreef:
Feit is wel dat wij hier niet weten hoe het is gegaan en maar gewoon voor het gemak aannemen dat het hier een Penny verhaal betreft. Dat is niet netjes


Is idd niet netjes, maar wel begrijpelijk als je ziet wat er aan topics af en toe langs komt waaien. Kan idd van achter mijn PC net zo moeilijk oordelen of het nodig was dat het paard die tikken kreeg. Maar ik blijf erbij, als iemand zegt dat het paard een paard tikken heeft gehad en de reactie is meteen van "moet dat nou...."

Enfin, laat ik er maar over ophouden....Lips are sealed

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 07:29

Dat is het grote nadeel van een verzorgpaard... Scheve mond Je kan zo dr uit gezet worden... Scheve mond

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 07:46

Ik denk dat het hele probleem ligt in het feit dat de vaste ruiter niet van te voren wist dat er door een ander "opeens" gesprongen werdt met haar dressuurpaard en dat je je dan boos of machteloos voelt. De eigenaren zijn niet slim geweest om dat juist op de dag te doen dat dat meisje privéles heeft. Als ze direct duidelijk had kunnen zeggen dat ze dit niet goed vond dan ontstaan er volgens mij weinig problemen. Dit zegt ze echter niet maar ze zegt dat hij nu zo "moe"is en dat tot 3 keer toe. Ik hoop voor haar dat er iemand kan bemiddelen want zo kan je geen afscheid nemen van een paard waar je ook mee op wedstrijd gaat. Maar zorg altijd voor duidelijkheid en zeg wat je bedoelt. En als je de keuze maakt om toch naar les te rijden dan moet je er het beste van maken, zeg tegen je instructeur dat je alleeen aan de basis wilt werken omdat je paard al veel gedaan heeft vandaag. Maar als je dan nog blijft "zeuren" dat hij zo moe is ja dan kun je verwachten dat iemand boos wordt.

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 14:26

ik vind het eerlijk gezegt wel raar van de eigenaar
als mijn paard die dag al hard gewerkt heeft en ik vind als eigenaar dat mijn bijrijdster bijvoorbeeld nog een prive les kan rijden. en zij vind dat zielig voor mijn paard zou ik haar niet wegsturen of boos worden ik zou haar uitleggen dat een paard het aan kan, en als ze het daar niet mee eens is mag ze wel eens uitleggen waarom dan niet. maar haar gelijk wegsturen met een banketstaaf opmerking na, nee dat vind ik echt onzin!!

stephje

Berichten: 375
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Musselkanaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-04 14:27

het probleem is dus ( wat heel veel mensen hier niet weten ) dat kelvin een manege paard is geweest. hij heeft nooit intensief iets hoeven doen.
ik heb pas sinds drie weken zeer intensieve priveles waar ik en kelvin ongeloofelijk moe van worden. we zijn net bezig met een beetje conditie opbouwen omdat hij dit dus nog nooit heeft gehad.

en datgene over het "over de hindernis" slaan was dus wel heel erg geweest. 's avonds had hij die striemen nog op zijn kont staan en de tranen schoten mij dus in mijn ogen. ( vooral omdat ik en een paar anderen wel weten hoe die jongen rijd )

we konden oook wel twee keer per dag rijden, maar we hadden toen de afspraak dat we dan ieder een half uur tot drie kwartier gingen rijden.
hoogstens dus drie keer gebeurt.

en bedankt voor de " leuke" opmerking van het pennymeisje.

ik wou alleen graag mijn ei kwijt en dan krijg je dit.

naja het is al gebeurt en ik hoef niet meer te rijden.

stephje

stephje

Berichten: 375
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Musselkanaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-04 14:28

en ik ben/ was dus de vanste ruiter van het paard samen met de dochter van de eigenaar.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 14:52

Om te beginnen vind ik dat je erg snel opgeeft. Ik zou de stoute schoenen aantrekken en proberen met de eigenaar te praten, die misschien niet heeft bedoelt, of niet heeft begrepen dat jij dit akkefietje als definitief einde van je bijrijderschap zou zien. Desnoods, als je niet met de eigenaar wilt praten, neem je contact op met de dochter van de eigenaar.
Beetje meer knokken hoor, en ook een beetje meer eelt kweken op je ziel!

Als een paard een manegepaard is geweest, dan heeft hij zeker een hele goede conditie. Als een paard een manegepaard is geweest heeft hij een truukendoos ontwikkeld waar je U tegen zegt, en heeft hij beslist vaker een sprongetje gemaakt, en het is hem op dat moment ook vaker gelukt er onderuit te komen.
Als ik mijn paard een tik geef dan is dat ook een flinke jetser, en heeft ze ook soms de striemen op haar kont staan. Liever een keer een tik die aankomt, dan dat je na verloop van tijd je zweep op hem stuk kunt slaan omdat hij helemaal niet meer reageerd. En ook dat heb ik vaak genoeg gezien, helemaal bij (ex) manegepaarden.

Veel wijsheid toegewenst. Of je blijft bij de pakken neerzitten, of je trekt de stoute schoenen aan en gaat met de eigenaar of diens dochter babbelen. Maak een afspraak, neem een fles wijn mee. Maar DOE iets!

stephje

Berichten: 375
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Musselkanaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-04 18:14

ik heb het nog nooit gezien en je moet weten dat het ecxht als een schok over kwam!

het is dus zo dat ze NIET met me willen praten, daus zijn ze gewoon laf
mijn moeder heeft gister een e-mail gekregen waar in stond dat ik die avond ongeinteresseert was. hij weet alleen niet dat ik altijd doodzenuwachtig ben voor de les.

ik heb kel wel eens vaker geslaan maar nooit zo hard dat diezelfde avond de striemen nog op zijn kont staan!

stephje

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 18:18

Als hij niet weet dat je doodzenuwachtig bent, dan schort er wat aan jullie communicatie.
En hoe kun jij nu zeggen dat hij niet met je wil praten als jij de stap niet zet om het uit te praten? Verwacht niets van zijn kant, JIJ wilt wat van hem. Of je doet het niet...aan jouw de keus.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 21:21

het is een manegepaard geweest, weet je wel dat die vaak een hele goede conditie hebben, en meestal meerdere lessen per dag lopen

of ze nu 3 manegelessen of 2 privelessen op 1 dag lopen maakt niet zo heel veel uit hoor!

en tsja striemen van de zweep, dat heeft de mijne ook weleens.
als ik wil springen en hij niet heeft hij pech, en een gevoelige kont met striemen erop omdat ik het 3x vriendelijk vraag en de 4e keer wat duidelijker ben...

komop het is een paard, geen knuffelpony!

je moeder heeft een mail gehad van de eigenaar, je hebt dus zijn mailaderes

stuur hem dan eens een mail met uitleg waarom je het zielig vond om te rijden, en dat je niet ongeinteresseerd was maar juist erg zenuachtig bent voor je les hebt

nee heb je ja kan je krijgen!
gewoon rustig er voor gaan zitten en een duidelijke mail sturen naar de eigenaar.

joortje

Berichten: 10504
Geregistreerd: 06-05-03
Woonplaats: Stadskanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 11:41

jesus he
wat jah weer stom van hun ze hebben elke keer weer een nieuw slacht offer!!

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 11:54

Ik vind dat het niet aan mij is om te beoordelen of dat paard nog een keer kon dressuren. Ik ken het paard en zijn conditie niet en ik weet ook niet heo het paard er toen uitzag. Doet er verder ook niet toe.

Wat ik wel even wil zeggen is dat ik de reactie van de eigenaar belachelijk vind. Je naar huis laten lopen, je naar bed sturen en je zeggen dat je niet meer hoeft te komen, dat vind ik niet kunnen.
Daar moet je met elkaar over kunnen praten vind ik en samen eruit komen.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 12:43

De reactie van de eigenaar is natuurlijk heel erg bot te noemen.
Toch was ik in jou situatie, na een keer vrasgen of hij niet te moe was, wel gewoon opgestapt. Ik had mijn instructeur gewaarschuwd en vervolgens gewoon aangekeken hoe het ging. Was het paard echt te moe, dan was het gewoon een minder intensieve les geworden en misschien viel het achteraf wel mee en dan had je lekker kunnen rijden en geen ruzie gehad.

Wel duidelijk dat er iets mis is met de communicatie tussen eigenaar en ruiter... Zo zie je maar weer hoe belangrijk het is dat het klikt en je vertrouwen hebt in elkaar zodat je zulke dingen gewoon openlijk uit kunt spreken en door kunt spreken. Dat scheelt heel veel!

Sterkte, ik hoop voor jou dat je het nog uit kunt praten of dat je een eigenaar vind waarmee het beter klikt...

stephje

Berichten: 375
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Musselkanaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-04 17:26

ik heb het al gezegt dat ze niet met me willen praten.

ze hebben nog een e-mail gestuurd waarin staat dat ik degene ben met een moeilijk karakter. en dat dit dus de oorzaak is dat ik al voor de tweede keer ben weggestuurd bij mensen.

gelukkig weten de mensen in mijn omgeving om wat voor personen het gaat.

ze hebben mij via hun dochter vandaag laten weten dat ik me spulen vanavond op kan halen.

zoals ze zeggen: het is mijn eigen schuld.......

x stephje

P.s: de mensen die ik ken WETEN dat kelvin er OP DIT MOMENT nog niet aan toe is om twee keer per dag intensief te gaan lopen doen

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 17:40

Heel vervelend gezegd denk ik niet dat je bij de eerste keer dat er iets gebeurd is weggestuurd bent.
Er zal vast wat meer voorgevallen zijn.
Misschien ligt het idd een beetje aan jou, en moet je je de volgende keer iets minder eigenwijs opstellen Knipoog

stephje

Berichten: 375
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Musselkanaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-04 17:48

ja ik had gewoon niet mijn eigen mening moeten zeggen.
men waardeert dat niet meer deze dagen.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 17:50

Ik denk dat het meer is dat jij als 16 jarige alles beter wilt weten en dat men dat niet van je accepteert.
Er zijn nl meer mensen met verstand van paarden, je bent niet de enige die dnkt er wat vanaf te wten Tong uitsteken

anoukje

Berichten: 450
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Stadskanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 19:35

wel een beetje banketstaaf! wat jullie er allemaal over zeggen! zij kan er niets aan doen die mensen zijn gewoon niet goed snik! he stef!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 19:41

het enige wat aan jou ligt meid, is dat je verstand hebt van paarden, en dat je van die dieren houd...misschien moet je iemand zoeken die van zijn paard houd, en die het begrijpt dat jij zulke reacties maakt
**als ik dat joch in mijn handen krijg!! Stoom uit je oren**