Blijf dan in de binnenbak...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 20:43

Ellepel, dan heb je het over elkaar frontaal tegenkomen. Ik begrijp dat het in dit geval ging om achterop komen, inhalen dus. En als je dan blijft stappen, dan kom je er idd niet langs. Ik blijf erbij dat het voor alle partijen prettig is om even te laten weten dat je wilt inhalen.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 20:47

Haarbal"]
[quote="missnynke"][quote="Haarbal schreef:
Ik vind dat je je paard voor 100% onder controle moet hebben als je naar buiten gaat!


mooie uitspraak, maar dan kan dus niemand meer buitenritten maken of het zijn jonge paard aanwennen. Scheve mond
[/quote]


*LOL* Idd. Maar daarom mag ik het nog wel vinden. Ik heb de mijne ook niet voor 100% onder controle. Dat kan ook een raket wezen, net zo goed.
[/quote]

dus dan maar geen buitenritten maken? nee. Ik zorg dat ik met een of meerdere verkeersmakke paarden erop uitga, en worden ze te heet, dan kies ik voor veiligheid en stap ik op de lastige stukken eventueel even af.
Verder overleggen met tegemoetkomers, al trekken die daar soms geen bal vanaan, maarja mijn paardje kan soms heel link zijn als iest haar niet aanstaat Tong uitsteken

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 20:48

Nee, ik ga ook wel alleen, maar ik zeg wel dat ik naar buiten ga, ik heb wel een knoop in de teugels en een martingaal eraan. En als ik andere paarden tegenkom blijf ik staan, en wacht ik tot ze weer weg zijn.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 20:49

irish_lady schreef:
Nou als jij al zo vaak met een stuiterde knol hebt gezeten, wil niet zeggen dat dat hier zo is, dan wordt je toch echt pislink als er weer eens zo een aso aan komt draven die denkt dat het ruiterpad van hen alleen is!

ze kwam niet langs draven maar joggen, toch een wezelijk verschil hoor!
Vind dat dat mens op dat paard zwaar overdreven gereageerd heeft, zeker omdat je er nog een aardig stukje achter was.

Caira
Berichten: 26077
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 20:51

Joggen? Ze zat toch op een paard Verward Nu snap ik er echt de bieten meer van!

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 20:52

Jog is een langzame, tactische draf. Westernjargon... Knipoog

{EDIT} De engelse ruiters bij mij op stal noemen het sukkeldrafje of sjokken... Haha!

Caira
Berichten: 26077
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 20:53

Owke dan, maar dus toch nog draf, het gaat er mij gewoon om dat mensen denken dat ze alles kunnen maken! Ow ons paard doet niets, en als degene van een ander wel wat doet, dan moeten ze maar niet gaan buitenrijden..... Grrrrrrrrrrrrr

Ann

Berichten: 13324
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 20:53

Ik vind de meeste reacties hier behoorlijk overtrokken, er zit een duidelijk verschil tussen een langzame jog en een snelle draf, Arwen kreeg niet eens de kans om haar inhaalpoging aan te kondigen, de reactie van die ruiter is niet bepaald netjes en geeft wel aan dat zij zich behoorlijk onzeker voelt Clown

maaikes
Berichten: 25
Geregistreerd: 23-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 20:53

hoi

nou als je in een heel langzaam drafje gaat inhalen vindt ik dat best kunnen . als iemand daar problemen mee heeft hoor je wel iemand achter je aankomen en kan je vragen als die gene even wil stappen maar om iemand zo uitteschelden is rond uit belachelijk en wie dat doet en dan ook nog zegt dat ze beter is nou sorry hoor als je zo denkt kom je er nooit en tuurlijk valt er voor allebei wel wat te zeggen dat heb je altijd twee partijen twee schuldigen

Ann

Berichten: 13324
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 20:55

irish_lady schreef:
Owke dan, maar dus toch nog draf, het gaat er mij gewoon om dat mensen denken dat ze alles kunnen maken! Ow ons paard doet niets, en als degene van een ander wel wat doet, dan moeten ze maar niet gaan buitenrijden..... Grrrrrrrrrrrrr


Ik ken Arwen niet irl maar heb niet bepaald het gevoel dat zij denkt wel alles te kunnen maken tijdens het buitenrijden.
Volgens mij houdt ze wel degelijk rekening met andere ruiters.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-04 20:58

missnynke schreef:
ik denk dat sommige mensen een duur kant en klaar verkeersmak paard kopen, en denken dat ie nooit heeft hoeven wennen maar meteen zo mak was......en die hebben geen begrip voor het klootjesvolk wiens paard nog moet wennen. Een beetje begrip kan echt geen kwaad, die regels zijn er niet voor niets.


Oh wacht, nu heb ik een duur verkeersmak paard gekocht?

Rowan was krap 4 toen 'ie kwam, en nog geen scheet gewend. En daar heb ik ook het nodige mee te stellen gehad. Zelf geleerd ja. Het helpt als je zelf kalm blijft en uitstraalt dat het niets is om je over druk te maken.

Maar doe nou niet alsof ik er in volle galop voorbij kwam - het was een jogje, een ontspannen sukkeldrafje wat je te voet in wandeltempo bijhoud. Zodra zij stilstonden, stapte ik ook, want dan kwam ik er voorbij. Als zij met die grote paarden bleven stappen was ik er nooit voorbij gekomen op die kleine van mij. Was ik blijven joggen, dan was ik heel rustigjes weg weggedraaft, nog 10x omkijkend of alles goedging bij hun, en zodra dat niet zo was geweest, had ik onmiddelijk weer in stap gezeten.

Het ruiterpad is niet alleen van mij. Maar ook niet alleen van jou, dat is de grap. Of moet ik de hele weg stappen, tot ik 4 km verder eindelijk uit zicht ben, omdat iemand het eng vind als haar paard een dribbelpasje maakt?

Edit: ik noemde het passeren in een endurance wedstijd omdat zij er blijkbaar vanuit ging dat ieder paard er moeilijk over deed. Maar het is gewoon aan te leren. Ook aan al die bloederige arabierentypjes. Hoe drukker je jezelf erom maakt, hoe heftiger het paard er over doet.

Juut

Berichten: 6907
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 21:03

Ik ga gedeeltelijk met je mee; je hebt gelijk dat je best in een jog kunt passeren, doe ik ook. Maar je had wel even aan kunnen geven dat je wilt passeren zodat de andere ruiters voorzorgsmaatregelen kunnen nemen. Ik vindt namelijk niet dat je een vreemd paard goed in kan schatten op (on)rust; ken er genoeg die ineens met vier benen de lucht in gaan! Niet grappig als je daar dan op zit.
Jij hebt alles je paardje geleerd; heel goed, maar geef anderen dan ook de mogelijkheid dingen op een rustige manier te leren.

Cwessielover
Berichten: 66
Geregistreerd: 25-12-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 21:34

Ik vind dat je eerst had moeten gaan stappen, en dan vragen of je er langs mocht dan hadden zij kunnen blijven staan ofzo... maar het is wel erg overdreven om zo tegen iemand uit te vallen.. iedereen kan wat leren dus hadden ze het normaal kunnen zeggen zodat jij het voor de volgende keer weet dat dat fijner is voor de andere ruiters!!

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 21:36

Ach, als ik met mijn pony'tje ( die voor een pony nog behoorlijk ruime passen heeft ) langs een groot paard moet, kom ik daar hoe hard ik daar mijn best ook voor doe er echt niet langs in stap...

Ik ben een keer gepasseerd in een volle draf ( reed alleen buiten ) door 2 andere paarden, Kim sloeg helemaal door, wilde stijgeren en mee galopperen, ik druk haar tegen een boom aan oid en ze is weer redelijk rustig. ( mensen riepen nog wel iets van sorry achterom maar toch )

Tja, ik kan me er boos om gaan maken, kan het ook van de positieve kant bekijken, Kim heeft weer iets geleerd.

En in het geval van Arwen ging het om een sukkeldrafje ( of jog, het is maar hoe je het noemt ) ik zie het probleem niet.

maar even een vraagje aan al die mensen die er tegen zijn om in draf te passeren, wanneer gaan jullie dan wél weer over in draf?

Op een lang pad blijft je paard immers het andere paard nog een hele poos zien en zal dus de hele tijd de neiging hebben erachter aan te gaan...

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 21:58

Reed je vandaag toevallig over de hei in ede===

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 22:02

Anne schreef:
...wanneer gaan jullie dan wél weer over in draf?

Op een lang pad blijft je paard immers het andere paard nog een hele poos zien en zal dus de hele tijd de neiging hebben erachter aan te gaan...


Dat vraag ik me idd ook af. Ik meestal na een metertje of vijf alweer, op voorwaarde dat het andere paard mij er zonder problemen langs heeft gelaten. Anders wacht ik nog wel even, heb idd geen zin in een paard in mijn nek.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-04 22:02

Yup. Was jij dat samen met jongen op de fiets en witte herder-achtige hond?

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 22:03

Als je je paard in het bos niet goed aan kan, dan kan je 2 dingen doen.
Of je komt niet meer in het bos,
of je moet lekker blijven rijden en verder nergens over zeuren.

Ik heb ook wel eens problemen gehad, dat ik bijvoorbeeld mijn paardje niet meer kan houden. Maar dan ga ik echt niet schelden en moeilijk doen hoor. Het is dan mijn eigen schuld, want ik kon hem niet houden. En als ik daar problemen mee heb, dan moet ik lekker rondjes in de bak blijven rijden.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-04 22:06

Karin schreef:
Dat vraag ik me idd ook af. Ik meestal na een metertje of vijf alweer, op voorwaarde dat het andere paard mij er zonder problemen langs heeft gelaten. Anders wacht ik nog wel even, heb idd geen zin in een paard in mijn nek.


Ik merk eigenlijk dat rustig verruimen vanuit jog minder sprintgedrag oproept als stappen en dan wegdraven. Dat laatste heeft vaak zo'n "OH! We gaaaaan!" idee voor een eventueel over-enthousiast paard.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 22:32

Die vrouw reageerde imo idd wat overdreven. Maar het was van jou kant ook wel zo netjes geweest om jezelf even aan te kondigen Knipoog
Van beide kanten dus niet helemaal correct (zoals het nu op mij overkomt).

En om te zeggen dat je anders maar in de binnenbak moet blijven....
Ik heb Regina ook niet altijd onder controle, en zeker als er een ander paard langs zou draven zou ik haar niet in stap kunnen houden. Een ander paard dat achterop komt is al eng.... Zou dus ook niet bepaald gelukkig zijn als er iets opeens langs kwam (om iemand dan uit te schelden, gaat wel weer erg ver, en is imo nooit een goede reden voor). Maar om dan maar in de bak te blijven, lijkt me juist een verkeerde oplossing, dan leert ze het immers nooit Knipoog

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 22:32

nee ik was diegene die op de scooter (beetje paarsachtig zonder helm) achterop zat... we zeiden nog hoi tegenmekaar... of heb ik nu heel iemand anders voor me...

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 22:45

Zal ik ook even een knuppel in het hoenderhok gooien????

Ook ik train zeer regematig voor endurance klasse 2. Dus kom genoeg ruiters tegen. De meeste zijn ouwe rotten en als die mij tegenmoet komen in draf gil ik ruim van te voren dat ze door mogen karren. Hoef ik ook niet te stappen en je krijgt er vaak dankbare blikken voor terug.

Maar er zijn uitzonderingen.....

Laatst reed ik langs een hele grote buitenbak die ongeveer 7 meter van het ruiterpad af ligt. Ik draafde daarlangs met een trainingsmaatje... Riep dat mens dat we in stap moetsten passeren..... Overdondert gingen we stappen... Enkele meters verder drong het pas tot me door... wat is dit nu weer???? Er reed ook nog een andere ruiter in die bak..mag die zeker ook niet draven????Ik werd met terugwerkende kracht zwaar pissig....
Bak ligt echt meters van het ruiterpad ..... wat een getrut....

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-04 22:47

Ik ben heel herkenbaar - groen/geel hoofdstel en groene helm met gele race-streep. Ja kan me bijna niet missen Lachen

Overigens hadden beide dames mij al lang en breed aan horen komen - op het moment dat ik van galop naar draf ging ging ik over een hard stuk zandpad en dat hebben ze zeker gehoord, want ze keken om. Ze gedroegen zich alsof ik nooit vaart had geminderd, en was dat zo geweest dan had ik ze groot gelijk gegeven. Maar feit is dat ik *wel* vaart minderde, m'n best deed om netjes in te halen zonder oversture paarden, en dat ook lukte. Helaas leverde die poging dus wel een oversture amazone op.

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 22:48

je kwam bij ons langs in een rustig handgalopje....

Weet je niet meer dat je me gedag zei dan????
(je hebt me dan ook nog nooit irl gezien)

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 22:49

Jorie schreef:
Laatst reed ik langs een hele grote buitenbak die ongeveer 7 meter van het ruiterpad af ligt. Ik draafde daarlangs met een trainingsmaatje... Riep dat mens dat we in stap moetsten passeren..... Overdondert gingen we stappen... Enkele meters verder drong het pas tot me door... wat is dit nu weer???? Er reed ook nog een andere ruiter in die bak..mag die zeker ook niet draven????Ik werd met terugwerkende kracht zwaar pissig....
Bak ligt echt meters van het ruiterpad ..... wat een getrut....


Maar dat vind ik weer een heel ander verhaal, dan een paard dat op hetzelfde ruiterpad loopt passeren.....