Schwarzwalder Fuchs
Ruin
6-4-2020
Dachs x Rubin

Afgelopen november is helaas mijn lieve verzorgpony Bo ingeslapen. En was ik dus weer paardloos. Ik heb altijd heel hard geroepen dat ik geen eigen paard wil. Te veel zorgen, te veel geld, te veel verantwoordelijkheid. Maar wat dan? Weer voor iemand anders rijden? Dat zag ik niet zitten. Ondanks dat ik bij Bo alle vrijheid kreeg, besef ik mij goed dat zoiets echt uniek is. En je toch altijd voor dingen toestemming moet vragen.
Een kennis van mij zei; dan koop je toch zelf een paard? Dan moet wel kunnen. Dus ben ik gaan rekenen. En nog eens rekenen. En nog meer rekenen. Ben ik informatie gaan verzamelen en stallen gaan bekijken.
En dan: ga ik dit echt doen? Uiteindelijk al mijn twijfels opzij gezet, alle "wat alsjes". Ik leef maar één keer en dat is nu. Liever spijt krijgen als ik het wel gedaan heb dan spijt dat ik het niet heb gedaan.
Toen begon in december 2025 de zoektocht. Ik was op zoek naar een Haflinger ruin (je voelt hem al aankomen, dat is het niet geworden
) Veel paarden op filmpjes gezien, veel verhalen gelezen. Maar veelal was niet wat ik zocht. Uiteindelijk bij een Schwarzwalder Fuchs gaan kijken en besloten die na 2x rijden te laten keuren. Helaas mocht het niet zo zijn, dus ging de zoektocht verder. Ondertussen was ik al helemaal verliefd geworden op de Schwarzwalder Fuchs. Maar ja... Zeldzaam. En zeker bereden paarden. Op 13 februari stond Daily te koop op marktplaats. Ik heb een berichtje gestuurd maar helaas, er kwamen al mensen kijken. Dus ik besloot een paar dagen laten de Schwarzwalder Fuchs stoerij te bellen. Marja vertelde dat er binnenkort een hele leuke 6-jarige ruin haar kant op kwam. Dus ik vroeg: is dat Daily?
En Jaaa dat was hij!!!
Marja heeft me drie keer moeten beloven dat ze mij de kans gaf om eerst kennis te maken (ook al een paar keer meegemaakt dat ze voor je neus verkocht worden)
En zo, op 7 maart, reed ik voor de eerste keer die kant op om kennis te maken met Daily.

Direct verliefd: jaaa

Maar niet te hard van stapel.
Ik ben een tweede keer geweest en toen heb ik in de bak een stukje gereden. Zij stelden zelf voor dat ik nog een derde keer kwam kijken, en dan een bosritje te maken.

Na het bosritje contact gehad met zijn oude eigenaar (ik had haar nummer nog van toen hij op whatsapp stond) en besloten ervoor te gaan.
Op 24-3 het goede nieuws gehad dat hij pssm negatief getest is. En op 30-3 is Daily klinisch en röntgen goedgekeurd met een positief aankoopadvies!

Besefte ik dat hij toen van mij was? Nee
Na de tegenslag de vorige keer was ik zo teleurgesteld. Dat ik nu stik zenuwachtig was sinds het weekend.Op 30-3 is hij ook meteen mee naar huis gegaan. Een lieve vriendin van mij is mee geweest met haar trailer. En dat is toch zeker ruim een uur rijden. Onderweg naar huis deed hij het super goed, stond heel rustig op de trailer.

Bij aankomst; meteen eten natuurlijk.

Dinsdagavond stond hij al met zijn twee fjorden vrienden op de paddock. En woensdag is hij mee gegaan de wei op, samen met die twee fjorden en de buurman. Stal eigenaar heeft me echt super fijn filmpjes gestuurd de eerste dagen hoe het ging, omdat ik gewoon moest werken. Ze hebben echt geen kik gegeven met zijn allen naar elkaar. Zo fijn!!

Vandaag heb ik hem voor het eerst meegenomen naar de rijbak en over het erf naar de poetsplaats. Hij deed het heel braaf!

Super blij met deze knappe, lieve man!

Hopelijk kunnen we samen veel bosritjes maken en genieten van elkaar