€500 voor een verkoopvideo: slim of weggegooid geld?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nico123

€500 voor een verkoopvideo: slim of weggegooid geld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:18

Ik wil binnenkort een paard te koop zetten in de prijsklasse van ongeveer €15.000 – €25.000. Nu zie ik best vaak bij advertenties staan dat verkopers geen video’s maken, en dat verbaast me eigenlijk een beetje. Zelf heb ik juist het idee dat een video een veel betere eerste indruk geeft dan alleen foto’s.

Daarom mijn vraag: denken jullie dat een video echt extra waarde toevoegt aan een advertentie? Zorgt het er bijvoorbeeld voor dat een paard sneller verkocht wordt of serieuzere geïnteresseerden aantrekt?

En hoe kijken jullie aan tegen een professionele video? Ik zit te twijfelen om er eentje te laten maken, maar dat kost al snel rond de €500. Vinden jullie dat het dat waard is in deze prijsklasse, of maakt het in de praktijk weinig verschil?

Ben benieuwd naar jullie meningen en ervaringen!

Ayasha
Blogger

Re: €500 voor een verkoopvideo: slim of weggegooid geld?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:21

Een paard van die waarde verkoopt zichzelf toch wel met een gewone video lijkt me.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:27

Ik denk dat een professionele video wel kan bijdragen aan snellere verkoop. Uberhaubt een video die je kan bekijken zonder opvragen helpt wel, ook als het gewoon een telefoon filmpje is. Als je paard voor 1000 euro per maand in training staat en hij door ene goed filmpje eerder verkocht word verdien je het mogelijk ook weer terug.

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:31

Ik vind 500,- voor die prijsklasse niet veel, al denk ik wel dat je zelf ook echt wel een goed filmpje kan maken met een iPhone en bijv. Adobe Premiere.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:46

Ik zou eerst zelf een goed filmpje maken met een telefoon. Mocht het toch tegenvallen met de verkoop kan je altijd nog een professioneel filmpje laten maken.

Wat ik belangrijk vind bij een filmpje is dat daarop het paard goed te beoordelen is: alle 3 de gangen op beide handen en geen vertraagde opnames en geen of neutrale muziek. Dit lijkt heel vanzelfsprekend, maar soms zie je filmpjes waarbij alleen een vertraagde draf wordt getoond, met daarbij ook nog eens hele storende bombastische herrie.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:49

Verkoopvideo’s worden vaak ook gebruikt door commissionairs om een paard te verkopen. Ik ben er voorzichtig mee. Ik zeg altijd: ik kan niet goed filmen, wel goed koffie zetten.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:52

Ik hoefde echt geen gelikte video als ik de gangen beide kanten op + de overgangen kan zien.

En dat kan prima met een mobieltje. Ik zou de 500 ergens anders insteken

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:04

Ik ga alleen bij paarden kijken waarbij ik vooraf, liefst zonder op te vragen, een filmpje kan bekijken.
Veel mensen menen dat ze een fantastisch paard hebben, maar het bewegende beeld vertelt mij dan toch wat anders.

Ik denk alleen niet dat €500 uitgeven aan een professionele filmer echt heel zinvol is, een knap filmpje met je telefoon laat ook genoeg zien :)
Als het paard goed is, dan verkoopt die zichzelf ook wel met een HTK filmpje

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:08

Als je een paard van 15.000 voor 25.000 probeert te verkopen (bij wijze van ;)) dan zul je er top foto's en filmpjes bij moeten hebben...
Verkoop je het paard gewoon voor de marktwaarde dan zou zo veel geld misschien niet nodig hoeven te zijn.

Aan de andere kant wel leuk voor later om proffesioneel beeldmateriaal te hebben....

Een telefoon kan gewoon nooit op tegen de kwaliteit van een echte camera.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:12

Bij onze paarden in die prijsklasse wil men show videos zien. Dus van de wedstrijden.
Hebben die paarden nog geen shows gelopen dan wil men trainingsvideos zien.
Het is dus wel degelijk handig om een video van het paard zijn kwaliteiten te kunnen laten zien.
Je kunt ze zelf maken en leuk ,editen, met je mobieltje tegenwoordig
Laatst bijgewerkt door Popstra op Vandaag, 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:13

Als videograaf vind ik €500 voor een verkoopfilmpje behoorlijk dik betaald.
Een uurtje filmen op locatie, 2 uur nabewerking, dat zou niet meer dan €200 á €250 excl reiskosten hoeven te kosten bij een professionele videograaf.
Een beginnende videograaf zal een stuk goedkoper zijn nog.

Maar persoonlijk zou ik het geld liever uitgeven aan goede foto’s, en dan wat filmpjes met de telefoon maken om de bewegingen goed vast te leggen. Mooie gangen kun je op elk filmpje goed bekijken, of dat nu heel gelikt in elkaar is gemonteerd of met een telefoon is vastgelegd.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:14

Ik ging er eigenlijk van uit dat dat bedrag inclusief een aantal foto's is eigenlijk...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:15

Enkel fotos verkoopt niet.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:23

Ik bedoelde dat ik voor dat geld wat deze videograaf vraagt video en foto's verwacht.
Voor de prijsklasse van het paard zou ik ook altijd bewegend beeld verwachten.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:41

Belangrijkste is echt goede foto's. Dat mensen in de 1e oogopslag al verliefd worden op het paard. Of dat 500 euro incl btw (check dat!) moet kosten is de vraag maar een investering in tijd (paard wassen en vlechten, goede locatie, foto's en of video nabewerken enz) is minimaal nodig. Hoe handig je zelf bent als fotograaf of filmer weet ik niet maar goed beeld verkoopt altijd beter.

En als je maar 1500 euro van de vraagprijs af hoeft te doen ipv 2500 heeft een professional zich dubbel en dwars terug verdient. Als het paard een maand eerder verkoopt ook.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:03

Eens met Rex Rolfo, het ligt aan je eigen kwaliteiten als filmer/ fotograaf.

De eerste indruk is het belangrijkste, en een goede standfoto en simpel filmpje waar in alle drie de gangen te zien zijn. Al dan niet gereden..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:27

Goede foto's inderdaad, duidelijk op stand zodat de benen, hoeven en rug al goed te zien zijn.

En een filmpje, waar ik mij aan stoor als ik die kijk dat ze zonder de overgang te rijden van stap, draf en galop gaan.

Dan denk ik, doet hij dat niet soepel dan?

Ik denk als je zelf een filmpje kunt maken in een rustige omgeving en daar de gangen, inclusief overgangen stabiel kunt filmen dat dat voldoende moet zijn om de mensen die verder moeten reizen dat er ook voorover hebben.
Verder geen muziek eronder.
Liefste als de omgeving rustig is dat geluid.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:29

Sky_As schreef:
Als je een paard van 15.000 voor 25.000 probeert te verkopen (bij wijze van ;)) dan zul je er top foto's en filmpjes bij moeten hebben...
Verkoop je het paard gewoon voor de marktwaarde dan zou zo veel geld misschien niet nodig hoeven te zijn.

Aan de andere kant wel leuk voor later om proffesioneel beeldmateriaal te hebben....

Ken je het paard? Anders kun je toch nooit inschatten wat de marktwaarde is.

Goede filmpjes vind ik wel belangrijk maar die overgeproduceerde filmpjes vind ik dan weer niet fijn. Daar zie je vaak ook aan dat ze net een tikkeltje vertraagd zijn en sommige zijn enorm geknipt waardoor je ook geen eerlijk beeld meer krijgt van een paard.

Ik vind het zelf wel een voordeel dat de filmpje ook gebruikt kunnen worden door commissionairs want ik vind het niet zo erg als iemand anders geld verdient zolang ik zelf maar de prijs krijg die ik voor ogen heb.

arievd

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:09

interessant topic, Ik lees even mee. Ik vraag mij inderdaad ook af of het de 500 euro echt waard is, met foto's misschien wel. Anders zou ik inderdaad ook gewoon telefoon pakken. En inderdaad overgangen goed filmen.

Bij hogere klasse, of met waardevolle afstamming. Vind ik het altijd wel fijn als er goede video's bij zitten. Daar heb je natuurlijk vaker te maken met (internationale) kopers en mensen die niet “even” komen kijken. Ik kan me voorstellen dat een professionele video dan meer doet qua eerste indruk en vertrouwen, zeker als iemand al een selectie maakt op afstand. Maar weet niet vanaf welk niveau het verschil maakt om professionele video's in te zetten om de prijs of verkoopsnelheid te verhogen. Meningen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:33

Katja schreef:
Sky_As schreef:

Goede filmpjes vind ik wel belangrijk maar die overgeproduceerde filmpjes vind ik dan weer niet fijn. Daar zie je vaak ook aan dat ze net een tikkeltje vertraagd zijn en sommige zijn enorm geknipt waardoor je ook geen eerlijk beeld meer krijgt van een paard.

Ik vind het zelf wel een voordeel dat de filmpje ook gebruikt kunnen worden door commissionairs want ik vind het niet zo erg als iemand anders geld verdient zolang ik zelf maar de prijs krijg die ik voor ogen heb.

Dat vertragen dan heb ik spontaan geen interesse meer. Dat bewijst voor mij gewoon dat je ‘m zelf niet goed genoeg vindt voor wat je vraagt. :=

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:42

Katja schreef:
Sky_As schreef:

Ik ken het paard niet, dat zeg ik ook nergens toch? Het was meer om een punt te maken.... Ik ga er van uit dat de eigenaar zijn paard wel kent.
Als je een paard (dus niet paard van ts, maar gewoon paard in zijn algemeen) voor de "hoofdprijs" wil verkopen (en dat is voor ieder paard anders uiteraard) zul je moeten zorgen dat alle indrukken die mensen krijgen ook een 10 zijn.... Dus ik zeg niet dat deze ts zijn paard voor veel geld wil verkopen, maar dat afhankelijk van of je voor de marktwaarde veel vraagt je heel secuur moet zijn met wat je er bij zet aan foto's en videomateriaal.

Zet je een paard onder zijn marktwaarde te koop zul je deze nog verkopen met alleen tekst.

Dus dat was mijn punt....

Als ik een advertentie zet met
12 jr Grand Prix paard ruin
1.68 bloedmooi
Top braaf
Gezond, volledig rx en klinisch
25.000

Weet ik zeker dat ik alleen op deze tekst al legio geïnteresseerden heb. Hoeft er geen foto of filmpje bij.

Zet ik een advertentie met
7 jr onbeleerde ruin
1.61
Vos
Ongekeurd, keuren mag kk
Nette gangen
Paard kent nog weinig en is wat speciaal in de omgang
15.000

Zal ik tig foto's en filmpjes van goede kwaliteit moeten hebben willen er mensen komen kijken...
De bovenste is voor de marktwaarde heel goedkoop, de onderste heel duur....

Ps, dit zijn enkel voorbeelden ;)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:01

Vooral niet te veel in -en uitzoomen.
De gangen en overgangen op linker -en rechterhand.
Wordt het paard verkocht dat ie zus of zo kan, laat dat ook zien.
Stand foto’s van beide kanten.

Foto’s kun je zo in een filmpje monteren. Evenals afstamming bewijs.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:11

Voor verkoop zijn een paar dingen belangrijk, maar vooral de eerste indruk is heel erg belangrijk. Meestal al goed te krijgen vanaf foto, dus echt goede fotos trekt absoluut je eerste klanten.

Op Instagram doen reels het ook altijd goed, puur als teaser, niet als filmpje voor het paard zeg maar. Maar als eerste indruk.

Liefst willen mensen een filmpje zien van een proef of parcours op het niveau van het paard. Al dan niet op wedstrijd en dat hoeven geen professionele videos te zijn. Gewoon met de telefoon is vaak goed genoeg. Veel mensen willen wel graag een video zien voor ze überhaupt komen kijken. Ik zelf ook. :j

Verder zijn professionele fotos en videos natuurlijk ook leuk als herinnering voor jezelf.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:21

Het hebben van goed beeld materiaal is zeker belangrijk, maar ik denk niet dat je daar nou een professional voor nodig hebt, tenzij je hem ongezien naar Amerika wilt verkopen of iets dergelijks.

Goed beeld materiaal trekt de kijkers. Je zorgt er ook voor dat degenen die komen kijken, ook beter weten wat ze aantreffen waardoor de kans op een match groter is. Dat werkt 2 kanten op. Enerzijds voorkom je dat het paard toch minder goed beweegt dat de potentiele koper dacht op basis van de foto's. Anderzijds wil je het paard ook niet mooier maken dat hij is. Als je uit beeldmateriaal van een uur lang en net die 10s trekt waarop het paard echt alles uit de kast trok, komen je kijkers met te hoge verwachtingen en dan zijn ze ook snel weer weg. Het is ook belangrijk dat het beeldmateriaal het paard naar werkelijkheid laat zien. En natuurlijk knip je de slechte stukken er wel uit, maar het is denk ik wel belangrijk om niet alleen de uitmuntende stukken er in te laten.

Wat mij betreft laat een filmpje in ieder geval de gangen van het paard zien, bij voorkeur zowel onder het zadel als los. Afhankelijk van het niveau van het paard, wil je daar ook bijvoorbeeld specifieke oefeningen, een dressuurproef/springparcours etc bij zien. Of juist voor een recreatiepaard een filmpje in het bos en langs druk verkeer.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:36

Een paard in deze prijsklasse adverteer ik überhaupt niet maar zet ik bij een trainingsstal neer aan wie ik de verkoop uit handen geef.
Die hebben een groot netwerk die enkel niet geadverteerde paarden willen zien.