Hoe lang kan een paard je nog herkennen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Hoe lang kan een paard je nog herkennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 17:03

In mijn tienertijd verzorgde ik wat shetjes op een kinderboerderij, jaar of 4 gedaan. Dat is inmiddels 12 jaar geleden. Ik kwam erachter dat een van die shetjes daar nog stond. Dus vandaag kind in de auto en stuk gereden.

Weet niet precies wat ik had verwacht, maar er was echt 0 herkenning vanuit haar :+ Ze liet me haar wel aaien, wat ze vroeger niet altijd leuk vond met vreemden.

Dus ik vroeg me af, hoe lang zou eem paard je kunnen herkennen? Wat is jullie ervaring?

DoCumera

Re: Hoe lang kan een paard je nog herkennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:41

Ik denk dat dat een beetje verschilt per paard. Mijn paard herkende zijn oude eigenaresse die hij al 10 jaar niet gezien had zo. Maar kinderen van de manege waar hij gestaan heeft herkent hij dan weer niet. Dus ik denk dat het ook af hangt van hoe “belangrijk” je voor het paard in kwestie was.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:43

Ik herken een mens 12 jaar later ook niet altijd meer. Wie is dat toch denk ik wel eens als iemand van vroeger me aanspreekt. :+

xKatinkii

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:03

Wegens omstandigheden heb ik mijn eigen pony 8 jaar nauwelijks gezien, ik had hem van veulen af aan en ben samen met hem opgegroeid. Toen ik weer dagelijks naar hem toe ging omdat hij ziek was, merkte ik niet dat hij me echt nog herkende. Pas na een paar weken merkte ik dat de vertrouwensband die we járen geleden hebben opgebouwd, er zeker nog steeds was. We moesten gewoon weer heel even wennen aan elkaar. Achteraf denk ik zelfs dat ik vooral degene was die moest wennen en het voor hem de normaalste zaak van de wereld was.

Dus herkenning als in, begroeten oid, nee. Maar meer vertrouwen in mij dan in anderen, zekersteweten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:28

Ligt zoals gezegd aan de band en ook het paard denk ik. Had er een verkocht die ik een paar jaar had gehad waarbij ik het idee had dat die me helemaal niet meer herkende na een paar jaar. En ook een die ik een paar maanden had gehad en die na een paar jaar liet zien dat hij me herkende door het kunstje te doen wat ik hem geleerd had. Dat was echt mooi.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:52

Hoe lang ze je onthouden hangt volgens mij samen met of je degene bent die voert, ja of nee. :Y)

Maar een oude verzorgpony na 12 jaar op een weitje weer opzoeken, nee dat lijkt me niet dat je dan kan verwachten dat die jou nog herkent.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:59

Mijn paard herkende zijn fokker en eigenaar die hem 3 jaar lang had al niet duidelijk meer een krap jaar later.
Echter sta ik in mensenmassa dan geeft hij ook geen herkenning. Staan mijn honden in mensenmassa dan gaat hij vrolijk hinniken haha dus kan ook zijn dat hij liever andere dieren begroet dan mensen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:03

Een dravermerrie die mijn man als jong paard had getraind, herkende hem jaren later nog toen ze al fokmerrie was. Er zaten jaren tussen, maar ze kwam direct naar het hek rennen toen ze hem zag - en dit was op een compleet andere locatie! Hij had destijds wel veel tijd met haar doorgebracht, maar toch! Ik vond het heel bijzonder, vooral omdat ze op andere mensen helemaal niet reageerde :)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:12

Mijn eerste pony was een fjord. Die kreeg ik vanaf 5 maanden. Toen zij 8 was, moest ik haar helaas wegens omstandigheden verkopen. 3 jaar later zocht ik haar op en ze wist precies wie ik was :) Herkenning was er duidelijk.
Ze mocht bij mij altijd wel ff ergens wat grazen tijdens een buitenrit. Daar mocht ze dat niet. Toen ik een ritje met haar mocht maken wist ze het precies hoor, hup kop in het gras :+

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:41

Ik ben ooit een half jaar bijrijder geweest, voor 3 dagen per week. Toen werd hij onverwacht verkocht en ik zag hem vier jaar niet meer. Toen kwam ik hem weer tegen en hij herkende me zeer zeker. Het was bijna genant naar zijn toenmalige eigenaresse :o

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 21:10

Mijn paard heeft het eerste jaar op een pensionstal gestaan waar hij elke ochtend door dezelfde persoon, de eigenaresse van zijn beste maatje, op wei werd gezet en altijd verwend werd met een wortel. Jaren later, minstens 5 jaar, kwam ze bij ons op bezoek. Mijn paard herkende haar van veraf, en begon hard te hinniken :))

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 21:13

Aantal jaar zeker.

Maar er is natuurlijk verschil of je een jaartje eens per week als manegeruiter als 1 van de velen voor dat dier was,

Of dat je als enige verzorger dat dier jarenlang dagelijks verzorgd en gevoerd hebt.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 21:19

Ik lees hier allemaal positieve reacties, maar toen ik een half jaar op buitenlandstage was, kreeg ik toen ik weer terug op stal kwam van m'n paard eerst een hysterisch harde hinnik en toen zag je haar denken 'wacht even ik was boos op jou!' _-:( Vervolgens kreeg ik een kont en heeft het me een halve fruitmand gekost voor ze weer een beetje wilde meewerken. De eerste dagen moesten we echt even de randorde herstellen zeg maar 'nee je mag nog steeds niet m'n arm uit de kom trekken' :Y)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 21:21

Mijn oude Haflinger herkende zijn vorige eigenaar nog tot een jaar of 10 nadat hij naar mij verhuisd is.

Zij is ook wel meer dan 15 jaar eigenaar van hem geweest (manegepony).
Maar als zij hem riep met haar speciale geluidje, dan keek hij altijd nog op met een blik van herkenning.

Na 11 jaar bij mij is hij helaas overleden, op bíjna 33 jarige leeftijd.
Dus langer hebben we het niet kunnen testen, ze kwam ongeveer eens in de 3 jaar op bezoek bij hem denk ik, heb het niet echt bijgehouden. Tijd ertussen werd wel steeds langer.
Maar ik had de laatste keer dat ze er was niet het idee dat zijn herkenning minder was geworden.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 21:21

Een paard wat ik voor iemand reed was verkocht. Een paar jaar later kwam ik hem weer tegen op een wedstrijd, hij stond in de trailer met het deurtje open dus ik ging he gedag zeggen, en ik kreeg een zacht murmeltje, wat hij eerder ook deed als ik bij hem kwam.
Ook een paard wat ik een tijdje gereden had op een manege liet duidelijk merken dat hij me herkende na jaren. Hij stond in een stal en toen ik bij hem stond en zijn naam zei kreeg ik ook net zo'n zacht hinnikje. <3

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 22:15

Ik leerde vroeger: een paard herkent degene die hem voert :D

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 22:21

Een van mijn merries kwam ik een keer op een evenement tegen jaren later.
Pony was al weer een paar keer verkocht, stond nog wel op de zelfde stal als waar ze na mij heen gegaan is. Eigenaar kende ik niet.
Pony (met ruitertjes die ik niet kende) kwam gezellig naast mij staan en was niet van plan weer weg te gaan. Tot moeder pony en kind kwam halen. Ik zei al, pony kwam even een knuffel bij me halen na al die jaren. Pony had dit nooit bij iemand anders gedaan zeiden ze. Dus er zal toch een herkenning zijn geweest.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 22:24

Mijn moeder heeft vroeger een manege gehad, toen ze haar favoriete pony Nanda tegenkwam bij de paardenkamp is Soest kwam Nanda meteen naar het hek van de wei. Ze hadden elkaar 20 jaar niet gezien en er was duidelijk herkenning. De man van de paardenkamp zei ook dat Nanda nooit naar iemand toe kwam in de wei. Het was heel bijzonder!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 22:50

Boras schreef:
Ik leerde vroeger: een paard herkent degene die hem voert :D

Niet altijd denk ik.
Mijn veulen is verkocht toen ze 3,5 was aan iemand die haar gekocht heeft en vanaf toen dus voerde.
Ik zag haar een of twee keer per jaar en als ik floot liep ze haar nieuwe eigenaar voorbij om in mijn broekzak te kruipen.
Dat deed ze nog toen ze al 20 was.
Als ik met haar moeder op bezoek kwam met de trailer, dan rende ze daar ook op af om vervolgens te bakkeleien met mams om maar bij me in de buurt te komen, van mij! Opzouten!
Erg grappig om te zien, twee haaibaaien.
De nieuw eigenaresse vond het alleen maar erg leuk om te zien.

Plus mijn merrie had een bloedhekel aan onze stalbaas ondanks dat hij altijd voerde en zo waren er meer paarden op stal die hem niet zo mochten.
Dus niet altijd is het voeren leidend, ik denk eerder de band die je met je dier hebt.