Charlotte Dujardin opnieuw onder vuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nexus

Charlotte Dujardin opnieuw onder vuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-26 23:58

Zojuist in het nieuws:
De Britse dressuuramazone Charlotte Dujardin (40) ligt opnieuw onder vuur. De drievoudige olympische kampioene sloeg haar paard eerder liefst 24 keer met een zweep en werd voor een jaar geschorst. Nu moeten beelden uit Amsterdam aantonen dat Dujardin vorige maand weer een paard mishandelde. „Dit is een groot probleem voor een paard. En een ruiter wéét dat.”

https://www.ad.nl/andere-sporten/olympisch-kampioene-die-paard-24-keer-met-zweep-sloeg-weer-onder-vuur-voor-mogelijke-mishandeling-in-amsterdam~aae809f9/
Laatst bijgewerkt door Nexus op Gisteren, 00:14, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Re: Charlotte Dujardin opnieuw onder vuur

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:10

Alleen een link hier posten is niet heel waardevol. Beschrijf waar de link naar toe gaat en wat er te zien is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:16

Het gaat over een video van vier minuten uit een opwarming van 45 minuten.
httpsa://www.facebook.com/share/v/1G9zx ... tid=wwXIfr

Dit zou de volledige video zijn maar ook hier is duidelijk geknipt en geplakt.

Ik vind dit echt een heksenjacht. Vooral met de ruiter die effectief zit te schoppen met de sporen en snel uit beeld gehaald wordt naar het einde toe. :+

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 01:03

Wauw... De ophef van de vorige keer vond ik zeer terecht, maar dit niet. Ziet het er niet altijd even fijn uit? Ja, maar van het heftige schoppen en trekken waarover ze het hebben zie ik weinig. En als ze haar hierop gaan aanspreken, mogen ze wel eens naar de rest van de deelnemers kijken, want er zijn er veel die er zo bijrijden.

En ja, ik vind zelf dat dressuur heel anders moet en kan, maar het is niet eerlijk om Dujardin onder een vergootglas te leggen. Dit vind ik echt pure sensatiezoekerij.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 02:15

Die amazone uit het einde die een keer een grovere hulp geeft is becky met jagerbomb en die had de happy athlete award gewonnen en is een heel sympathieke amazone.
Ik vind het ook wel echt zoeken naar een stok om mee te slaan.
Jumping Amsterdam zal voor de meesten niet heel relaxed losrijden zijn en ik denk dat we allemaal wel vroeger erger hebben gezien op de manege.
En het zijn wel paarden, die ook respect moeten hebben voor een hulp en onderling zijn ze ook niet altijd zachtzinnig met elkaar.
Hoe ga je dan met een beetje brutaal paard om? Er is wel een verschil tussen een paard afslaan en je beheersing verliezen of een keer duidelijk zijn en daarna bij goed gedrag belonen en spanning af laten vloeien.
Charlotte ligt wel onder een vergrootglas en heeft niet meer de gunfactor bij veel mensen.
Toch vind ik het wel knap van haar dat ze toch weer wedstrijden rijdt, omdat je weet dat je afgezeken gaat worden en dat moet je dan ook maar een plekje kunnen geven.
Mensen kunnen ook echt gemeen zijn helaas.

Annemiekev

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:23

heidy_wilco schreef:
Wauw... De ophef van de vorige keer vond ik zeer terecht, maar dit niet. Ziet het er niet altijd even fijn uit? Ja, maar van het heftige schoppen en trekken waarover ze het hebben zie ik weinig. En als ze haar hierop gaan aanspreken, mogen ze wel eens naar de rest van de deelnemers kijken, want er zijn er veel die er zo bijrijden.

En ja, ik vind zelf dat dressuur heel anders moet en kan, maar het is niet eerlijk om Dujardin onder een vergootglas te leggen. Dit vind ik echt pure sensatiezoekerij.

Nou dat dus, op de gewone wedstrijden hier zie je veel meer getrek en geschop, wordt nooit wat van gezegd.....
goed? nee maar om idd haar nu zo onder een vergrootglas te leggen is niet fair...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:42

rien10 schreef:
Alleen een link hier posten is niet heel waardevol. Beschrijf waar de link naar toe gaat en wat er te zien is.

Aangepast zie ik. Dank je wel.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:56

Oei als deze video al ophefwaardig is dan mogen wel heel veel ruiters ermee stoppen :+

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:56

Is het mooi? Nee.
En dat ze onder een vergrootglas ligt lijkt me logisch.
En al ben ik nooit fan van haar geweest, laat dit imo duidelijk zien dat je als ruiter/amazone zo goed bent als het paard waar je op rijd.

Ik vond, ook bij Valegro en later dat vosje, dat Dujardin erg "op de hand" reed en dat is nu ook weer te zien.
Dit lijkt me een heet, sensibel merrietje dat erg reactief is, een totaal ander paard dan Valegro die enorm steady was.
Ze zal geen "Valegro's" meer krijgen om te rijden en zal, als ze mee wil blijven doen wel wat moeten veranderen denk ik.

Maar goed, er zijn van elke ruiter/amazone lelijke beelden te maken en we weten allemaal dat goed paardrijden echt zo simpel nog niet is.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:04

JudithGigi schreef:
Oei als deze video al ophefwaardig is dan mogen wel heel veel ruiters ermee stoppen :+

Inderdaad. Lijkt me heel fijn als iedereen die zo rijdt, stopt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:23

Het is belangrijk om te weten uit welke hoek dit komt, dit komt van Eva van Aevermaat en die zit in dezelfde hoek als Karel de Lange, Ulrike Thiel etc. Allemaal mensen die zelf niet kunnen rijden en iedere ruiter zo ongeveer zwart maken wegens paarden mishandeling. Zelfs Justin Verboomen etc. dit soort mensen moeten niet serieus genomen worden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:24

Collectif Pour Les Chevaux
Als je dat in de zoekbalk klikt bij facebook krijg je een reel met uitleg.

Dat is echt zoeken.
Ja er zit hier en daar meer hand.

Vraag me af of er iemand op vreemd terein dat nooit heeft gebruikt.

Wie zegt: nee. Liegt of had een half dood paard.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:33

Elisa2 schreef:
Het is belangrijk om te weten uit welke hoek dit komt, dit komt van Eva van Aevermaat en die zit in dezelfde hoek als Karel de Lange, Ulrike Thiel etc. Allemaal mensen die zelf niet kunnen rijden en iedere ruiter zo ongeveer zwart maken wegens paarden mishandeling. Zelfs Justin Verboomen etc. dit soort mensen moeten niet serieus genomen worden.

Precies dit, geen aandacht aan geven, alles wat aandacht krijgt groeit. Mensen die niet begrijpen dat ze de sport alleen maar verder om zeep helpen dan dat ze goed doen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:37

We zouden toch eens filmpjes ipv foto's van de klassieke meesters moeten hebben. Dan zouden er heel wat mensen van een koude kermis thuiskomen denk ik zo

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:54

different1 schreef:
Ze zal geen "Valegro's" meer krijgen om te rijden en zal, als ze mee wil blijven doen wel wat moeten veranderen denk ik.

Waarom denk je dat? Kan ze ineens niet meer rijden ofzo?

EmberGlow

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:56

BoktVerlaten schreef:
JudithGigi schreef:

Mee eens. Stoppen met dit soort "rijden".

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:17

mvdbijl schreef:
Elisa2 schreef:

Precies dit, geen aandacht aan geven, alles wat aandacht krijgt groeit. Mensen die niet begrijpen dat ze de sport alleen maar verder om zeep helpen dan dat ze goed doen.

Gedeeltelijk mee eens. Met te veel aandacht voor uitvergroten wat niets is help je de sport zeker om zeep. Maar met ontkennen dat er echt wel dingen mis gaan en zijn, ook (of misschien zeker) op het hoogste niveau helpen we de sport net zo goed om zeep.
Maar dat gezegd hebbende zie ik ook niets schokkends in het filmpje dat eerder in dit topic is geplaatst. Is het een lekker ontspannen beeld? Nee, maar het lijkt mij ook niet de plaats en tijd om dat te mogen verwachten. Dit komt inderdaad over als zoeken naar een stok om mee te slaan. Er zullen vast mensen zijn die vreselijk vinden. Maar zij die zonder zonde zijn werpe de eerste steen. Ik denk dat er van ons allemaal wel iets te vinden is dat er niet zo fijn is om te zien als we steeds werden gevolgd.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:32

Ayasha schreef:
Het gaat over een video van vier minuten uit een opwarming van 45 minuten.
httpsa://www.facebook.com/share/v/1G9zx ... tid=wwXIfr

Dit zou de volledige video zijn maar ook hier is duidelijk geknipt en geplakt.
[ Video ]

Ik vind dit echt een heksenjacht. Vooral met de ruiter die effectief zit te schoppen met de sporen en snel uit beeld gehaald wordt naar het einde toe. :+

Dat is Becky idd, die wordt nu natuurlijk altijd naar voren geschoven hoe het wel kan, dus dan moet je dan wel even knippen :')
(Vind Becky een hele fijne rijder trouwens :P maar opvallend dat dat stukje er idd uit geknipt werd)

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:06

BoktVerlaten schreef:
JudithGigi schreef:

En dan zit ik hier te denken dat ik de (bijna) enige was die er zo over dacht... :=

Eens.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:18

Agossie schreef:
BoktVerlaten schreef:

En dan zit ik hier te denken dat ik de (bijna) enige was die er zo over dacht... :=

Eens.

dan rijden jullie geen paard meer neem ik aan?

Want in geen 100 jaar dat er iemand die ooit op een paard zit niet eens wat harder drijft of eens harder met de hand inkomt.
Al is het maar omdat een paard een keer schrikt of reageert op de kudde springende koeien oid..

Of je hebt een dooie, die nog niet schrikt als er een bom afgaat en te lam is dat hij naar voren gaat, dat kan ook.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:34

DuoPenotti schreef:
Agossie schreef:

Eens.

dan rijden jullie geen paard meer neem ik aan?

Want in geen 100 jaar dat er iemand die ooit op een paard zit niet eens wat harder drijft of eens harder met de hand inkomt.
Al is het maar omdat een paard een keer schrikt of reageert op de kudde springende koeien oid..

Of je hebt een dooie, die nog niet schrikt als er een bom afgaat en te lam is dat hij naar voren gaat, dat kan ook.

Waar komt die constatering in jouw eerste zin vandaan?

Vroeger heb ik ook zo gereden, zelfs met slof, maar ik heb geleerd, gestudeerd en ben met mijzelf en mijn rijkunst aan de slag gegaan. En de paarden die ik rijd, zijn zeker niet dood (ja, mijn geliefde merrie helaas wel, maar die kan ik daardoor niet meer rijden).

Wat jij 'dooie' noemt, noem ik een braaf dier dat lekker in zijn vel zit en gelukkig is met trainen zonder pijn. En áls hij of zij dan eens schrikt (wat mag), dan is dat alles, even schrikken, verwerken en rustig verder gaan, zonder wegspringen, trekken of prikken. Een paard dat goed in zijn vel zit, zonder pijn, zonder frustratie, waar naar geluisterd wordt, zal niet zo gauw wegsprinten of bokkend ervandoor gaan, is mijn ervaring.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:35

Elisa2 schreef:

Ik ken die dames niet zo... heb ze even opgezocht.
Karel de Lange wel, ik ben het vrijwel altijd met hen eens.... in 1 oogopslag zit ik ook op 1 lijn met deze dames.

Ik vind het fijn dat dit soort mensen steeds meer opstaan.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:38

Agossie schreef:
Wat jij 'dooie' noemt, noem ik een braaf dier dat lekker in zijn vel zit en gelukkig is met trainen zonder pijn. En áls hij of zij dan eens schrikt (wat mag), dan is dat alles, even schrikken, verwerken en rustig verder gaan, zonder wegspringen, trekken of prikken. Een paard dat goed in zijn vel zit, zonder pijn, zonder frustratie, waar naar geluisterd wordt, zal niet zo gauw wegsprinten of bokkend ervandoor gaan, is mijn ervaring.

Eens; een dier dat goed in zijn lijf zit en de ruiter vertrouwt (en gezond is en stabiel opgegroeid... wat helaas niet voor veel paarden geldt) kan zichzelf heel goed reguleren.
Het schrikt evengoed, maar kan vrijwel direct de spanning weer laten zakken.

Trekken en schoppen is daarvoor nooit een oplossing geweest. Dat je dit doet uit reflex (met name het trekken wanneer een paard wegschiet) kan uiteraard eens gebeuren.... maar je kunt jezelf zeker trainen deze reflex minder te laten voorkomen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:41

Het enige wat ik mis, en wat ik altijd blijf missen bij zulke zaken is dat iemand laat zien hoe het wel moet.
Van kdl, maar ook bv bokkers hier die hun rijden en visie herzien hebben naar beter, er komt doorgaand nooit film materiaal hoe het wel moet.
Ik zeg daarmee niet dat het niet klopt, maar het wordt vrij weinig zichtbaar onderbouwd.

Er zijn zeker mensen online die het wel laten zien, alleen dat zijn doorgaands ook niet de mensen die zo'n uitgesproken mening hebben over andere ruiters.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:58

Je kan veel filmpjes zien bij Karin Leibbrandt van Equine Health and Training, TAKT-Acadamy of Akasha College (met name op FB en IG).
Laatst bijgewerkt door Agossie op Gisteren, 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt