Te groot verantwoordelijkheidsgevoel richting anderen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bowie2016

Te groot verantwoordelijkheidsgevoel richting anderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 08:29

Hoi bokkers!

Ik loop tegen het volgende aan en ik ben benieuwd of er meerdere paardeneigenaren zijn zoals ik.

Even voor de beeldvorming, ik ben een harde werker die altijd haar beste beentje voorzet. Ik sta klaar voor anderen en schiet te hulp waar nodig. Ik heb een groot verantwoordelijkheidsgevoel en ben altijd vriendelijk in omgang. Ik maak graag zo nu en dan een praatje en ben een luisterend oor.

Onze stalhouder gaat door een moeilijke tijd heen op dit moment. Dus ik pak wat extra werkzaamheden op om haar het werk van de paarden wat te ontlasten. Ook een stalgenoot had een tegenslag en vroeg of ik haar paard een aantal dagen wilde voeren omdat ze het zelf niet op redde. Natuurlijk wilde ik dat doen, geen probleem… Nu heb ik gemerkt dat alle extra klusjes wat ik doe niet altijd gewaardeerd wordt. Ik leg bijvoorbeeld het voer klaar, ik mest eens een extra box uit, ik ruim de paddocks op, terwijl mijn andere stalgenoten weinig tot niets doen. Ik ben zelf ook eens door een enorm zware tijd gehad (voordat ik een paard had), ik weet hoe fijn en belangrijk het kan zijn als mensen voor je klaar staan en je willen helpen. Echter krijg ik nu het gevoel dat het extra werk dat ik doe “voor lief” wordt genomen. Want als ik hun hulp nodig heb, dan krijg ik het met pijn en moeite voor elkaar… daarnaast strookt mijn gedachtegoed niet altijd met mijn stalgenoten (meeste stalgenoten zijn 50+ en zijn van de oude stempel. Paard moet zich maar gedragen). Zo vind ik maatwerk, voldoende ruwvoer en vrije beweging een must, en merk ik dat de stalhouder dat niet altijd vindt. Wat resulteert dat de paarden uren lang op de paddock staan zonder ruwvoer, dus elkaar gaan klieren en gefrustreerd raken. Dus als ik er ben, gooi ik er meestal een pluk kuil neer of hang een hooinetje op. Echter krijg ik dan te horen “paarden kunnen best een aantal uren zonder eten hoor”.

Nu is het zo, Ik krijg alleen te horen als ik of mijn paard iets niet goed doe en dat ik “perfectionistisch” ben. Ik krijg zelden een bedankje en er wordt weinig aan mij gedacht als ik eens hulp nodig heb.
Nu heb ik dit soortgelijks helaas eerder meegemaakt op eerdere pensionstallen… Ook zie ik op de stallen ik mijn omgeving wat het zelfde “gedoe”. Ieder voor zich, het is nooit goed, hun waarheid klopt, en o wee als we eens een stap harder zetten voor een ander…. Door deze slechte ervaringen merk ik dat ik steeds minder plezier heb in het paarden houden. En mijn paard merkt ook dat ik hier stress van ervaar….

Ik wil absoluut niet zeggen dat ik perfect ben. Ik leer nog steeds elke dag en sta open voor feedback. Maar dit voelt gewoon niet eerlijk. Misschien voel ik me té verantwoordelijk, en wil ik inderdaad alles goed doen en ben ik toch wel perfectionistisch en moet ik de boel de boel laten… misschien ben ik wel gewoon “paardenwereld ongeschikt :(

On a positive note, het is verder een mooie plek. Zomers heel veel weidegang en er zijn ook zeker wel leuke momenten.

Zijn er meer mensen met zelfde probleem?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:41

Blijf altijd kritisch naar je wensen en eisen kijken, maar in de basis ben je nooit veeleisend als je je paard van de correcte basis wil voorzien (voer, veiligheid, vriendjes, vrijheid). Daarin doorschieten kan zeker ook, maar er zijn ook genoeg stallen die het echt bont maken en je inderdaad het gevoel geven dat je zelf het probleem bent.

Kleine greep uit mijn ervaringen: regelmatig hele nachten van 00.00 tot 9.00 ongeveer zonder ruwvoer op een kale paddock zonder stro, takken of gras. Mocht ik niks van vinden want ze kregen meer dan genoeg. En elders moesten we extreem beschimmeld ruwvoer gewoon voeren. Heb daar echt een keer huilend en hoestend te gelijk plukje voor plukje een hooinet gevuld om de minst beschimmelde stukken te pakken. Beide stalhouders zagen geen probleem in de situatie dus ik ben weg gegaan.

Blijf in ieder geval echt kritisch, juist de stress en zorgen maken dat je soms dingen negatiever ziet dan nodig. Maar trek voor jezelf ook een grens wat je wel en niet voor je paard wil en zoek iets wat daarbij past.

Er zijn echt stallen waar de ongeveer hetzelfde denken als jij over het houden van paarden en waar een stalhouder je zou betalen voor extra klusjes en je stalgenoten een doos merci voor je neerzetten als je vaak bijspringt. Zo kan het ook. :j

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:47

Allereerst wil ik zeggen dat ik het harstikke tof vindt dat je je stalgenoten en stalhouder zo wil helpen, als iedereen nou een beetje zoals jou was dan scheelt het al 80% van de drama op de meeste stallen denk ik := Helaas is op alle pensionstallen wel wat en ik denk dat er daardoor ook de mentaliteit van 'ieder voor zich' ontstaat. Ik merk in mezelf dat ik het ook doe, ik wil altijd wel helpen hoor en deed dit in het begin ook vaak, maar ik ben ondertussen wel selectief geworden voor de mensen waar ik de extra stap voor zet.

Als jouw extra werk niet wordt gewaardeerd dan zou ik daar als eerste mee ophouden. Uiteindelijk ben je er voor je eigen paard, dus doe de klusjes voor jouw paard en misschien de mensen die jouw werk wel waarderen, maar verder zou ik me niet teveel druk maken om wat een ander zegt of doet. Ik weet dat dit makkelijker gezegd is dan gedaan!
Als je verder tevreden bent over de pension zelf dan zou ik echt leren om hier niet te veel van aan te trekken. Anders wordt het denk ik tijd voor wat anders, ook omdat je aangeeft dat je hier zelf stress van ervaart en dit ook al reflecteerd op jouw paard. Daar hebben jullie beide niets aan. En wat Celebi zegt; de basis zorg willen voor je paard is echt niet veeleisend zijn, dat is the bare minimum.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:49

O jee, waar te beginnen... ?

Leer over "the circle of influence" van Stephan Covey.
Leer over "het perfecte kind" en over het fenomeen "disease to please".
Besef: Perfectionisme is die kwaliteit die er niet meer toe doet.

Je instelling is goedbedoeld en ook nobel. Je bent een fijn mens. Maar wat je de wereld op eigen houtje geeft, verwacht daar niets voor terug. Doe het omdat je wilt geven, doe het niet omdat op enig moment een ander dan zomaar iets voor jou gaat doen.
Eigenlijk ook: doe het niet ongevraagd. Mensen willen niet bij een ander in het krijt staan.

Je bedoelt het echt goed. Probeer beter op jezelf te passen. Je geeft jezelf leeg.

boedjang

Re: Te groot verantwoordelijkheidsgevoel richting anderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:59

Met dees hierboven eens
Ik heb heel veel geleerd in de afgelopen jaren... vooral veel over mijzelf.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:02

Ik heb ooit een stalgenoot gehad die dacht dat ze hielp. Ze deed ongevraagd meer en meer. Irritant en vaak een gesprek gehad. Toen ze mijn paard ook nog extra begon te voeren, ben ik uitgevlogen.

Check regelmatig met de betrokkenen dat wat jij ziet als hulp ook effectief zo ervaren wordt.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:06

Dees schreef:

Je instelling is goedbedoeld en ook nobel. Je bent een fijn mens. Maar wat je de wereld op eigen houtje geeft, verwacht daar niets voor terug. Doe het omdat je wilt geven, doe het niet omdat op enig moment een ander dan zomaar iets voor jou gaat doen.
Eigenlijk ook: doe het niet ongevraagd. Mensen willen niet bij een ander in het krijt staan.

Je bedoelt het echt goed. Probeer beter op jezelf te passen. Je geeft jezelf leeg.

Dit is precies wat ik ook dacht! Een stapje extra wordt vaak niet gewaardeerd omdat dat de vraag niet was. Als er hier iemand thuis zou komen om bijvoorbeeld mijn ramen te lappen (yay, fijn want dat vind ik heel stom) en dan vervolgens zegt 'oh ik heb ook meteen even je boekenkast op alfabetische volgorde ingedeeld, graag gedaan!' Dan zou ik ineens helemaal niet meer blij zijn.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:08

Mij bekruipt eenzelfde gevoel als Dees al ik je bericht lees. Misschien ongefundeerd hoor maar het is de moeite om er eens van zo'n afstandje naar te kijken.

En perfectionisme? Ja, ook daar kun je te ver in. Het is en blijft super goed om je te verdiepen in hoe het hoort en hoe het beter kan. Maar het blijft zoeken hoe je daar in de praktijk exact mee om moet gaan. Soms kan het ook juist goed en leerzaam zijn om in een omgeving te zitten die het allemaal wat makkelijker neemt. Niet perse als voorbeeld om na te doen maar wel als spiegel voor jezelf: hoe gaat het nou met die paarden? zijn die echt ongelukkig/ongezond? Kun je voor jezelf ook soms even een stapje terug doen?

Overigens ga jij daar uiteindelijk gewoon over. Frustreert het echt te veel/ is het echt te ver bij jouw visie vandaan? Dan mag je ook gewoon besluiten dat het niet jouw plek is.

Aan de andere kant: ik heb ook mensen om mij heen die er anders over denken, 'harder en zachter' om het maar even aan naam te geven. En hoewel ik het niet zomaar eens met ze zal worden valt er dus bij beide best iets te leren of inspireren. Als je elkaar gewoon kunt respecteren en niet te snel ergens iets van vind zolang het binnen de marges blijft kan dat heel goed gaan.

Ergens denk ik dat de meest praktische weg een golvende weg is. Van alles perfect doen naar weer wat laten vieren. Als je alles alleen maar perfect wil doen en steeds nog beter. Leid dat volgens mij alleen naar slechter resultaat. Soms moet je even teruguit en je route opnieuw bekijken.

Maar misschien dwaal ik nu te ver af ;)

Bowie2016

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:10

Celebi schreef:
Blijf altijd kritisch naar je wensen en eisen kijken, maar in de basis ben je nooit veeleisend als je je paard van de correcte basis wil voorzien (voer, veiligheid, vriendjes, vrijheid). Daarin doorschieten kan zeker ook, maar er zijn ook genoeg stallen die het echt bont maken en je inderdaad het gevoel geven dat je zelf het probleem bent.

Kleine greep uit mijn ervaringen: regelmatig hele nachten van 00.00 tot 9.00 ongeveer zonder ruwvoer op een kale paddock zonder stro, takken of gras. Mocht ik niks van vinden want ze kregen meer dan genoeg. En elders moesten we extreem beschimmeld ruwvoer gewoon voeren. Heb daar echt een keer huilend en hoestend te gelijk plukje voor plukje een hooinet gevuld om de minst beschimmelde stukken te pakken. Beide stalhouders zagen geen probleem in de situatie dus ik ben weg gegaan.

Blijf in ieder geval echt kritisch, juist de stress en zorgen maken dat je soms dingen negatiever ziet dan nodig. Maar trek voor jezelf ook een grens wat je wel en niet voor je paard wil en zoek iets wat daarbij past.

Er zijn echt stallen waar de ongeveer hetzelfde denken als jij over het houden van paarden en waar een stalhouder je zou betalen voor extra klusjes en je stalgenoten een doos merci voor je neerzetten als je vaak bijspringt. Zo kan het ook. :j

Super fijne reactie! Bedankt voor het delen van jouw ervaring en visie. Hier kan ik wat mee :)

Bowie2016

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:12

Evercreek schreef:
Allereerst wil ik zeggen dat ik het harstikke tof vindt dat je je stalgenoten en stalhouder zo wil helpen, als iedereen nou een beetje zoals jou was dan scheelt het al 80% van de drama op de meeste stallen denk ik := Helaas is op alle pensionstallen wel wat en ik denk dat er daardoor ook de mentaliteit van 'ieder voor zich' ontstaat. Ik merk in mezelf dat ik het ook doe, ik wil altijd wel helpen hoor en deed dit in het begin ook vaak, maar ik ben ondertussen wel selectief geworden voor de mensen waar ik de extra stap voor zet.

Als jouw extra werk niet wordt gewaardeerd dan zou ik daar als eerste mee ophouden. Uiteindelijk ben je er voor je eigen paard, dus doe de klusjes voor jouw paard en misschien de mensen die jouw werk wel waarderen, maar verder zou ik me niet teveel druk maken om wat een ander zegt of doet. Ik weet dat dit makkelijker gezegd is dan gedaan!
Als je verder tevreden bent over de pension zelf dan zou ik echt leren om hier niet te veel van aan te trekken. Anders wordt het denk ik tijd voor wat anders, ook omdat je aangeeft dat je hier zelf stress van ervaart en dit ook al reflecteerd op jouw paard. Daar hebben jullie beide niets aan. En wat Celebi zegt; de basis zorg willen voor je paard is echt niet veeleisend zijn, dat is the bare minimum.

Thx voor je reactie! En fijn dat je ook jouw ervaring deelt. Je hebt daar zeker een punt. Misschien inderdaad toch iets selectiever worden…

Bowie2016

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:17

Dees schreef:

Bedankt voor je fijne reactie! Waardeer ik!
Echter is de hulp die ik geef niet geheel ongevraagd. Deze genen gaven zelf aan hulp nodig te hebben en het soms niet te kunnen bij benen. Ook ben ik naar die stal gekomen onder het mom van “we doen het met z’n allen”. Dus dat schept denk ik de verwarring die ik merk.

Concreet - er wordt geklaagd, maar er wordt niet altijd hulp gevraagd of met oplossingen gekomen. Dus voel ik me verantwoordelijk… zo iets…

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:18

Als je graag wilt helpen, kan je beginnen met de vraag te stellen "Kan ik wat voor je doen?"

Ik heb het ook eens meegemaakt, ongevraagd ging de deken van mijn paard op of af. Daar ben ik niet van gediend. Niet doen als ik niet aangegeven heb dat ik dat graag wil.
Hier op stal vragen we aan elkaar "als het warmer wordt en ik ben smorgens op stal, zal ik de deken van jouw paard dan ook af doen?" Dat scheelt een boel ergernis.

Edit; ga eerst eens na waar dat verantwoordelijkheidsgevoel vandaan komt. Want er is er maar 1 verantwoordelijk voor de gang van zaken op stal en dat is de stalhouder.
Laatst bijgewerkt door rien10 op Gisteren, 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:19

Hooi voeren in de paddock is niet verstandig ivm vechtende paarden en zand eten.Ik zou dat niet waarderen als iemand dat ongevraagd deed en dan ook nog onregelmatig waarschijnlijk terwijl regelmaat belangrijk is bij het voeren.
Wij hadden iemand op stal die liggende paarden overeind joeg want misschien koliek.Goed bedoeld kan heel vervelend worden in zo n geval.
Je moet voorzichtig zijn dat je niet jouw overtuiging opdringt aan een ander dat is irritant gedrag.

Bowie2016

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:25

rien10 schreef:
Als je graag wilt helpen, kan je beginnen met de vraag te stellen "Kan ik wat voor je doen?"

Ik heb het ook eens meegemaakt, ongevraagd ging de deken van mijn paard op of af. Daar ben ik niet van gediend. Niet doen als ik niet aangegeven heb dat ik dat graag wil.
Hier op stal vragen we aan elkaar "als het warmer wordt en ik ben smorgens op stal, zal ik de deken van jouw paard dan ook af doen?" Dat scheelt een boel ergernis.

Edit; ga eerst eens na waar dat verantwoordelijkheidsgevoel vandaan komt. Want er is er maar 1 verantwoordelijk voor de gang van zaken op stal en dat is de stalhouder.

Thanks voor je reactie!
Zo begin ik ook zeker hoor. Het is niet aankomen waaien dat ik zo veel help op stal. Ik overleg veel en vraag waar de behoefte ligt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:26

En check je ook of de behoefte hetzelfde is en of men nog steeds blij is met je hulp?
Want als dat zo is, zou er geen gedoe moeten zijn. En er is wel gedoe, dus ergens klopt er iets niet.

Bowie2016

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:36

Even voor de beeldvorming :) - ik doe geen enkele klus ongevraagd. Dit is allemaal ontstaan doordat mij dit ooit gevraagd is en de staleigenaar op het moment het moeilijk heeft en zelf aangeeft het allemaal niet meer te kunnen bolwerken.

Dit zijn basiswerkzaamheden zoals voeren, binnen/buiten zetten, paddocks leeghalen, voer klaarzetten voor de avond. Etc

Dit alles volgens conform routine en afspraken. Ik doe alles in overleg

Ik doe het graag om de ander te helpen. Ik hoef niet overrompeld te worden met complimenten. Maar een klein stukje waardering zou fijn zijn :)
Laatst bijgewerkt door Bowie2016 op Gisteren, 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:37

Maar wat is dan je probleem. Dat men niet dankbaar genoeg is?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:43

Ts, jij staat op een niet-volpensionstal waar dus de klanten klusjes moeten doen? Dat moet dan goed gecoordineerd worden. Het probleem daar is dat de stalhoudster zelf momenteel in een moeilijke periode zit. Dat is echter de verantwoordelijke voor alles. Jij hoeft je niet overal verantwoordelijk voor te voelen. Zorg in de eerste plaats goed voor je eigen paard en jezelf en kijk dan of je nog energie over hebt om een ander te helpen. Anders vind jij het er straks niet meer leuk en daar heeft ook niemand wat aan.

Bowie2016

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:46

rien10 schreef:
Maar wat is dan je probleem. Dat men niet dankbaar genoeg is?

Nee zeker niet. Ik doe niet iets voor een ander om wat terug te krijgen. Ik doe iets om een ander te helpen die het nodig heeft.

Ik heb alleen het idee dat alles wat ik doe nooit goed genoeg is en dat als ik eens hulp nodig heb, dat ik dat dan niet terug krijg. En zo veel vraag ik niet… ik krijg enkel iets te horen als ik iets niet goed doe en even 1x een bedankje krijgen zou ik ook al waarderen. Ik hoef niet overrompeld te worden met complimenten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:49

Als je voelt dat alles wat je doet niet goed genoeg is, dan moet je daar naar gaan kijken. Misschien is de rest ondankbaar, so what. Doe je het om hun dankbaarheid te krijgen of doe je het omdat de klussen gedaan moeten worden op verzoek van de stalhouder? Kortom; doe je het om je ego te strelen of omdat de klus gedaan moet worden. (Niet rot bedoeld, wel duidelijk).
Dan zeg je de volgende keer na een opmerking iets van ; "Ik snap je opmerking, het was ook niet goed wat ik deed, het had zeker beter/anders gekund. Ik zou het ook fijn vinden als ik te horen krijg wanneer het wel goed is. Een keer dank je wel maakt het zoveel leuker" En als dat stelselmatig achterwege blijft hier mee kappen. Je eigen paard verzorgen en that's it.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:56

Dan zou ik daar een stapje terug in doen en je stalhouder het zelf even laten uitzoeken.
Wie weet komt er dan vanuit hem/haar de vraag wie kan of wil helpen.
Dan zullen misschien de andere stalgenoten beseffen wat er gedaan wordt en zo niet dan heb jij rust in je kont en tijd voor je eigen paard ipv jezelf verantwoordelijk voelen.

Ik ben ook zo iemand die altijd helpt op stal en dan zie je dat mensen het gewoon gaan vinden tot je het niet meer doet dan is het niet meer gewoon.

Dus hou je eigen broek op en niet die van een ander dan krijg jij ook rust.

Bowie2016

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:57

Bedankt voor al jullie reacties. Ik zal mijn situatie eens verder onder de loep nemen :)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:58

Snap wel dat het vervelend is als je keihard werkt ook voor anderen en dat andersom niet af en toe eens terug gegeven kan worden als je zelf hulp nodig hebt. We zien het hier ook op stal hoor. Degene die altijd voor iedereen klaar staan gaan dat minder doen voor degenen die nooit wat terug willen doen. Het moet een fijne wisselwerking zijn of zo nu en dan een beetje waardering. In de groep bij ons staat een oudje die altijd extra voer nodig heeft en onderling geven we meerdere keren per week de extra emmer. Is best even wat werk, maar we doen het graag voor het beessie. Laatst stond er plots dus opeens een doos lekkers klaar omdat we dat deden. Klein gevaar, heel lief. Zo kan het echt ook. Bovendien hebben we in de groep ook paarden met dekens en medicatie of kappen en zo helpen we elkaar allemaal een beetje. Ik denk dat dat gevoel is waar je op had gehoopt bij zoveel inzet?

Anyhow: mocht je hierover eens willen sparren, stuur vooral even een pbtje. Dit is mijn werk, maar het is niet dat ik je nu een sessie wil aansmeren ofzo. Biedt regelmatig gewoon een luisterend oor aan bokkers die dat eventueel kunnen gebruiken. Soms is even goed spuien en je hoofd leegmaken heel fijn en helpend. :j

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:01

Op vrijdag wordt er bij ons altijd uitgemest door het personeel. Als ik er ben terwijl ze nog bezig zijn roep ik altijd "dank je wel voor de goede zorgen en de schone, frisse stal meiden!".

Ik snap echt wat je bedoelt, TS. Het hoeft geen drol te kosten, een beetje vriendelijkheid. Maar ja, als het er niet in zit, zit het er niet in. Wij hebben ook horken van mensen op stal staan. Die ga ik gewoon uit de weg, meer dan een "goede morgen" zit er niet in.

En met kerst een grote doos chocolade voor het stal personeel, dat hebben ze wel verdiend.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:09

Ik las eens de uitspraak ‘jouw verwachting is niet mijn verplichting’. Jij doet van alles extra en hebt de impliciete verwachting dat je stalgenoten dat ook doen of dat er schouderklopjes komen.
Het is fijn als mensen hun dankbaarheid uitspreken als je ze helpt. Maar komt dat niet en raak je gefrustreerd dan moet je even bij jezelf te raden gaan wat er mis gaat.
Een ander kun je niet veranderen, alleen jezelf. Stop dan met klusjes of steek de tijd in je eigen paard of in jezelf. Of check nog even bij jezelf, ben je daadwerkelijk aan het helpen om goed te doen of hoop je ook een bepaalde erkenning/goedkeuring van anderen te krijgen?