Ik loop tegen het volgende aan en ik ben benieuwd of er meerdere paardeneigenaren zijn zoals ik.
Even voor de beeldvorming, ik ben een harde werker die altijd haar beste beentje voorzet. Ik sta klaar voor anderen en schiet te hulp waar nodig. Ik heb een groot verantwoordelijkheidsgevoel en ben altijd vriendelijk in omgang. Ik maak graag zo nu en dan een praatje en ben een luisterend oor.
Onze stalhouder gaat door een moeilijke tijd heen op dit moment. Dus ik pak wat extra werkzaamheden op om haar het werk van de paarden wat te ontlasten. Ook een stalgenoot had een tegenslag en vroeg of ik haar paard een aantal dagen wilde voeren omdat ze het zelf niet op redde. Natuurlijk wilde ik dat doen, geen probleem… Nu heb ik gemerkt dat alle extra klusjes wat ik doe niet altijd gewaardeerd wordt. Ik leg bijvoorbeeld het voer klaar, ik mest eens een extra box uit, ik ruim de paddocks op, terwijl mijn andere stalgenoten weinig tot niets doen. Ik ben zelf ook eens door een enorm zware tijd gehad (voordat ik een paard had), ik weet hoe fijn en belangrijk het kan zijn als mensen voor je klaar staan en je willen helpen. Echter krijg ik nu het gevoel dat het extra werk dat ik doe “voor lief” wordt genomen. Want als ik hun hulp nodig heb, dan krijg ik het met pijn en moeite voor elkaar… daarnaast strookt mijn gedachtegoed niet altijd met mijn stalgenoten (meeste stalgenoten zijn 50+ en zijn van de oude stempel. Paard moet zich maar gedragen). Zo vind ik maatwerk, voldoende ruwvoer en vrije beweging een must, en merk ik dat de stalhouder dat niet altijd vindt. Wat resulteert dat de paarden uren lang op de paddock staan zonder ruwvoer, dus elkaar gaan klieren en gefrustreerd raken. Dus als ik er ben, gooi ik er meestal een pluk kuil neer of hang een hooinetje op. Echter krijg ik dan te horen “paarden kunnen best een aantal uren zonder eten hoor”.
Nu is het zo, Ik krijg alleen te horen als ik of mijn paard iets niet goed doe en dat ik “perfectionistisch” ben. Ik krijg zelden een bedankje en er wordt weinig aan mij gedacht als ik eens hulp nodig heb.
Nu heb ik dit soortgelijks helaas eerder meegemaakt op eerdere pensionstallen… Ook zie ik op de stallen ik mijn omgeving wat het zelfde “gedoe”. Ieder voor zich, het is nooit goed, hun waarheid klopt, en o wee als we eens een stap harder zetten voor een ander…. Door deze slechte ervaringen merk ik dat ik steeds minder plezier heb in het paarden houden. En mijn paard merkt ook dat ik hier stress van ervaar….
Ik wil absoluut niet zeggen dat ik perfect ben. Ik leer nog steeds elke dag en sta open voor feedback. Maar dit voelt gewoon niet eerlijk. Misschien voel ik me té verantwoordelijk, en wil ik inderdaad alles goed doen en ben ik toch wel perfectionistisch en moet ik de boel de boel laten… misschien ben ik wel gewoon “paardenwereld ongeschikt
“ On a positive note, het is verder een mooie plek. Zomers heel veel weidegang en er zijn ook zeker wel leuke momenten.
Zijn er meer mensen met zelfde probleem?
Helaas is op alle pensionstallen wel wat en ik denk dat er daardoor ook de mentaliteit van 'ieder voor zich' ontstaat. Ik merk in mezelf dat ik het ook doe, ik wil altijd wel helpen hoor en deed dit in het begin ook vaak, maar ik ben ondertussen wel selectief geworden voor de mensen waar ik de extra stap voor zet.