@Temeraire het is altijd wel heel erg eens in de 5 jaar, maar nu is het bar en boos en het lijkt er op dat we dat voor de toekomst ook kunnen verwachten. Hondje doet het heel goed, is beste maatjes met de andere hond en 1 van de katten.

We hebben 7 orkanen/stormen/depressies (ik weet niet de kwalificaties van elk) gehad, onafgebroken sinds oktober of november waarvan Kristin de meeste schade heeft aangericht en er zijn nog plaatsen die onder water staan. Dit is het ergste sinds een halve eeuw en de op sommige plekken het ergste sinds een eeuw. Alle rivieren zijn buiten de oevers getreden en er zijn nogal wat steden aan de rivieren waarbij dus huizen onder water staan. Er zijn ook hele dorpen geïsoleerd geraakt. Het grootste probleem was dat door de hevige regenval de grond snel verzadigd was en de rest dat dagelijks viel dus voor problemen zorgde. Bomen hadden geen houvast meer en vielen links en rechts om, zeker met de harde winden. De brandweer is dag en nacht bezig geweest met bomen van wegen verwijderen en de wegen zitten nu vol met gaten en hier en daar zijn er hele secties weggespoeld.
Dit is de weg naar waar ik boodschappen moet doen. Nu is het water weg, maar veel van de weg ook.
Gelukkig hebben we een burgemeester die het snel weer in orde laat maken.

Bij de eerste storm met zware regenval klaagde niemand, want dat is normaal in oktober/november en we hebben het ook altijd hard nodig om de stuwmeren weer te vullen. Want zomers hebben we meestal flinke droogte. Maar het hield niet op en ook geen uitzicht op beter weer. Dus we hebben bijna 4 maanden onafgebroken storm en regen gehad waarvan dagen en vooral nachten, met zeer zware regenval. Dat er in een paar uur valt wat normaal in een jaar valt ofzo. De stuwmeren zijn nu allemaal te vol en water aan het dumpen, waardoor de rivieren die een beetje gezakt waren, weer buiten de oevers traden en treden.... We krijgen ook nog het extra water uit Spanje dat via de rivieren naar de westkust stroomt.
Gelukkig is het land bij mijn huis niet vlak dus om de enorme plassen en drassige grond heen was er nog wel wat soort van drogere grond. Maar ik had gewoon stromend water met watervalletjes hier en daar!

Ik had een stuk golfplaat dat wat opgetilt is geweest (en dus klapperde), maar dat heb ik weer op z´n plek kunnen krijgen en een steen op gelegd.
Maar ik kreeg op een gegeven moment mijn jassen niet meer droog. In 1 jas is gewoon het weer gekomen (schimmel) en die kan ik weggooien. Zo zonde, want die had ik van een zus en was van goede kwaliteit (zelf koop ik altijd goedkoop en /of tweedehands). Ik heb ook maanden op laarzen gelopen en moest door de stromende regen boodschappen doen op de scooter. Ik heb geen auto.
Maar genoeg gemekkerd, het ergste is voorbij. Ik heb een korte vakantie van 5 dagen geboekt voor mijn 65ste verjaardag (10 maart) in het oosten van Portugal, tegen de Spaanse grens en mijn beste vriendin uit Nederland komt voor 4 dagen naar het hotel en mijn lievelings zus komt met haar man en honden voor de hele maand maart naar Portugal in een huis in de buurt van waar ik een ga, dus die kan ook op mijn verjaardag zijn. Iets leuks waar ik erg naar uitgekeken heb. De rest van de maand maar macaroni eten
Ik sluit af met een foto van mijn honden op de landweg die langs mijn huis (op de achtergrond te zien) en het land loopt. (Witte gebouw links was hooischuur en is nu verhuurd aan iemand die een strandpaviljoen heeft)