[FOTO]Eindelijk zon, paardentehuis in Portugal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

[FOTO]Eindelijk zon, paardentehuis in Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-26 23:00

Na de ene storm na de andere (die veel schade hebben aangericht, oa overstromingen) in Portugal, lijkt het nu eindelijk voorbij.
De paarden hebben best geleden onder het maandenlang slecht slapen door de herrie (klapperende dingen, regen die op de daken ketterde, gierende wind) en water in de stallen, en het grazen in de stromende regen. En eerlijk gezegd was het ook niet echt fijn voor mij.
Maar vandaag scheen de zon weer eens en als ik de weerberichten mag geloven, hebben we nu nog wat instabiel weer, maar vanaf volgende week eindelijk normaal voorjaars weer.

Pocotó, merrie, wordt in mei 20 jaar.

Afbeelding

Honey, merrie, 14 jaar dit jaar.

Afbeelding

Gandhi, ruin, wordt 15 jaar volgende maand.

Afbeelding

Olímpio, ruin, 31 dit jaar

Afbeelding

Vincent (van Gogh), ruin, 22 dit jaar. (met het hondje dat ik van mijn vriendin geërfd heb op de achtergrond.)

Afbeelding

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 23:39

Met de zon erop lijkt alles snel weer een stuk beter he. Ze staan allemaal zo tevreden te grazen.
Volgens mij is het echt een gezellig stel paarden .
Vincent is wel mijn favoriet hoor.

Bestaat er in Portugal überhaupt wel iets als omheining? Het lijkt een oneindig grote weide. Mooi met die bomen in het gras. Lijkt me een heel rustgevende omgeving.

Lusitana

Re: [FOTO]Eindelijk zon, paardentehuis in Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-26 00:06

Het is omheind, maar met schapengaas, niet echt zichtbaar waar er geen wit schriklint boven zit. Maar het land is heel groot, ze hebben zo´n 10 hectare ervan tot hun beschikking op het moment.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 10:07

Wat een paarden paradijs! Ik wist niet dat het zulk slecht weer was in Portugal..wel dat het laatst stormde. Maar is dit normaal voor daar in de winter dit weer? Fijn dat de zon eindelijk weer schijnt en iedereen weer wat kan ontspannen.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 10:31

Fijn , dat dat noodweer voorbij is . Nu lekker in t zonnetje grazen.
T is wel mooi groen, nu ;-)

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 11:49

Mooie update, goed om te zien dat ze er weer tevreden bij staan.
Ik had inderdaad gelezen over het vele noodweer in Spanje en Portugal. Lijkt elk jaar erger te worden, merk je dat ook?

Blijft wel heerlijk dat je zo de ruimte hebt.

Doet het hondje het ook goed? Zo te zien wel?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-26 16:25

@Temeraire het is altijd wel heel erg eens in de 5 jaar, maar nu is het bar en boos en het lijkt er op dat we dat voor de toekomst ook kunnen verwachten. Hondje doet het heel goed, is beste maatjes met de andere hond en 1 van de katten.

Afbeelding

We hebben 7 orkanen/stormen/depressies (ik weet niet de kwalificaties van elk) gehad, onafgebroken sinds oktober of november waarvan Kristin de meeste schade heeft aangericht en er zijn nog plaatsen die onder water staan. Dit is het ergste sinds een halve eeuw en de op sommige plekken het ergste sinds een eeuw. Alle rivieren zijn buiten de oevers getreden en er zijn nogal wat steden aan de rivieren waarbij dus huizen onder water staan. Er zijn ook hele dorpen geïsoleerd geraakt. Het grootste probleem was dat door de hevige regenval de grond snel verzadigd was en de rest dat dagelijks viel dus voor problemen zorgde. Bomen hadden geen houvast meer en vielen links en rechts om, zeker met de harde winden. De brandweer is dag en nacht bezig geweest met bomen van wegen verwijderen en de wegen zitten nu vol met gaten en hier en daar zijn er hele secties weggespoeld.
Dit is de weg naar waar ik boodschappen moet doen. Nu is het water weg, maar veel van de weg ook. :+ Gelukkig hebben we een burgemeester die het snel weer in orde laat maken.

Afbeelding

Bij de eerste storm met zware regenval klaagde niemand, want dat is normaal in oktober/november en we hebben het ook altijd hard nodig om de stuwmeren weer te vullen. Want zomers hebben we meestal flinke droogte. Maar het hield niet op en ook geen uitzicht op beter weer. Dus we hebben bijna 4 maanden onafgebroken storm en regen gehad waarvan dagen en vooral nachten, met zeer zware regenval. Dat er in een paar uur valt wat normaal in een jaar valt ofzo. De stuwmeren zijn nu allemaal te vol en water aan het dumpen, waardoor de rivieren die een beetje gezakt waren, weer buiten de oevers traden en treden.... We krijgen ook nog het extra water uit Spanje dat via de rivieren naar de westkust stroomt.

Gelukkig is het land bij mijn huis niet vlak dus om de enorme plassen en drassige grond heen was er nog wel wat soort van drogere grond. Maar ik had gewoon stromend water met watervalletjes hier en daar!

Afbeelding

Afbeelding

Ik had een stuk golfplaat dat wat opgetilt is geweest (en dus klapperde), maar dat heb ik weer op z´n plek kunnen krijgen en een steen op gelegd.

Maar ik kreeg op een gegeven moment mijn jassen niet meer droog. In 1 jas is gewoon het weer gekomen (schimmel) en die kan ik weggooien. Zo zonde, want die had ik van een zus en was van goede kwaliteit (zelf koop ik altijd goedkoop en /of tweedehands). Ik heb ook maanden op laarzen gelopen en moest door de stromende regen boodschappen doen op de scooter. Ik heb geen auto.

Maar genoeg gemekkerd, het ergste is voorbij. Ik heb een korte vakantie van 5 dagen geboekt voor mijn 65ste verjaardag (10 maart) in het oosten van Portugal, tegen de Spaanse grens en mijn beste vriendin uit Nederland komt voor 4 dagen naar het hotel en mijn lievelings zus komt met haar man en honden voor de hele maand maart naar Portugal in een huis in de buurt van waar ik een ga, dus die kan ook op mijn verjaardag zijn. Iets leuks waar ik erg naar uitgekeken heb. De rest van de maand maar macaroni eten :D

Ik sluit af met een foto van mijn honden op de landweg die langs mijn huis (op de achtergrond te zien) en het land loopt. (Witte gebouw links was hooischuur en is nu verhuurd aan iemand die een strandpaviljoen heeft)
Afbeelding

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 10:11

Interessant om te lezen!
Dan is het inderdaad lange tijd slecht geweest. Dan zie je wat voor gevolgen er allemaal zijn, zoals de kapotte wegen en de bomen die om,gaan.
En een stroompje in je wei!
Gelukkig is het ergste voorbij.
Heb jij ook mogelijkheden om wat regenwater op te slaan voor later? Zal wel lastig zijn.

Leuke plannen verder! Leuk om zo je verjaardag te kunnen vieren. En fijn dat het met de hondjes goed gaat!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 10:19

Wat heftig zeg! Ik wist echt niet dat het zo heftig was..kan me voorstellen dat het land hier helemaal niet op berekend is.

Wel fijne plannen zo met je verjaardag! Altijd lekker om er even tussenuit te kunnen denk ik. Veel plezier alvast!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-26 21:11

Dank je wel.

@Temeraire, we hoeven ons de eerste jaren geen zorgen te maken om water, alle putten zijn weer vol, het rondwaterniveau is gestegen, alle beekjes etc hebben weer water, de stuwmeren zijn overvol.

Ik vind het wel raar dat er zo weinig aandacht aan besteed is in het buitenland, dat is eigenlijk gewoon opvallend.
Er zitten nog steeds 800.000 mensen zonder elektriciteit en veel mensen kunnen niet terug in hun huis voorlopig, of helemaal niet. Zelfs Lissabon en Porto hebben delen onder water gehad.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 21:57

Jeetje Simone, wat een water en bijbehorende ellende was dat zeg.
En voor velen dus nog steeds. vreselijk!
Gelukkig wordt het nu wat droger bij je.
Ja jee, jij al 65 dit jaar!! Leuk dat je dat met vrienden en zus kan vieren.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 23:31

Wat heftig zeg. Dapper dat je er zo positief onder blijft. Sterkte. En natuurlijk een fijn verjaardagsfeest gewenst met de mensen die je dierbaar zijn.
Dat het niet in het nieuws is geweest, komt waarschijnlijk door alle andere misère die er momenteel is. Journalisten kunnen, helaas, te kust en te keur.

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 01:06

Jeetje wat een water! Fijn dat het nu wat rustiger en droger lijkt te worden.
De zoon van mijn werkgever gaat komende maand emigreren naar Portugal. In de buurt van Loulé. Ze zijn 2 weken terug wezen tekenen en hadden beide ouders mee. Ze hebben van de 5 dagen het maximaal een halve dag droog gehad en maar 9 graden. Het viel ze erg tegen en ze gaan daar juist heen vanwege de kou in Nederland.

Leuk uitje in het vooruitzicht voor je verjaardag. Mooi stel paarden heb je bij elkaar en ik heb je boek over Vincent gelezen.
Hopelijk snel meer zon en droogt het wat op. Succes!

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 10:55

Nou dan hoef je je inderdaad voorlopig geen zorgen te maken over water!
Dat is dan het voordeel ervan. Zorgen over water tijdens droogte is ook ellende.

Heftig dat zoveel mensen nog geen elektriciteit hebben of niet naar huis kunnen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-26 11:44

@nimbletje, wat leuk dat je mijn boek hebt gelezen. Het was abnormaal weer, maar het is niet zo dat het hier altijd warm is. Wel wat aantrekkelijker dan Nederland in de winter.

Het is nu mooi weer, maar de ellende is nog niet voor iedereen voorbij. Ze zijn nog steeds dieren aan het redden hier en daar, en er is een ouder stel gevonden die in hun auto zijn verdronken.

Ik moet vandaag zelf aan de slag om de zwarte schimmel, die nu hier en daar op de muren zit, te verwijderen.
Afbeelding