Van idee naar Missie: Uitstervende paardenrassen - Equine Legacy Proje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xMiinh

Van idee naar Missie: Uitstervende paardenrassen - Equine Legacy Proje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:26

Hoe wij met zijn drieën een koffietafelboek en documentaireserie maakten over bedreigde paardenrassen

Hallo Bokkers!
Ik ben Minh, een paardenfotograaf die de laatste 6 jaar gewerkt heeft aan een conservatieproject. In die jaren merkte ik dat er een kant van de paardenwereld is die voor veel mensen grotendeels onzichtbaar blijft: het feit dat verrassend veel paardenrassen wereldwijd met uitsterven worden bedreigd. Toen ik in 2020 met dit project begon, fotografeerde ik al meer dan tien jaar. En ik wilde al lange tijd méér met mijn werk kunnen betekenen dan alleen mooie beelden te maken. Zo ontstond het idee voor een koffietafelboek.
In 2021 joinde Alieke (videograaf) en Valerie (schrijver) mijn team en begonnen we met ons onderzoek, en we waren verbaasd hoe ernstig de cijfers waren.

We ontdekten dat meer dan 32% van alle paardenrassen wereldwijd met uitsterven bedreigd is. Dat paarden, van alle zoogdieren, zelfs de grootste groep bedreigde rassen vormen. En dat er inmiddels meer dan 92 paardenrassen al zijn uitgestorven. Verhalen die wij nooit meer terug krijgen.

Met onze expertise in fotografie, videografie en schrijven, beseften we al snel: hier konden wij iets voor betekenen.

Afbeelding

Van L naar R: Alieke, Minh en Valerie

Zeven rassen, zeven verhalen
We besloten ons te focussen op zeven paardenrassen. Rassen met lage aantallen, een lange en invloedrijke geschiedenis en een unieke geno- of fenotype. Daarnaast vonden we het belangrijk dat deze selectie samen het grotere verhaal van het paard zou vertellen. Daarom kozen we bewust voor rassen die sterk van elkaar verschillen: een trekpaard, een gangenpaard, een pony, een barok type, etc. Elk met hun eigen rol, verleden en toekomst. Samen vormen ze een mozaïek van wat het paard door de eeuwen heen voor de mens heeft betekend.

Afbeelding
De Fell pony uit Engeland

Afbeelding
De Mountain Pleasure Horse uit Kentucky, USA

Afbeelding
De Marwari uit India

Afbeelding
De Kladruber uit Tsjechie

Afbeelding
De Sorraia uit Portugal

Afbeelding
De Clydesdale uit Schotland

Afbeelding
De Paso Fino uit Puerto Rico

Coronapandemie
Door de coronapandemie moesten we onze reizen lange tijd uitstellen. Maar achteraf gezien was dit heel waardevol omdat die extra tijd ons ruimte gaf voor verdieping: nóg meer onderzoek, nóg meer gesprekken, en het uitbreiden van ons netwerk met kenners over de hele wereld. Na talloze meetings, planningen, en slapeloze nachten konden we in 2022 eindelijk onze eerste reis naar Engeland maken. Alle reisverslagen zijn uitgebreid terug te lezen hier:

[PP] Semi-wilde Fell pony's vastleggen in England (Equine Legacy Project)
[PP] Reusachtige Clydesdale vastleggen in Scotland (Equine Legacy Project)
[PP] De zeldzame Marwari vastleggen in India (Equine Legacy Project)
[PP] De Paso Fino vastleggen in Puerto Rico (Equine Legacy Project)
[PP] De Mountain Pleasure Horse vastleggen in Kentucky (Equine Legacy)
[PP] De uitstervende Sorraia in Portugal vastleggen (EquineLegacy Project)
[PP] De Kladruber vastleggen in Tsjechië (Equine Legacy Project)

Tegenslagen
Vlak voor ons vertrek van onze vierde reis naar Kentucky kregen we een grote tegenslag. Onze sponsor was failliet gegaan. De beloofde financiering hebben wij dus nooit meer ontvangen. Omdat we al zo diep in het project zaten besloten we het project volledig door onszelf te financieren. Dat was enorm stressvol maar de verhalen zijn te belangrijk om niet te delen. En dus besloten we door te gaan.

Afbeelding

Een kijkje in het miro board waar we al onze informatie in verzamelden

Levenswerk
Na de reizen begon de volgende fase: postproductie. We hebben alle drie dagen lang gespendeerd achter onze computer scherm, bewerken, schrijven, schrappen en verfijnen. Kwaliteit stond altijd voorop.

Afbeelding
Elke foto duurt ongeveer een uur om te bewerken

Afbeelding
In totaal voor alle zeven reizen heb ik meer dan 100.000 foto's geschoten

En we bezochten meerdere drukkerijen om te zoeken naar het beste papier, de juiste druktechniek, perfecte kleurweergave en oog voor elk detail. Het boek kende uiteindelijk 17 verschillende versies voordat het in oktober 2024 eindelijk klaar was voor de druk.

Afbeelding

Afbeelding

En dan eindelijk, na 5 jaar hard werken, arriveerden acht pallets met boeken, net voor kerst en hielden we het eindresultaat eindelijk in onze handen. De reacties op het koffietafelboek en de documentaireserie waren overweldigend. Zo veel lieve woorden en berichten. Dat maakte alles de moeite waard!

Afbeelding

Heel 2025 en komende 2026 blijven wij ons inzetten voor onze missie. Op evenementen staan, wereldwijde screening organiseren en in contact blijven met de conservatie organisaties waar wij mee hebben samengewerkt om te kijken waar wij in kunnen ondersteunen. Voor ons draait dit om meer dan paarden alleen: het gaat om biodiversiteit, cultureel erfgoed en het beschermen van eeuwenoude tradities.

Afbeelding

Wil je deze paardenrassen steunen?
Bezoek onze website, daar hebben wij verschillende manieren staan om bij te dragen aan hun behoud! Of volg en deel onze posts op Instagram

https://www.equinelegacy.minhdanvu.com