Moeders die (weer) een paard willen kopen, ervaringen gevraagd!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ma_lou

Moeders die (weer) een paard willen kopen, ervaringen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:07

Hallo lieve mensen! Ik loop al een tijdje met dit idee rond en merk dat ik behoefte heb aan de ervaringen en verhalen van anderen hierover.
Ik ben inmiddels 40 jaar en heb 2 kids. Mn dochter van 8 rijdt ook. Ik heb vroeger jaren een eigen pony gehad. Daarna een tijd zonder paard(rijden) m'n leven geleid. Inmiddels alweer jaren terug in de paardenwereld. De afgelopen jaren heb ik op maneges gereden, paard van een vriendin, privélessen gedaan etc. Merk dat ik toch niet 100% kan genieten van de paardensport op deze manier. Ik heb echt behoefte aan het opbouwen van een band met een paard en het rijden op mijn eigen manier, dingen uitproberen als bitloos etc. Daarnaast lijkt het me ook super leuk om samen met mijn dochter op een eigen manier bezig te kunnen zijn met paarden. Nu is zij nog jong dus ik ben me er bewust van dat zij misschien over een tijdje weer iets anders wil gaan doen. Het gaat dus voornamelijk om mijn eigen behoefte. Dus... je voelt het al aankomen... ik denk erover om weer een eigen paard te gaan kopen. Ik weet dat dit een grote verandering teweeg zal brengen, qua tijd, kosten, energie. Maar hopelijk krijg ik hier ook veel leuke momenten, liefde en energie voor terug.
Ik ben heel benieuwd of er moeders zijn die dit ook gedaan hebben en hoe dit is gegaan? Laat het me vooral weten :j

Nadir

Re: Moeders die (weer) een paard willen kopen, ervaringen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:21

Leuk, begrijpelijk ook, een eigen paard is gewoon ook veel leuker. Wat wil je precies weten?

Ik was wegens het overlijden van mijn paard en daarna 2 zwangerschappen ook gestopt met rijden. Zelfde als bij jou, mijn dochter ging met 5 jaar rijden. Mama naar de manege en daarna een bijrijdpaard. Maar daar kon ik nooit helemaal mn eigen ding doen. Ik bedacht dat ik zelf wel weer een paard wilde als mijn dochter een jaar of 10 zou zijn, dan konden we allebei rijden. Toch kwam ik mijn droompaard onverwachts tegen toen mijn dochter 8 jaar was en die kon ik echt niet laten staan. Ik ben weer helemaal terug in de paarden en kan me geen leven zonder paard meer voorstellen. Mijn dochter rijdt niet veel, alleen als ze zin heeft, dus het is wel echt mijn ding geworden. Het is veel werk, maar ik zou het zeker doen!

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:21

Ik lees heel graag even mee! Ik ben iets ouder, maar wel ongeveer dezelfde situatie

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:30

Ik zou deze tijd nooit meer aan paarden beginnen....zeker niet met opgroeiende kinderen...De kosten zijn zo enorm geworden...Wij hebben ze aan huis,we hebben ook gezegd als deze dood zijn stoppen we er mee..Nu begint onze leeftijd mee te tellen....Maar vooral de kosten en aan huis alle registratie,s die er nodig zijn om je land te mesten ed..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:39

Hercule kwam toen ik drie kinderen had. Wat heeft hij veel gegeven.
Mennen met het hele gezin, de dochter reed ook , we hadden voor de zoon een paard erbij geleased en die zat ook in de pony club en Hercule ging ook altijd mee op vakantie.
Hij hoorde bij het gezin.
Omdat hij een sobere merens was, was hij niet duur. Als hij maar veel buiten kon zijn en het liefste 24 uur.
Ons is het altijd gelukt om voor scherpe prijs paard te hebben. Of het weer kan weet ik niet. Ik zou die tijd voor geen goud hebben willen missen.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:45

ED --> PP

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:16

Paard wil je dan op een pensionstal stallen? Dat scheelt in elk geval al veel tijd, afhankelijk van wat de stalhouder doet en wat je zelf nog moet doen. Maar bij veel stallen wordt voeren en uitmesten gedaan, kun je ook gerust nog een keer op vakantie.

Eigenlijk is er maar één nadeel aan een eigen paard: het is behoorlijk wat duurder dan punniken of hardlopen of zo. Maar als je het budget ervoor hebt, waarom niet.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:37

Leuke vraag!
Ik zat in dezelfde situatie, en ik heb op mijn 51e mijn (eerste) paard gekocht.

We zijn nu 10 jaar verder en ik heb het paard nog steeds, en ik heb er nooit spijt van gehad. Ik ben dol op hem.

Sinds dochter studeert doe ik het alleen. Ik sta op een doe het zelf stal en daar helpen we elkaar.

Financieel vind ik het goed te doen, ik koop nu bijna geen dure kleding meer, liever via Vinted, en ik koop geen onzin-troep meer, en mode-troep voor mijn paard daar ben ik ook niet gevoelig voor.

Qua tijd...dat is een ander verhaal, er gaat heel veel tijd in zitten, daar moet je je van bewust zijn.

En verder, pas als je zelf een paard hebt leer je gaandeweg alles wat er te leren valt, en dat houdt nooit op.
Zoek goede instructie.

Houd je ons op de hoogte?

Ma_lou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:40

Wat leuk om jullie reacties te lezen! Er zijn dus meerdere die de stap genomen hebben. Ja hoe het echt is weet je pas als het zover is, net als met zoveel dingen. Probeer me wel zo goed mogelijk voor te bereiden.
Ik woon in de Randstad in een rijtjeshuis dus het wordt sowieso een pensionstal. Dat zal ook nog vast een hele zoektocht worden maar mocht het zover komen neem ik daar ook de tijd voor.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:50

Ik heb vroeger altijd eigen paarden gehad, m’n dochters begonnen met rijles en zo ben ik ook weer begonnen.
Ik heb 2 jaar geleden een paard gekocht voor mij en mijn oudste (toen 13 jaar oud) dochter. Helaas bleek dit een mismatch, is mijn dochter er lelijk vanaf gevallen en heeft haar rijbroek aan de wilgen gehangen. Paard is daarna weer verkocht. Ik ben opnieuw op zoek gegaan met mijn middelste dochter (toen 12 jaar oud) en heb voornamelijk geluisterd naar wat voor paard zij wilde. En opeens was ze daar. We hebben kennis gemaakt en hadden er gelijk een goed gevoel bij, net zoals de verkopers.
Mocht mijn dochter toch andere interesses krijgen, dan hou ik er in ieder geval een leuk paard voor mezelf aan over. Hoewel ik dat betwijfel haha…
Ik kan je wel aanraden om het paard ergens te stallen waar je niet elke dag heen moet. Dat kan in combinatie met een gezin nog best wel een uitdaging zijn.

Heide83

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:05

Ik heb sinds eind vorig jaar weer een paard, zes jaar na het overlijden van mijn vorige paard. Als mijn dochter niet ook reed, had ik geen paard meer gekocht. Maar vind het erg leuk om samen te doen. En mijn dochter is oud genoeg om ook alleen naar stal te gaan. Dus ik hoef niet meer elke dag, ook erg fijn. Ik vond het wel lastig om een goede stal en hoefsmid te vinden. Die zijn schaars geworden de afgelopen jaren. En alles is een stuk duurder geworden.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:17

Ik was 38 toen ik mijn eerste paard kocht, na jaren op een manege te hebben gereden. Een paar jaar later hebben we haar laten dekken en had ik er twee. Ook even twee paarden gereden, met een baan, met twee jonge kinderen. En met een man die niets met paarden heeft, maar mij hierin wel erg steunde.

Ja het kost veel tijd, maar wat heb ik er ook veel voor terug gekregen!

Vorig jaar januari is mijn paard overleden, ik dacht er niet meer aan te beginnen, en toch.... ja hoor er staat er weer eentje op stal :)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:49

ChristaMoor schreef:
en toch.... ja hoor er staat er weer eentje op stal :)

Gefeliciteerd *\o/*

Dan mag je denk ik je onderschrift aanpassen ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:46

Van een moeder gehoord: als beide kinderen 2 hobby's doen en je kan dan nog financieel en qua tijd een paard houden, dan doen. :D