Paus krijgt paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Paus krijgt paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-26 16:54

Ik hoorde het vanmorgen pas, is dus niet echt nieuws: Op 15 oktober 2025 heeft Paus Leo XIV een prachtig paard cadeau gekregen van de Poolse Budzistowo- stoeterij. Het is een 12-jarige Arabische schimmel met de naam Proton. Die is gaan wonen in de stallen van het Pauselijk buitenverblijf Castel Gandolfo. Volgens de gever is het een rustig paard. Deze 70-jarige paus heeft voor zijn verkiezing in Peru gewoond en daar ook paardgereden, om zijn in de bergen wonende gelovigen te kunnen bezoeken.

DubbelFun

Re: Paus krijgt paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 17:05

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-26 17:23

DubbelFun schreef:

Bedankt voor deze video! Wat ik niet snap is dat daarin vermeld wordt dat het paard geveild zal worden en de opbrengst naar goede doelen gaan??????? Ik hoorde dat hij naar het pauselijk buitenverblijf zou gaan? Als dat verhaal over veilen waar is dan vind ik dat fout. Het is geen luxe auto die vroegere pausen wel eens kregen en dan inderdaad veilden voor goede doelen.Het is een levend wezen en niet zomaar een cadeau. Ik kreeg door dit paardenverhaal juist weer een beetje het romantische Pausbeeld terug wat ik had van sommige vroegere pausen. Weet iemand of het paard inderdaad is geveild of dat hij een luxe leventje heeft in CastelGandolfo? Waar Leo XIV trouwens best vaak heengaat ?

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 17:28

Van wat ik kan vinden (en wat je ook zelf kunt googlen als ze je zoekt op 'pope leo horse auction' bijvoorbeeld) was het al de bedoeling van de gever dat het paard geveild zou worden en dat de opbrengst naar goede doelen zou gaan. Wat is daar precies fout aan?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-26 17:37

Foaly schreef:
Van wat ik kan vinden (en wat je ook zelf kunt googlen als ze je zoekt op 'pope leo horse auction' bijvoorbeeld) was het al de bedoeling van de gever dat het paard geveild zou worden en dat de opbrengst naar goede doelen zou gaan. Wat is daar precies fout aan?

Dat vind ik dan net alsof het paard een voorwerp is. Het cadeau geven van dieren aan mensen die er niet zelf om verzocht hebben wordt altijd afgeraden omdat het vaak niet goed is voor de dieren.Ik zal het eens googelen, bedankt voor de informatie.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-26 17:46

Ik kan niet vinden of het paard nu geveild is of niet. Wel dat de gever die bedoeling wel had.Als de paus het paard zelf zou houden dan zou ik dat veel mooier en paardvriendelijker vinden. Hij heeft er plek voor (ik zou wel gratis willen gaan verzorgen... :j )

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 18:23