Rocky Mountain horse

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FennyPower

Rocky Mountain horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-26 21:58

Hoi!
Ik heb door pijn klachten met rijden eens gehoor gegeven aan de tips die ik in de jaren heb gekregen ontrent dat IJslanders meestal geen pijnlijke klachten leveren.
Kort terug mij verdiept in dit ras. Heel mooi ras! En tijdens een buitenrit geen pijn ervaren terwijl ik dit met een normaal paard wel ervaar.

Nu recent kwam het ras rocky Mountain voorbij. Ik ken het ras helemaal niet behalve dat het ook speciale gangen heeft.
Ik vroeg me af of hier mensen zijn met een rocky? :)
Op het oog vind ik het geweldige paarden.
Maar hoe zijn ze echt? :)
En wat is het verschil in vergelijking met een IJslander?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 11:06

Ik heb twee IJslanders en een kruising Rocky mountain horse die ook tölt. Behalve de tölt hebben ze in mijn ogen weinig gemeenschappelijk, het zijn totaal andere paarden in vrijwel alles.
IJslanders zijn zelfstandig en die van mij vinden mensen leuk maar zijn geen allemansvrienden. Ze kijken vaak eerst even de kat uit de boom en bepalen dan of ze contact willen. Die van mij laten niet heel makkelijk zien hoe ze zich voelen en één van de twee sluit zich snel helemaal af. Je moet duidelijk zijn om hun medewerking te krijgen maar als je die hebt gaan ze voor je door het vuur. Eén van mijn IJslanders is super bomproof de andere nie. In IJslanders zie ik wel het koudbloed karakter terug.
Mijn Rocky kruising is heel gevoelig en soms onzeker, hij heeft veel begeleiding, steun en bevestiging nodig. Hij is open, contact gericht, nieuwsgierig en vindt eigenlijk iedereen leuk. Hij wil het heel graag goed doen en doet erg zijn best daarvoor. Op mijn bomproof IJslander kon ik relaxter rijden omdat hij heel zelfstandig is met mijn Rocky mountain kruising heb ik meer contact en samenwerking maar heb ik soms wel mijn handen vol.
Zowel mijn IJslanders als Rocky kruising hebben veel loopplust, een hoog basis tempo en een goed uithoudingsvermogen.

Maar goed elke paard is natuurlijk een uniek individu. Dit gaat over mijn paarden maar jij kunt natuurlijk helemaal andere karakters treffen in beide rassen.

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 12:11

Ik heb vier volle Rockies :)
Mijn eerste rmh heb ik 13 jaar geleden gekocht en is nu bijna 14 jaar. Daarnaast heb ik haar 4.5 jarige dochter en nog twee merries van 2.5 en 9 jaar.

Ik ben destijds voor een rmh gegaan omdat ik op zoek was naar een veelzijdig en nuchter buitenrijpaard met extra gang. Ik wou graag een wat groter paard dan een IJslander en vind het karakter van de mountain horses fijner :)
Natuurlijk zit er bij alle paarden verschil in karakter, maar ik kan zeker bevestigen dat de nuchterheid en zelfverzekerdheid klopt. Soms is dat ook best lastig :')
Qua stokmaat zitten mijn volwassen paarden tussen de 1.50-1.60 m, maar er zijn ook zeker kleinere varianten.

Ik heb met mijn oudste merrie veel endurance gereden. Laatste jaar zijn we gefocust op gangenpaarden wedstrijden in Duitsland.

Qua pijnklachten en extra gang heeft het zeker een voordeel. De extra gang zit echt heel fijn.
Maar daar zit wel veel werk in om die gang goed te trainen in taktzuiverheid, wat overigens bij alle gangenpaarden zo is. Het is een aangeboren gang, maar onder het zadel vergt het net als alles bij paarden werk :)

Ik zou een keer rmh gaan ontmoeten en het rijden een keer proberen.
In Nederland is de beste plek daarvoor bij Gangenpaarden Reestdal in Linde. Ik denk dat je daar ook wel een proefrit kunt plannen.
Helaas zijn rmh zeldzaam en gaat het met de aantallen binnen het stamboek niet goed. Dus we hebben zeker enthousiaste mensen nodig :)
Op de Europese tak van het RMHA kun je ook informatie vinden over andere Europese fokkers: https://www.rmhorseclub.eu/

Aantal foto’s van mijn rmh dit najaar/winter

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

troi

Re: Rocky Mountain horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 14:21

In beide rassen is zilver een populaire kleur. Houd er rekening dar die kleur bij homozygoot, oogproblemen oplevert. Bij heteorzygoot is het geloof ik niet zo of minder ernstig, dat weet ik niet precies

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 01:00

troi schreef:
In beide rassen is zilver een populaire kleur. Houd er rekening dar die kleur bij homozygoot, oogproblemen oplevert. Bij heteorzygoot is het geloof ik niet zo of minder ernstig, dat weet ik niet precies

Oh ik ga niet fokken hoor! :)
Kortom heb ook geen eigen paard, maar wie weet wat er in de toekomst op de planning staat wanneer ik een paard wat kan bieden :).

Ik vind het ras gewoon interessant om meer over te horen/lezen etc.

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 01:02

Ginam schreef:
Mijn eerste rmh heb ik 13 jaar geleden gekocht en is nu bijna 14 jaar. Daarnaast heb ik haar 4.5 jarige dochter en nog twee merries van 2.5 en 9 jaar.

Ik ben destijds voor een rmh gegaan omdat ik op zoek was naar een veelzijdig en nuchter buitenrijpaard met extra gang. Ik wou graag een wat groter paard dan een IJslander en vind het karakter van de mountain horses fijner :)
Natuurlijk zit er bij alle paarden verschil in karakter, maar ik kan zeker bevestigen dat de nuchterheid en zelfverzekerdheid klopt. Soms is dat ook best lastig :')
Qua stokmaat zitten mijn volwassen paarden tussen de 1.50-1.60 m, maar er zijn ook zeker kleinere varianten.

Ik heb met mijn oudste merrie veel endurance gereden. Laatste jaar zijn we gefocust op gangenpaarden wedstrijden in Duitsland.

Qua pijnklachten en extra gang heeft het zeker een voordeel. De extra gang zit echt heel fijn.
Maar daar zit wel veel werk in om die gang goed te trainen in taktzuiverheid, wat overigens bij alle gangenpaarden zo is. Het is een aangeboren gang, maar onder het zadel vergt het net als alles bij paarden werk :)

In Nederland is de beste plek daarvoor bij Gangenpaarden Reestdal in Linde. Ik denk dat je daar ook wel een proefrit kunt plannen.
Helaas zijn rmh zeldzaam en gaat het met de aantallen binnen het stamboek niet goed. Dus we hebben zeker enthousiaste mensen nodig :)
Op de Europese tak van het RMHA kun je ook informatie vinden over andere Europese fokkers: https://www.rmhorseclub.eu/

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Wat een leuk clubje!
Wat jammer dat er zo weinig zijn !
Ik zal de stal die jij benoemd eens opzoeken op google!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 03:13

FennyPower schreef:
troi schreef:

Oh ik ga niet fokken hoor! :)
Kortom heb ook geen eigen paard, maar wie weet wat er in de toekomst op de planning staat wanneer ik een paard wat kan bieden :).

Ik vind het ras gewoon interessant om meer over te horen/lezen etc.

Ik denk dat troi bedoeld dat je rekening moet houden met oogproblemen als je voor een zilverappel gaat :)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:38

Ginam schreef:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ik heb helaas mijn laatste Rocky merrie moeten verkopen 3 jaar geleden, maar ik heb jaren meerdere rockies gehad en kan me 100% hierbij aansluiten. Indien je nog niet veel ervaring hebt met het rijden van de extra gangen zou ik aanraden ergens les op gangenpaarden te volgen.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:55

Ik heb 3 rocky mountain horses en 1 kentucky mountain. Ze zijn over het algemeen heel cool in het hoofd en hebben wel veel looplust. 1 van mijn merries is wel wat introvert en terughoudend naar mensen, de anderen zijn erg mensgericht. De tolt zit inderdaad erg lekker, het is verslavend. Ik heb ergens rugklachten en kan alleen nog op gangenpaarden rijden, maar zelfs dan heb ik nog rugpijn. Mijn paarden:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:03

Ik heb ook een Rocky, ook hij is erg lief maar erg onzeker en heeft heel veel ondersteuning en aanmoediging nodig. De extra gang zit wel waanzinnig, maar inderdaad zoals alreeds aangekaart, behoeft ook onderhoud. Mijn Rocky heeft een erg lastige rug, dus een passend zadel was wel een issue, en tevens is hij hypermobiel dus blessuregevoelig.

Afbeelding

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:00

Wij hebben thuis ook 3 Rockys & fokken voor de hobby 1 veulen ongeveer per jaar.

Hier boven word het ras al mooi omschreven voor mijzelf zijn ze binnen het bedrijf ook fijne les paarden & pony's. Ontzettend veelzijdig, ijslander heb ik ook 1 gehad maar was te voorwaarts voor hier.

De Rockys zijn voorwaarts maar worden in mijn beleving niet heet wat gewoon Ontzettend fijn is.

Onze veelzijdige dames

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:05

SeaSide schreef:
De Rockys zijn voorwaarts maar worden in mijn beleving niet heet wat gewoon Ontzettend fijn is.

Er zijn wel wat lijnen die wel wat heet worden en met name gewoon snel willen. Mijn Nova was super braaf, maar soms echt wel irritant te snel. Ik dacht dat het bij haar moeder kwam omdat ze in de US was ingereden, maar haar dochter had het dus precies zo.
Maar nog steeds cool in de kop verder dat wel.

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:24

troi schreef:

Verantwoorde fokkers zullen nooit bewust een homozygoot zilver paard fokken. Bij heterozygoot zilver zijn er geen problemen aangetoond :)
Mijn oudste merrie is een keer in Utrecht bekeken vanwege een infectie bij haar oog en had toen ook geen cystes.

Mrs_Midnight schreef:
Ik heb ook een Rocky, ook hij is erg lief maar erg onzeker en heeft heel veel ondersteuning en aanmoediging nodig. De extra gang zit wel waanzinnig, maar inderdaad zoals alreeds aangekaart, behoeft ook onderhoud. Mijn Rocky heeft een erg lastige rug, dus een passend zadel was wel een issue, en tevens is hij hypermobiel dus blessuregevoelig.

[ Afbeelding ]

Ik kan je Wow zadels van harte aanraden. Ik heb er nu op twee paarden een liggen en ga dit jaar voor een derde bij mijn 4.5 jarige. Nieuw zijn ze vrij prijzig, maar je kunt ze ook mbv een fitter tweedehands aanschaffen. Ze geven veel schouder vrijheid en zijn ook goed aanpasbaar.

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:26

Ginam schreef:
troi schreef:

Verantwoorde fokkers zullen nooit bewust een homozygoot zilver paard fokken. Bij heterozygoot zilver zijn er geen problemen aangetoond :)
Mijn oudste merrie is een keer in Utrecht bekeken vanwege een infectie bij haar oog en had toen ook geen cystes.

Mrs_Midnight schreef:

[ Afbeelding ]

Ik kan je Wow zadels van harte aanraden. Ik heb er nu op twee paarden een liggen en ga dit jaar voor een derde bij mijn 4.5 jarige. Nieuw zijn ze vrij prijzig, maar je kunt ze ook mbv een fitter tweedehands aanschaffen. Ze geven veel schouder vrijheid en zijn ook goed aanpasbaar.

Ik heb nu een Strartrekk Western Comfort, heerlijk zadel.

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:58

Ginam schreef:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Wat grappig! Je foto is uitgelicht na aanleiding van dit topic!

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:02

Wat leuk dat er toch nog wat Bokkers zijn met een rocky! :)

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 05:19

Prachtige paarden komen hier voorbij! Bij sommige rassen zie je verhoogde kans op bepaalde aandoeningen, zijn die er bij de rmh ook? Zo ja, waar moet je op letten?

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13 min geleden

AdemoJoey schreef:
Prachtige paarden komen hier voorbij! Bij sommige rassen zie je verhoogde kans op bepaalde aandoeningen, zijn die er bij de rmh ook? Zo ja, waar moet je op letten?

troi schreef:

Jaa, het bovenstaande wat ik dus nu geleerd heb uit dit topic :)