Paard likt lippen in buurt van ander paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Paard likt lippen in buurt van ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 02:17

Hallo! :wave:

Ik vraag me af wat het gedrag van mijn paard betekent, wie weet dat iemand dit hier herkent?

Gisteren heeft een van de paarden op stal een tandartsbezoek gehad en is er o.a. een tand getrokken. Paard mocht even bijkomen op de paddock welke grenst aan het weiland van mijn paard.

Paarden 'kennen' elkaar niet. Er zit normaliter een weide tussen hun beide kuddes.

Mijn paard heeft zeker 5 minuten staan likken naast het andere paard. Ik dacht eerst dat hij zand stond te likken maar toen ik nog eens goed keek deed hij dat niet.

Is dit omdat hij ook die pijn kan voelen, of misschien om hem op de een of andere manier comfort te geven?

Ik heb hem na 5 minuten weggehaald omdat ik me een beetje zorgen maakte omdat ik dit gedrag nooit eerder heb gezien, (PANIK!! Koliek!!) maar toen deed hij weer gewoon normaal.

Hoop dat de video werkt:

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 03:01

Ik denk dat hij het probeert te begrijpen. Ruikt dat andere paard naar iets raars, dat jouw paard de verdoving kan ruiken oid? Als hij oraal is ingesteld, wat ruinen en hengsten vaker zijn dan merries, en hij dus zijn mond gebruikt om zich te oriënteren in de wereld, probeert hij misschien op die manier te begrijpen wat hij ruikt en/of wat het andere paard aan het doen is?

Wat doet hij als hij zelf bij de tandarts is geweest? En hoe reageerde hij toen je 'm bij dat andere paard weghaalde? Bij niet willen meelopen/ omkijken/hinniken zou je eerder denken aan bezorgdheid om dat paard. Als hij dat niet deed lijkt het me meer voor de hand liggend dat hij probeerde te onderzoeken/begrijpen wat er aan de hand was.

Appel_33

Re: Paard likt lippen in buurt van ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:33

Mijn ruim doet dit ook, maar dan ook echt met alles, met rijden, vaak na een oefening, contact maken met andere paarden, als die uit zijn plaat is gegaan, als die eten krijgt, als we met de trailer weg gaan, enz. Heb het idee dat het zijn manier is om te gronden zeg maar, spanning af laten vloeien. Gaat keurig ieder jaar naar de tandarts.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:49

Appel_33 schreef:
Mijn ruim doet dit ook, maar dan ook echt met alles, met rijden, vaak na een oefening, contact maken met andere paarden, als die uit zijn plaat is gegaan, als die eten krijgt, als we met de trailer weg gaan, enz. Heb het idee dat het zijn manier is om te gronden zeg maar, spanning af laten vloeien. Gaat keurig ieder jaar naar de tandarts.

Bij mijn pre is het inderdaad ook een ding van spanning afvloeien. Merk het als we bijvoorbeeld langs iets engs oid lopen, zodra hij daar voorbij is gaat hij zijn lippen likken.

Gini

Re: Paard likt lippen in buurt van ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:09

Ik denk dat het een soort overspronggedrag is. Door de verdoving staat het andere paard er een beetje raar bij, doet niets, reageert niet. Kan zijn dat jouw paard dat toch wel spannend vond en dat op deze manier toonde.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:23

Bijzonder als je paard het likken hierna nooit meer laat zien dan denk ik wel dat hij mee voelde.

Friezenkind

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:25

Mijn merrie doet dit om spanning af te vloeien.
Dat is een Spaanse dame die heel mondig/happig is.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 08:35

Koper schreef:
Ik denk dat hij het probeert te begrijpen. Ruikt dat andere paard naar iets raars, dat jouw paard de verdoving kan ruiken oid? Als hij oraal is ingesteld, wat ruinen en hengsten vaker zijn dan merries, en hij dus zijn mond gebruikt om zich te oriënteren in de wereld, probeert hij misschien op die manier te begrijpen wat hij ruikt en/of wat het andere paard aan het doen is?

Wat doet hij als hij zelf bij de tandarts is geweest? En hoe reageerde hij toen je 'm bij dat andere paard weghaalde? Bij niet willen meelopen/ omkijken/hinniken zou je eerder denken aan bezorgdheid om dat paard. Als hij dat niet deed lijkt het me meer voor de hand liggend dat hij probeerde te onderzoeken/begrijpen wat er aan de hand was.

Hij zal vast anders geroken hebben ja. Mijn paard laat dit niet zien als hij zelf naar de tandarts is geweest, zoals ik al zei dit gedrag heb ik nog nooit gezien bij hem.

Hij wilde wel mee, maar hij gaat sowieso altijd graag mee.

Appel_33 schreef:

Mijn paard doet dit dus normaal nooit, vandaar mijn vraag hier. Ik ken dit niet van hem.

Gini schreef:
Ik denk dat het een soort overspronggedrag is. Door de verdoving staat het andere paard er een beetje raar bij, doet niets, reageert niet. Kan zijn dat jouw paard dat toch wel spannend vond en dat op deze manier toonde.

Hij kwam alleen zelf naar dit paard toe, en had alle mogelijkheid om weg te lopen en verderop hooi of gras te gaan eten. Zijn weidegenootje bleef ook gewoon verderop staan..

Wel leuk al die verschillende interpretaties. :j

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:45

Gini schreef:

Dit is, aansluitend op de situatie, wel het meest aannemelijk. Alleen denk ik meer aan een kalmerend signaal i.p.v conflictgedrag. Dat is alleen te beoordelen als we de reeks gedragingen achter elkaar kuinnen zien, denk ik (of het escaleert of juist niet).

Het wordt in dat geval tongelen genoemd.

In deze context is het aannemelijk dat het niet direct verband houdt met lichamelijk ongemak, want hij deed het immers alleen op die ene plek naast het andere paard dat zich anders gedroeg dan normaal. Dat is inderdaad wellicht dan minder overzichtelijk, voorspelbaar en controleerbaar voor hem of het andere paard en geeft een mate van stress.

Spanning (stress) in deze situatie is natuurlijk een groot woord, haha, maar = niet begrijpen wat het andere paard doet en dus zichzelf proberen te kalmeren (kalmerend signaal of conflictgedrag) óf juist het andere paard proberen te kalmeren (kalmerend signaal). Dus dan is het inderdaad bedoelt om de situatie comfortabeler te maken.

Je video is natuurlijk veel te kort om écht objectief te kunnen kijken, hihi, maar je ziet hem ook veel knipperen als hij zijn hoofd hoger houdt. Hij kijkt daarbij ook even weg van de situatie (dat zou een afstandsvergrotend signaal kunnen zijn, maar lastig te beoordelen).

Het enige andere wat ik me kan bedenken is; heeft hij met zijn mond fysiek contact gehad met het andere paard? Wellicht is het dan een reactie op een rare smaak dat door de tandartssessie is veroorzaakt. Reactie op geur zou ook goed kunnen.