Soms het plezier kwijt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IndianSu

Soms het plezier kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-26 14:40

Wie van jullie herkent dit? Elk jaar, vaak in de winter, heb ik een periode dat ik nog maar weinig plezier beleef aan de paarden. Ik heb een eigen paard waarmee ik voornamelijk buitenritten rijd. Wedstrijden heb ik nooit gereden en wil ik ook niet. Mijn paard staat volpension op een half uur rijden. Daarnaast heb ik een drukke baan, een eigen huis en een (poging tot) sociaal leven. Dat is soms best puzzelen en dat draagt er ook wel aan bij dat ik soms twijfel of ik dit in deze fase van mijn leven nog wil.

In de winter is het vaak slecht weer, sneeuw, bevroren bodem etc waardoor ik nog maar weinig tot rijden kom. Als ik dan wel ga rijden is het vaak niet leuk omdat paard dan lastig is door zo lang stil te hebben gestaan (paard komt wel hele dagen buiten). Iedere keer ga ik dan weer twijfelen of de hoeveelheid geld en tijd die het kost het nog wel waard is. Natuurlijk ben ik gek op mijn paard. Maar een leven zonder paard klinkt soms ook wel aantrekkelijk.

Is er iemand die dit ook wel eens heeft? En heeft iemand wellicht advies?

anjali

Re: Soms het plezier kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 14:44

Dit is vrij normaal in de winter .Als het straks weer lente wordt komt het genieten van en met je paard weer terug.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 14:53

Winter is gewoon poedersuiker en doorbikkelen tot het savonds weer licht wordt en het niet of ijskoud of kletsnat (of beiden) is

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 14:57

Heel herkenbaar ja, sinds ik geen paard mee heb denk ik ook in maart 'oh is het nu al lente dat ging snel' terwijl met paard de winters eindeloos leken te duren. Als je paard daar lekker buiten komt en je niet lijkt te missen, dan zou ik gewoon regelmatig even lekker gaan poetsen en accepteren dat je een maand of 3-4 veel geld betaald voor een soort dure eigenwijze stuiterende geit. Het alternatief is kiezen voor een luxe(re) stal met een binnenbak, maar dat zijn vaak niet de stallen waar je paard ook lekker jaarrond hele dagen naar buiten kan.

Gee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 14:58

En als je een bijrijdster neemt voor 1, 2 of 3 dagen?

paardjebont

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 15:00

Ik denk dat (als ik dat mag zeggen) iedereen in de winter wel last heeft van een winterdip(je) doordat de dagen korter zijn, en er gewoon niet zo veel dingen zijn om naar uit te kijken na de feestdagen, want iedereen moet weer aan het werk. Dus het is natuurlijk ook logisch om een paardenwinterdip te hebben. Wat er aan bij kan dragen is dat je paard wel op afstand staat, en je dus ook nog eens, terwijl het misschien al donker is, een uur op en neer moet... als je dan ook nog een heel fris paard hebt waar je niet vaak mee kan rijden dan is de drempel helemaal groot, en dat snap ik wel. Mijn tip: er staat in je bericht dat je paard in volpension staat, dus het is ook oké als je een dagje niet gaat. Misschien mis je dan je paard wat meer waardoor je er de volgende dag wel weer heen wilt, en voelt het niet als een verplichting om elke dag te gaan. mijn tweede tip: misschien is er in de buurt van je paard een oplossing om ergens in een binnenbak te rijden, of kan wandelen een leuke uitkomst bieden.

Gelukkig is de winter over 2 maanden voorbij, worden de dagen weer langer en verdwijnt de vieze drap die modder heet :+ . Ik hoop dat mijn twee tips nog iets van waarde hebben.. en succes met je paard!

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-26 15:07

Best fijn om te lezen dat meer mensen dit hebben, ik voelde me af en toe al een slechte paardeneigenaar.

@Gee: dat zou ik wel willen maar gaat helaas niet, ik sta privé aan huis en mijn stalhouder wordt niet heel blij van meer mensen regelmatig op het erf.

@paardjebont: ik ga nu al niet elke dag, dat red ik niet met mijn werk en niet qua energie. In een goede week red ik het om 3 keer te gaan, een slechte week helaas nog minder. In de winter mis ik het dan vaak niet eens, waardoor ik me weer erg schuldig voel. Vandaar ook mijn twijfels of ik hier nog mee door moet gaan.

Gee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 15:40

Misschien moet je het toch nog maar eens met die stalhouder bespreken. Geef gewoon rustig aan wat er speelt.
Als het een rustig iemand is, die in plaats van jou komt, zijn er niet meer mensen op het erf. Ja, misschien in het begin als je de betreffende persoon wegwijs maakt, maar daarna hoef het geen toch geen issue te zijn.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 15:45

Ik zou eerst maar eens beginnen met je niet schuldig voelen en heel rationeel wat mist jou paard als jij niet komt?
Hij komt buiten
Hij krijgt hooi
Hij krijgt voeding
Hij krijgt water
Staat niet in een smerige stal
En is niet van jou afhankelijk om naar buiten te gaan
Hij heeft andere paarden .

Misschien kun je je juist focussen om de druk er wat af te halen. Je moet niks. Je paard is vast ook gelukkig zonder dat jij langs komt. Als de verplichting eraf is dan voel je het minder als moetje en is er misschien ruimte om te genieten als je wel even heen gaat

Sabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 15:48

Ja herkenbaar. Ik ben gestopt met paarden. Natuurlijk wordt het in het voorjaar weer leuk(er), maar dat weegt voor mij niet op tegen maanden lang geen plezier en wel de lasten.

Mystic_Dawn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 15:54

Ik snap je gevoel! Ik zit denk ik in een heel vergelijkbare situatie; paard staat in volpension dus die staat lekker met vriendjes en wordt goed verzorgd, ikzelf heb een baan en een (poging tot) sociaal leven en inderdaad in de winter zijn er weken dat ik mezelf zo schuldig voel dat ik niet ga rijden of wandelen (ik kan alleen maar buitenrijden wegens een oude peesblessure, dus in de bak is sowieso geen optie).

Bij mij komt het weer terug als ik weer heerlijk op de rug van het beestje zit en de vogeltjes hoor fluiten. Heel cliché. Afgelopen weekend had ik echt een (vals) voorjaarsgevoel maar had echt zoiets van: ja, hier doe ik het voor. Paard genoot ook enorm, al was ze enorm aan en moet ik haar er goed bijhouden, anders zou ze de hele route vol gas geven. Is echt wel handelbaar, maar aan een lange teugel een avondritje maken zit er in de winter niet in.
De weken ervoor heb ik 2 weken niet gereden of gewandeld en voelde me daar ook slecht over. Ben toen wel langsgegaan voor een knuffel maar dat voelt dan toch ook nutteloos.

Ik zou zeggen, wacht met hoe je je over twee a drie maanden voelt. Heb je dit in de zomer met mooi weer ook, dan is het misschien beter een nieuwe hobby te zoeken. Maar als je dan echt weer met volle teugen geniet, zou ik de winter accepteren en de mooie dagen als lichtpuntje zien.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 16:41

Hij staat volpension, dan hoef je toch niet te gaan als je geen tijd of zin hebt?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 16:46

Ik heb een bijrijdster. Of eigenlijk we hebben 2 paarden en 2 bijrijdsters die beiden zeer gedreven zijn. Zodoende is er ook in de winter geen extreme druk en krijgen we het altijd rond dat ze genoeg beweging krijgen. Voordeel is wel dat wij ze ook in 2span mee kunnen nemen. Soms is het bikkelen maar eigenlijk zijn we alle 4 behoorlijk winterhard dus dat lukt altijd wel.
Bij elke winter veel twijfelen zou het idd wat mij persoonlijk betreft wel een dure hobby zijn.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 17:13

Paarden in de winter is ook gewoon niet leuk :brr: . Al helemaal niet als je alleen 's avonds in het donker naar stal kunt gaan. Misschien een idee: ik had echt de schurft in met die sneeuwperiode en heb toen de cursus "No matter the weather" van Gabi Neurohr gekocht. Het zijn 77 oefeningen en spelltjes die je kan doen naast je paard. Gaat van heel nuttige oefeningen die het paard gymnasticeren tot complete onzin zoals het onderscheiden van gele en blauwe objecten. Heel leuk om op een andere manier bezig te zijn met je paard en mijn paard werd er erg enthousiast van. Misschien helpt zoiets om de winter toch een beetje leuk door te komen.

Kon even geen betere link vinden, maar hier heb je een indruk. https://my.operationdreamhorse.com/pp2- ... her-paypal

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 17:53

Daar heb ik ook heel erg last van.
Het is koud vies en alles is klam en vochtig.
Vroeg donker.
Soms moet ik mij echt uit huis slepen weg van de warme kachel om de paardjes te doen.
Ze staan aan huis dus elke dag werk.
Yup ze hebben meer vrij en het jonge ruintje van 3,5 hoeft helemaal niet veel te doen in de winter.
De merrie probeer ik wel te rijden.
Maar als het regent....toedeledoki.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 17:58

Herkenbaar, maar ik weet ook dat het weer beter wordt. Letterlijk en figuurlijk. Dus het is even doorbikkelen tot het lente is.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 18:01

Ik heb dat dus niet meer sinds we binnenbaan hebben..

Vind bepaalde dingen wel jammer. Zoals het toch nog naar buiten moeten om buiten te zetten, binne halen, kruiwagen legen.. maar dat is prima te overzien. Denk zelfs dat ik hitte erger vind dan winter........

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 18:12

Omdat ik ze aan huis heb is dat gevoel er wat minder omdat ik de deur uit kan stappen voor een lekkere knuffel. En dat maakt al zoveel goed.
Maar als je daarvoor een half uur moet reizen, is dat toch wel even heel wat anders.

Inde tijd dat ik nog op Pension stond reed ik nog wel wedstrijd en dat was misschien maar goed ook, toch die stok achter de deur.
Wat de donker en de kou in voor een les was echt niet mijn hobby dan.

Dus ja, denk dat vele het herkennen.

Maar zoals gezegd, staat je paard met vriendjes buiten.
Kan hij daar ook lekker zijn energie krijgt en betekend vol pension dat de stalhouder ook zijn stal weer mooi maakt of paddock.
Dan kun je gerust eens thuis blijven, lekker op de bank onder die deken.

Maar vervolgens kan niemand voor jou beslissen of deze tijd van het jaar voor jou te lang duurt of niet.
En je voor toch een hele dure hobby misschien te weinig terug krijgt.
En dat je zegt, nou voor dat geld ga ik liever lekker op vakantie in de winter op naar de zon :)

Dat weet jij alleen.
Maar dat het nu een mindere tijd is voor de paardenhobby, zullen vele wel met je delen.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 18:22

Precies.
En als je dan van beiden een heerlijk warme kus krijgt na gedane arbeid is mijn dag weer top.

Afbeelding
Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 18:25

Oh bah ja, dat herken ik. Heb echt een grote hekel aan de winter. Waterkoud , nat, blubber, donker… mij niet bellen.
Dagelijks mest ik ze uit en geef ik ze eten, maar meer gebeurd er niet. Of het moet eens een zonnige dag zijn. Gelukkig zijn die van mij merries en meestal winters drachtig, dan hoeft het ook niet :+

Voel je niet schuldig hoor zolang die z’n verzorging en behoeftes maar krijgt. Het is bijna weer lente, even volhouden!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 19:23

Het is logisch je in de winter minder gemotiveerd bent. De dagen zijn kort en het is koud. Niet fijn om na je werkt nog eens de deur uit te moeten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 19:50

Als ik er ben en zoals gisteren lekker heb gewerkt met mijn grote vriend kan ik er ook heel blij mee zijn. Maar de drempel om te gaan is echt wel groter in deze tijd van het jaar. Sowieso alles wat je aan moet trekken in de winter voor je eindelijk de deur uit kan :brr:

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 20:09

Aan de reacties hierboven is het wel snel zichtbaar dat de winter toch vaak zwaarder valt met een eigen paard. Zeker met de kou, meer regen, kortere dagen. Het telt gewoon op.

Desalniettemin wil ik wel even delen dat ik vanuit mijn bedrijf heel veel mensen tegenkom die dit herkennen, maar waarbij de oorzaak wat dieper ligt dan 'het is gewoon winter'.. Het kan ook echt een teken zijn van overbelasting die er in de zwaarste maanden extra duidelijk uit komt. Als ik lees van je drukke baan, reistijd, sociale wensen/verplichtingen en een eigen huis is dat ook echt niet gek..

Ik heb het zelf ook gehad dat mijn paard verzorgen steeds zwaarder aanvoelde. Voor mij lag overbelasting ook echt ten grondslag, maar dan vanwege toen nog onontdekte AuDHD en een hele toxische werksfeer. Dat was best heftig en begon me echt af te vragen of een paard wel paste. De oplossing lag echter niet in een paard verkopen, maar in mijn hele leven onder de loep nemen en echt die balans herstellen. Toen ik erachter kwam dat mijn lichamelijke problemen en de toxische werksfeer de oorzaak waren kon ik opeens weer heel anders naar de situatie kijken. Ik help denk ik daarom maar al te graag anderen om hier ook orde in te scheppen.

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-26 09:00

Bedankt voor alle reacties!

Ik realiseer me dat sommige dingen het voor mij wellicht makkelijker zouden kunnen maken. Zoals de afstand en de aanwezigheid van een binnenbak. Daar denk ik soms ook wel over na, maar het is helaas niet zo simpel. Bij mij in de buurt zijn alle goede stallen vol met lange wachtlijst (sta ik wel op) en op de kleine privé plekjes komt bijna nooit plek. Verder ken ik hier geen enkele stal die én een binnenbak heeft én waar de paarden in de winter voldoende buiten komen. En mijn paard staat nu gewoon erg goed, veel buiten en goed hooi etc. En ik heb zoveel vertrouwen in de zorg dat het wat dat betreft echt niet erg is als ik minder vaak kom. Evt toch een bijrijder kan ik misschien nog wel eens ter sprake brengen.

@Celebi: jouw werk klinkt wel erg interessant (heb even op je site gekeken). Kun/wil je hier iets delen over wat je dan precies doet? Ik denk verder niet dat ik per se overbelast ben: ik heb een leuke baan voor 32 uur en vergeleken met andere mensen heb ik denk ik heel weinig sociale verplichtingen - ik zeg die juist vaak af voor het paard en dat wringt soms, vooral als het plezier dan ook een beetje weg is. Wel heb ik een chronische ziekte waardoor ik minder energie heb, maar in de loop der jaren heb ik mijn leven daarop aan kunnen passen waardoor ik er niet echt last meer van heb.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 09:05

IndianSu schreef:
Wie van jullie herkent dit? Elk jaar, vaak in de winter, heb ik een periode dat ik nog maar weinig plezier beleef aan de paarden. Ik heb een eigen paard waarmee ik voornamelijk buitenritten rijd. Wedstrijden heb ik nooit gereden en wil ik ook niet. Mijn paard staat volpension op een half uur rijden. Daarnaast heb ik een drukke baan, een eigen huis en een (poging tot) sociaal leven. Dat is soms best puzzelen en dat draagt er ook wel aan bij dat ik soms twijfel of ik dit in deze fase van mijn leven nog wil.

In de winter is het vaak slecht weer, sneeuw, bevroren bodem etc waardoor ik nog maar weinig tot rijden kom. Als ik dan wel ga rijden is het vaak niet leuk omdat paard dan lastig is door zo lang stil te hebben gestaan (paard komt wel hele dagen buiten). Iedere keer ga ik dan weer twijfelen of de hoeveelheid geld en tijd die het kost het nog wel waard is. Natuurlijk ben ik gek op mijn paard. Maar een leven zonder paard klinkt soms ook wel aantrekkelijk.

Is er iemand die dit ook wel eens heeft? En heeft iemand wellicht advies?

Tja, jij rijdt voornamelijk in het bos voor je ontspanning denk ik en dat is in de winter gewoon inderdaad veel lastiger. Wat je wel zou kunnen doen als paard een tijdje stil heeft gestaan is eerst weer een beetje oppakken aan de longe, dat is ook eerlijker voor het paard. Ik denk dat het belangrijk is om te kijken waar je wel plezier uit kunt halen als je niet het bos in kunt. Er zijn ook zat andere dingen die je kunt doen met een paard, grondwerk, wandelen etc.