Twijfels opnieuw eigen paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Twijfels opnieuw eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-26 11:20

Hi bokkers!

Dit topic dient vooral voor mezelf om het even van me af te schrijven, en als er bokkers zijn die mijn situatie herkennen hoor ik ook graag jullie meningen!

Voor diegenen die het verhaal van mij en mijn pony nog niet kennen, hier een beknopte samenvatting: Ik heb haar in 2019 gekocht als rijpony en 3 jaar lang vele solo buitenritten gemaakt. Ze is daarna beleerd voor de wagen omdat ik last kreeg van mijn knieën, en dit vond ze nog leuker dan de ritten ook nog. Eind 2024 begonnen haar PSSM symptomen meer op te spelen en kon ik het voor mezelf niet meer verantwoorden om haar hier in Nederland te houden, dus is ze net voor de kerst verhuisd naar Frankrijk.

Hier doet ze het super goed op de combinatie 24/7 buiten op weides met gras en hooi dat heel laag in suikers is. Van een pony die andere paarden niet kon uitstaan naar een pony die gelukkig leeft in een grote kudde zonder nog maar iets te moeten (behalve braaf zijn bij de smid, da en tandarts dan haha). Ze is dus nog steeds van mij en kost me nog steeds 2000+ per jaar, alleen zie ik haar niet meer en kan maar een paar dagen per jaar van haar genieten.

Ze staat er dus nu dik een jaar, en na een aantal verzorgpaarden hier gehad te hebben merk ik dat ik ze allemaal met haar vergelijk en de klik die ik met haar had mis. Ik stap op de koets bij mensen die stuk voor stuk ontzettend aardig zijn, maar merk dat al deze paarden bijvoorbeeld niet braaf stilstaan voor de koets. Nala daarentegen stond als aan de grond genageld totdat ze een commando kreeg, dus ik merk dat ik hier erg gespannen/nerveus van word. Om maar een voorbeeld te noemen waarin ik haar mis. Maar ook het letterlijk kunnen denken wat zij denkt en verwachten wat ze zou gaan doen mis ik. Al weet ik dat het oneerlijk is om te vergelijken hoe op elkaar ingespeeld je bent bij een paard dat je al 3+ jaar onder het zadel leerde kennen en een paard dat je pas net kent.

Ik mis de zorgen die ik om Nala had absoluut niet. Ook mis ik het gevoel van dwingen niet waarmee we iedere rit begonnen. Vanwege haar spierpijn door haar PSSM moesten we haar aan het begin van iedere rit dwingen (soms zelfs met (voor mijn gevoel) overmatig gebruik van de zweep) om door te lopen zodat ze warm werd. Was ze eenmaal warm gelopen liep ze als een speer op de kleinste hulpen. Maar toch tob ik over een zekere mate aan "learned helplessness" die erbij kwam kijken. Ook nu als ik bij andere mensen op de koets zit denk ik, wil het paard dit wel? Heeft het er echt lol aan? Al weet ik ook weer dat een paard op de meeste nederlandse stallen niet aan zijn dagelijkse beweging toekomt als er geen mens bij komt kijken die ernaar vraagt, om het zo maar even te zeggen.

Zoals je wel kunt lezen, zit ik flink in de knoop :')

En toch kruipt mijn paardenbloed waar het niet gaan kan en neig ik naar opnieuw een pony hier in de buurt, liefst een shetlander. Ik houd van het koppige karakter. Maar dan zit ik weer met wat ik er dan mee zou doen. Want het gros van de shets wordt dik van lucht en als ik er dan "alleen maar" mee zou gaan wandelen voel ik me weer schuldig tegenover mijn hond, want hij wil ook graag wandelen, ookal loopt hij al tussen de 1,5 en 2 uur per dag :j

Ik mis de band die je met een pony die echt van jezelf is krijgt, en ook de mensen om me heen op de meeste stallen. Ook vond ik het altijd geweldig om gezellig te gaan mennen, maar twijfel daarin dus juist weer hoe leuk ik het vond en hoe leuk het paard het eigenlijk vond, zeg maar. Ik weet dat ik hier veel meer over nadenk dan de gemiddelde paardenmens, en ik zou soms zelfs terug willen naar mijn manegetijd. Oh leuk, ik mag op die en die pony rijden! Vind de pony dat wel leuk? Past het zadel wel? Het hoofdstel? Het bit? Zijn de hoeven wel optimaal? Heeft de pony die dag al gereden? Krijgt hij genoeg rust? Is hij goed op gewicht? Komt hij genoeg buiten? Daar dacht je niet over na... je kon gewoon genieten.
Laatst bijgewerkt door Nala op 19-01-26 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 11:24

Ik kan alleen maar adviseren doe het niet. :n Misschien een beetje brute mening maar je hebt zo geworsteld met Nala. En je weet niet wat je opnieuw terugkoopt. Dat kan net zo goed ook niet lekker uitpakken. En dan zit je met twee dieren en dubbele kosten. En het vinden van een goede pensionstal in nederland wordt steeds lastiger als je niet enorme bedragen wilt of kunt betalen aan stalgeld.

Misschien je eisen wat loslaten. Andermans paarden andermans problemen. En perfectie bestaat eigenlijk niet. Ik zou zelf doorgaan met verzorgen of meegaan met andermans paarden en de eigen paardendroom voor nu loslaten

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-26 11:33

karuna schreef:
Ik kan alleen maar adviseren doe het niet. :n Misschien een beetje brute mening maar je hebt zo geworsteld met Nala. En je weet niet wat je opnieuw terugkoopt. Dat kan net zo goed ook niet lekker uitpakken. En dan zit je met twee dieren en dubbele kosten. En het vinden van een goede pensionstal in nederland wordt steeds lastiger als je niet enorme bedragen wilt of kunt betalen aan stalgeld.

Misschien je eisen wat loslaten. Andermans paarden andermans problemen. En perfectie bestaat eigenlijk niet. Ik zou zelf doorgaan met verzorgen of meegaan met andermans paarden en de eigen paardendroom voor nu loslaten

Dit houdt me inderdaad nog het meeste tegen op dit moment. Ik ken geen enkele stal in de buurt waar ik mijn pony dan met een gerust hart zou neerzetten. Bij sommige vanwege de faciliteiten voor de paarden, bij sommigen vanwege het management, en bij die waar wel alles goed geregeld is vanwege de anderen die er hun paarden hebben staan _O-

Ofja toch, bij de overbuurman. Maar dan zou ik er meteen weer 2 aan moeten schaffen omdat hij geen vreemden op zijn erf wil, wat ik ook heel goed kan begrijpen.
Laatst bijgewerkt door Nala op 19-01-26 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 11:34

Kun je niet heel gericht gaan zoeken tot je de perfecte eigenaar en paard hebt gevonden? Want als je het perfecte paard zou kunnen kopen, zou je hem ook kunnen vinden maar dan in het bezit van een ander

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 11:36

Tenzij je een berg geld over hebt,ben ik het helemaal eens met de post van Karuna.
Een eigen pony, eigen problemen. En zo te lezen is rijden voor jou ook belangrijk. Dan is een kleine pony geen echte oplossing.
By the way: Je weet ook nog niet welke kosten er nog komen bij Nala als ze ouder wordt.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-26 11:40

Dorine92 schreef:
Kun je niet heel gericht gaan zoeken tot je de perfecte eigenaar en paard hebt gevonden? Want als je het perfecte paard zou kunnen kopen, zou je hem ook kunnen vinden maar dan in het bezit van een ander

Ik denk dat dat ontzettend lastig gaat worden. Mijn ideaalbeeld daarin is iemand met 2 paarden die zelf graag gaat buitenrijden/wandelen waarbij ik dan met het andere paard mee kan gaan wandelen. Maar dat lijkt me ontzettend lastig te vinden.

senna21 schreef:
Tenzij je een berg geld over hebt,ben ik het helemaal eens met de post van Karuna.
Een eigen pony, eigen problemen. En zo te lezen is rijden voor jou ook belangrijk. Dan is een kleine pony geen echte oplossing.
By the way: Je weet ook nog niet welke kosten er nog komen bij Nala als ze ouder wordt.

Puur uit interesse omdat ik dat niet bewust geschreven heb en het ook niet zo is: Waar haal je uit mijn OP of reactie dat rijden/mennen voor mij belangrijk is?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 11:46

Nala schreef:
Dorine92 schreef:

Ik denk dat dat ontzettend lastig gaat worden. Mijn ideaalbeeld daarin is iemand met 2 paarden die zelf graag gaat buitenrijden/wandelen waarbij ik dan met het andere paard mee kan gaan wandelen. Maar dat lijkt me ontzettend lastig te vinden.

Lastig, maar niet onmogelijk.
En je kunt ook nog zelf een paard bijrijden en dan samen met een stalgenoot buitenritten maken. Misschien zijn er wel paarden die bijv te dik zijn of snel hoefbevangen worden. Dan is het voor zo'n eigenaar super als het dier veel kilometers maakt buiten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 11:47

Als ik je eerlijk en goedbedoeld advies moet geven, zou ik het nu niet doen. Je legt de lat voor jezelf en voor een pony erg hoog, bijna richting perfectie, en die bestaat helaas niet. Daardoor is de kans groot dat de mindere punten sneller opvallen dan de mooie, en dat het plezier naar de achtergrond verdwijnt.

Ik denk dat je jezelf daarmee opnieuw veel zorgen op de hals haalt, waardoor het lastig wordt om echt te genieten.

Bovendien is het nooit te zeggen dat een nieuwe pony niet ook weer gezondheidsproblemen of andere uitdagingen met zich meebrengt.

Daarnaast heb je Nala nog, die ook nog meer kosten kan geven in de toekomst.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 11:48

Ik heb een aantal maanden geleden mijn eerste echte eigen paard gekocht, hiervoor wel altijd paarden in de familie gehad en ook een paard die ik als eigen beschouwde, maar dit is nu echt mijn eigen. Ik merk ook dat ik haar vergelijk met de ruin waar ik voorheen op reed. Dingen die ik met hem kon doen en die ik met haar (nog) niet kan. Het zijn totaal verschillende paarden, waarbij de ruin echt mijn aller beste vriend was, geen stap verkeerd zette en echt het perfecte paard voor beginners was; liever lui dan moe, rustig in het koppie en je kon er letterlijk alles mee. Zo vertrouwd! En nu met mijn huidige merrie, ze reageert voor ze nadenkt en dan ook meteen heftig. Heeft al een paar keer naast me staan springen, benen van de grond etc. Qua omgang echt wel lief, loopt braaf met je mee wanneer ze zich vertrouwd voelt, vind het heerlijk om alle aandacht te krijgen. Vriend die geen paardenman is kan met haar lopen, stalgenoten die gek op haar zijn. Ze heeft een bijzonder karakter en is precies het tegenover gestelde van mijn ruin := Ik zal veel werk van haar hebben wanneer ze weer aan het werk kan, ze zal niets gratis geven maar ik denk dat het onze band uiteindelijk nog veel sterker zal maken dan die ik met mijn ruin had, juist omdat ik er veel meer werk van heb en ook door haar wordt uitgedaagd om beter te doen.

Ik denk daarom wel dat je het opnieuw moet proberen, als je er tenminste financieel en emotioneel klaar voor bent :j

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-26 11:55

Dorine92 schreef:
Nala schreef:

Lastig, maar niet onmogelijk.
En je kunt ook nog zelf een paard bijrijden en dan samen met een stalgenoot buitenritten maken. Misschien zijn er wel paarden die bijv te dik zijn of snel hoefbevangen worden. Dan is het voor zo'n eigenaar super als het dier veel kilometers maakt buiten

Ik kan/wil zelf niet meer rijden dus ik zou al helemaal happy zijn met wandelen haha.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 12:05

Nala schreef:
Dorine92 schreef:

senna21 schreef:

Puur uit interesse omdat ik dat niet bewust geschreven heb en het ook niet zo is: Waar haal je uit mijn OP of reactie dat rijden/mennen voor mij belangrijk is?

Ik heb dit. Paarden 24/7 buiten, geen rijbak dus heerlijk buitenrijden of wandelen. Zonder zadel erop springen mag ook. Staan perfect stil….
Maar tis voor jou denk ik zo’n 20-30 auto minuten verderop?

In onze omgeving zou ik het niet doen… tenzij je ze in eigen beheer kunt houden. Als je twijfelt kun je wellicht eerst een jaar een pony in bruikleen uitproberen? Dan kan je altijd zeggen ‘ nee toch niet!’

meggiemeg

Re: Twijfels opnieuw eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 12:14

Je hebt een enorme klik met je pony gehad, maar die zal ook vast niet van dag 1 af aan zo zijn geweest, dat heeft ook moeten groeien. Als je voor jezelf weet dat je je er voor open kunt stellen dat dat met elk ander paard/pony zo zal zijn en dat dat tijd kost is het wellicht wel een idee om op zoek te gaan naar een nieuw maatje. Weet je voor jezelf dat dat niet zo zal zijn is het denk ik beter om het niet te doen. Vergelijken doen we allemaal wel, dat is heel normaal in mijn ogen. Dat geeft aan hoe goed het was. Maar dat wil niet zeggen dat het met een ander paard/pony niet meer gaat komen, ook dat heeft weer tijd nodig en ook zeker het er voor openstellen. Ze hebben allemaal hun eigen karakter en ook dat gaat vaak wel weer passen. Ik denk nog vaak terug aan mijn eerste eigen paard, wat heb ik daar veel van geleerd, we waren water en vuur. Ze wist precies hoe ze me het bloed onder de nagels vandaan kon halen, maar ook wanneer ze beter mee kon werken. Een buitenstaander kon er niets mee, was ik er bij was het geen probleem. Die band was bijzonder, die had ik met geen ander paard daarna omdat elk paard weer een eigen karakter had waar weer een andere band bij paste.

Henrike5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 12:21

Gewoon niet doen, je hebt zoveel gedoe gehad met nala toen en de verzorgers en weet ik veel wat allemaal. Die elende moet je je zelf niet nogmaals op de gaan hals halen. Als je nu een goede stalling weet en de tijd hebt om alles toen als je echt zelf wilt kan je misschien gaan kijken maar zo te horen word dat lastig

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 12:36

Als ik je lees over verzorgpaarden zeg ik: ja koop een eigen.

Als ik je lees over stallingen zeg ik: koop eerst je eigen stek waar je zelf naar wens de perfectie na kan streven die je zoekt in een stal. En zelfs dan krijg je geen perfectie.

Samenvattend zou ik dan zeggen niet doen tot je tevreden kan zijn met een stal of je eigen stek.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 12:44

Hier geen paard meer omdat ik vooral niet weet waar ik hem neer moet zetten. En wat minder zorgen is ook niet heel vervelend. Wel aan het mennen met verzorgpony.... Ik ga gewoon voor de gezelligheid mee ;) en ergens knaagt het omdat het zo fijn is om iets voor jezelf te hebben waar je zelf alles over kunt beslissen...

(Heel bot gezegd: pensionstal is 2x per dag naar toe ivm voeren of veel reistijd en veel reistijd is pas het probleem als er iets mis is.... Ik heb de laatste 3 maanden van mijn paardje voor het werk en na het werk op stal geweest, minimaal 1 uur per keer bezig, was echt voortaan 3 uur per dag op stal te vinden.. dan nog eens een uur reistijd... (met 2x op en neer ;)) dat is niet te doen als je veel reistijd hebt...)

Ik heb nu met mezelf afgesproken: Kom ik opeens iets tegen waar ik een super erge klik mee heb, dan had het zo moeten zijn en anders is het ook prima ;)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 12:58

Cioccolato schreef:
Als ik je lees over verzorgpaarden zeg ik: ja koop een eigen.

Als ik je lees over stallingen zeg ik: koop eerst je eigen stek waar je zelf naar wens de perfectie na kan streven die je zoekt in een stal. En zelfs dan krijg je geen perfectie.

Samenvattend zou ik dan zeggen niet doen tot je tevreden kan zijn met een stal of je eigen stek.

Tja dat is natuurlijk zo. Maar wie kan nu in deze tijd een "eigen stek" aanschaffen waar je op perfecte manier paarden kunt houden? Zelfs al zou je dik in de slappe was zitten, dan nog krijg je met overheidsregels te maken zoals bijv. de bescherming van wolven. Ik vermoed dat als ts een eigen stek had gehad, dat ze dan Nala niet naar Frankrijk had hoeven overplaatsen.Ik heb haar berichten gevolgd en dacht steeds, nou, mooi voor het paard, maar zelf heb je er zo toch weinig meer aan behalve heel af en toe daar op vakantie langs gaan. Misschien haar toch terug naar Nederland halen en hier een voor haar geschikte stalling zoeken? Dan kun je er zelf weer mee bezig zijn.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 14:12

Tja. Als je dan je plek ook niet kan vinden op andermans stalling dan houdt het inderdaad op in nederland.

larissa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 14:20

In welkw regio zit je?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-26 14:24

larissa96 schreef:
In welkw regio zit je?

Landgraaf, Zuid-Limburg

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 14:30

Even heel erg omgedraaid omdat jij nu zo twijfelt: Wat heb jij een pony te bieden? En is dat genoeg voor een blije pony?

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 14:35

Een nmprs zou wat kunnen zijn. Ze zijn wat vlotter en aanhaliger dan een shetlander. Sommige stallen hebben een geschikt shetlander plekje of je zet de pony verder weg en gaat een paar keer per week.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 14:38

Als ik het zo lees dan overdenk je alles wel erg veel.

Nala had een ziekte waardoor lopen niet fijn was in het begin, heel veel paarden hebben geen ziekte en lopen makkelijker. Mijn paard vind het mennen bijvoorbeeld hartstikke leuk. En zo zijn er meer paarden die hun werk leuk vinden zolang ze gezond zijn er er goed mee omgegaan wordt.

Je zou best een Shetje kunnen kopen die gezond en betuigd is en lekker gaan mennen, hondje mee op de kar en/ of samen wandelen met pony en hond. Er zijn zoveel mogelijkheden.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-26 15:09

Winged schreef:
Even heel erg omgedraaid omdat jij nu zo twijfelt: Wat heb jij een pony te bieden? En is dat genoeg voor een blije pony?

Goede vraag!

Ik zou mijn pony op een 24/7 buiten plek zetten, liefst paddock paradise. En als de pony zichzelf qua gewicht goed kan houden met puur de beweging op de track in de kudde zou ik iedere dag komen om aandacht te geven en in het weekend of tijdens de langer licht dagen in de avonden lekker gaan wandelen of grondwerken/spelen. Een heerlijk luizenleventje dus :D
En anders om op gewicht te blijven ook wat sleepwerk of mennen, of intensere wandelingen/grondwerk.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 15:50

Nala schreef:
Winged schreef:

Goede vraag!

Ik zou mijn pony op een 24/7 buiten plek zetten, liefst paddock paradise. En als de pony zichzelf qua gewicht goed kan houden met puur de beweging op de track in de kudde zou ik iedere dag komen om aandacht te geven en in het weekend of tijdens de langer licht dagen in de avonden lekker gaan wandelen of grondwerken/spelen. Een heerlijk luizenleventje dus :D
En anders om op gewicht te blijven ook wat sleepwerk of mennen, of intensere wandelingen/grondwerk.

Als ik hem scherper mag zetten:

'ik zou'.

Maar kún je dat ook bieden? Het ideaalplaatje is mooi, maar bedenk ook dat er altijd haken en ogen zijn. Financieel, plaats, tijd.
Als ik het zo lees heb je een voorkeur voor een (kleine) koudbloed. Daar heb je ervaring mee, dus je weet ook wat dat vraagt om het dier op gezond gewicht te houden (naast beweging ook voedingstechnisch).

Heb je een optie om ergens een dier voor langere tijd te leasen om jezelf zekerheid te geven in wat je zoekt?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 16:05

En wat je voor ogen hebt kan zomaar ineens veranderen.

Hier prachtige geïsoleerde schuilstal gebouw. Echt heel fijn voor de paarden.
Lekker 24/7 buiten. Konden zo de wei in lopen.
En vervolgens krijgt madam hooikoorts, in paarden taal seizoensgebonden pollenallergie.
Dat 24/7 was echt niet meer haalbaar... ga je dan met je leuke voornemens. -O-

En raak je daar dan compleet door van de leg, of kun je dat ook weer relativeren.
Dat in de nacht op stal nu toch beter is.

Paarden aan huis/ eigen plekje en dan nog niets zoals je graag wilt.