Weer een jaar voorbij met haflinger Alano

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_activeme

Weer een jaar voorbij met haflinger Alano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:38

Recap 2025 :o

Zoals elk jaar maak ik ook hier op bokt ook een jaaroverzicht. Alano is mijn 8-jarige haflinger ruin. Inmiddels al ruim 7 jaar mijn bestie. Hij is niet makkelijk maar ik ben zo gek op hem en leer er zoveel van. Springen en crossen vind hij helemaal het einde en doet hij ook met twee vingers in zijn neus. Inmiddels hebben wij 2 winstpunten in de 80cm, starten we L1 dressuur en rijden we mee met oefencrossjes.

Mijn instagram recap!

Januari: Er lag hier een pak sneeuw, ik moest als een van de eerste starten en de wegen waren nog niet sneeuwvrij :'). Ondanks de pak sneeuw zijn we heelhuids aangekomen op de vereniging. Side note: we kunnen stappend naar de vereniging.

Rest van Januari trainden we lekker dressumatig, had hij energie voor 10 en pakte ik het longeren weer lekker op.

Februari: hadden wij een indoor oefencross op een voor ons nieuwe locatie. Ik vond het wel wat spannend. Maar Alano deed het fantastich en hij vind dit zo leuk om te doen.

Ook stond er weer een dressuurwedstrijd gepland. Dressuur vind hij minder leuk, hij vindt het lastig en kan daarin soms zijn ei niet goed kwijt.

Maart begonnen we met een heerlijk ritje in de bossen. Alano heeft dit soms echt nodig. Dit paard heeft altijd enorm veel energie en power. Dit moet er soms even uit.

We hadden voor het eerst springles op een vreemde locatie van Hanneke Held. Ik vond dit best spannend, maar Alano wordt zo blij van het springen dat hij mij zoveel vertrouwen geeft.

Ook gaan we al jaren braaf elke dinsdag naar springles.

Mocht hij al lekker zonder deken naar buiten, gingen we weer naar springles en hadden we een fijne dressuurtraining.

Voor het eerst in ons leven hadden wij dressuurles op een andere locatie. Alano was zo braaf en relaxed. Hij/wij kunnen snel gespannen worden. Wij spiegelen elkaar enorm:').

April was een varierende maand. We hebben veel verschillende dingen gedaan.

Begin april hadden we weer springles.

In april komen de bloesems uit, het was per week kijken wanneer ze het mooist waren. Wij waren er net op tijd en hebben zulke prachtige foto's gemaakt <3.

De springles in April was zo fijn. De dressuur ging ook goed, hadden een fijn tempo en het was voor Alano prima qua hoogte. Alsnog doet hij alsof het niks lijkt :')

Eigenlijk zouden wij deze maand ook de oefencross mee rijden in Vorden maar door de vele regen ging die niet door. We hebben toen een heerlijk ritje gemaakt met een stalgenootje.

We hadden ook een hele fijne dressuurles waarbij de focus lag op goed lichaamsgebruik en dan met name de achterhand.

Mei voor het eerst dit jaar konden we lekker buiten springen. De bak is lekker ruim en er staat vaak wel een lekker windje. Alano vind het altijd weer even spannend en moet dan weer even wennen.

Dit was zo leuk! Oefencross Barchem. Alano vond dit zo fantastisch om te doen en ik ook :o.

Op 23 mei is kleine Ferron geboren. Helaas hebben we Fenne (moeder) na de geboorte van Ferron moeten laten gaan vanwege complicaties. Met spoed zijn we naar Dierenkliniek Dennenoord gereden waar pleegmerrie Estelle klaar stond.

Juni begonnen we eerst met een Ferron update, verwaarloosde ik Alano een beetje. Merkte dat het verlies van Fenne meer deed dan dat ik dacht.

Deze maand hadden wij onze eerste balkjesles, maar ook een dubbele lijnenles van onze vaste instructrice, hebben we een heerlijke bosrit gemaakt van 18km.

Vond ik het heel last om de dubbele lijnen alleen op te pakken zonder extra paar ogen van mijn instructrice. Maar ondanks dat liep hij heel fijn.

Na een maand springles pauze door omstandigheden pakten we het springen weer op. Hij vond het weer leuk,

Juli Tijdens deze springles hadden we een waterbakzeil neergelegd. Aangezien Alano ook een crosspony is gaf hij niks om.

Springen vind hij leuk om te doen en doet hij ook met gemak. Niks is te gek voor hem <3.

In deze maand probeerde we voor het eerst om thuis een onlineproefje te doen. Dit was een hele onderneming.

We waren lekker actief aan het lessen. Tijdens deze les gewerkt de billen en aan de galop.

Indoor crossles bij mij op de vereniging. Hij vond het geweldig <3.

Dit was wel het mooiste hoogtepunt van 2025. Ik had ons opgegeven voor een springkampioen bij een vereniging bij ons in de buurt. Wij wisten twee keer foutloos te springen en hadden ons gekwalificeerd voor de finale *\o/*.

Tijdens de finale werden we tweede tussen de paarden. Ik vind dat altijd zo'n gaaf gevoel als ik met Alano goed scoor tussen de sportpaarden *\%/*.

Augustus we hebben weer een super leuk en leerzame crossles met veel uitdaging. Alano is enorm gevoelig en voelt aan wanneer ik twijfel of bang wordt. Hij zet mij even mijn plek. Hierdoor kan ik me altijd snel herpakken en gaan we ervoor.

Gewoon even een toffe foto die gemaakt is tijdens de crossles <3.

Alano raakte geblesseerd aan zijn schouder. Gelukkig kon de osteopaat snel komen en was het probleem snel opgelost.

Deze maand ging ik ook op vakantie naar Curaçao. Ik liet Alano achter bij de beste stalgenootjes die ik mij kan wensen<3.

September deden we mee aan het Haflinger Weekend in Laag-Soeren. Ik had ons opgegeven voor 80cm springen. Hij vind dit fantastisch om te doen en hij weet inmiddels wat er van hem verwacht wordt. 80cm is voor hem te makkelijk en het kost hem ook geen moeite :'). Ook hoopte ik mijn laatste puntje in de B te rijden. Dit is gelukt *\o/*. Maar we hebbe ook compleet iets nieuws gedaan namelijk, een WE les gevolgd. Hiervan heb ik blijkbaar geen beelden :(.

Eind september hadden wij onze laatse crossles van het outdoor seizoen. We werden flink uitgedaagd en vond dat best wel spannend. Alano was echt fantastisch en liet even merken dat ik moet stoppen met twijfelen 8)7.

Oktober de maand waarin wij ons L1 debuur maakte. Maar ook ons 80cm debuut tussen de paarden. Maar ook de maand waarin wij elkaar kwijt raakten tijdens de springlessen.

Ondanks ons dipje hebben we ons kunnen herpakken tijdens de wedstrijd eind oktober. Qua hoogte komt hij makkelijk mee, maar de paarden afstanden zijn soms nog wel een dingetje. Dag 1 & 2.

November hadden we onze eerste schriktraining onder het zadel. Alano vond sommige dingen super spannend, maar met vertrouwen van mij deed hij alles heel stoer. Ook hadden we elkaar weer gevonden tijdens de springles. We hadden het gewoon simpel en laag gehouden.

Reden we ook een super fijne dressuurles met de focus op de galop en goed lichaamsgebruik icm mijn houding. Super lastig omdat Alano precies weet hij mij buitenspel kan zetten zeg maar :').

Maakte ik ook een dagje mee naar stalvlog. Super spannend, maar wel heel leuk om te doen.

Kwam er deze maand super veel regen maar ik moest oefenen voor onze tweede L1 wedstrijd. Dus had ik en super fijne regenponcho gekocht.

Niet de meest fijne proeven gereden en er moeten nog tig dingen beter. Maar Alano kan super heet en gespannen worden. Dus het is elke keer puzzelen hierin.

We gingen uiteraard ook weer naar springles. Alano was behoorlijk spicey maar hij deed het fantastisch.

December de maand waarin Alano waarschijnlijk een trap heeft gehad of is gevallen. Hij had last van zijn linkerschouder. Liep ene dag goed en de andere dag heel slecht. DA erbij gehad. Die wist het ook niet zeker en ook voor de zekerheid bloed laten afnemen. In de onderstaande instagram post kan je de updates lezen.

We gaan ervan uit dat we in 2026 ook gewoon weer alles kunnen doen wat we leuk vinden. Ik ga er in ieder geval alles aan doen om hem weer fit en gezond te houden *\o/*.

ElsbethG

Re: Weer een jaar voorbij met haflinger Alano

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:26

leuk overzicht van je knapperd!

Autumnn

Re: Weer een jaar voorbij met haflinger Alano

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:47

Wat een geweldig overzicht! En wat doe je allemaal leuke dingen met hem :D Veel plezier in het nieuwe jaar *\o/*