Te zwaar om te rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mas83

Te zwaar om te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-26 20:51

Hoi allemaal,
Ik heb een vraag en ben benieuwd naar jullie eerlijke meningen en ervaringen

Zelf rijd ik niet – ik doe alleen grondwerk met ons paard. Mijn dochter van 10 rijdt wel. We hebben een Tinker van ongeveer 500 kg.
Ik weeg zelf rond de 105 kg en vraag me af of het voor mij verantwoord zou zijn om er eventueel ook eens op te stappen, met een lichtgewicht zadel en uitsluitend in stap. Dus geen draf, galop of training. Het zou echt alleen zijn om samen bezig te zijn, rustig buiten te zijn en het contact met ons paard te ervaren.

Hoe kijken jullie hier tegenaan vanuit het oogpunt van welzijn, belasting en verantwoordelijkheid?
Zijn er mensen met ervaring met een vergelijkbare combinatie, of aandachtspunten waar ik op moet letten?

xPabloBokt
Fotograaf

Re: Te zwaar om te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 20:56

Dat is ruim 20% van zijn gewicht. Ik zou het persoonlijk niet doen.

Ik ben zelf 90kg geweest en inmiddels afgevallen naar 80kg (laagste was 77kg) en ik stap echt alleen op grote paarden die wat bij te zetten hebben.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 20:59

Pas je dan überhaupt wel in het zadel? Als je niet in het zadel past, komt er extra veel druk achterop en dat is niet fijn voor de rug.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 20:59

Als je uitgaat van de 20 procent regel zou jou tinker 100 kg kunnen/mogen dragen. Daar zit je met jezelf en het gewicht van het tuig al boven.

Ikzelf ben ook te zwaar en ja ik heb ook gereden toen ik te zwaar was maar uiteindelijk toch niet meer gedaan omdat het gewoon niet fijn voelde. Inmiddels 33 kg afgevallen en ik merk nu pas voor mijzelf hoeveel dingen makkelijker gaan, ik heb bijv geen rugpijn meer. Dus laat staan als een paard je moet dragen en allerlei oefeningen moet doen met gewicht op zijn rug ook al is het alleen in stap. Dus zolang ik te zwaar ben rijd ik niet en doe ik lekker grondwerk en andere dingen naast het paard. Een paard kan niet aangeven wanneer het ergens last van krijgt en als ze dat wel doen ben je vaak al verder van huis dan dat ze laten merken.

Kies voor het welzijn van je paard en zorg voor een ruiter met een gewicht passend bij het paard.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 21:00

Wat dapper dat je het vraagt en wat goed dat je hier rekening mee houdt. Je zit op ongeveer 20% van het gewicht van het paard zonder zadel. Ik vind het persoonlijk te zwaar. Maar een breed gebouwde tinker kan best iets hebben.
Waarom wil je er perse op? Ben je bezig met afvallen?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 21:01

Heel eerlijk vind ik het aan de zware kant.

Of het echt wel of niet kan hangt af van een aantal zaken. Is het paard goed getraind, goed bespierd, breed gebouwd (denk dan aan de botten en niet aan vet). Ben jij een goed geoefende ruiter. Het zadel zal goed druk verdelend moeten zijn en ook jou goed passen (dat zal eerder een groter en zwaarder zadel zijn dan een licht zadel..).

Verder zal je het paard juist liever wel moeten trainen en verzamelen zodat het je draagt op de bespiering en eerder niet een ontspannen ritje waarbij de spieren veel minder gebruikt worden. Dat is uiteindelijk een stuk belastende.

Maw het is nog best complex!

Heb je een instructeur die jullie kent gevraagd om diens mening?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 21:12

Ik zou niet durven opstappen. Ik had een veel groter en zwaarder paard en zat daar met bijna 95kg al met een schuldgevoel op, het gewicht is voor mij al een last waarom moet het paard er dan mee sjouwen?

Heb daarna dus nooit meer gereden. Ik vind 105kg echt teveel gewicht voor op een paard.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 21:12

Nee dat zou ik zeker niet doen. Is een enorm gewicht. Met zo zwaar lichaam moet je echt niet op een paard willen klimmen. En voor je eigen lichaam ook niet goed denk aan afstappen, je gewrichten etc
Ga liever flink wandelen met hem, bv dagelijks een uur. Daar kun je ook echt contact mee ervaren, dat hoeft niet erop

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 21:19

Mijn persoonlijke regel is, als ik boven de 100 kilo ben
Stap ik niet op een paard
En dan maakt het mij niet uit of het paard het wel of niet kan

Een paard moet niet lijden onder mijn gewicht.
Toen mijn tinker nog leefde heb ik periodes gehad van net erboven.
En ook toen ben ik niet opgestapt.
Onder de 100. Ja dan mocht ik rijden. Boven de 100.
Nope... niks te zoeken op een paard

Mas83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-26 21:26

hagelslag schreef:

Dit is eigenlijk ook mijn vuistregel, maar het rijden lonkt zo ontzettend. Ik ben overigens druk bezig met afvallen om onder de 100 kg te komen, het liefst weer naar de 75/80.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 21:27

Als je niet met het paard meebeweegt zal het idd te belasten kunnen zijn, maar als je wel kunt rijden moet dat toch kunnen? Want anders zouden mannen toch ook niet meer kunnen rijden??? Mannen zijn vaak langer dan vrouwen en toch al snel 80 kilo +.
Laatst bijgewerkt door santie op 06-01-26 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Mas83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-26 21:27

Suzanne F. schreef:
Wat dapper dat je het vraagt en wat goed dat je hier rekening mee houdt. Je zit op ongeveer 20% van het gewicht van het paard zonder zadel. Ik vind het persoonlijk te zwaar. Maar een breed gebouwde tinker kan best iets hebben.
Waarom wil je er perse op? Ben je bezig met afvallen?

Ja ik heb heel druk met het afvallen, maar mis het rijden zo. Ik deel de mening dat het eigenlijk te zwaar is hoor.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 21:29

santie schreef:
Dan zouden mannen toch ook niet meer kunnen rijden??? Mannen zijn vaak langer dan vrouwen en toch al snel 80 kilo +.

Dat is toch niet het probleem van het paard?

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 21:34

Selina schreef:
santie schreef:
Dan zouden mannen toch ook niet meer kunnen rijden??? Mannen zijn vaak langer dan vrouwen en toch al snel 80 kilo +.

Dat is toch niet het probleem van het paard?

Als je het zo bekijkt kunnen we de paarden lekker laten staan... Onze hobby is sowieso niet het probleem van het paard.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 21:36

santie schreef:
Als je het zo bekijkt kunnen we de paarden lekker laten staan... Onze hobby is sowieso niet het probleem van het paard.

We verwachten van ons paard dat ze fit zijn. In balans. Gezond.

Waarom mogen we dat dan niet ook van de ruiters verwachten?

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 21:43

Mas83 schreef:
Dit is eigenlijk ook mijn vuistregel, maar het rijden lonkt zo ontzettend. Ik ben overigens druk bezig met afvallen om onder de 100 kg te komen, het liefst weer naar de 75/80.

Het is erg confronterend, maar wel goed dat je het voor de zekerheid toch vraagt en het niet doet. Het idee om er in de toekomst weer op kunt stappen is een mooi vooruitzicht en kan je als een mooie beloning voor jezelf gebruiken! Het is niet makkelijk (ik ben zelf ook aan het afvallen), maar elke gram dat je afvalt is superknap, en vergeet vooral niet om lief voor jezelf te zijn en dat je af en toe dagen hebt waar het even niet wil. Belangrijkste is dat je niet boos op jezelf wordt als je een slechte dag hebt, af en toe een bakje patat eet en je het daarna weer oppakt en verder gaat. Dit is de instelling die voor mij heel goed werkt en misschien helpt dit jou ook een beetje. Succes!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 21:45

santie schreef:
Als je niet met het paard meebeweegt zal het idd te belasten kunnen zijn, maar als je wel kunt rijden moet dat toch kunnen? Want anders zouden mannen toch ook niet meer kunnen rijden??? Mannen zijn vaak langer dan vrouwen en toch al snel 80 kilo +.

Hebben we het al vaker over gehad op bokt... kijk even bij de mannelijke fei ruiters, gewichten staan er bij.
De meeste zijn onder de 80kg.
Bv vd Meer die best lang is woog altijd 79kg.
Gal zelfs maar 72, en v Vleuten-De zelfs maar 58 kg :P maar die is ook klein.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 21:45

Vierkants model paarden als tinkers die gewicht kunnen dragen hebben een korte rug en dat beperkt vrij sterk hoe groot een passend zadel kan zijn. Zelfs met de huidige zadelmakers die via kortere kussens een aantal cm's kunnen "winnen". Zeker bij bovengrens gewicht is correct gewicht kunnen verdelen van het zadel essentieel.
Tussen gezond voor mijn eigen lijf, gezond voor pony, bijkomend gewicht tuig/kleding en stomweg hoe groot is een zadel dat past, had ik voor 2 pony's rond de 400kg gezond gewicht een max ruitergewicht van 60 en 65 kg staan. Dan kom je bij een 500kg tinker uit bij een max van 70-75kg ruiter + tuig en kleding (ook zo richting de 8-10kg).

Meestal is de beperkende factor hoeveel mens past er in het zadel dat op het paard in kwestie past. En dat kan wel eens minder gewicht zijn dan qua berekening kan. Niet zo heel erg gezien dat meestal een zonder tuig/kleding gewicht is, maar idd zowel lengte bovenbeen als totaal gewicht zijn factoren die harde beperkingen opleggen aan wat een passende combinatie is waar alle onderdelen : paard, zadel (nl adapter tussen paardenrug en mensenbillen) en ruiter inderdaad als een geheel kunnen samenwerken.
Vooral past mens in zadel is discussie over en gevoelig punt, past zadel op paard is lang niet zo'n heet hangijzer qua kritiek.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 21:46

Een zwaarder ruiter kan net zo goed in balans zijn, maar je hebt daar verder wel een soort van punt.
Maar het gaat hier om het gewicht. Als een paard maar 20% van zijn gewicht kan dragen kunnen en heel veel mensen niet meer rijden.

Naar mijn idee is het volledig afhankelijk van het paard zelf. Op een Tinker(tje) van 500 kilo lijkt het mij ook te veel. Maar mijn Gelderse kruising van 1.65 stok en 700 kilo kon dan 150 kilo dragen??? Dat lijkt mij ook niet te kunnen kloppen.

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 21:46

Ik heb een paard van 1m60, hij schommelt tussen de 560 en 590 kg
Zelf laat ik niemand boven de 75 kg op hem rijden, dat vind ik echt de max.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 21:48

Mas83 schreef:
hagelslag schreef:

Ik snap absoluut je gevoel.
Ik heb mij ook echt een aantal x moeten inhouden.
Vooral omdat ik dan net 101 kilo was.
Maarja eerlijk is eerlijk.... 100 kilo was mijn max.
Ookal was het maar 1 kilo erover.
Nee is nee.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 21:53

santie schreef:

De gemiddelde Nederlandse man is 1.83. Dan is 80 kg ongeveer de bovengrens van een gezond BMI. Die gemiddelde man van 1.83 zou 75 kg mogen wegen om in het midden van een gezond BMI uit te komen.

Ook mannen van 1.90 horen nog steeds onder de 90 kg te wegen (er even van uitgaand dat we het niet over bodybuilders hebben). Pas bóven de 2 meter ga je richting de 100 kg. Die zie je dan ook zelden op een paard, ook met een gezond gewicht, maar dan omdat ze niet alleen te zwaar maar ook te lang zijn voor een normaal paard.

Ook voor mannen geldt: overgewicht is een reden om niet meer op te stappen. En bij 1.80 en 80-85 kg of meer, of bij 1.90 en 90-95 kg of meer (laat staan boven de 100) heb je dus ook als man gewoon overgewicht.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 21:58

santie schreef:

Die mannen kunnen beter gaan mennen of een andere hobby zoeken, dan heb je helaas niet het postuur mee om deze hobby te doen.

Net zoals ik minder geschikt ben voor basketbal met mijn 1.58 en de motoriek van een eenpotige duizendpoot.

Je kunt veel willen, het moet wel mogelijk zijn. Daarnaast is voor 80/85kg vaak nog een passend paard te vinden waar een man goed op past en voldoende balans heeft om het paard niet in de weg te zitten.

Ibbel schreef:
santie schreef:

De gemiddelde Nederlandse man is 1.83. Dan is 80 kg ongeveer de bovengrens van een gezond BMI. Die gemiddelde man van 1.83 zou 75 kg mogen wegen om in het midden van een gezond BMI uit te komen.

Ook mannen van 1.90 horen nog steeds onder de 90 kg te wegen (er even van uitgaand dat we het niet over bodybuilders hebben). Pas bóven de 2 meter ga je richting de 100 kg. Die zie je dan ook zelden op een paard, ook met een gezond gewicht, maar dan omdat ze niet alleen te zwaar maar ook te lang zijn voor een normaal paard.

Ook voor mannen geldt: overgewicht is een reden om niet meer op te stappen. En bij 1.80 en 80-85 kg of meer, of bij 1.90 en 90-95 kg of meer (laat staan boven de 100) heb je dus ook als man gewoon overgewicht.

Mijn kerel is 1.96, net geen 100kg en heeft echt een zogenaamde kletspens, ook overgewicht dus. We zijn samen bezig om de kilo's ervanaf te werken maar voordat hij fit is en geen buik meer heeft zit ook hij zeker nog dik 10kg lager.

Dus ik gok ideaal om en nabij 80 tot 85kg zal zijn met zijn 1.96, misschien zelfs lager maar hij hoeft niet om een paard en het interesseert me verder niet hoe hij uit ziet, als hij zich maar prettig en fit voelt.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 23:12

Als je toch bezig bent met je gewicht te verlagen, dan is het toch nog maar even wachten voordat je er met een geruster hart op kunt gaan zitten? Even geduld, welzijn van het paard gaat voor en voor jou is het een flinke motivatie om af te vallen.

Mas83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-26 06:38

Selina schreef:
santie schreef:

We verwachten van ons paard dat ze fit zijn. In balans. Gezond.

Waarom mogen we dat dan niet ook van de ruiters verwachten?

Alles over een kam scheren is niet juist. Boven 100 kg betekend niet automatisch dat je niet fit bent.