Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
hagelslag schreef:Mijn persoonlijke regel is, als ik boven de 100 kilo ben
Stap ik niet op een paard
En dan maakt het mij niet uit of het paard het wel of niet kan
Een paard moet niet lijden onder mijn gewicht.
Toen mijn tinker nog leefde heb ik periodes gehad van net erboven.
En ook toen ben ik niet opgestapt.
Onder de 100. Ja dan mocht ik rijden. Boven de 100.
Nope... niks te zoeken op een paard
Suzanne F. schreef:Wat dapper dat je het vraagt en wat goed dat je hier rekening mee houdt. Je zit op ongeveer 20% van het gewicht van het paard zonder zadel. Ik vind het persoonlijk te zwaar. Maar een breed gebouwde tinker kan best iets hebben.
Waarom wil je er perse op? Ben je bezig met afvallen?
Selina schreef:santie schreef:Dan zouden mannen toch ook niet meer kunnen rijden??? Mannen zijn vaak langer dan vrouwen en toch al snel 80 kilo +.
Dat is toch niet het probleem van het paard?
Mas83 schreef:Dit is eigenlijk ook mijn vuistregel, maar het rijden lonkt zo ontzettend. Ik ben overigens druk bezig met afvallen om onder de 100 kg te komen, het liefst weer naar de 75/80.
santie schreef:Als je niet met het paard meebeweegt zal het idd te belasten kunnen zijn, maar als je wel kunt rijden moet dat toch kunnen? Want anders zouden mannen toch ook niet meer kunnen rijden??? Mannen zijn vaak langer dan vrouwen en toch al snel 80 kilo +.
maar die is ook klein. Mas83 schreef:hagelslag schreef:Mijn persoonlijke regel is, als ik boven de 100 kilo ben
Stap ik niet op een paard
En dan maakt het mij niet uit of het paard het wel of niet kan
Een paard moet niet lijden onder mijn gewicht.
Toen mijn tinker nog leefde heb ik periodes gehad van net erboven.
En ook toen ben ik niet opgestapt.
Onder de 100. Ja dan mocht ik rijden. Boven de 100.
Nope... niks te zoeken op een paard
Dit is eigenlijk ook mijn vuistregel, maar het rijden lonkt zo ontzettend. Ik ben overigens druk bezig met afvallen om onder de 100 kg te komen, het liefst weer naar de 75/80.
santie schreef:Als je niet met het paard meebeweegt zal het idd te belasten kunnen zijn, maar als je wel kunt rijden moet dat toch kunnen? Want anders zouden mannen toch ook niet meer kunnen rijden??? Mannen zijn vaak langer dan vrouwen en toch al snel 80 kilo +.
Ibbel schreef:santie schreef:Als je niet met het paard meebeweegt zal het idd te belasten kunnen zijn, maar als je wel kunt rijden moet dat toch kunnen? Want anders zouden mannen toch ook niet meer kunnen rijden??? Mannen zijn vaak langer dan vrouwen en toch al snel 80 kilo +.
De gemiddelde Nederlandse man is 1.83. Dan is 80 kg ongeveer de bovengrens van een gezond BMI. Die gemiddelde man van 1.83 zou 75 kg mogen wegen om in het midden van een gezond BMI uit te komen.
Ook mannen van 1.90 horen nog steeds onder de 90 kg te wegen (er even van uitgaand dat we het niet over bodybuilders hebben). Pas bóven de 2 meter ga je richting de 100 kg. Die zie je dan ook zelden op een paard, ook met een gezond gewicht, maar dan omdat ze niet alleen te zwaar maar ook te lang zijn voor een normaal paard.
Ook voor mannen geldt: overgewicht is een reden om niet meer op te stappen. En bij 1.80 en 80-85 kg of meer, of bij 1.90 en 90-95 kg of meer (laat staan boven de 100) heb je dus ook als man gewoon overgewicht.
Selina schreef:santie schreef:Als je het zo bekijkt kunnen we de paarden lekker laten staan... Onze hobby is sowieso niet het probleem van het paard.
We verwachten van ons paard dat ze fit zijn. In balans. Gezond.
Waarom mogen we dat dan niet ook van de ruiters verwachten?