Ik ben nieuw hier op het forum. Ik loop enorm te klooien met mijn paard en ben op zoek naar inzicht, tips en adviezen. Ik probeer het zo beknopt mogelijk te houden.
Sinds ruim een jaar heb ik een fjord, zij is 5 jaar oud. Voor haar heb ik ook een fjord gehad dus ik ben bekend met het ras zeg maar
Maar mijn huidige fjord is... anders. Ik kan er mijn vinger niet helemaal op leggen. Haar voorgeschiedenis is turbulent. Ze is snel zadelmak gemaakt, in een jaar tijd bij 2 verschillende eigenaren geweest inclusief verhuizingen en daarna ingezet voor manegelessen. Bij eigenaar 1 moest ze weg omdat diegene erg snel tot de conclusie kwam dat ze geen geld had voor een paard, bij eigenaar 2 ging ze weg omdat ze haar als kinderpony gekocht hadden en dat meisje er werkelijk helemaal niets mee kon wat resulteerde in staakgedrag. Ze is daar weggegaan, bij iemand terecht gekomen die haar tijdelijk heeft ingezet in de manegelessen waar ze door gevorderden werd gereden. Toen kwam ik haar op het spoor en is ze met mij mee gegaan. De conclusie was dat ze weinig kon. Stap ging oke, draf in het begin ook, galop ging niet, ze had geen balans. Sprong rechtsom consequent verkeerd aan en bokte regelmatig met het aanspringen in de galop. We zijn dus vanaf 0 begonnen met haar en we hebben haar helemaal op de foto gezet inclusief hals en rug. Hier kwam niets uit (gelukkig), dus de conclusie was dat ze gewoon nog niet in balans is. Maar inmiddels gaat het met rijden van kwaad tot erger en vind ik haar gedrag ook niet leuk meer.
Met rijden kunnen we eigenlijk momenteel niets meer. Ze bokt, schiet er vandoor, is een enorme heethoofd. Waar het eerst begon met gekke dingen doen met rijden (mij tegen de wand aandrukken was haar favoriet), kan ik nu nog geen rondje meer over de hoefslag draven en is daar nu het bokken bij gekomen (dat is een tijd gestopt maar weer helemaal - en erger - terug). En als ze niet bokt dan dreigt ze wel met bokken. Kortom: rijden is niet leuk en ik ben een beetje bang voor haar aan het worden. Ook mijn instructrice heeft er veel moeite mee.
Longeren ging lange tijd prima, maar ook hier is ze aan het dreigen door haar kont naar me toe te draaien. Ze ontploft regelmatig vanuit het niets, schrikt opeens van alles, terwijl ze echt heel koel in haar hoofd was. Grondwerk idem dito.
En ook in de stal is ze chagrijnig, ze wil niet gepoetst worden, draait weg, gaat met haar kont naar me toe staan etc. Ze is zo ontzettend wisselvallig in haar gedrag en ik vind het steeds minder leuk worden.
Kortom: ik loop vast. Ze is helemaal nagekeken door tandarts, dierenarts, osteopaat en hoefsmid en die verklaren haar gezond. Uit de foto's komt niets. Ik weet het gewoon niet meer, ik begin steeds vaker te denken dat wij gewoon geen match zijn en dat ze iemand nodig heeft die ontzettend consequent is en dat ik niet geschikt ben voor zo'n jong paard. Ik ben geen ster ruiter, heb geen 40 jaar paardenervaring en ik ben zo bang dat ik de verkeerde keuze heb gemaakt. We zijn nu eigenlijk al een jaar aan het aanklooien, en soms gaat het een weekje oké en dan schieten we weer 30 stappen terug. Ik vind het steeds minder leuk om met haar bezig te zijn, er zit geen ontspanning meer bij. Ik vind haar moeilijk en nukkig en ga soms met tegenzin naar stal als ik eerlijk ben.
Ik herken het niet van mijn vorige fjord, maar die was ouder, wijzer, een ruin (misschien maakt dat ook nog verschil), had alles al gezien en gedaan. Kon ook geen rondje door de bak lopen toen ik hem kocht maar dat ging met heel veel tijd en moeite al snel veel beter. Ik mis bij mijn huidige paard het idee dat ze het leuk vindt bij mij, ik heb het gevoel dat ik alles verkeerd doe en dat er totaal geen stijgende lijn in zit.
Kortom: ik weet het niet meer. Ik zit dit met tranen in mijn ogen te typen want ik vond (vind) haar zo leuk, maar ik ben echt al het plezier kwijt. Ik koop geen paard om daar later spijt van te krijgen, ik had altijd een mening over mensen die hun paard uiteindelijk weer weg deden, maar begin daar toch begrip voor te krijgen. Ik vind het moeilijk om dit bericht te plaatsen maar ben zo op zoek naar tips en inzichten, ik hoop dat jullie mee willen denken met mij.
Help, hebben jullie tips, ideeën?