Mijn paard en ik, wat moet ik nou?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JohannaR

Mijn paard en ik, wat moet ik nou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-26 09:43

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier op het forum. Ik loop enorm te klooien met mijn paard en ben op zoek naar inzicht, tips en adviezen. Ik probeer het zo beknopt mogelijk te houden.

Sinds ruim een jaar heb ik een fjord, zij is 5 jaar oud. Voor haar heb ik ook een fjord gehad dus ik ben bekend met het ras zeg maar :o Maar mijn huidige fjord is... anders. Ik kan er mijn vinger niet helemaal op leggen. Haar voorgeschiedenis is turbulent. Ze is snel zadelmak gemaakt, in een jaar tijd bij 2 verschillende eigenaren geweest inclusief verhuizingen en daarna ingezet voor manegelessen. Bij eigenaar 1 moest ze weg omdat diegene erg snel tot de conclusie kwam dat ze geen geld had voor een paard, bij eigenaar 2 ging ze weg omdat ze haar als kinderpony gekocht hadden en dat meisje er werkelijk helemaal niets mee kon wat resulteerde in staakgedrag. Ze is daar weggegaan, bij iemand terecht gekomen die haar tijdelijk heeft ingezet in de manegelessen waar ze door gevorderden werd gereden.

Toen kwam ik haar op het spoor en is ze met mij mee gegaan. De conclusie was dat ze weinig kon. Stap ging oke, draf in het begin ook, galop ging niet, ze had geen balans. Sprong rechtsom consequent verkeerd aan en bokte regelmatig met het aanspringen in de galop. We zijn dus vanaf 0 begonnen met haar en we hebben haar helemaal op de foto gezet inclusief hals en rug. Hier kwam niets uit (gelukkig), dus de conclusie was dat ze gewoon nog niet in balans is. Maar inmiddels gaat het met rijden van kwaad tot erger en vind ik haar gedrag ook niet leuk meer.

Met rijden kunnen we eigenlijk momenteel niets meer. Ze bokt, schiet er vandoor, is een enorme heethoofd. Waar het eerst begon met gekke dingen doen met rijden (mij tegen de wand aandrukken was haar favoriet), kan ik nu nog geen rondje meer over de hoefslag draven en is daar nu het bokken bij gekomen (dat is een tijd gestopt maar weer helemaal - en erger - terug). En als ze niet bokt dan dreigt ze wel met bokken. Kortom: rijden is niet leuk en ik ben een beetje bang voor haar aan het worden. Ook mijn instructrice heeft er veel moeite mee.

Longeren ging lange tijd prima, maar ook hier is ze aan het dreigen door haar kont naar me toe te draaien. Ze ontploft regelmatig vanuit het niets, schrikt opeens van alles, terwijl ze echt heel koel in haar hoofd was. Grondwerk idem dito.

En ook in de stal is ze chagrijnig, ze wil niet gepoetst worden, draait weg, gaat met haar kont naar me toe staan etc. Ze is zo ontzettend wisselvallig in haar gedrag en ik vind het steeds minder leuk worden.

Kortom: ik loop vast. Ze is helemaal nagekeken door tandarts, dierenarts, osteopaat en hoefsmid en die verklaren haar gezond. Uit de foto's komt niets. Ik weet het gewoon niet meer, ik begin steeds vaker te denken dat wij gewoon geen match zijn en dat ze iemand nodig heeft die ontzettend consequent is en dat ik niet geschikt ben voor zo'n jong paard. Ik ben geen ster ruiter, heb geen 40 jaar paardenervaring en ik ben zo bang dat ik de verkeerde keuze heb gemaakt. We zijn nu eigenlijk al een jaar aan het aanklooien, en soms gaat het een weekje oké en dan schieten we weer 30 stappen terug. Ik vind het steeds minder leuk om met haar bezig te zijn, er zit geen ontspanning meer bij. Ik vind haar moeilijk en nukkig en ga soms met tegenzin naar stal als ik eerlijk ben.

Ik herken het niet van mijn vorige fjord, maar die was ouder, wijzer, een ruin (misschien maakt dat ook nog verschil), had alles al gezien en gedaan. Kon ook geen rondje door de bak lopen toen ik hem kocht maar dat ging met heel veel tijd en moeite al snel veel beter. Ik mis bij mijn huidige paard het idee dat ze het leuk vindt bij mij, ik heb het gevoel dat ik alles verkeerd doe en dat er totaal geen stijgende lijn in zit.

Kortom: ik weet het niet meer. Ik zit dit met tranen in mijn ogen te typen want ik vond (vind) haar zo leuk, maar ik ben echt al het plezier kwijt. Ik koop geen paard om daar later spijt van te krijgen, ik had altijd een mening over mensen die hun paard uiteindelijk weer weg deden, maar begin daar toch begrip voor te krijgen. Ik vind het moeilijk om dit bericht te plaatsen maar ben zo op zoek naar tips en inzichten, ik hoop dat jullie mee willen denken met mij.

Help, hebben jullie tips, ideeën?

Evercreek

Re: Mijn paard en ik, wat moet ik nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 09:51

In mijn ervaring staken paarden niet om te staken en is er vaak meer aan de hand. Hoe is haar huisvesting? Komt ze veel buiten? Hoe ligt ze in de groep? Hoe is ze met andere mensen? Is dit alleen wanneer ze aan het werk wordt gezet of ook wanneer je bijvoorbeeld met haar wandelt? Wanneer is het zadel voor het laatst nagekeken?

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 09:54

Ik zou haar in training zetten bij een handige ruiter. Dan kan ze een maand of 2 (of meer) goed gereden worden en zou jij een heel ander paard terug moeten krijgen. Ook de vragen die Evercreek stelt kunnen dan beoordeeld worden door een prof. Dan kan je daarna zelf onder begeleiding weer met haar aan de slag. Kost wel even wat geld, maar scheelt ook stalgeld en levert je denk ik veel op. Zelfs als je daarna nog niet graag met haar bezig bent, dan is ze makkelijker te verkopen.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 09:55

Is er naast de röngtenfoto's meer onderzoek gedaan? Röntgenfoto's tonen natuurlijk alleen de botten, maar zeggen niets over weke delen. Maagzweren al uitgesloten? En mogelijk zou je bij een merrie ook kunnen denken aan hormonen. Zadelpasser ook geweest?

Dit klinkt als een paard dat zich erg onbegrepen voelt. Is dat vanuit pijn? Of is er iets anders dat ze probeert te vertellen?

Thami

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 09:55

Misschien is clicker training wat voor jullie? Een hele andere benadering maar het is misschien wel fijn om op een nieuwe manier aan jullie band te werken.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 09:57

Klinkt als een groot probleem. Ik had ooit een ponymerrie met enigszins vergelijkbaar gedrag. Ik heb eerst bijna een jaar alleen grondwerk (vooral leidoefeningen) met haar gedaan. Ook dingen als aan de hand grazen, en spelletjes.
Zij was mishandeld geweest en had alle mogelijke angsten en was daardoor behoorlijk agressief (al wist ik pas veel later (na jaren) waardoor haar gedrag kwam.

Kortom: probeer eerst dingen te doen die ze leuk vindt, waardoor ze jou et iets fijns gaat associëren in plaats van met iets moeilijks. Als je niets van haar vraagt zal ze hopelijk meer ontspannen want dan gaat de druk eraf.

Uiteindelijk werd zij van een niet te poetsen, niet te benaderen en enorm agressief dier, een heel lieve pony, die met rijden nog weleens kon staken, maar verder niet.

Heel veel succes!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 09:58

Een paard kost veel; tijd, geld, opoffering, indelen van je privé leven.
Het moet ook veel opbrengen; ontspanning, lol, eventueel wedstrijd ambities, plezier.
Als dit niet in balans is, is het totaal niet erg om dat toe te geven en om eventueel een ander baasje te zoeken voor dit paard.
Ik heb er eens een gehad waar ik totaal geen klik mee had. Ik heb haar verkocht. Bij die eigenaar is ze tot haar dood gebleven. Ze heeft er een fantastisch leven gehad. Een paard koop je in principe voor het leven, daar ga ik van uit. Als dat principe niet meer werk moet je je bakens verzetten. Verkoop is dan zeker een optie.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 10:01

Staat ze erg veel op stal? En dan bedoel ik niet de laatste tijd want vanwege vuurwerk en nu gladheid is er op veel plekken geen andere keuze, maar normaliter? Als ze dit gedrag bij Fjord-geschikte houding ook toont, dan zou ik persoonlijk een andere baas voor haar zoeken. Het is wel de bedoeling dat je met plezier naar je paard gaat. Niet alles hoeft goed te gaan, maar als ze gaat dreigen naar de eigenaar dan zou ik het als geen match zien.Ze is lichamelijk helemaal goedgekeurd zeg je en pas 5 jaar. Dan is verkoop goed mogelijk lijkt me. Dat zou ik in elk geval doen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 10:01

Je moet echt wel iets doen wat je leuk vindt, en het is helemaal niet erg om te concluderen dat het een mismatch is. Het kost teveel tijd en geld om je bezig te houden met iets wat je totaal niet leuk vindt (en misschien zelfs spannend of eng).

Gezien haar voorgeschiedenis lijkt ze al niet de makkelijkste, en als ze gezond verklaart is, dan houdt het verder een beetje op. Er is vast iemand die het goed met r kan vinden, jij bent dat misschien niet, en dat is helemaal niet erg. Je moet zelf nadenken hoeveel je er nog aan wilt besteden :)

JohannaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-26 10:04

Talishe schreef:
Ik zou haar in training zetten bij een handige ruiter. Dan kan ze een maand of 2 (of meer) goed gereden worden en zou jij een heel ander paard terug moeten krijgen. Ook de vragen die Evercreek stelt kunnen dan beoordeeld worden door een prof. Dan kan je daarna zelf onder begeleiding weer met haar aan de slag. Kost wel even wat geld, maar scheelt ook stalgeld en levert je denk ik veel op. Zelfs als je daarna nog niet graag met haar bezig bent, dan is ze makkelijker te verkopen.

Hier zat ik zelf ook aan te denken ja, of dat inderdaad geen optie zou kunnen zijn. Ik ga eens Googlen!

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 10:06

Heb je er een osteo bij gehad die ook cranio beoefend toevallig? Ik vind het ook klinken alsof ze problemen heeft met haar nerves vagus, vooral omdat ze ook in 'rust' (op stal) helemaal niet lekker in haar vel zit. Als hier eenmaal een klein probleem ontstaat, is mijn ervaring dat dit alleen maar opstapelt en erger wordt. Ik zou het zeker nog een poging waard vinden om er een cranio therapeut bij te halen!

JohannaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-26 10:08

Mijn andere reactie is weg, dus nog een keer over haar huisvesting:

We staan op een pensionstal waar ze van 8 tot 4 buiten staat. Het hele jaar door op de wei, dus niet nu in een paddock. Ze staat in een kudde met zo'n 14 merries, staat qua rangorde een beetje in het midden. Ze heeft 2 vriendinnen waar ze de hele dag samen mee staat. Het is een rustige, stabiele kudde. Daarnaast een ruime stal met contact met buurpaard, goed hooi, alles netjes en voor elkaar. Volgens mij kan je geen betere pensionstal wensen als paard.

JohannaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-26 10:09

Cer schreef:
Je moet echt wel iets doen wat je leuk vindt, en het is helemaal niet erg om te concluderen dat het een mismatch is. Het kost teveel tijd en geld om je bezig te houden met iets wat je totaal niet leuk vindt (en misschien zelfs spannend of eng).

Gezien haar voorgeschiedenis lijkt ze al niet de makkelijkste, en als ze gezond verklaart is, dan houdt het verder een beetje op. Er is vast iemand die het goed met r kan vinden, jij bent dat misschien niet, en dat is helemaal niet erg. Je moet zelf nadenken hoeveel je er nog aan wilt besteden :)

Je zegt het wel goed, gezien haar voorgeschiedenis, ze is ook niet makkelijk. En dat is ook niet erg, ze heeft een turbulent leventje gehad al en ik hoopte zo dat door de rust die ze nu krijgt het allemaal bij zou trekken.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 10:11

Zoals hierboven iemand al schreef, lijkt het ook op maagzweer problemen of kan het in de hoek van pssm1 of Pssm2 gezocht worden. Is de hals ook goed op de foto genomen?
Dit zou ik allemaal eerst uitsluiten voordat je gaat investeren in opnieuw laten inrijden.

JohannaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-26 10:12

Ik heb een topper van instructrice die ook al vanaf het begin bij haar betrokken is. Bij haar vertoont ze hetzelfde gedrag, zowel onder het zadel als ernaast. Wel iets minder als bij mij, maar ik ben nu net wat minder doortastend dan zij dus daar zit wel een verklaring.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 10:13

Ik zou haar in training zetten. En dan niet bij de eerste de beste handige ruiter, maar iemand die het fjordenras beter kent. Misschien deze vraag eens op fb in fjordengroepen uitzetten.

JohannaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-26 10:13

henshem schreef:
Zoals hierboven iemand al schreef, lijkt het ook op maagzweer problemen of kan het in de hoek van pssm1 of Pssm2 gezocht worden. Is de hals ook goed op de foto genomen?
Dit zou ik allemaal eerst uitsluiten voordat je gaat investeren in opnieuw laten inrijden.

Hals is volledig op de foto gezet, daar was niets te zien, alles zag er goed uit.

Maagzweer ga ik me weer eens meer in verdiepen!

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 10:19

Wat voor zadel heb je?

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 10:20

Fjordenliefhebber hier. Ik herken dit gedrag helemaal niet.. ik zou ook denken dat er zeker wat aan de hand is. Heb er zelf 4, 3 merries en een ruin. Ik heb ook PSSM laten testen bij 1 van mijn merries omdat ik niet zeker was waarom ze magerder bleef. Nu is het een tank.

Hoe is ze gehuisvest? Ik stuur jou even een PB'tje als dat mag.

JohannaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-26 10:23

dianaw33 schreef:
Wat voor zadel heb je?

Een Hulsebos

JohannaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-26 10:24

Furst schreef:
Fjordenliefhebber hier. Ik herken dit gedrag helemaal niet.. ik zou ook denken dat er zeker wat aan de hand is. Heb er zelf 4, 3 merries en een ruin. Ik heb ook PSSM laten testen bij 1 van mijn merries omdat ik niet zeker was waarom ze magerder bleef. Nu is het een tank.

Hoe is ze gehuisvest? Ik stuur jou even een PB'tje als dat mag.

Graag!

Ik heb best wat fjorden meegemaakt en mijn vorige paard was een fjord, ik ken ze ook niet zo. Wel als eigenwijs, een tank, dat soort dingen, maar dit niet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 10:25

Ik heb hier een tinkermerrie gehad.
Daar zat gewoon zo'n enorm karakter op.
Was voor de duvel niet bang, maar dus ook niet bang om eens wat uit te proberen.

Nu heb ik gelukkig wel een berg ervaring met jonge paarden, dus ze kreeg lik op stuk.
Maar nog regelmatig weer een keer proberen of iets anders dan ook echt niet mocht O:)

Dit was in de wei zo, aan de hand zo, dat was met rijden zo. Echt duidelijk karakter en niet enkel als ze moest werken.
Ook gemerkt dat ze bijvoorbeeld dreigde met omhoog gaan, en als ik dan bij dat eerste mini gevoel van terug komen in tempo of haperen op mijnbeen al riep; denk er aan!
Dan was het ook over en liep ze van, oke dan...zonder enig verder verzet.
En ook gewoon los in haar lijf.

Ik heb haar verkocht aan iemand met een zelfde ervaring als ik, niet aan iemand die geen jonge paarden kent.

Want ik denk dat het dan erg verkeerd zou zijn gegaan met haar.
Uiteraard word direct er bovenop zitten minder naarmate ze ouder worden en de grenzen weten, toch zijn dat vaak wel de karakters waar je altijd bij op moet letten dat ze niet de grens over gaan.

Maar het kan ook net zo goed het zadel zijn, pssm zou je neem ik aan ook aan andere dingen moeten merken.
En dat zou er wel uitkomen als je haar op een goed aangeschreven beleerstal zet.
Waar ze voelen of een aard soepel loopt, of met een handrem door ongemak, of juist aan de ren gaan door ongemak.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 10:28

dianaw33 schreef:
Wat voor zadel heb je?

Als het alleen tijdens het rijden zou zijn dan kan het aan het zadel liggen. Maar volgens ts vertoont het paard ook slecht gedrag (dreigen) als ze niet bereden wordt.

JohannaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-26 10:31

anjali schreef:
dianaw33 schreef:
Wat voor zadel heb je?

Als het alleen tijdens het rijden zou zijn dan kan het aan het zadel liggen. Maar volgens ts vertoont het paard ook slecht gedrag (dreigen) als ze niet bereden wordt.

Klopt inderdaad!

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 10:34

Zo haar voorgeschiedenis te lezen is ze al lang geleden op een verkeerd spoor terecht gekomen.
Dat weer ombuigen is van een compleet andere orde dan een paard wat nooit van het juiste spoor af is geweest opleiden.
Temperament, of energielevel, is iets wat wel behoorlijk aangeboren is en blijft, wat ze daar mee doen weer absoluut niet.
Matchen jullie qua energielevel? Als jij van jezelf heel rustig bent en graag rustige activiteiten onderneemt en je paard wil er het liefst elke dag weer vol voor gaan, dan zullen jullie waarschijnlijk nooit echt gaan matchen, terwijl het voor een ander perfect passend zou kunnen zijn.
Wanneer je echt voor haar kiest, in voor en tegenspoed, dan zou ik via grondwerk (TRT of Parelli o.i.d.) aan de gang gaan en daar opzoek naar alle ontbrekende informatie voor haar, want bij paarden is het uiteindelijke gedrag gewoon datgene wat wij ze (vaak voor een groot deel onbewust) hebben aangeleerd.
Dan zal het misschien een lange weg worden, maar dan valt er zo veel te leren!!
Iemand die niet bang is en zo'n paard er even doorheen rijdt zorgt eigenlijk dat met dezelfde slechte basis het gedrag zich aanpast. Dat is meestal veel minder duurzaam dan de basis echt verbeteren en dat begint met vertrouwen en kunnen ontspannen en daar is ook flink wat tijd voor nodig.
Paarden hebben veel minder denkvermogen dan wij mensen en gedrag gaat dus veel meer op een automatische piloot zoals wij bijvoorbeeld auto rijden en als je daar een gewoonte in wil veranderen gaat dat net wat minder makkelijk dan een taak waar je meer bewust bij na moet denken.
In ieder geval veel succes met alle keuzes die je hebt, hopelijk vinden jullie allebei je plezier weer terug en deze periode is meestal ook niet het meest makkelijk en leuk als het al niet helemaal lekker loopt.