Jim: gefeliciteerd met je 21e verjaardag!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Jim: gefeliciteerd met je 21e verjaardag!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:23

In augustus 2008 kocht ik een onervaren projectiel genaamd Jim. Hij was toen 3,5 jaar jong, wel bereden, maar de basis was ver te zoeken. Dus dat was een uitdaging en niet altijd even leuk.
In zijn paspoort staat als geboortedatum 1 januari 2005. Dus elk jaar op 1 januari vieren we zijn verjaardag. En vandaag blaast hij 21 kaarsjes uit. Daarom dit topic: een ode aan Jim, de knapste, de liefste en mijn beste vriend.

De eerste foto die ik maakte was toen hij 4 jaar oud werd. We hadden sneeuw. Een dun laagje, maar hee, de eerste sneeuwfoto was een feit 8-)
Afbeelding

Ik heb van die tijd weinig foto's meer. Maar soms kom je ze nog tegen. Zo ook deze, onze 1e soort van fotoshoot. Jim 5 jaar jong en ik ook nog een stuk jonger :))
Afbeelding

Onze eerste buitenrit werd een feit. Bij deze stal in de buurt had je 1 ruiterpad. Je kon er aan 1 kant in en bij de andere kant weer uit, afgesloten door hekken. Maar met wat polderwegen kon je een rondje rijden. Hier hebben we ons eerste galopje buiten gemaakt. Spannend, enigszins slingerend over het pad en vol op de handrem :+
Maar wat was het genieten!
Afbeelding

Jims 7e jaar hebben we de bloemetjes buiten gezet :))
Afbeelding

We reden in die tijd nog dressuur. L1 + 5 was de eindscore voor we overstapten naar western.
Afbeelding

En als je western rijdt, ben je een gewild fotomodel. Of nou ja, 10 jaar geleden dan :+
Ik wilde graag eens foto's met zonsondergang <3
Afbeelding

We hebben wat dingen ondernomen in die 18 jaar dat hij bij mij is. Wedstrijden dressuur en western, clinics westernonderdelen, TREC, Working equitation. Heel veel lessen. Vakanties op de Veluwe. Strandritten. Duizenden kilometers door het bos.
Maar deze wil ik eruit lichten. De georganiseerde sponsorrit voor de Roparun. Dit hebben we een aantal jaren gedaan en elk jaar een leuk bedrag opgehaald. De rit ging door een uniek afgesloten deel van de Hoeksche Waard en veel mensen uit de omgeving reden mee.
Afbeelding

Deze foto is van een van onze vakanties. Jim heeft altijd een trailerlaadprobleem gehad, maar na veel training ding hij erop. En mijn grootste droom was om met hem naar de Veluwe op vakantie te gaan. Dat hebben we 2x gedaan en toen besloot ik permanent te verhuizen.
Marlies Trap maakte deze foto tijdens onze vakantie in Vaassen.
Afbeelding

En omdat het trailerladen zo goed ging, besloot ik ook wedstrijden te gaan rijden. Trail en ranch riding waren ons favoriete onderdeel. En dat ging óf fantastisch óf dramatisch. Op een goede dag reden we dikke eerste prijzen. Maar als de spanning teveel werd, dan was het geen wedstrijd op nauwkeurigheid maar reden we de snelste tijd. Dus daar zijn we ook maar mee gestopt :+
Afbeelding

We hebben ons volledig toegewijd op het buitenrijden. Af en toe reden we nog in de bak om het lijf soepel te houden, maar buitenrijden was ons ding. Duizenden kilometers hebben we afgelegd in het prachtige gebied van de Veluwezoom. En heel veel oortjesfoto's hebben op Bokt gestaan. We hebben er zelfs de landelijke televisie mee gehaald :+:
Zo neurotisch als hij op wedstrijd was, zo braaf was hij buiten. We hebben menig onervaren paard op sleeptouw genomen, maar de beste ritten waren toch die met zijn tweeën. Wij samen bitloos in het bos of op de hei. Alleen op de wereld :+:
Afbeelding

En toen ging het mis. Een trap van een ander paard zorgde ervoor dat Jim en ik een rollercoaster in gingen. Van kliniekbezoeken tot verhuizingen. Wat een stressvolle tijd. Met als resultaat dat zijn spronggewricht onherstelbaar beschadigd is en hij op zijn 16e vervroegd met pensioen is gegaan. Hij is wel behandeld in de kliniek, maar dat mocht niet baten. Voor nu houden we hem goed met een combinatie van glucosamine en duivelsklauw en doet hij het verrassend goed. Maar zuur is het wel...
Ik mis onze ritjes nu 5 jaar later nog steeds.
Afbeelding

Na wat verhuizingen kwamen we op ons eigen plekje terecht. Noura heb ik er bijgekocht als veulen, als opvolger van Jim. Okee, dat heeft nog wat voeten in de aarde, maar ooit hoop ik met haar dezelfde avonturen te beleven als met Jim. En Jim staat ondertussen heerlijk op pensioen met zijn bonte soulmate en kleine minivriendje.
Afbeelding

Eten, beetje grondwerk, bejaardengym of een wandeling door het dorp zijn zijn dagelijkse bezigheden. En soms is dat met een zadel en een van de verzorgmeisjes erop. Vooral om hem mentaal ook fit te houden, want hij vindt het nog steeds zo leuk om op stap te gaan. Dus dat doen we regelmatig met de hele bende <3
Afbeelding

Kleine Ximo kregen we gratis bij de wei (lang verhaal). In het begin was dat wel even spannend, want Jim heeft in de jaren op pension voedselnijd ontwikkeld. Maar inmiddels is het dikke mik en delen ze zelfs hun eten <3
Afbeelding

Jim. Al 18 jaar mijn allerliefste, allerknapste en beste gouden vriend. Hij blaast vandaag 21 kaarsjes uit. Al 5 jaar in zijn reservetijd. Hopelijk mag hij er nog wat jaren achteraan plakken :+: :+: :+:
Afbeelding

Cynn
Fotograaf

Re: Jim: gefeliciteerd met je 21e verjaardag!

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:51

Knappe Jim <3 Dat 'ie nog heel wat jaartjes mag genieten van zijn pensioen!

DWitzel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:53

Gefeliciteerd met je maatje, hopelijk nog veel fijne jaren samen!! <3

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:56

Wat een prachtig overzicht <3
Ik wens jullie nog vele jaren samen toe!

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:36

Gefeliciteerd met Jim. En hopelijk nog vele jaren genieten

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:38

Jeetje 21 alweer Amanda, de tijd vliegt! Op naar nog meer fijne jaren zo!

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:41

Gefeliciteerd Y)(^) wat mooi dat je hem al zo lang bij je mag hebben.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:55

Prachtig overzicht!

Lukt het met noura nog niet zo erg?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 13:01

Bedankt voor de felicitaties!

Alja schreef:
Prachtig overzicht!

Lukt het met noura nog niet zo erg?

Noura is een bijzonder gevoelig geval, met ook nog eens een heel sterk karakter :+
Ze is een paar weken geleden rondom op de foto geweest, omdat ze naast haar karakter ook veel problemen met de hoeven heeft (erfelijk belast met dunne zolen, daardoor regelmatig hoefzweren). Maar alles is goed bevonden, zolen zijn dunner dan gemiddeld, maar eindelijk binnen de marges. Dus ze is klaar voor de sport, aldus de dierenarts.

Gedragsmatig moet alles in kleine stappen en is het echt een dame met een behoorlijke mening. En heel expressief en extravert. Ik vind dat ingewikkeld, ben een introverte haflinger gewend. Denk je veel te weten, blijkt dat in de praktijk toch tegen te vallen :+
Zo heeft het vorig 3 maanden training gekost voor ze een deken op kon, omdat ze hypergevoelig op haar huid is. Wel een voordeel, ze onthoudt alles, dus dit jaar was het deken op doen zonder enig probleem.
Maar we hebben geen haast en ik heb een hele fijne instructie die ons stappen verder helpt. En nu er fysiek gezien groen licht is, kan ze dit jaar echt aan de bak. Ze is inmiddels zover dat ze een zadel op heeft gehad. Probleem is nog wel dat ze longeren echt STOM vindt, dus daar moeten we nog even aan werken voor er iemand op gaat. Ik heb goede hoop dat dat dit jaar gaat gebeuren :j

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:08

Mooi! Ik wens jullie nog heel veel fijne jaren toe :j !

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:12

Gefeliciteerd met Jim!! Y)(^)

Ik duim voor je dat hij nog heel lang meegaat!
Het is letterlijk een gouden paard. <3

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:43

Gefeliciteerd met Jim.
Ik hoop dat je nog heel lang van hem mag genieten.

De mooiste foto zijn de foto's tussen de oortjes. Koester dat uitzicht.

Ik herken het wel dat je het mist, ik zit er middenin.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:51

Gefeliciteerd !
mooi overzicht enorm balen van die trap wel.Is hij er kreupel op dat je met rijden gestopt ben ?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:32

Is je knapperd alweer 21
Gefeliciteerd! :)F

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18 min geleden

Wat gaat de tijd toch snel! 21 jaar alweer. Ik hoop voor jou ook dat je nog lang van hem mag genieten. Wij hebben inmiddels ook een Haflinger, ze is nu 7. Ik hoop dat we die ook zo lang bij ons mogen hebben.