Al een aantal jaar geniet ik stilletjes mee van de EJL-topics. Nu ik, eindelijk, ook een jaar lang een eigen paard heb, kan ik natuurlijk niet achterblijven.
Even voorstellen:
Ik ben Lisanne, 29 jaar. In september '24 kocht ik mijn eerste eigen paard na jarenlang paarden verzorgd te hebben. Voor mij een droom die uitkwam. Ik zocht in eerste instantie niet naar een onbeleerd paard, maar na een paar keer de advertentie van een Gelderse 3-jarige ruin voorbij te zien komen, toch maar gaan bezichtigen. Na wel geteld 5 minuten was ik verkocht.
Vrij snel na dat bezoek, kocht ik mijn eerste paard: Rover. Een driejarige ruin die naast longeren nog niet veel kende. Hij was lichtelijk mensenschuw en voetjes geven stond ook nog niet in zijn kleuter-ABC. In de maanden die volgden ging ik aan de slag om hem met alles kennis te laten maken en de basis aan te leren. januari
In de laatste weken van 2024 ben ik ben ik bezig geweest met het laten wennen aan ruitergewicht door te hangen, te longeren met een longeersingel met beugelriemen en beugels en uiteindelijk zat ik er eind december voor het eerst op. In januari ben ik verder gegaan met het zadeldak maken. Hij pakte alles heel fijn op. Het hele zadelmakmaakproces (is dat een woord?) heeft hij geen stap verkeerd gezet. Zo lang Rover alle stapjes uitgelegd kreeg, was het prima. Zo zat ik 31 januari voor het eerst zonder zadel en met barebackpad op zijn rug om een rondje te stappen. Een stuur had hij nog niet echt, maar braaf was hij wel en dat was genoeg.

februari
In februari oefenden we rustig door. Ik zat er gemiddeld een keer in de twee weken op. Rover werd bijna vier, dus eind van de maand bouwde dat op naar een keer per week. De andere dagen van de week was hij vrij of deden we aan grondwerk. Ook oefende ik die maand met het omdoen van peeskappen. Rover was namelijk geen fan van klittenband. Geduld was een schone zaak en eind van de maand konden er zowel voor als achter peeskappen om, zonder stress. Overdag lag Rover heerlijk in het zonnetje te chillen.

maart
Inmiddels zat er een rem, gas en soort van een stuur op Rover ''gemonteerd'', dus besloot ik te beginnen met lessen. Iedere twee weken hadden we les. Het leek uiteraard nog nergens op, maar we gingen gestaag vooruit.

april
Hoera, Rover vier jaar! En dat vieren we in de kliniek...
Eind van de middag kreeg Rover behoorlijke buikpijn, wat zich uitte in overmatig rollen en niet willen eten. Dierenarts geweest, maar die kon niet veel doen. Rover heeft een behoorlijke angst ontwikkeld voor dierenartsen, door een vervelende ervaring bij zijn vorige eigenaar. Uiteindelijk hebben we er wel iets van medicatie in gekregen. Dat leek te helpen, maar 's avonds bij een laatste check bleek het weer terug te zijn. Dierenarts is geweest, maar die gaf aan dat zij niks meer kon doen en we naar Utrecht moesten gaan. 's Avonds laat Rover ingeladen, naar Utrecht gereden en daar lange spannende uren doorgemaakt. Ook daar liet hij zich moeilijk behandelen. Om de woorden van de arts te herhalen: "Hij staat in de top drie moeilijk behandelbare paarden.'' Een twijfelachtige eer.
Gelukkig kwam hij de nacht goed door en mocht hij de dag erna mee naar huis, omdat hij daar ook slecht tot rust kwam. De weken daarna knapte hij goed op, kwam weer wat aan en gingen we weer rustig aan de slag. 
mei
We genoten van het prachtige weer, de osteopaat kwam langs en we werkten regelmatig vrij in de bak.

juni
Wat waren en warme dagen in juni! Rover had regelmatig een spadagje. We hadden 's ochtends vroeg, voor de ergste warmte les. Af en toe liet hij best leuke stukjes zien.

juli
Rover leerde het trucje inparkeren, afspoelen met de waterslang (water dat van een spons komt is namelijk heel anders
) en we deden mee aan een schriktraining. Waar hij erg wakker de bak in kwam, zakte zijn spanning al vrij snel (zie hem al rollend z'n spanning al laten vloeien) en hebben we alle oefeningen kunnen doen. Precies zoals ik hem ken. Op zo'n moment ben je wel heel trots op je vierjarige. 
augustus
De zadelpasser kwam langs. De conclusie: Je paard is de afgelopen maanden twee boommaten gegroeid en heeft het einde van je huidige zadel bereikt. We reden op een oud wintecje, dus iets ''luxers'' was sowieso wel wenselijk. Die maand vond ik een mooie Fryso die de zadelpasser passend kwam maken. Rover genoot van het landseizoen en de vriendjes die je onderweg tegenkomt.

september
Het zachte najaar zorgde ervoor dat de paarden nog heerlijk in het land konden staan. Die maand had ik Rover precies een jaar. Een jaar dat ik niet had willen missen. Zo lang gedroomd van een eigen paard en al een jaar lang leef ik die droom. Op naar vele jaren die mogen volgen.

oktober
Via Instagram werd ik benaderd door Bit&Cap magazine of ik interesse had in een interview. Dat leek me heel leuk, dus zo geschiedde. Zowel online als in het fysieke exemplaar staat een samenvatting van ons interview.

november
Deze maand maakten we ons eerste buitenritje. De maanden hiervoor hebben we rustig kennisgemaakt met het grotere verkeer wat hier rondrijdt. We zijn op zondag 's ochtends vroeg op pad gegaan. Hij was enorm braaf. De tandarts kwam die maand langs en als klap op de vuurpijl heeft hij zichzelf waarschijnlijk opengehaald. Gevolg is een diepe wond net onder zijn kogel. Dierenarts is langsgekomen, maar kon helaas niet gehecht worden. De plek was te ongunstig. Been dus in het verband, antibiotica en pijnstiller dagelijks toedienen. De eerste drie dagen stond hij op stal, maar de dagen daarna toch naar buiten op een afgezet stukje en hopen op het beste.
december
Deze maand zijn we druk geweest met het herstel van de wond. Iedere drie dagen moet het verband gewisseld worden. Het geneest gelukkig mooi. Rover z'n energie gaat inmiddels door het dak. Een vierjarige van drie keer in de week lopen naar helemaal stilstaan is geen geweldig plan. De afgelopen week heb ik hem weer rustig aan een kwartiertje onder het zadel gestapt. Dat gaat gelukkig goed. Hij heeft al die tijd geen pas kreupel gelopen, dus dat is fijn. Ik hoop dat we eind deze maand de wond helemaal dicht is en we in 2026 geen onverwachte dierenartsbezoekjes meer zullen hebben!
Groetjes,
Lisanne
En jullie lekker samen verder kunnen groeien.