En toch is dat precies wat ik afgelopen maanden heb gedaan. In augustus is mijn zelfgefokt Rohan (boktveulen 2004) overleden op 21 jarige leeftijd. Hij liet een krater achter in mijn hart.

Omdat ik slecht tegen lege plekjes in de wei kan ben ik gaan zoeken naar iets wat ik jaren riep: als mijn cobs overleden zijn dan wil ik een Noordzweed of Döle paard.

Even robuust als mijn cobs maar zonder de altijd voor problemen zorgende sokken. Al snel kwam ik er achter dat dit niet zo simpel was als ik vantevoren had gedacht. Want het aantal van deze paarden ligt heel erg laag in Nederland. Ook de 2 bekende importeurs hadden op dit moment geen dieren te koop die iets voor mij zouden zijn.
Daarom in het Engels een oproep in een Zweedse Facebook gedaan en met succes. Heel veel fokkers en eigenaren stuurden een berichtje of in interesse had. Zo ook Charlotte: een fokker van Noordzweden met een goede visie op fokken. Ze had een hengstveulen staan met een goede stamboom en een fijn karakter en dat op slechts 1300km van mijn huis
Maar na de eerste foto was ik verkocht:
En samen met zijn mama op pad

Veel hulp gehad van een fokker (Forrest op bokt), zij kocht toevallig ook net een veulen en samen konden ze dan op transport. En zo maak je opeens geld over aan iemand die je nog nooit gezien hebt, speur je op een Zweedse dierenartspagina hoe je een keuring aan moet vragen en moet je nadenken over transporteurs, Traces en vertrekdata.
Het leek steeds een ver van mijn bed show tot ik van de Nederlandse fokker hoorde dat ze toch echt op transport zijn gegaan en 2 dagen later waren ze in Friesland

Hoewel hij door een goede fokker gefokt is deden haar foto’s hem geen recht want op de eerste foto vanuit Friesland dacht ik pas echt: wow die is knap!
We hebben ze even laten landen in Friesland en de maandag erna ben ik met een vriendin en de emotional support Shetlander vertrokken om hem op te halen

Eenmaal thuis even kennis maken met de bende van ellende

En nu heb ik ‘gewoon’ mijn eigen Zweedse kerstsprookje in de wei staan, op naar heel veel mooie avonturen.