In een jaar van 2 naar 6 paarden/pony's

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTreas

In een jaar van 2 naar 6 paarden/pony's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:40

Afgelopen jaar is er enorm veel veranderd. Ik begon het jaar met mijn 2 shetlander merries Jente (de zwarte) en Lyn (de bonte).
Die had ik in pension staan op een kleinschalige stal, waar de paarden 24/7 in een paddock met schuilstal lopen.
Afbeelding

Afbeelding

We hadden al langer het plan om naar Frankrijk te verhuizen, zodat de pony's aan huis konden komen. En vorig jaar, tussen oud en nieuw, hebben we ons huis gevonden. Een oude boerderij met wat grond erbij.
Ik wilde heel graag mijn oude pony terug kopen, die op een manege beland was. Dus toen het huis rond was, heb ik contact opgenomen met de manege met de vraag of ik haar terug kon kopen. Daar moesten ze over nadenken, ik moest in mei nog maar contact met ze opnemen.

Ik had ook ergens wel weer de droom om weer te gaan rijden als ik was afgevallen. En in Februari kwam ik een leuke draver merrie tegen, die we gekocht hebben. Stella kon bij de vorige eigenaar op het land blijven staan tot onze verhuizing.

Afbeelding

Afbeelding

We gingen zo om de week naar haar toe om te poetsen enzo.

In mei nam ik weer contact op met de manege, maar toen kreeg ik te horen dat ze mijn oude pony toch nog niet kwijt wilden. Ze was geliefd bij veel kinderen. Ik was teleurgesteld, maar we wilden er wel graag een wat oudere merrie bij. Voor de stabiliteit van de groep en zodat mn kinderen ook eens konden rijden.
Vrij snel vonden we Tess, een 18 jarige merrie. Heerlijk nuchter, maar wel zo eigenwijs als een grote shet. Ik hou ervan :D
Afbeelding

Ondertussen zijn Jente en Lyn de laatste maand voor we gingen verhuizen naar de stal waar Stella stond verhuisd. Praktisch was dat makkelijker omdat ik eerst op een doe het zelf stal stond met ze. En vlak voor de verhuizing was het enorm druk. Ook was het kwa vervoer en keuring makkelijker als ze op dezelfde stal stonden. En het was fijn als de paarden elkaar al zouden kennen.
Hier Stella met op de achtergrond Jente
Afbeelding

Begin juni hebben we Jente, Lyn en Stella verhuisd
Net aangekomen

Afbeelding

En even later kwam Tess erbij
Afbeelding

Afbeelding

Het klikte snel heel goed tussen de paarden en Tess kon snel bij de groep, waar ze al snel dikke vriendinnen met Stella werd.
Afbeelding

En toen kreeg ik ineens bericht van de manege. Ze hadden zich bedacht en ik mocht mijn oude pony toch terug kopen. Eigenlijk was 4 paarden de max, maar ik kon haar natuurlijk niet laten staan. Dus we zijn zo snel mogelijk Zowdy gaan halen, een 19 jarige merrie.
Afbeelding

Ik was blij om mn meisje weer bij me te hebben. Maar Zowdy had het lastig in het begin. Ze had de jaren op de manege vrijwel niet met andere paarden gestaan. En ze bleek enorm veel voedernijd te hebben. Maar langzaam aan vindt ze haar plekje in de groep. Ze geniet van aandacht.

Ondertussen was ik veel bezig met grondwerk met alle paarden.
En Tess wordt veel te dik dus die wordt ook gereden nu.
Afbeelding

Afbeelding

En toen kwam pas geleden Yara op ons pad. Een heel lieve merrie. En een even getal is altijd beter natuurlijk :+
Dus mocht ook zij de kudde komen versterken
Afbeelding

Ook Yara werd zonder problemen opgenomen in de groep.
En nu hebben we er 6.
Mijn doelen voor volgend jaar zijn: verder afvallen, lekker met Tess aan het werk gaan zodat zij ook meer afvalt, hopelijk Stella onder het zadel rijden, en Zowdy als hand paard meenemen.
De shetten gaan nu ook als hand paard mee en Lyn loopt voor de kar.
Yara weet ik nog niet wat ik daarmee ga doen, die is er nog niet zo lang

Mijn knappe kudde <3
Afbeelding

Kiekeboefje

Re: In een jaar van 2 naar 6 paarden/pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:12

Wat een super leuke groep zo! Heel veel geluk samen <3

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:22

Wat heerlijk dat deze paarden zo terecht zijn gekomen bij jullie. Wonen jullie inmiddels ook in Frankrijk?

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:33

littleroosie schreef:
Wat heerlijk dat deze paarden zo terecht zijn gekomen bij jullie. Wonen jullie inmiddels ook in Frankrijk?

Ja, begin juni zijn we naar Frankrijk verhuisd. Dus inmiddels alweer een half jaar.
En we wonen aan een doodlopende weg, nog geen 5 minuten lopen van een groot bos waar je heerlijk kunt paardrijden.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:36

Wauw zeg! Heel erg mooi. Wel veel mest erbij, succes haha.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:41

Furst schreef:
Wauw zeg! Heel erg mooi. Wel veel mest erbij, succes haha.

Ja, dat mesten is wel een dingetje :D

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:10

wat een mooi verhaal, heel fijn dat je je oude pony terug kon kopen.
Mooie kudde heb je daar, wat een rijkdom!

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:31

Wat een leuke kudde, vooral die bonte met het zadel erop, stoer paardje. Spreek jij goed Frans en bevalt het wonen in Frankrijk?

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:43

Ik ben van 2 naar 4 paarden gegaan dit jaar, maar het kan dus nog erger :+

Leuke kudde en heel gaaf verhuizen naar Frankrijk!
Geniet van je paarden in 2026 :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:04

Zo jeetje, dat is snel uit de hand gelopen :=
Hopelijk hou je nog tijd over voor daadwerkelijk wat leuks met de paarden doen, tussen alle klussen door :P

Wel een super leuke kudde zo, en wat fijn dat je oude pony weer van jou is *\o/*

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:23

Het is wel veel werk inderdaad, maar mijn man en mn dochter (bijna 15) helpen ook veel mee. Zij rijdt Tess ook veel. En Lyn ook voor de tweewieler.
Mijn jongste rijdt ook weleens op Tess, maar die is 9 en nog een beetje jong om zelfstandig bij de paarden bezig te zijn. Hij is helemaal gek op Yara en wandelt veel met haar. Yara is veel zachter dan de shetten. De shetten trekken hem zo het gras in. Yara doet dat niet.

@Maras: ik spreek redelijk Frans, maar heb 2x in de week prive les. Een standaard praatje lukt prima. Maar gisteren had ik een gesprek op school en dan is het "lang leve Google Translate". Dan worden er termen gebruikt die je normaal niet veel gebruikt en hoort.

We hebben het prima naar ons zin hier. De mensen zijn vriendelijk en behulpzaam. De kinderen zijn goed geaccepteerd op school, en krijgen op school extra Franse les aangeboden. En de rust en ruimte is fantastisch.
En dan wonen wij in vrij druk bevolkt gebied van Frankrijk.
Maar we komen uit de Randstad, dus dan is bijna alles rustig :D