Paarden die in 2026 beleerd gaan worden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DDDara

Paarden die in 2026 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-25 17:55

Na mee gedaan te hebben in het "Paarden die in 2024 beleerd gaan worden" en het "Paarden die in 2025 beleerd gaan worden" Ben ik nu toe aan het "Paarden die in 2026 beleerd gaan worden" Topic

Ik heb mijn zelf gefokte appaloosa Tin Tin Twizzl geboren op 11 mei 2023

Afbeelding

Hij is onwijs mak en nergens van onder de indruk en is nu ruim 2,5 en ben sinds gister begonnen met longeren. Dit pakt hij heel goed op ik moet wel erg goed oppassen dat hij niet omdraait maar dat ging vandaag al top dus ik denk dat we de vlo te pakken hebben. Vandaag heb ik er voor het eerst een krukje naast gezet en ben ik er even op gaan liggen/hangen maar nog zonder zadel en met me voeten nog veilig op de kruk maar ook dit vind hij prima. Ook heeft hij sinds gister voor het eerst zijn hoofdstel met bit in gehad.
De komende paar dagen blijf ik hem even werken zodat alles even goed blijft hangen en dan zal hij weer ff vrij zijn of in ieder geval weer VEEL minder gaan doen.
Ik gok dat Tin Tin rond de 170cm is en hij is röntgenologisch goed gekeurd.

Ik ben heel benieuwd wie er nog meer in 2026 gaan beginnen wat voor paarden jullie hebben en hoe jullie van plan zijn te beginnen of al begonnen zijn.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 18:24

Mithras gaat ook in 2026 beleerd worden
Hij is een camarque paard van mei 2022.is in mijn bezit sinds hij 1 1/2 jaar was
Afgelopen jaar: grondwerk, parelli weekend, wandelen, trailerladen gedaan.
En uiteraard veel naast het krukje inparkeren, stil staan als ik er over heen hang of been eroverheen sla.
Ik ga steeds pas verder met volgende stap als hij ontspannen is.
Gisteren primeur en er opgeklommen.
Voor 2026 ga ik dit uitbreiden doel om erop te klimmen op elke plek. Dat kon ik met mijn vorige paard ook. Die kon ik overal inparkeren en dan klom ik erop.
Ik ga echt de tijd er voor nemen in elk geval, geen druk. En vooral veel plezier maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 18:40

Tico doet ook mee, P‘hantastico is en Pintabian geboren in Oostenrijk 2023 en als veulen naar Nederland verhuist. Sinds 24 augustus woont hij bij ons en samen met mijn Haflinger merrie Mellow staat hij hier aan huis.

We zijn al lekker bezig met grondwerk, schriktraining, wandelen, trailer en proberen aan zoveel mogelijk dingen te laten wennen.

Eerste dag hier, nog als hengst
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gisteren voor de grap eens mijn dressuur zadel erop :D
Afbeelding

Maartje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 20:05

Leuk, ik meld mij hier ook met Udsmor van FjorYou :D

Toen Udsie 3 weken was zijn wij wezen kijken bij hem en waren we helemaal verkocht. Uiteindelijk is hij met 5 maanden naar ons toe gekomen. In mei wordt hij 3 jaar (wat gaat de tijd snel!). Op dit moment zijn we bezig met grondwerk. Afgelopen zomer zijn we naar het Jubileum van het Fjorden stamboek geweest. Hier hebben we een grondwerk clinic gevolgd.

Mijn plan is om het grondwerk te gaan uitbreiden en er in 2026 op te gaan. Ik wil hem vooral laten wennen aan de belasting en werken aan het sturen. Als hij 4 is, dan wil ik het rijden verder gaan uitbreiden. Tot nu toe pakt hij alles heel makkelijk op, dus ik moet er vooral op letten dat we niet te snel gaan. We gaan zien hoe het gaat lopen :D

Afbeelding

Clinic Fjorden stamboek
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook bij Udsie van de week het zadel er eventjes op gelegd :D
Afbeelding

noukie12

Re: Paarden die in 2026 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 20:28

Hier nog eentje, Tosh 23-05-2023, Hannoveraan, 1.64cm groeit flink gestart met grondwerk, erg bloederig paard wat soms veel voeten in de aarde heeft.
(Recht op mij af komen stormen en veel springen/stijgeren/ bokken) maar als het dan 3 keer gedaan is, snapt ze het en is er niks meer aan de hand

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 20:47

Zander is van mei 2022 en sinds maart 2024 bij ons, hij is een kruising Haflinger-Arabier.

We hebben samen al heel veel gewandeld, thuis in het veld, maar ook met de trailer naar het bos. Ook doen we wel eens wat obstakeltraining etc.
In april en mei 2026 heb ik tijd bij mijn paardrij-juf gereserveerd voor het inrijden. Ik verwacht dat dit soepel gaat verlopen omdat hij al zoveel in de hand is geweest.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het lijkt me leuk om in dit topic de vorderingen van iedereen te volgen.

Kathawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 21:46

Ik meld mij ook aan. Door vertragingen is mijn merrie pas deze week aangekomen. Tandarts is verlaat naar deze maand. Wolfstandjes er uit en dan beginnen. We kennen elkaar nog niet zo lang dus is even zoeken. Momenteel nog alleen borstelen en halstertje aan en uit. Deze week nog wat laten wennen aan haar nieuwe omgeving. Rustig en niet overhaast. Ze is momenteel van niet veel onder de indruk. Heel aanhankelijk.

Willem van Normandi X Galmourdale X Lord Leatherdale. 2,5 jaar oud.

Afbeelding

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 22:11

Leuk topic!
Dit jaar mag ook mijn eigen fok eraan geloven. Mentaal is hij er wel echt aan toe en fysiek is het ook al een behoorlijk buffel. Heel nuchter is hij, beetje tot op het irritante af, want hij staat ongeveer in je broekzak continu, ongeacht waar je mee bezig bent.

Nu eigenlijk alles wel al op/om gehad behalve het zadel zelf. Hoofdstel wel om gehad, maar de wolfskiesjes mogen er eerst uit dus daar blijft het nog even bij tot dat op orde is.

Ik ben heel benieuwd naar de vorderingen van iedereen!
Voor ons is het lekker een laag pitje want ik ben meer van de mooi-weer-ruiter afdeling :o

Afbeelding

Afbeelding

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 14:21

Leuk om alle paarden te zien en te lezen wat iedereeen doet. Paar bekenden :wave:

Het slachtoffer :') Thomasso WFTM, juni 2023. Van mij sinds april 2024. Afgelopen mei gecastreerd en staat in pension sinds juli. Hij mag rustig wennen aan het volwassen leven, belangrijkste vind ik het opbouwen van een connectie. We wandelen, poetsen, en doen grondwerk. Vorige maand begonnen met grondwerk lessen bij Equus4all. Ik ga hem zelf beleren met haar begeleiding, horsemanship/western. Ben zelf fanatiek dressuur amazone maar die kant gaan we pas op als hij wat ouder is.

Thomasso als veulen bij zijn fokker
Afbeelding

Toen ik hem kocht in april 2024
Afbeelding

In de opfok
Afbeelding
Afbeelding

Juli, pensionstal
Afbeelding
Afbeelding

Fotoshoot september
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

WE clinic
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

ninaphilo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 22:17

Hier ook een WFTM :o Dit is Sem, officieel Starlight WFTM, maar ik vond Sem beter bij hem passen.
Hij is van april 2022, dus nu iets meer dan 3,5 jaar oud. Ik heb hem sinds 10 december 2024, dus bijna een jaar!

In dit jaar ben ik wel al voorbereidend bezig geweest, maar nog geen haast en ook geen intentie om er snel op te gaan. Vooral elkaar leren kennen en hem laten uitgroeien, hij is echt een laatbloeier lichamelijk. Dus ik voelde me niet thuis in het 2025 topic.
We zijn rustig bezig met lekker wandelen in het bos, grondwerk, stemcommando's en hij heeft ook al het hoofdstel+bit ingehad en een barebackpad en heel even een zadel opgehad. Hij doet dit allemaal echt geweldig, maar ik doe dit stapje voor stapje en met grote tussenpauzes. Dan kan het mentaal allemaal even landen. Inparkeren kan hij ook al redelijk netjes en laatst voelde het eigenlijk goed om erop te gaan zitten. Maar ik had geen cap op, dus toch maar niet gedaan toen.

Hij is enorm leergierig, werkwillig en doet echt alles voor mij. Echt een lief, zachtaardig, sociaal en intelligent jongetje. Aan de ene kant is hij extrovert, bemoeit zich graag met alles en iedereen en kent het begrip personal space niet (bij mens en dier :+), aan de andere kant kan hij echt een binnenvetter zijn. Voor mij ook erg leerzaam!

Ik deel veel op Instagram, maar ik denk dat ik het hier ook wel erg fijn vind om een beetje te kunnen sparren met elkaar. En te leren van ervaringen van anderen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En even een babyfoto van de fokster, want dit is toch te cute <3
Afbeelding

Maartje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 23:02

Wat leuk al die WFTM’s! Misschien hadden jullie het al gelezen in mijn onderschrift, maar wij hebben Paso Doble WFTM staan :D
Pumba hebben we dit jaar beleerd.

Afbeelding

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 06:47

Ik kom ook mee kletsen!

Dit is Novio, 16-10-2021 geboren. Dat maakt hem nu net 4 jaar. Friesxhaflinger en met 8 maanden bij mij gekomen <3
Afbeelding

Ik heb inmiddels 3 keer even op hem gezeten zonder te stappen, waarvan de laatste keer voor het eerst met zadel, in 2026 gaan we lekker aan de slag

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 10:30

Moet zeggen dat die wftm’s toch wel knap zijn stuk voor stuk. Leuk zo te zien!

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 10:47

Wat fijn dit topic, ook ik ben van plan om onze 3 welsh merrietjes in 2026 heel rustig aan te beleren, Zij worden in Maart 3 jaar. Je kan soms zo afgemaakt worden door bepaalde mensen als je voor het paard zijn 6e levensjaar erop gaat zitten dat je je bijna een crimineel voelt.
Ik ben echter van mening dat als er rustig aan gedaan wordt het helemaal niet zo slecht is.

Ik wil eerst een aantal keren laten wennen aan het ruitergewicht. Ik pas er zelf natuurlijk niet meer op maar mijn dochtertje van 10 met veel ervaring ziet het helemaal zitten. Dan rustig aan wat rondjes in de bak stappen en wanneer dat veilig gaat met mij ernaast lekker buiten wandelen met mijn dochter erop en ik ernaast. Zo'n 2 x per week ongeveer 20 minuutjes. Alle tijd...

Wel heel bijzonder hoor, alle 3 geboren zien worden en op zien groeien en nu worden het al hele dametjes. De tijd gaat snel.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 13:44

Pomski ik vind dat ook lastig hoor qua leeftijd etc
Ik denk dat iedereen het op z'n eigen manier doet en ik weet ook niet of dat fout of goed is.
Ik denk dat een paard best wel kan leren om wat gewicht te dragen en balans te krijgen.
Verder wandel ik m'n eigen pad hierin dat vind ik ook prettig. Inderdaad zoveel meningen.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:08

Ik meld me aan. Julius wordt dit jaar 4, en het is tijd om langzaam te beginnen.

Ben heel benieuwd hoe hij het oppiktAfbeelding

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:42

Ik meld me ook! Mijn 5,5 jarige fjordenvriendin Willeke gaat volgend jaar beleerd worden. We doen alles zelf met hulp. Ze is pas sinds september 2025 hier en we leren elkaar nu pas kennen. Erg spannend vind ik dat wel eigenlijk.
Ik ben benieuwd hoe ze alles gaat oppikken eerlijk gezegd.

Afbeelding

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:16

Ik meld me graag in dit topic.
We hebben een PRE merrietje van 5 mei 2023 dus volgend jaar wordt ze 3. Ze moet nog helemaal niks en heeft vergeleken met de anderen hier nog maar weinig gezien of gedaan in haar leven :')

Ze is eigenlijk aangekocht als gezelschap voor het veulen welke we vorig jaar kochten en ze blijft voor mij sowieso te klein om te rijden, maar het idee is wel om ze te (laten) beleren door iemand die wat kleiner is dan ik :D. Zelf zal ik dan zorgen voor de basis.

Zijn er liefhebbers toevallig :') ?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het is wel echt een mafketel en ik ben benieuwd hoe ze het allemaal op gaat pakken :')

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:46

Wat leuk om jullie verhalen te lezen en jullie paarden te zien.
En voor de genen die zelf zadelmak gaan maken..... dat is echt het aller leukste. Ik doe het echt helemaal alleen dus ook geen hulp op de grond. Vandaar dat ik ook weinig actie foto's heb.
Mijn paarden staan aan huis heb hier een grote bak en een longeerrondje. Ik begin in het rondje dan werk ik aan de hand in de bak zorg dat ze niet meer schrikken van iets op hun rug.
Afbeelding
Dit was bij mijn nu 4 jarige uiteindelijk kon ik zo opstappen en weg rijden, zulke dingen helpen enorm.

En hier nog een foto van Tin Tin het slachtoffer van 2026
Afbeelding
Deze week ben ik 6 dagen achter elkaar met hem bezig geweest het longeren is helemaal bevestigd, werk aan de hand is fijn begonnen maar hij is nu eerst weer even vrij

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:35

Geniaal zeg! En wat is Tin Tin mooi getekend!

Hoe groot is jouw rondje/roundpen? Dat ziet er wel heel fijn uit :j

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:04

DDDara schreef:
Wat leuk om jullie verhalen te lezen en jullie paarden te zien.
En voor de genen die zelf zadelmak gaan maken..... dat is echt het aller leukste. Ik doe het echt helemaal alleen dus ook geen hulp op de grond. Vandaar dat ik ook weinig actie foto's heb.
Mijn paarden staan aan huis heb hier een grote bak en een longeerrondje. Ik begin in het rondje dan werk ik aan de hand in de bak zorg dat ze niet meer schrikken van iets op hun rug.
[ Afbeelding ]
Dit was bij mijn nu 4 jarige uiteindelijk kon ik zo opstappen en weg rijden, zulke dingen helpen enorm.

En hier nog een foto van Tin Tin het slachtoffer van 2026
[ Afbeelding ]
Deze week ben ik 6 dagen achter elkaar met hem bezig geweest het longeren is helemaal bevestigd, werk aan de hand is fijn begonnen maar hij is nu eerst weer even vrij

:') :') Hahaha geweldig!